• Frka11

BF september 2011

Flisan79 skrev 2011-08-09 11:11:33 följande:
    Är nog minten som är lite grejen. Hade en "marianne" period med (mintkaramellerna med choklad i)

Jo då, toabesök minst en ggr i timmen...helt sjukt. Ett exempel är att jag alltid måste låna toaletten på dagis när jag hämtar barnen och då har jag ändå kissat precis innan jag åkt dit...grrrr. Är otroligt glad att det inte är så på nätterna. Nu snittar jag en kissning per natt.
    jag kissar oxå ca 1ggr/h men ibland oftare...skönt att du inte behöver kissa på nätterna, är mycket värt!
    .nu har jag i 2 nätter måsta kissa 2ggr/h i snitt....blir galen...har inte fått sova nåt på dagarna heller då skrutten fört sånt liv(både natt och dag) och trycker på blåsan så de ha varit likadant på dagen...hade såhär för 2 helger sen oxå men de vart bättre för att nu bli sämre igen, man är ju inte som folk, har ingen lust eller ork med nåt:(
    aja "bara" 27 dagar kvar till bf:)) så man får stå ut

lyckades filma när skrutten vände upp å ner på hela magen idag så ja skickade en snutt till sambon, hans reaktion va Fy faan gör de inte ont?`haha...skutten har en förmåga att alltid vara väldigt lugn när jag och sambon träffas på helgerna av nån konstig anledning men nu fick han iaf se:)
  • Frka11
    Smukke skrev 2011-08-10 19:31:05 följande:
    Jag träffade min genom en gemensam vän. Men fattade tycke DIREKT. Blev ihop, flyttade ihop efter ett halvår, sen förlovning någon månad efter och nu är jag snart mamma :D

träffade oxå min sambo genom gemensamma bekanta...men hade ödet velat annorlunda hade vi träffats mycket tidigare...han hade nämligen varit upp ofta där ja bodde då och då hälsat på bla min pappa som är 83 år och min pappa tyckte att vi kan väl hälsa på min dotter å blinkat....men min sambo tänkte typ öhh å hur gammal är hon då 45?? men då var jag 26...senare fick han veta hur "ung" jag va...haha...men vi träffades iaf ca 1 år senare och de klickade direkt 1 mån senare förlovade vi oss(jag som aldrig skulle gifta mig eller förlova mej) och 6 mån senare flyttade jag 22mil bort till han och vi skaffade gemensam lägenhet...nu har vi snart varit tillsammans i 4 år:) 4 bästa åren i mitt liv!
    hade dock kunnat ta slut ganska fort...för min sambo sa att han aldrig ville ha barn...häpp sa jag då är det slut...men han ändrade sig och sa om 10 år...nää sa jag tänker inte vara 37 då ja få min första barn,,,sen ändrades det till 5 år pch ner till när han skulle gå ut skolan(vilket var i våras) men vi började redan i aug och blev gravida på en gång men  fick missfall 29sept men lyckades igen å nu är det 26 dagar till svåran lilla knodd är beräknad:)
    oj de va halva mitt livs historia känns de som...haha 
  • Frka11

ja då va de min tur att gnälla......har haft en skitdag idag...sambon skulle kolla bromsarna på bilen(dom ligger på) och de visade sej att de va bara skrutt kvar av bromsoket så han blev en aning irriterad och det gick ut över mig...jag blev jätteledsen och har i praktiskt taget grinat sen kl1 idag(gatt byta bägge bromsoken bak å mer grejer som pajat så de har tagit hela dagen)...än fast han bett om ursäkt å så  så har de bara ploppat upp allt möjligt i mitt huvud som jag grinat för, så fort han sagt nåt typ förlåt ha ja grinat...å nu for han för en stund sen(bor borta å jobbar 24mil bort) så då ha ja varit ledsen över det....hela denna dagen bortkastad för biljävlen som strular, vi som bara skulle ha en mysdag :(( såhär deppig och lätt till tårarna ha ja inte haft innan i graviditeten....känns riktit jobbit...å jobbit för sambon att jag är så ledsen oxå,stackarn! å de bli ja lessen över oxå att han ska må dåligt för att jag är ledsen utan anledning egentligen....USCH!!

