• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • MuminMy
    ett inlägg kan försvinna med tre åtgärder:

varning

tillsägelse

information

Vi har alltså möjlighet att ta bort ett inlägg utan att dela ut något "straff" om vi anser det lämpligt.

Inlägg försvinner för att någon har uppmärksammat moderatorerna / redaktionen om att ett olämpligt inlägg finns.
  • Glass

Ewis, det går att varna en anonym. När vi behandlar en anmälan så går det ut ett automatiskt meddelande till personen som det rör. Vi vet inte vem det är eftersom allting sker automatiskt.

• tahira

När man startar en tråd anonymt i KR och den inte passar där, utan tas bort. Då får man ju ett meddelande typ "detta inlägg passar inte i KR occh berättigar därför inte till anonymitet" Då vet ni inte heller vem det är som skrivit det, eller?
    Fungerar det likadant som om ett inlägg anmäls?

• MuminMy

tahira: nope, vi vet ALDRIG vem som döljer sig bakom en anonym (även om vi ibland skulle vilja veta )

Anmälan fungerar exakt likadant oavsett om det är ett anonymt inlägg eller inte, men bedömningarna är lite hårdare för anonyma inlägg.

• Cornette

Måste bara ge er moderatorer en eloge! Jag anmälde ett inlägg, 18:55 ikväll fick jag mail om att anmälan mottagits och 19:02 ännu ett mail om att ärendet behandlats. Superbra jobbat hörni! FL skulle inte funka utan er!

• Matilda

cornette: Tack! Nu orkar man igen *tar såklart åt mig av allt de goa *

• sparkling

En fråga bara eller ja två t.o.m så snälla ta inte upp ingenting mot er personligt

Första frågan är: Om en tråd totalt spårar ur så säger ni att nu är denna tråd stängd, så inga fler medelanden då det anses som moderatortrotts...eller nåt sånt. Varför raderar ni inte bara bort hela tråden? Eller tillåts den sen igen?
    Har även sett gamla trådar från ett år tillbaka som bara ligger här men man kan inte svara, varför finns de kvar?

Sen sista frågan, i en del trådar har det blivit ganska stora diskussioner där de rör sig om 10 personer som går mot en persons åsikt.Inget fel att diskutera men ibland har inlägg blibit relativt hårda och syftas mer eller mindre på att personen dum förklaras då den går mot majoritetens åsikter.
    Detta är bara vad jag uppfattat men endå ses detta inte som kränkning eller påhopp, vad räknas egentligen som kränkning måste en komentar lyda -du är dum i huvudet! Eller räknas inte en komentar som- ja alla med den åsikten är dumma i huvudet! För min del känns det som påhopp eller vad tycker ni?
    Eller räknas det så men inläggen blir aldri anmälda av någon?
    vet massor av frågor men jag undrar verkligen.
    kram

• JsN
    Om det egentligen inte är något fel på tråden i sig så händer det att vi väljer att stänga den för fler svar istället för att ta bort den
    Efter tre månader stängs trådar för svar, det betyder inte att de stängs för läsning
    Tycker man att inlägg bryter mot reglerna så ska man anmäla dem, vi moderatorer letar inte inlägg som bryter mot reglerna utan hanterar ärenden som medlemmar rapporterar. Det är alltså upp till alla medlemmar att gemensamt behålla en trevlig stämning på FL
    Enskillda ärenden diskuteras inte, men generellt kan man säga att det är skillnad på sak och person (även om bägge dina exempel är mot person)
Svar på tråden Moderatortråden