• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • gyro

isolde
    inte så troligt att det går snabbare men problemet är man vet ju inte vem moderatorn är.. hur gör man åt den gåtan?

• Isolde

Sluta upp nu, Gyro. Vi har varken gullegrisar eller hackkycklingar här. Däremot blir vi lätt förtvivlade när medlemmar inte lyssnar på vad vi säger, utan fortsätter med just det beteende som orsakar varningar och tillsägelser.

• Piaf
    Hej!

Jag har en fråga.

För en tid sedan så var det väldigt noga med att man inte fick vara anonym om det inte verkligen fanns en anledning. Nu känns det som att var o vart annat inlägg är anonymt, och jag förstår sällan anledningaen bakom.

Har ni blivit mer toleranta till att man väljer att vara anonym?
  • Isolde

Om du har något enskilt ärende, kan Patrik se det. Annars får han väl lista ut det, eller hur? Det är i hans intresse att sajten fungerar, så om det är någon moderator som beter sig på fel sätt tar han nog reda på vem.

• Isolde

Ja, det förra inlägget var riktat till Gyro, förstås!

Piaf, anonymitetsreglerna ändrades i augusti. Grovt förklarat: Nu får man vara anonym i Känsliga rummet ungefär hur man vill, men startar man en tråd måste den röra något av de ämnen som finns i KR och ha en personlig koppling av något slag. Otrevliga inlägg bedöms hårdare om de är anonyma.

• gyro

Isolde..
    Jag har en jättebra fråga..
    det handlar om påhopp
    Patrik skriver så här

Det är inläggskrivaren som måste se till att skriva inlägg som inte
    feltolkas. Det är alltså inte du som bestämmer om dina inlägg är
    kränkande utan det är den som det riktas mot som kan tolka det så.

men några dagar skriver han så här..
    En varning får man bara om man skriver tydliga villkorsöverträdelser
    mot en individ i stil med \"jävla idiot\" osv.

jag vet han får stå för det själv men vilken av kommentarerna stämmer enl er när det gäller medlemsvilkoren?

• Isolde

Min uppfattning:

Båda två. Kallar man någon annan för "jävla idiot" har man defintivit gått över gränsen. Samtidigt kan man ju säga något ganska enkelt och oövertänkt som faktiskt sårar en person oerhört. Utan att det innehåller några öppna påhopp. De är naturligtvis de svåraste fallen att bedöma.

Exakt vad Patrik menar när han skriver så vet jag inte. Men jag gissar att han skrivit det senare vid ett tidigare tillfälle, innan han var riktigt medveten om hur många olika sorters påhopp det finns. Eller så drog han bara till med ett slarvigt exempel.

• Norahs mamma

Jaha... Då sket det sig mao

Svar på tråden Moderatortråden