• Frka11

jag har en liten fundering, ska bm göra gynundersökningar nu i slutet? verkar som många av er har blivit undersökta...ska till bm imorn(går in i v 38 då) undrar om de ska bli undersökning då om de hör till nån rutin eller så....skulle ju va roligt å veta hur tappen är m.m.....
    annars så ska jag än en gång ta upp att jag vill ha ett till tul och jag tänker stå på mej!!!är sååå arg på detta att man ska måsta tjata på nåt som står klart och tydligt på 1177´s hemsida västerbotten att man ska ha ett tul i v 32 och med 2 till 4 v mellanrum samt täta kontroller när man har graviditetsdiabetes och ändå måste jag tjata, sist ja prata med en bm(inte min ordinarie) sa hon att hon skulle kolla vad som står i deras pm....hmmm borde inte de va samma som sjukvårdsrådgivningen rekommenderar??är spyless på min vårdcentral så när bebis är född ska jag byta till privat (som ändå hör till landstinget)ha ja bestämt......inte meningen att man ska måsta säga till läkaren hur han ska fylla i ett sjukintyg, visa diabetesssk hur man laddar pennan för å ta blsk, samt tala om för  bm om att det inte alltid är så att barnet blir stort vid gravdiab utan att den lika gärna kan få för lite näring m.m.m.m.....ska inte va så.

• Frka11

usch vilken dag jag har haft idag.....var hos min bm kl 14 mitt sfmått har itne ökat(2 senaste måtten är den adnra bm som gjort) men följer min egen kurva....och blodtrycket låg på 175/112 första gången...sen 170/105...så hon skickade mig till förlossningen och där satt jag från 14.45 till 18.00 bltr där låg på 160/100 ctg såg bra ut och blodproverna så jag har iaf ingen havandeskapsförgiftning:) tog upp med min bm idag om ett till TUL pga min graviditetsdiabetes och hon hade frågat fö och läkaren hade snäst till svar att det bedömer dom om det är nädvändigt......samma läkare fick jag på fl(överläkare) han var så himla dryg....visade han utskrift från 1177 västerbotten att dom säger att man ska göra tul i v 32 och med 2-4v mellanrum och han säger att det är itne riktlinjerna dom har....sa då att de va jävligt märkligt att sjukvårdsrådgivningen som man ska kontakta innan man kontaktar sjukvården har det i sina rekommendationer...jag var SÅÅÅÅÅ ARG!!! mitt bltr blev nog inte bättre av detta....men jag ska tillbaka på fre och kolla trycket och om det frotfarande är högt så ska dom överväga ett tul......jag blir så less!!nu har jag både gravdiab och högt bltr och ändå tar dom inte min oro på allvar
    såhär står det på 1177´s sida:

Om man är gravid är det viktigt att blodsockret ligger så bra som möjligt för att fostret ska utvecklas bra. Det är särskilt viktigt under graviditetens första tre månader.

Ett högt blodsockervärde innebär också en risk för att man får skador på blodkärlen i kroppens olika organ. Det är även viktigt att blodtrycket ligger på en bra nivå. Ett förhöjt blodtyck kan leda till att fostret inte växer som det ska. Därför följer barnmorskan moderns blodtryck samt fostrets tillväxt och hjärtverksamhet under hela graviditeten. Barnmorskan lyssnar också på fostrets hjärtljud.

Om man har graviditetsdiabetes blir man från graviditetsvecka 32 undersökt med ultraljud med två till fyra veckors mellanrum för att kontrollera att fostret växer som det ska.

