Leonike skrev 2010-12-06 09:13:05 följande:
Banan tycker jag inte direkt är någon riktig "mat", mitt barn får majskrokar ibland när vi sitter och äter, H*n har full koll på att vi äter och blir jätte sur om inte h*n själv får något, en leksak duger inte. Jag vill inte ge smörgås heller för jag tror inte mitt barn riktigt kan hantera det än, vill vänta någon månad med det, därför är majskrokar väldigt bra, man ser riktigt hur bebis tränar på att få in den i munnen, och sen när den är lite mindre flytta den från hand till hand för att kunna äta upp. Det är ju inte så att vi ger majskrokar hela tiden, utan max en eller två krokar om dagen.
Jag fattar inte varför man ska få dåligt samvete för det, tycker majskrokar är en bra grej, lätt att hålla i handen, lätt att äta, verkar vara gott. Sen skiter jag om "alla andra" ger majskrokar eller inte, det funkar för oss, så varför inte?
Men det är ju skillnad på det och på att ge barnet en majskrok så fort det säger pip, typ istället för napp, vilket är ett beteende som jag observerat hos mer än en förälder. Om du läser ts ser du att det är uppmuntrandet till småätande som ifrågasätts.