• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Putte11
    Anonym (ensomintesvarar) skrev 2010-12-19 14:03:32 följande:
    Ibland svarar jag faktiskt, om tex tfn ligger väldgt nära. Är det en försäljare säger jag bara nej tack och lägger på luren. Det är inte svårare än så, och ger de sig inte är det ju bara att slänga luren i örat på dem. De är nog vana...
    Absolut - det är väldigt få försäljare som tror att det är värt att kämpa vidare efter att man slängt på luren i örat på dem.
  • Putte11
    EGON M K L skrev 2010-12-19 14:04:00 följande:
    Som sagt är det viktigt finns det telesvar mm, ingen stress för min del.
    OK - men då får man som sagt leva med att man inte får reda på vem det var och att man kanske t ex gick miste om en spännande jobbmöjlighet, men då var det ju inte så viktigt för dig att veta vem det var som ringde, vilket förstås också är ok.
  • Naoko
    Putte11 skrev 2010-12-19 14:21:02 följande:
    OK - men då får man som sagt leva med att man inte får reda på vem det var och att man kanske t ex gick miste om en spännande jobbmöjlighet, men då var det ju inte så viktigt för dig att veta vem det var som ringde, vilket förstås också är ok.
    Jag tvivlar starkt på att någon som vill rekrytera mig ringer en gång och ger upp utan att tala in ett meddelande på telefonsvararen. 
  • Nightmare

Vad är det för hemskt ni tror befinner sig bakom det dolda numret?

Jag tycker faktiskt att det är ganska skruvat att inte svara för att det är dolt nummer.

• Putte11
    Naoko skrev 2010-12-19 14:23:12 följande:
    Jag tvivlar starkt på att någon som vill rekrytera mig ringer en gång och ger upp utan att tala in ett meddelande på telefonsvararen. 
    De ringer ju säkerligen flera gånger, men men om du inte svarar och de ringer med dolt nummer, så får du ju aldrig veta, för det är långt ifrån alla som pratar in ett meddelande, utan de försöker oftast snarare igen senare. Kan verka märkligt, men det är nog enklare att plocka upp luren, än att försöka ändra hela rekryterings-/headhuntingbranschen.
  • Naoko
    Putte11 skrev 2010-12-19 14:27:41 följande:
    De ringer ju säkerligen flera gånger, men men om du inte svarar och de ringer med dolt nummer, så får du ju aldrig veta, för det är långt ifrån alla som pratar in ett meddelande, utan de försöker oftast snarare igen senare. Kan verka märkligt, men det är nog enklare att plocka upp luren, än att försöka ändra hela rekryterings-/headhuntingbranschen.
    Då får jag väl vara glad att de som jagade mitt huvud senast inte hade dolt telefonnummer då. Och jag är inte intresserad av att byta jobb förrän jag har fått ut det jag vill ha av detta. 
  • Putte11
    Naoko skrev 2010-12-19 14:29:25 följande:
    Då får jag väl vara glad att de som jagade mitt huvud senast inte hade dolt telefonnummer då. Och jag är inte intresserad av att byta jobb förrän jag har fått ut det jag vill ha av detta. 
    Det var ju absolut bra att de körde med öppet nummer, så du fick chansen. Det är ju naturligtvis inte alla som kör med dolt, men en skapligt stor andel och det är även en skapligt stor andel av de samtal jag får till mobilen med dolt nummer som är från rekryterare.

Själv tycker jag alltid det är kul att höra vad de har att komma med, även om det med största säkerhet inte är aktuellt med något byte. Det KAN ju vara så att drömjobbens drömjobb dyker upp.
  • t0va
    Fuckyou skrev 2010-12-19 14:24:42 följande:

Jag tycker faktiskt att det är ganska skruvat att inte svara för att det är dolt nummer.
    Hos oss är det ofta en sur komuntant eller liknande som ska gnälla och exakt just då bara MÅSTE få hela vårat liv redovisat. Funkar sällan att säga att man kan ringa upp eller att de ringer senare, en gång fick jag stå på en mässa och förklara varför den senaste läkaren jag träffade inte gjorde det som vi trodde han skulle ha gjort. För kärringen hade verkligen inte tid att ringa upp senare och fick hon inte veta just då så skulle det påverka en massa vikitiga saker. 

Fast så har nog inte alla hoppas jag.

En av våra komuntanter vet att jag itne svarar om jag matar eller gör något annat men ändå envisas hon med att ringa om och om igen, när man väl svarar så var det inget viktigt ändå, fast hon ska småprata i 10min. Sist la jag på luren och skyllde på att batteriet tog slut när hon frågade ;)  
  • Priceless Perfection

Nej, jag svarar inte på dolt nummer av ren vana.

Som någon annan skrev, så är det bara att lämna nummer eller ett meddelande på telefonsvararen.

Ts, du verkar vara arbetsskadad.

• Anonym
    Fuckyou skrev 2010-12-19 14:24:42 följande:

Hemska saker, nej. Däremot saker som kräver engagemang och mental tillgänglighet. Det är inte alltid man kan uppbåda det.
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"