• Frka11
    Iryelle skrev 2011-08-17 20:55:01 följande:
    Be din BM att få byta läkare. Säg att du inte orkar gå med den här oron och att det inte kan vara bra för vare sig dig eller bebis, för det är det ju inte. Jag tycker inte att det är för mycket begärt med ett tUL. Tråkigt att du skulle träffa på en sån skitstövel.
    tyvärr så va de överläkaren jag träffade:( så ja lär nog få samma besked av nån annan för han ha säkert skrivit nå i journalen...sa de till han oxå att oron än inte bra varken för mig eller bebis, å kroppen visar de ganska tydligt me bltr....man blir så less....att man ska måsta kriga me alla man träffar, tur att jag har lite humör iaf :P de ja blir mest arg på är att läkaren säger att den enda risken är ju att bebisen blir stor....NÄÄÄÄ det står ju klart och tydligt att de kan hända att fostret inte väcer som de ska(kan även bli för litet pga för dålig näringstillförsel) vid gravdiab och ännu sämre vid högt bltr...nästan så ja hoppas att bltr är högt på fre oxå så jag får ett tul och kan stilla min oro.....sen tyck aj han va lite nonchalant oxå ja menar ett bltr på 170/105 är ju INTE BRA...nä men då ska de avvaktas...ja vill inte bli inlagd men kanske skulle ha fått nån tablett nu....berättade även att jag tror att de beror mycket på att jag sover ca 2h sammanlagt på nätterna och nu senaste 2 ha ja inte sovit mer än några minuter....kanske skulle ha fått nåt då så att jag får sova en natt eller 2.....näää irriterande e va de e
  • Frka11
    Heffa skrev 2011-08-19 10:12:41 följande:
    Jag längtar inte ett dugg efter fester eller klänningar. Däremot en stor stark, en cigg och att få sova!
    haha precis de längtar jag oxå efter....de konstiga är att suget verkar bli värre ju närmare bf man kommer....men man få ju snällt vänta ett bra tag efter de oxå innan man kan ta sig nåt....eller hur tänker ni me alkohol och bebis?
  • Frka11

Idag har jag varit på specmödravården och kollat upp mitt höga blodtryck som fortfarande var högt, 160/112...så det blir att börja med tabletter....visade även på bakterier i urinen så jag ska få antibiotika me...känns skönt för då kanske jag får sova lite bättre, som det är nu är jag uppe minst 1gång/h och kissar och det tar på nåt fruktanvärt....
    ska även få göra TUL på tisdag:))) så nu fick jag äntligen som jag ville....hade en betydligt mycke trevligare läkare idag, helt underbar faktiskt tänk om alla vore så tillmätesgående och trevlig...
    ringde även min bm och berättade läget samt att jag inte gillade läkaren jag hade i onsdags...då frågade hon om jag sa det till han....sade då att jag inte varit de minsta trevlig tillbaka och motargumenerat allt han sagt om tul och visade han papperen från sjukvårdrårgivningen och vad jag sagt då hurrade hon mig och tyckte att jag var jättebra..haha...hon gillar itne heller denn a läkare tydligen(en riktig surgubbe)....
    så nu känns livet lite ljusare...dessutom kommer min sambo snart hem över helgen..UNDERBART!!efter helgen lär jag inte få träffa han på 2v :S om inte bebis bestämmer sig för att komma tidigare vill säga:)

• Frka11

men kul å börja me blodtrycksmedicin när man läser om det på fass :

GRAVIDITET

Risk finns att fostret påverkas. Rådgör därför alltid med läkaren före användning av Viskén under graviditet.

bli ju orolig!! spec då ja fråga läkaren om de va farligt för bebis...nä de e ingen fara...men tydligen så är de ju de då de står sådär på fass...

• Frka11
    sandqvist skrev 2011-08-22 22:40:00 följande:
    Usch jag blir hypernervös, vaknade med filmer för ögonen, vilket gått över nu, och rejäl huvudvärk, samt att.raderna svullnat till sten. tänk om jag fått havandeskapsförgiftning?? läste någonstans att om svullnaden inte gått över efter natten skulle man ringa in, någon som har erfarenhet?
    om jag vore du skulle jag absolut ringa in så du får kolla upp det.....

har själv fått väldigt högt bltr som upptäcktes i onsdags hos bm(vilket jag anade då jag varit så svullen.spec under ögonen och fötterna och mått apa) så jag fick fara in på fl och göra ctg  och ta urinprov, visade bara på spår på protein....togs även blodprover för att utesluta havandeskapsförgiftning, sedan fick jag fara tillbaka i fredags och kolla tryck, urin och ctg igen fick då blodtrycksmedicin samt pencillin för en uvi...sedan till bm igår och kolla trycket igen som låg på 175/105 trots att jag börjat med tabletter......till specmödravården idag för att kolla tillväxten på bebis pga bltr samt att jag har gravdiditetsiabetes....skrutten väger 2959 och följjer sin kurva....mitt bltr låg på 150/102 så jag fick öka medicinen och ska kolla tryck och urin hos bm på tors eller fre sen tillbaka till spec på tis....blir himla mycket farande tur jag bara bor nån km från sjukhuset......men det är till att vara vaksam om jag får flimmer för ögonen eller får mer huvudvärk eller så......mår inte alls bra nu och har dessutom åkt på förkylning vilket inte gör saken bättre.....känner mej som en urvriden trasa:(
    pratade om igångsättning oxå, dom ser helst att jag går 40 fulla v(2v kvar) innan dom sätter igång men om jag mår sämre så får vi se.....
  • Frka11

