• lilyminna

sömnlöööös

va fasen jag vill sooova!

lite klaginlägg men de är jobbigt o ska upp kl 6 o nu är hon halv fem....kramp i benen, ont i ljumsken ont i höfterna gaaaah hur ska man orka 7 veckor till!!!!

o de är så trååkigt på natten, ingen annan vaken känns det ju som hahah

• Svar på tråden sömnlöööös
  • Dohgon
    Årjäng, jojomen ;) Har varit på ÖB där engång haha :) ..en bit från skåne, men pappa är från norge och han hade några vänner där, så vi stannade alltid på vägen och fikade innan vi körde över gränsen. Kommer dock inte ihåg helt hur där ser ut. Nog 15år sen sist, men där var iaf alltid snö när vi var där :)
    Kan du själv känna av att tappen är påverkad? Hoppas dom beslutar sig för att bli kvar inne i varmen ett tag till iaf :)

Jag tänker lite på alla er som tar panodil osv.. I danmark så är det a BIG NO NO!.. man har ju kommit på att det är hormonförändrande, speciellt för små pojkar i magen och deras könsutveckling.. :(
    Det är ny dansk forskning och stor tomult bland läkare och barnmorskor, då det är det enda man har kunnat rekomendera till en gravid fram till nu. Det kan va så att det inte har kommit till sverige än, men ta det lugnt med knaprandet!
    Hehe, ja det är stor skillnad på årjäng idag och 15 år sedan =) Men det är en mysig ort tycker jag även fast man blir galen på att det är så litet ibland =)
    Nej jag kan inte känna tappen själv, men är på specialmödravården och kollar den rätt ofta med tanke på att vi väntar tvillingar. Den har varit v-formad ett tag och igår på TUL så såg de även att den blivit kortare. Och med de värkarna och sammandragningarna jag haft så är det nog innan jul som gäller med förlossning här känns det som ^^

Har också sett det där med panodil, har för mig att det är nej nej i norge med. Men man tar det ju inte hela tiden heller utan enbart när man inte klarar av det längre. Så får hoppas på att det inte är allt för farligt iaf =) Jag tror nog inte att det är bra om man tar panodil varje dag, men en någon gång ibland enbart för att få bort smärtor för en stund tror jag inte är så farligt. Senast vi var inne på förlossningen så gav de mig till och med voltaren vilket är ett stort NEJ i sverige, men läkaren sa det att ta en gör ingenting, men man ska inte ta det hemma just för att det skadar om man tar det ofta.
  • Alvöra
    Dohgon skrev 2010-12-10 11:42:17 följande:
    Hehe, ja det är stor skillnad på årjäng idag och 15 år sedan =) Men det är en mysig ort tycker jag även fast man blir galen på att det är så litet ibland =)
    Nej jag kan inte känna tappen själv, men är på specialmödravården och kollar den rätt ofta med tanke på att vi väntar tvillingar. Den har varit v-formad ett tag och igår på TUL så såg de även att den blivit kortare. Och med de värkarna och sammandragningarna jag haft så är det nog innan jul som gäller med förlossning här känns det som ^^

Har också sett det där med panodil, har för mig att det är nej nej i norge med. Men man tar det ju inte hela tiden heller utan enbart när man inte klarar av det längre. Så får hoppas på att det inte är allt för farligt iaf =) Jag tror nog inte att det är bra om man tar panodil varje dag, men en någon gång ibland enbart för att få bort smärtor för en stund tror jag inte är så farligt. Senast vi var inne på förlossningen så gav de mig till och med voltaren vilket är ett stort NEJ i sverige, men läkaren sa det att ta en gör ingenting, men man ska inte ta det hemma just för att det skadar om man tar det ofta.
    Håller tumamrna för dig att dom stannar innen så länge som möjligt!

I dk så får inte läkaren säga att du kan ta panodil då och då iheller längre..! Vet inte riktigt vad man gör då om man får jätteont, men sunt förnuft är ju alltid att rekomendera :) att ta en när man har det som värst kan ju inte va livsfarligt när vi har så många barn som har fötts friska innan det :)
  • Tussebus
    Alvöra skrev 2010-12-10 13:20:36 följande:
    Håller tumamrna för dig att dom stannar innen så länge som möjligt!

I dk så får inte läkaren säga att du kan ta panodil då och då iheller längre..! Vet inte riktigt vad man gör då om man får jätteont, men sunt förnuft är ju alltid att rekomendera :) att ta en när man har det som värst kan ju inte va livsfarligt när vi har så många barn som har fötts friska innan det :)
    Min lillsyrra är gynekolog o hon brukar rekommendera d till gravida om man bar gör det en kort period.

I Sverige har de visst sagt man skulle behöva göra om studien i större skala och att chansen är försvinnande liten (< 0,1%) att det skulle orsaka  hormonförändringar hos pojkar.

Jag väntar en flicka och tänker som så att jag har gått hela graviditeten fram till v. 27 utan att ta nåt smärtstillande öht, då borde d va ok om jag tar några nu när jag inte står ut med den brännande smärtan längre... Oskyldig
  • ASLH

Hej!

