• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 09:26:26 följande:
    Bra att du använder dem så.. Jag vet många som ger majskrok för barnet är otåligt innan middagen är färdig t.ex.
    Helt ärligt, om min dotter är otålig när jag gör lunch till henne så låter jag henne skrika...för jag vet ju varför hon skriker, kanske låter lite hårt, men ja :) haha.
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 09:30:35 följande:
    Hade det vart lika illa om jag gett min son några majskorn att äta innan middagen hann bli klar?
    Ja det tycker jag, för det är mat man ska äta, inte en massa utfyllnad.
  • Mariohn

Jag har gett mitt barn majskrokar av den enkla anledningen att han behövde träna motorik. Han är välmående och har nu lärt sig att stoppa in lagom bitar i munnen. 

• Leonike
    Insatt skrev 2010-12-06 09:15:50 följande:
    Men det är ju skillnad på det och på att ge barnet en majskrok så fort det säger pip, typ istället för napp, vilket är ett beteende som jag observerat hos mer än en förälder. Om du läser ts ser du att det är uppmuntrandet till småätande som ifrågasätts.
    Det står det inte i ts, jag svarade på ts och rubriken är varför ger man majskrokar och jag svarade på varför man vi ger majskrokar ibland, och om det är att uppmuntra småätande tycker jag det är lika mycket at uppmuntra småätande att ge banan och smörgås.

TS, jag tycker att det är fel att andra tjatar på dig att ge majskrokar, det bestämmer man själv, men jag tycker du gör samma sak nu som försöker få andra att få dåligt samvete för att de ger majskrokar. Personligen har jag aldrig brytt mig om vad andra säger, det är sånt himla tjat och tävlan mellan småbarnsmammor har jag märkt men jag har ställt mig helt utanför det och bryr mig inte. Pröva det istället.
  • Anonym
    Leonike skrev 2010-12-06 09:39:21 följande:
    Det står det inte i ts, jag svarade på ts och rubriken är varför ger man majskrokar och jag svarade på varför man vi ger majskrokar ibland, och om det är att uppmuntra småätande tycker jag det är lika mycket at uppmuntra småätande att ge banan och smörgås.

TS, jag tycker att det är fel att andra tjatar på dig att ge majskrokar, det bestämmer man själv, men jag tycker du gör samma sak nu som försöker få andra att få dåligt samvete för att de ger majskrokar. Personligen har jag aldrig brytt mig om vad andra säger, det är sånt himla tjat och tävlan mellan småbarnsmammor har jag märkt men jag har ställt mig helt utanför det och bryr mig inte. Pröva det istället.
    Va, gör jag samma sak? Jag bara frågar? Det måste jag väl få göra? Jag kan väl inte hjälpa om du får dåligt samvete av det?

Jag försöker bita ifrån när folk tjatar på en, så det börjar bli lite mindre tjat om vissa saker, men majskrokarna är det ett himla tjat om fortfarande för nu börjar vår dotter bli så pass stor så hon "borde" få majskrokar (enligt en vän).

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 09:31:56 följande:
    Ja det tycker jag, för det är mat man ska äta, inte en massa utfyllnad.
    Och majs är inte mat då eller?  Finns betydligt sämre saker att ge sitt barn än en eller annan majskrok. Mitt barn får gurk- och morotsstavar om hon är jättehungrig och maten dröjer. Majskorn skulle jag också kunna ge. Funkar bra för oss och jag ser det som en del av måltiden. Inte "utfyllnad".
  • Rosa30

Om du inte hamnat i sitationer där du tycker det är praktiskt med majskrokar så är det ju bara att låta bli att köpa dem. Men det är ju verkligen en räddning att ha en burk majskrokar i skötväskan ifall vissa situationer uppstår.
    T.ex. Bussen försenad, bebis vill ha mat men ni är inte hemma förrän om en dryg kvart.
    Alt1: Försök desperat underhålla hungrig bebis med annat, lyckas inte-Låt bebis skrika på fullsatt buss i en kvart. Tortyr för bebis, dig själv och resten av bussen.
    Alt2: Ha en burk med majskrokar och ge under bussfärden. Nöjd bebis, inget skrik

Angående småätande: Bebisar äter ju med 2-3 timmars mellanrum, så småäta är ju precis vad en bebis ska göra. För ämnesomsättningen är det sundare att äta lite men ofta istället för mycket men sällan (tvärtom när det gäller tänderna dock).

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 09:41:45 följande:
    Och majs är inte mat då eller?  Finns betydligt sämre saker att ge sitt barn än en eller annan majskrok. Mitt barn får gurk- och morotsstavar om hon är jättehungrig och maten dröjer. Majskorn skulle jag också kunna ge. Funkar bra för oss och jag ser det som en del av måltiden. Inte "utfyllnad".
    Majs är mat, men majskrokar känns som ett alternativ till ostbågar liksom. Likheterna är slående.
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 09:42:27 följande:
    Majs är mat, men majskrokar känns som ett alternativ till ostbågar liksom. Likheterna är slående.
    Förutom att ostbågar är 99,9% onyttigare? :P
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 09:42:27 följande:
    inte mer än till utseendet. majskrokar är bara ren, pressad majs.
    majskrokar är underbara att ge till barn vid passande tillfällen. kommer en väninna över och det blir kaffe och bullar så är det mkt bättre att ge majskrokar än bullar till barnet. så tränar barnet motoriken.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?