Anonym (Yrja) skrev 2011-01-08 09:14:53 följande:
Jag är också en "ältare" egentligen. Brukade grubbla och vrida och vända på allt! Fast sen jag började med sertralin känns det som att jag lever mer i nuet och inte fokuserar lika mycket på det som har varit eller det som ska komma, det tycker jag är jätteskönt!
Mitt ältande blir också mindre med sertralin, men ändå " för mycket ". Utan sertralin skulle jag dock bli utbränd totalt.
Detta med att man blir mindre engagerad i saker med sertralin stämmer (och positivt för mig många gånger).
Visst är det roligt när man går i gång på intressen och flyger iväg, känns som att energin flödar.
Men samtidigt blir jag alldeles för engagerad för mitt eget bästa.
Jag kan typ känna mig skyldig att ordna världsfred och tar åt mig som fan när jag tänker på alla orättvisor som finns (gör mig utbränd,vansinnig och frustrerad).
Många med adhd verkar vara typiska "grubblare", vilket både är positivt och negativt.
Jag kan leva mig in och känna empati med andra personer trots att jag inte varit med om saken själv.
Om någon upplevs tex gnällig och arg av sig så grubblar jag på orsakerna bakom detta,
-andra kanske bara tycker personen är en jobbig gnällspik som gnäller för gnällandets skull och ser inte längre än så. Det gör däremot jag.
Människor med adhd verkar också ha högre begåvning än genomsnittet, jag hade högsta poäng på "normalskalan" enligt utredningen.
Poängen drogs ner pga av min dåliga uthållighet, visste precis
hur man räknade ut ett avancerat matematik tal -men jag
orkade verkligen inte tänka efter (låste mig och fick total hjärnsläpp).
Arbetsminnet var otroligt dåligt och drog också ner poängen.
Men vad gör högre begåvning för nytta när den används till att grubbla över saker som inte går att påverka???
I det läget önskar jag ibland att jag var lågbegåvad och med ytterst lite empati (känslokall), allt skulle vara mycket lättare då!