När jag låg inne gav de både panodil,alvedon och citodon till mig. Nu när jag drog ut tanden så ringde jag till förlossningsläkaren och frågade vad jag kunde ta. Jag fick ta citodon och de andra men max 8 st per dag. Inte zongel. Det var stort NEj på. Jag är i v 35+3.. Jag som önskar jag kunde kliva ner i ett bad av zon! Glad

• bebisprat
    Alvöra skrev 2010-12-10 10:57:29 följande:
    YES! som jag har fuskat i natt! Jag har sovit på riktigt. Vaknat och kissat 2ggr och somnat om igen. vaknade kl...tror inte det är sant... 8.50!
    Kan dock tillägga att gårdagen var håård och jag var så slut i kroppen att jag kunde ha däckat stående, så det är kanske inte så konstigt! :)Årjäng, jojomen ;) Har varit på ÖB där engång haha :) ..en bit från skåne, men pappa är från norge och han hade några vänner där, så vi stannade alltid på vägen och fikade innan vi körde över gränsen. Kommer dock inte ihåg helt hur där ser ut. Nog 15år sen sist, men där var iaf alltid snö när vi var där :)
    Kan du själv känna av att tappen är påverkad? Hoppas dom beslutar sig för att bli kvar inne i varmen ett tag till iaf :)

Jag tänker lite på alla er som tar panodil osv.. I danmark så är det a BIG NO NO!.. man har ju kommit på att det är hormonförändrande, speciellt för små pojkar i magen och deras könsutveckling.. :(
    Det är ny dansk forskning och stor tomult bland läkare och barnmorskor, då det är det enda man har kunnat rekomendera till en gravid fram till nu. Det kan va så att det inte har kommit till sverige än, men ta det lugnt med knaprandet!
    Usch. Jag tror jag tog panodil med sonen. Eller kanske Alvedon. Är det samma med alvedon? Ipren är ju oxå jätteläskigt vad hjäller hjärtat.

Vad är det som händer med könsutvecklingen på små pojkar i magen då? Fy vad läskigt.
  • pågmamman

Här är en skit-sovare till - & jag är bara i vecka 23!!!!!!!!!! Ih - hoppas det hinner vända innan jag blir mega STOR! Har dock inte sovit som en prinsessa före graviditeten heller - men nu - vaknar jag varje natt med hög puls etc - men inget fel på mig inte... Bara att stå ut säger läkarna..... Vaknar ni oxå upp i intensiva drömmar - inte nödvändigtvis läskiga men liksom väligt "uppvarvande"?

• bebisprat

Hur stavar jag? Gäller förstås..

• Alvöra
    bebisprat skrev 2010-12-10 22:48:00 följande:
    Usch. Jag tror jag tog panodil med sonen. Eller kanske Alvedon. Är det samma med alvedon? Ipren är ju oxå jätteläskigt vad hjäller hjärtat.

Vad är det som händer med könsutvecklingen på små pojkar i magen då? Fy vad läskigt.
    Jag vet faktiskt inte alls nått om vad man kan knapra istället. Jag har inte tagit en enda pilla (peppar,peppar) än så länge i graviditeten, så det har inte varit aktuellt för mig att undersöka det. Men jag ska till min läkare på måndag och då ska jag fråga vad han anser, bara för nyfikenhetens skull! Men jag skulle nog säga att alvedon är det samma då begge två är paracetamol..

Det som skulle hända med könsutvecklingen var bl.a. att när pojken blev stor så skulle han inte vara så bra på att producera spermier, alltså ha ett dåligt spermieantal..
    Dom testerna som har gjorts på danska män visar att dom ligger långt under kurvan och har ett av dom sämsta talen i världen, villket har bekymrat forskarna en tid, så nu när det kom fram att pillerna faktiskt var hormonrubbande och sänkte produktionen i framtiden, så gick dom såklart igång direkt och forskade vidare angående sambandet med piller och danmarks placering, då pillerkäkandet har höjts otroligt mycket sedan 80-talet.
    Jag vet inte hur långt dom har kommit i deras fråga om panodil har gjort det danska folket lågpresterande, men läser jag nått så säger jag till!

Läskigt värre... Men jag hittade iaf en dansk man som fortfarande skjuter skarpt hihi ;)
  • pågmamman

Har alal här inne somnat elelr... Elelr babysarna börjar kanske komma nu?! Själv är jag fortfarande sömnlös & trött

• Alvöra

Jag skäms ju nästan av att vara här inne hehe.. Nu har jag fått sova en hel natt till. Inte ens upp å kissa! det är 3ggr på en vecka! ganska bra sovodds faktiskt :)
    Men det kan ju såklart vara för att dagarna har börjat bli mer och mer outhärdiga av ryggsmärta och benkramp, så jag tuppar nästa av bara jag ser sängen på kvällen.. Obestämd

Idag ska jag på gravid-vattengympa och vara tyngdlös. Det är verkligen härligt för vattenfyllda ben och tunga magar... Så är man heeelt slut när man kommer hem! Jag brukar bara få käkat nått, sen däckar jag pladask efteråt.. rekomenderas!!

Svar på tråden sömnlöööös