• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 09:17:50 följande:
    Och jag har med mig en banan om vi hamnar i en fikasituation och min tjej vill äta.. Men då är det ju mer mellisdags. Min tjej äter inte mellan måltiderna.
    Men bananer är också ganska feta om man ska tänka så :)
    Om man ska tänka sådär hela tiden så ska dom inte få äta något...för ingenting är nyttigt egentligen.
  • Insatt
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:19:04 följande:
    Som sagt...man ger inte majskrokar ISTÄLLET FÖR. Vem gör det egentligen?
    Så blir det ju i praktiken oavsett om man haft det för avsikt eller ej. Rimligtvis är de iallafall lite mättande vilket tränger undan barnets behov av lika mycket vettig mat som utan majskrokarna.
  • Azusephre
    Insatt skrev 2010-12-06 09:21:39 följande:
    Så blir det ju i praktiken oavsett om man haft det för avsikt eller ej. Rimligtvis är de iallafall lite mättande vilket tränger undan barnets behov av lika mycket vettig mat som utan majskrokarna.
    Haha, nej!? Jag har väl gett min dotter lite då och då, men hon äter lika mycket lunch för det. Det är ungefär som att säga att mellanmål ska dom inte äta för att då äter om ingen lunch. Banan är mer mättande än två majskrokar :)
  • HemmaHosSofi
    Anonym skrev 2010-12-06 08:59:55 följande:
    Ja, men då får mitt barn en banan eller smörgås istället. Det är ju riktig mat..
    Kan nog inte hålla med om att en smörgås är riktig mat..
    Dessutom är det inte riktigt samma sak att få in en bit smörgås och en bit majskrok som smälter på 2 röda i munnen.

Det är endast majs i majskrokar vilket jag inte anser vara något onyttigt. Perfekt att ge när det kliar lite extra i tandköttet, träna motoriken m.m.
    Joline 080219 (ägg) ♥ Love 100214 (mjölk, soja & stenfrukt) hemmahossofi.blogspot.com/
  • Anonym
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:20:29 följande:
    Men bananer är också ganska feta om man ska tänka så :)
    Om man ska tänka sådär hela tiden så ska dom inte få äta något...för ingenting är nyttigt egentligen.
    Fast frukt är bra mycket nyttigare än majskrokar. Handlar inte om fettet väl egentligen utan att jag är mot småätande. Har själv stora problem med småätande och vill inte föra över det till mina barn.
  • Anonym
    HemmaHosSofi skrev 2010-12-06 09:24:46 följande:
    Kan nog inte hålla med om att en smörgås är riktig mat..
    Dessutom är det inte riktigt samma sak att få in en bit smörgås och en bit majskrok som smälter på 2 röda i munnen.

Det är endast majs i majskrokar vilket jag inte anser vara något onyttigt. Perfekt att ge när det kliar lite extra i tandköttet, träna motoriken m.m.
    Ja, alla gör vi olika, jag vill inte uppmuntra småätande.
  • Anonym
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:24:29 följande:
    Haha, nej!? Jag har väl gett min dotter lite då och då, men hon äter lika mycket lunch för det. Det är ungefär som att säga att mellanmål ska dom inte äta för att då äter om ingen lunch. Banan är mer mättande än två majskrokar :)
    Bra att du använder dem så.. Jag vet många som ger majskrok för barnet är otåligt innan middagen är färdig t.ex.
  • Mymlan80

Det är klart att folk förstår att majskrokar inte är mat (jag hoppas de förstår i alla fall).
    En del väljer att inte ge nånting alls mellan måltiderna, en del väljer att låta barnen vara med fika-situationer även om råkar infalla mer tid.
    En del väjer smörgås, en del frukt, andra majskrokar.
    Jag tycker inte det finns nåt rätt och fel i det. (även om nyttigheten med ALLA dessa saker kan diskuteras).
    Olika familjer olika val.

Då ser jag låångt mer allvarligt på dem som väljer att ge fruktdryck (typ festis eller tom saft) till sina barn i tid och otid.

Välkommen Liten 091203
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 09:28:58 följande:

Det är klart att folk förstår att majskrokar inte är mat (jag hoppas de förstår i alla fall).
    En del väljer att inte ge nånting alls mellan måltiderna, en del väljer att låta barnen vara med fika-situationer även om råkar infalla mer tid.
    En del väjer smörgås, en del frukt, andra majskrokar.
    Jag tycker inte det finns nåt rätt och fel i det. (även om nyttigheten med ALLA dessa saker kan diskuteras).
    Olika familjer olika val.

Då ser jag låångt mer allvarligt på dem som väljer att ge fruktdryck (typ festis eller tom saft) till sina barn i tid och otid.

Ja, saft kommer jag inte ge till mitt barn heller.

• Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 09:26:26 följande:
    Bra att du använder dem så.. Jag vet många som ger majskrok för barnet är otåligt innan middagen är färdig t.ex.
    Hade det vart lika illa om jag gett min son några majskorn att äta innan middagen hann bli klar?
    Välkommen Liten 091203
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?