• puss

skulle du tillåta detta?

din 4åring vill gå en promenad ute, på 1 km mitt i vintern utan ytterkläder. alltså bara vanlig innetröja och innebyxor.

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:32
    temperatuern är minus tio grader celcius.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:59
    förklaringen till denna omröstning är att jag undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-19 07:03
    det handlar om att gå en km utan ytterkläder. inte gå fem minuter, konstatera att det är kallt och ta på jacka. gå hela vägen en km utan ytterkläder är det som gäller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-21 11:21
    eftersom folk har frågat: mössa och vantar räknas som ytterkläder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skulle du tillåta detta?
  • puss
    Daeminimon skrev 2010-12-18 17:44:20 följande:
    Det gjorde det i de inlägg jag läste, dvs 36-37 sidor. Sen att du vägrade lyssna på vad någon sa som inte höll med, och istället drog till med spydigheter, det är ju en annan femma.
    skulle du tillåta det?
    up yours
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 17:43:34 följande:
    nej, det var en konstig fråga. trpr du det är vanligt att folk gör så?
    jag vet inte (men jag misstänker att det inte är helt ovanligt att barn tvingas ta på sig kläder för att föräldrarna tror att barnet kommer att frysa om de inte gör det)

för att svara på din fråga: om barnet är tillräckligt klädd (dvs inte fryser) spelar det ingen roll om h*n har yttrerkläder eller inte. 
  • puss
    Daeminimon skrev 2010-12-18 17:44:20 följande:
    Det gjorde det i de inlägg jag läste, dvs 36-37 sidor. Sen att du vägrade lyssna på vad någon sa som inte höll med, och istället drog till med spydigheter, det är ju en annan femma.
    om du menar den andra tråden gick barnet hela vägen utan ytterkläder.
    är det ok för dig?
    up yours
  • puss
    Selfish Geene skrev 2010-12-18 17:46:40 följande:
    jag vet inte (men jag misstänker att det inte är helt ovanligt att barn tvingas ta på sig kläder för att föräldrarna tror att barnet kommer att frysa om de inte gör det)

för att svara på din fråga: om barnet är tillräckligt klädd (dvs inte fryser) spelar det ingen roll om h*n har yttrerkläder eller inte. 
    ok tack.
    anser du att det kan vara nåt fel på ett barn som inte fryser i endast innekläder, när den vistas utomhus i tio minusgrader?
    up yours
  • VirrigaVerna

Nej aldrig

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • seejtaan
    puss skrev 2010-12-18 16:04:46 följande:
    din 4åring vill gå en promenad ute, på 1 km mitt i vintern utan ytterkläder. alltså bara vanlig innetröja och innebyxor.
    jag går gärna med två tröjor och långkalsonger och byxor mitt i vintern, för jag fryser inte.
    utan ytterkläder betyder inte alltid bara innetröja och innebyxor.

på ditt påstående nej, det får ungen inte.

men är detta en kontringstråd till "gå 1 km utan vinterkläder till förskolan" är den onödig eftersom man inte får veta hur mycket vanliga kläder ungen har på sig.
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 17:48:00 följande:
    ok tack.
    anser du att det kan vara nåt fel på ett barn som inte fryser i endast innekläder, när den vistas utomhus i tio minusgrader?
    det kan förståss vara det, men det behöver inte vara något fel på ett barn som inte fryser 

Utgår frågeställningen utifrån att barnet har någon neurologisk skada som gör denne okänslig för kyla? 
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 17:46:54 följande:
    om du menar den andra tråden gick barnet hela vägen utan ytterkläder.
    är det ok för dig?
    *dunkar huvudet mot väggen*

Jag skulle inte ha låtit det bli en "grej" från första början, men om min 4-åring skulle sätta sig på tvären och vägra overall, så skulle jag ta den med, eftersom jag misstänker att efter 5 min så skulle ungen vilja ha den. Om inte så skulle jag förutsätta att barnet inte frös. Skulle aldrig tvinga dem (vilket ingen föreslog), eftersom det skulle göra hela grejen meningslös.

Naturligtvis beror det på ålder och förmåga, men jag förväntar mig att en normalbegåvad 4-åring skulle vara kapabel att säga till om de frös.
  • Mrs Statham
    puss skrev 2010-12-18 17:48:00 följande:
    ok tack.
    Du har då aldrig sett en joggare som är ute och springer påvintern?
    Man kan faktiskt hålla sig varm utan tjocka vinterkläder när det är -10 ute
  • Daeminimon
    Mrs Statham skrev 2010-12-18 17:55:57 följande:
    Du har då aldrig sett en joggare som är ute och springer påvintern?
    Man kan faktiskt hålla sig varm utan tjocka vinterkläder när det är -10 ute
Svar på tråden skulle du tillåta detta?