just de....ser att ni skrivit om sammandragningar.....jag har nästan inga alls(inga som gör ont iaf) så ja sa det till läkaren idag att de känns konstit att bebis är beräknad om 2v och jag itne känner nåt....då sa hon att man inte behöver ha sammandragningar/förvärkar utan dom kan komma iom att vattnet går, de kändes tryggt:)

• Frka11
    Lindatmw skrev 2011-08-24 10:11:09 följande:
    När jag väntade mitt första barn 2005, så hade jag inte en ända känning. Inget alls. Inga sammandragningar som jag märkte av. Inga förvärkar som jag märkte av. Ingen slempropp, ingen mensvärk, ingen ryggvärk. Nothing, inget, e nada. Sen vaknade jag på morgonen 6.13 dagen före bf och var kissnödig. Då jag satt på toaletten kom en liten värk. Jag kände igen att det var något likande jag vaknade av minutrarna före och tänkte för en sekund att ok....? (det gjorde inte ont så). Så kissade jag klart och gick till sängen och ett par minuter senare kom en till. Jag förstod på en gång då att det var värkarna! Så absolut, det kan verkligen bli så
    får man fråga hur lång tid det tog från värkarna började tills du for in på bb å bebisen va ute?
    jag har absolut nada förkänningar...är i v 38+1 nu..
  • Frka11

undra om bebis beslutar sig för att komma den 1/9....min bror tror det, pendeln sa det och nu tryckte jag på spåkulan på fb och fick denna spådom: "Det kommer att pirra i magen på torsdag. Något är i görningen" på torsdag är det 1/9.....mycket intressant å se om de ska stämma:)

• Frka11

usch va jag är trött och slut!!!
    var hos bm idag och mitt bltr är fortfarande högt 170/105 så hon skickade mig återigen till förlossningen för ctg, u-sticka och läkarbesök....satt där i sammanlagt 2h 45min...och 1h.45min av dom var bara att vänta på läkaren för att få höra att jag ska börja med en till medicin för bltr....
    min bm förstår inte varför dom inte sätter igång mig då jag inte mår bra och bltr är så högt....om det inte har blivit bättre tills på tis då ja ska på specmädravården igen så måste jag ta upp det....jag orkar snart inte mer.....har inte sovit  mer än sammanlagt 3h på lääääääänge nu...och dom 2 nätter som varit ha ja inte sovit alls, hur ska man orka me en förlossning i detta skick??
    sf måttet hade inte ökat nåt heller sen ca 2v tillbaka :( men lillen är fixerad nu iaf så nånting positivt iaf....tro att de hände inatt för helvetet va ont ja hade...han sparkade å sparkade å sparkade å ja gatt kissa hela tiden och de gick som elstötar i underlivet(har haft så förut me) och idag gör de nästan ont i underlivet......nu i helgen när gubben kommer hem blir det en jävla massa färdknäppar vare sej han vill eller inte ...haha...

