• puss

skulle du tillåta detta?

din 4åring vill gå en promenad ute, på 1 km mitt i vintern utan ytterkläder. alltså bara vanlig innetröja och innebyxor.

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:32
    temperatuern är minus tio grader celcius.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:59
    förklaringen till denna omröstning är att jag undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-19 07:03
    det handlar om att gå en km utan ytterkläder. inte gå fem minuter, konstatera att det är kallt och ta på jacka. gå hela vägen en km utan ytterkläder är det som gäller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-21 11:21
    eftersom folk har frågat: mössa och vantar räknas som ytterkläder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skulle du tillåta detta?
  • Red Velvet

Aldrig i livet.
    Om man låter barn ta massor med beslut själva för att inte "kränka" (vilket skämt förresten!) dom så kan man ju lika gärna skaffa egen lght till dom i den åldern de börjar prata.
    Bra föräldrar sätter gränser.

• Kazeer

Nej, han får inte gå ut och nöjesgå mitt i vintern utan ytterkläder.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • VirrigaVerna
    Mrs Statham skrev 2010-12-18 17:55:57 följande:
    Du har då aldrig sett en joggare som är ute och springer påvintern?
    Man kan faktiskt hålla sig varm utan tjocka vinterkläder när det är -10 ute
    Fast när mina ungar var 4 år så var de inte att likställa med en joggare. Var det -10 så frös de banne mig och även om de hade tjurat så hade jag klätt på dem inför en promenad på 1 km.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • puss
    Mrs Statham skrev 2010-12-18 17:55:57 följande:
    Du har då aldrig sett en joggare som är ute och springer påvintern?
    Man kan faktiskt hålla sig varm utan tjocka vinterkläder när det är -10 ute
    detta gäller ytterkläder öht.
    up yours
  • Majsan70

Ja jag hade inte gjort det till en strid utan tagit med ytterkläderna. De lär ta på sig när de fryser. Jag kan ibland säga till om att knäppa jackan o ta på mössa o vantar...men fryser inte dottern så gör hon inte helt enkelt.  Skör däremot hade jag tvingat till eftersom det blir smutsiga sockar annars. *S*

• ragatan

Om 4-åringen valde att göra det mot min inrådan så skulle han/hon få göra det. Han/hon kommer knappast att frysa ihjäl under den korta tiden, och med största sannolikhet skulle han/hon springa som sjutton för att hinna in så fort som möjligt.
    Och aldrig göra om det.

• puss
    Daeminimon skrev 2010-12-18 17:52:59 följande:
    *dunkar huvudet mot väggen*

Jag skulle inte ha låtit det bli en "grej" från första början, men om min 4-åring skulle sätta sig på tvären och vägra overall, så skulle jag ta den med, eftersom jag misstänker att efter 5 min så skulle ungen vilja ha den. Om inte så skulle jag förutsätta att barnet inte frös. Skulle aldrig tvinga dem (vilket ingen föreslog), eftersom det skulle göra hela grejen meningslös.

Naturligtvis beror det på ålder och förmåga, men jag förväntar mig att en normalbegåvad 4-åring skulle vara kapabel att säga till om de frös.
    har du svårt att förstå frågan?
    om ditt barn vill gå en km i tio minusgrader, utan ytterkläder, får den det?
    up yours
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 18:12:55 följande:
    har du svårt att förstå frågan?
    om ditt barn vill gå en km i tio minusgrader, utan ytterkläder, får den det?
    Du vet mycket väl vad mitt svar är, jag har skrivit det flera gånger på både den här tråden och på den andra, såge dig nu, jag kommer inte att ändra mig och helt plötsligt hålla med dig bara för att du tjatar.
  • puss
    Daeminimon skrev 2010-12-18 18:15:51 följande:
    Du vet mycket väl vad mitt svar är, jag har skrivit det flera gånger på både den här tråden och på den andra, såge dig nu, jag kommer inte att ändra mig och helt plötsligt hålla med dig bara för att du tjatar.
    skriver du in "min" tråd får du ursäkta om jag tjatar. jag ser gärna ett ja eller nejsvar tack.
    up yours
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 18:16:51 följande:
    skriver du in "min" tråd får du ursäkta om jag tjatar. jag ser gärna ett ja eller nejsvar tack.
    Oj, jag visste inte att du var trådpolisen.

Jag har gett dig ett långt svar. Kan du inte tolka det är det faktiskt inte mitt problem.
Svar på tråden skulle du tillåta detta?