• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Jat

jag svarade aldrig på dolt nr förr, innan jag fick barn. antagligen föratt jag inte orkade prata när ja inte visste vem det var.

idag svarar jag alltid när det är dolt nr.

tycker det är oansvarigt att inte göra det, det kan vara något viktigt, som sjukhus, dagis eller dylikt.
    är det någon jag inte vill prata med säger jag helt ärligt att jag inte har tid att prata just nu, upptagen mm...
    det är väl inte så svårt? tar några sekunder av mitt liv att svara i telefon......

• MammaG

Jag säger som en tidgare skribent; det var ju bra att du fick sagt att du är en aktiv kvinna, det gäller säkert i mycket högre utsträckning för dig än för alla andra arbetande småbarnsföräldrar Obestämd

Man kan väl vända på steken och fråga varför man ringer från skyddat nummer? Jag svara aldrig på skyddade nummer när jag är hemma, för att antingen är det en försäljare (hatar packet), eller så är det jobbrelaterat, och de ska bara lämna mig ifred utanför kontorstid. När privatpersoner har skyddat nummer får jag en känsla av att de försöker göra sig märkvärdiga baserat på ingenting.

• mamita64
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 17:27:26 följande:
    Vill man nå mig ringer man på skoltid eller så skickar man ett mail. Jag vill inte ha telefonsamtal i tid och otid.. Jag är privat också och jobbar inte dygnet runt.

Jag har en del elever som jag verkligen inte vill ska få tag på mig så lätt som att jag ger ut numret. Vill de ha tag på mig kan de få tag på numret, men då får de jobba lite för det. 
    Kan ju säga som så att under tre år så var det ingen elev som missbrukade detta.
    men du väljer ju själv.
    Som sagt på skolan här nu, så lämnas allas nr ut av skolan själv
  • Pemmel

Undrar vad ditt yrke och "aktiva liv" har med mitt telefonsvarade att göra? Det kan hända att jag också har mycket att göra och därför prioriterar annat än att svara i telefon ibland... Risken/chansen att jag inte svarar ökar om jag inte ser vem det är, de flesta som ringer hem till oss så är inga man vill prata med.
    Jag svarar på alla nummer om jag väntar viktiga samtal eller inte har något roligare för mig helt enkelt.

• Naoko
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 17:27:26 följande:
    Vill man nå mig ringer man på skoltid eller så skickar man ett mail. Jag vill inte ha telefonsamtal i tid och otid.. Jag är privat också och jobbar inte dygnet runt.

Jag har en del elever som jag verkligen inte vill ska få tag på mig så lätt som att jag ger ut numret. Vill de ha tag på mig kan de få tag på numret, men då får de jobba lite för det. 
    Fast man har ju valet att inte svara på jobbtelefonen efter arbetstid.
  • älskarlivet81
    Carlosmami skrev 2010-12-19 17:30:16 följande:
    Jag slutade studera i somras (gymnasiet) och jag hade mina lärares nr :) Men vad olika det kan vara. Men jag tänkte ringer man till eleverna gör man ju det från skolans telefon väl?
    Varför ringa från privat och varför ha privata mobilen på under lektionstiden...
    Jag ringer oftast från skolan, men ibland hinner man inte men måste kontakta en förälder innan dagens slut. Då har jag gjort det hemifrån, men från skyddat.

Jag har aldrig privata mobilen på under lektionstid, men vill inte heller att mina elever ska ha numret. Vill de ha tag på mig får de få tag på mig under arbetstid.
  • Anonym (Vad är detta?)
    Anonym skrev 2010-12-18 14:01:18 följande:
    Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 
    Bästa Anonym!

Hade inte tänkt göra mig anonym, men döm av min förvåning att du som undrar i denna fråga varför människor inte svarar, då det ringer anonymt och så gör Du Dig själv anonym här? Förstår att Du vill vara det pga Ditt yrke, men hur i hela friden kan Du som har ett sådant yrke fråga här på FL en sådan fråga? Varför frågar Du inte de som Du haft problem att nå? Jag kan tycka så här, eftersom jag själv har arbetat vid en myndighet där man arbetar för o med människor, så kan man faktiskt få en bra förklaring på det mesta varför. Själv har jag med hemlig tfn, men svarar alltid själv precis som Du skriver det kan ju vara något viktigt. Men jag tror att Du har svaret själv  om Du nu jobbar på en sådan myndighet faktiskt, man måste sätta sig in i den enskildes sits och det brukar finnas en föklaring till varför. Om man inte har förtroende för nån att berätta varför, så hänger det nog på kommunikationen sins emelllan tycker jag o det är min personliga mening.
    DU skriver:Jag får vibbar att det är lite psykvarning på de som inte svarar osv...... Hur menar Du då - det skulle vara intressant att veta! Dömmer Du folk efter vilken sorts tfn nummer de har?
    Jag bär en tystnadsplikt med mig livet ut och jag skulle aldrig ställa en sådan fråga o speciellt inte här och inte skriva det Du faktiskt skrev och jag står för det! Det rör ju faktiskt Ditt jobb bl.a.
     Du får hemskt gärna svar på den undran jag nämnt härovan vore jättetcksam för det!

Mvh men...
  • älskarlivet81
    mamita64 skrev 2010-12-19 17:42:21 följande:
    Kan ju säga som så att under tre år så var det ingen elev som missbrukade detta.
    men du väljer ju själv.
    Som sagt på skolan här nu, så lämnas allas nr ut av skolan själv
    Jag hade vägrat lämna ut mitt nummer även om skolan hade velat det. Vi har en del elever som jag inte vill ska få kontakt med mig utanför skoltid.
  • älskarlivet81
    Naoko skrev 2010-12-19 17:44:14 följande:
    Fast man har ju valet att inte svara på jobbtelefonen efter arbetstid.
    Förstår inte vad det har med saken att göra att jag inte vill lämna ut mitt privata nummer? 
  • Anonym (vårdnisse)

Dolt nummer brukar alltid betyda jobbet som vill att man skall in och ta några extrapass. OCh säger man nej blir man "inkommenderad" istället. SÅ därför det säkra före det osäkra svara jag bara på dolt nummer om jag itne har några planer för den dagen. Sedan om jag missar några telefonförsäljare på det sättet så skadar ju inte det heller. :)

Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"