• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • Insatt
    Anonym skrev 2010-12-06 09:08:46 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam om dessa tankarna. Jag känner mig ibland ganska ensam när jag är på öppna förskolan eller liknande och typ alla ger majskrokar.. Har även en vän som ger sitt barn majskrokar så fort barnet gnäller lite.
    Jag tycker att de känns som glorifierade ostbågar! Jag tycker dock inte att du ska bry dig om vad andra gör, så länge ens barn inte är hungrigt ska de skita i om du låter det smaska på nått eller ej.
  • Anonym
    Leonike skrev 2010-12-06 09:13:05 följande:
    Banan tycker jag inte direkt är någon riktig "mat", mitt barn får majskrokar ibland när vi sitter och äter, H*n har full koll på att vi äter och blir jätte sur om inte h*n själv får något, en leksak duger inte. Jag vill inte ge smörgås heller för jag tror inte mitt barn riktigt kan hantera det än, vill vänta någon månad med det, därför är majskrokar väldigt bra, man ser riktigt hur bebis tränar på att få in den i munnen, och sen när den är lite mindre flytta den från hand till hand för att kunna äta upp. Det är ju inte så att vi ger majskrokar hela tiden, utan max en eller två krokar om dagen.

Jag fattar inte varför man ska få dåligt samvete för det, tycker majskrokar är en bra grej, lätt att hålla i handen, lätt att äta, verkar vara gott. Sen skiter jag om "alla andra" ger majskrokar eller inte, det funkar för oss, så varför inte?
    Fast banan är bättre än majskrokar, det är nyttigt. Det finns babysmörgåsar man kan göra, har dock inte testat det ändå.

• Anonym
    Insatt skrev 2010-12-06 09:13:10 följande:
    Jag tycker att de känns som glorifierade ostbågar! Jag tycker dock inte att du ska bry dig om vad andra gör, så länge ens barn inte är hungrigt ska de skita i om du låter det smaska på nått eller ej.
    Jo jag håller verkligen med. Men det är så jobbigt för jag måste alltid förklara varför jag inte vill ge majskrokar.. Eller varför jag inte använder våtservetter i tid och otid etc etc.
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 09:09:21 följande:
    Jag läser vad du skrivit, men varför gav ni inte en bit smörgås istället? Nyttigare.
    Skulle smörgås vara nyttigare? hahahahaha. yeah right :)
    Det beror väl på vad du menar med smörgås, men om du menar en bit vitt bröd med smör och ost på. Nej, det är inte nyttigt. Hört talas om "the white death"? :) Blir som lim i magen.
  • Insatt
    Leonike skrev 2010-12-06 09:13:05 följande:
    Banan tycker jag inte direkt är någon riktig "mat", mitt barn får majskrokar ibland när vi sitter och äter, H*n har full koll på att vi äter och blir jätte sur om inte h*n själv får något, en leksak duger inte. Jag vill inte ge smörgås heller för jag tror inte mitt barn riktigt kan hantera det än, vill vänta någon månad med det, därför är majskrokar väldigt bra, man ser riktigt hur bebis tränar på att få in den i munnen, och sen när den är lite mindre flytta den från hand till hand för att kunna äta upp. Det är ju inte så att vi ger majskrokar hela tiden, utan max en eller två krokar om dagen.

Jag fattar inte varför man ska få dåligt samvete för det, tycker majskrokar är en bra grej, lätt att hålla i handen, lätt att äta, verkar vara gott. Sen skiter jag om "alla andra" ger majskrokar eller inte, det funkar för oss, så varför inte?
    Men det är ju skillnad på det och på att ge barnet en majskrok så fort det säger pip, typ istället för napp, vilket är ett beteende som jag observerat hos mer än en förälder. Om du läser ts ser du att det är uppmuntrandet till småätande som ifrågasätts.
  • Insatt
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:15:23 följande:
    Det beror väl på vad du menar med smörgås, men om du menar en bit vitt bröd med smör och ost på. Nej, det är inte nyttigt. Hört talas om "the white death"? :) Blir som lim i magen.
    Och dessa glorifierade ostbågar är rena rama tallriksmodellkäket?
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 09:09:21 följande:
    Jag läser vad du skrivit, men varför gav ni inte en bit smörgås istället? Nyttigare.
    Jag har ofta med mig majskrokar i skötväskan så om vi hamnar i en "fika-situation" så har jag alltid med mig nåt han kan tugga på även i oplanerade situationer. Jag äter själv inte bröd eller fikabröd så att få smaka av mig är inget alternativ.
    Nu är han ju äldre och har fler val som smörgås, frukt m.m. men det var saker han inte klarade av att äta själv när han var mindre.
    Det är ju olika i olika situationer vad man väljer att ge.
    Välkommen Liten 091203
  • Anonym
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:15:23 följande:
    Jag menar kanske inte vitt bröd.. Men ja, majskrokar är bara luft och kalorier..
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 09:16:39 följande:
    Jag har ofta med mig majskrokar i skötväskan så om vi hamnar i en "fika-situation" så har jag alltid med mig nåt han kan tugga på även i oplanerade situationer. Jag äter själv inte bröd eller fikabröd så att få smaka av mig är inget alternativ.
    Nu är han ju äldre och har fler val som smörgås, frukt m.m. men det var saker han inte klarade av att äta själv när han var mindre.
    Det är ju olika i olika situationer vad man väljer att ge.
    Och jag har med mig en banan om vi hamnar i en fikasituation och min tjej vill äta.. Men då är det ju mer mellisdags. Min tjej äter inte mellan måltiderna.
  • Azusephre
    Insatt skrev 2010-12-06 09:16:27 följande:
    Och dessa glorifierade ostbågar är rena rama tallriksmodellkäket?
    Som sagt...man ger inte majskrokar ISTÄLLET FÖR. Vem gör det egentligen?
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?