• puss

skulle du tillåta detta?

din 4åring vill gå en promenad ute, på 1 km mitt i vintern utan ytterkläder. alltså bara vanlig innetröja och innebyxor.

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:32
    temperatuern är minus tio grader celcius.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:59
    förklaringen till denna omröstning är att jag undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-19 07:03
    det handlar om att gå en km utan ytterkläder. inte gå fem minuter, konstatera att det är kallt och ta på jacka. gå hela vägen en km utan ytterkläder är det som gäller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-21 11:21
    eftersom folk har frågat: mössa och vantar räknas som ytterkläder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skulle du tillåta detta?
  • Halkatla

Nej. Inte om det är ett måste att ta sig från punkt A till punkt B. OM det var tal om att gå ut och leka så skulle hon nog ha fått det (efter lite bråk), enligt devisen "hon kommer väl in när hon börjar frysa".

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • SeTa

Nix, det skulle han verkligen inte få. Jag anser att eftersom jag är den vuxne är det upp till mej att lära barnen vad som gäller i olika situationer. Och det här är definitivt en situation som jag "vet bättre" än barnen..

• Linda1976

Nej, däremot skulle jag släppa ut henne i skor för att hon ska få känna att det är kallt. Sen be henne komma in och ta på sig overall, eller stanna inne.

Men hon måste ju få känna att det är kallt, och inte bara köpa rakt av vad jag säger  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Dr Mupp

Visst, han lär be om ytterkläderna när han upptäcker att det är kallt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Tygtiiger

Inte ensam. Men om jag var med och tog med ytterkläder så javisst, jag har en frusen son så efter hundra meter skulle han deklarera att det var kallt och antingen vilja ha på kläder eller gå hem.

Inget konstigt. Han har fått gå till parken i sin tjocka vinteroverall när det var 8 plusgrader (jag tog med den tunna overallen och när han blev varm frågade jag honom vänligt om vi skulle byta overall, det ville han absolut - då var han bara tre) och han har ofta fått springa ut på loftgången och känna efter om det är kallt eller inte när han ska ta på sig ytterkläder och inte vill.

Vi har inte bråk om kläder här hemma - jag har ett resonabelt barn och vill han inte ha varma kläder så slipper han, men då finns de tillgängliga när han känner sig frusen. Varför ha en maktkamp om fullkomligt oviktiga saker?

Mediciner, säkerhetsbälte, slagsmål och liknande är det stenhårt "jag är vuxen och jag bestämmer", då finns det BARA mitt sätt, men det mesta annat kan vi prata om.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Daeminimon

Missförstod du den andra tråden med vilje? Tror inte det var någon som sa att det var så man skulle göra. Man tar med ytterkläderna naturligtvis, och vill ungen ha dom (vilket de förmodligen gör ganska snart) så åker de ju på illa kvickt. Gör de inte det så fryser de antingen inte, eller så har man bråkat för mycket redan från början och sitter nu fast i en total maktkamp.

• Lalalong

Ja, jag tar ju så klart med ytterkläderna. Hon lär ångra sig och vilja ha dom när hon känner att det är för kallt. 

Klara 060504, Alva 100117
  • Mrs Statham

Jupps det skulle jag om ungen insisterar så ja. Vad annars lär man sig av??
    Barnet lär ju inte gå ut utan vinterkläder någon andra gång efter det. Om det är kallt dvs, det kan ju faktiskt vara ganska relativt varmt om det är mitt på dagen och det inte blåser mitt i vintern också.

• Selfish Geene

Min liv är fyllt av etiska dilemman, etik och moralfrågor är något som verkligen intresserar mig.

Men ärligt talat!
    Inte ens jag skulle se på den här som en etiskt fråga!!

Att bråka om kläder känns bara så onödigt att jag inte ser någon anledning att göra det, mellan de trevliga stunderna och alla riktiga problem finns inte någon tid eller lust kvar att tjaffsa om ovesäntligheter.

Svar på tråden skulle du tillåta detta?