• Frka11
    ehjartam skrev 2011-08-26 20:13:55 följande:
    Frk11: jag har också högt bltr nu, 150/95. Jag får ingen medicin, utan de vill att jag ska vila hela dagarna o kan jag inte göra det läggs jag in. Fungerar inte inläggningen, så blir det igångsättning osv. Jag är i 38+6, de kunde satt igång mig nu ist för att vänta o vänta - på att det blir akut istället.
    va...men kan de va för att du "bara" har 95 i undertryck? de kan ju gå fort att de höjs, bättre att mota olle i grind kan man ju tycka...va har du för symtom?jag har konstant huvudvärk, helt slut, sover inget, hjärtklappning...jag ska oxå vila men de e ju inte så lätt hela tiden tyvärr...har träffat 4 olika läkare på 1v å 2 av dom prata om igångsättning om jag blir sämre...en av dom ska ja träffa på tis få se va hon säger då om jag inte blivit bättre...jobbigt å må såhär å inte veta hur de blir...
  • Frka11
    plutteluddelutt skrev 2011-08-26 21:48:55 följande:
    Jag fattar verkligen inte det här med blodtryck och medicin! Jag har i över en månad (tror jag) legat på ett undertryck på ca 95. Har därför fått kolla trycket varje vecka samt gjort några TUL men inget i övrigt. För strax över en vecka sen så var det helt plötsligt på 110 hos bm så jag fick åka in och det gick ner igen till 90/95 och fick tid för ul två dar senare. När jag va på det och läkarbesöket efteråt var trycket fortfarande 95 men då satte de helt plötsligt in medicin! Jag gillar inte alls att ta denna då jag inte känner några symtom och trycket har varit högt hela tiden och då har de sagt att det va ok. Bebbe mår alldeles utmärkt på alla undersökningar för övrigt. Jag har träffat olika läkare varje gång och det känns inte som att det är så säkert att medicin är det bästa eftersom inget förändrats... Ursäkta mycket info men jag ville lixom få med hela historien. gillar inte detta! 
    medicin beror nog på hur högt man ligger, (undertrycket ska ju inte vara över 95 helst)....som jag som har legat runt -150/105 - 170/112 det är inte hälsosamt och man mår definitivt inte bra, men bebis mår inte dåligt av de....det som kan vara är att det är risk att det blir havandeskapsförgiftning och det kan gå fort....men än så länge har jag ingen protein i urin....de e nog bra att du kollar ditt tryck varje vecka....mej lyssnade inte bm på när jag varnade redan när jag hade gåt från 117/74 till 145/95....kanske hade kunnat stoppa de tidigare.....jag gillar inte heller att ta medicin nu när ja e gravid, men som jag mår å så högt trycket är så är det ett måste....hoppas bara att den nya medicinen jag fått funkar
  • Frka11
    ehjartam skrev 2011-08-27 17:32:48 följande:
    Jag frågade om medicin för att få ner trycket, men 2 barnmorskor och en läkare har nu sagt att den enda medicinen jag kommer att "få" är själva förlossningen. De vill att det sätter igång själv, och så att jag som jag skrev innan vilar. Och vilan innebar att jag skulle ligga i sängen helst, neddraget och svalt i rummet. helst inte titta på tv så mycket eller lyssna på musik. Radioprogram är ok samt talböcker. Läsa ska jag inte heller. Gå på kalas och bjuda hem folk ska man inte, heller inte handla / shoppa om det inte är nödvändigt. Jag som trodde att ligga i soffan o kolla tv var bra
    Däremot har jag inga symtom mer än lätt huvudvärk som kommer och går, men det är inte varje dag,  plus att jag är svullen. Och ökar i vikt / lägger på mig vätska varje vecka nu. Jag skickades in till sjukhuset samma dag som bm hittade att trycket var högt, de gjorde ctg + urinsticka + blodprover + ultraljud som alla var ua. 
    Jag går nu på kontroller 2-3 ggr / veckan.. Blodtryck plus äggvita. 
    ja vila ska jag oxå göra....men är man ensam hemma så kan man ju inte ligga hela tiden i ett märkt svalt rum utan å se tv eller nåt, då blir man ju sinnessjuk...dessutom måste man ju äta m.m.m.......har en överjävlig huvudvärk nu sen i går em så om de itne ha blivit bättre till imorn så blir de en sväng till förlossningen....orkar snart inte me mer huvudvärk!....jag hjar huvudvärk varje dag mer eller mindre, vid minsta ansträngning bultar de som tusan, svullen, trött.....till veckan ska jag till bm mån, specmödra tis bm tors...men om nu huvevärken inte ge mej sej till imorn så blir de ju fl då oxå, hoppas isf ja få trätta en vettig läkare som kanske funderar på igångsättning, ja menar hur dåligt ska man må innan dom gör nåt....man ska ju orka med en förlossning oxå å ska jag gå nå mycke längre me de här trycket och huvevärken så kommer jag inte att orka nåt:(
  • Frka11

nu ska ja snart in till fl igen...huvudvärken ger sig inte....liiite bättre idag ändå så ja hoppas bltr är bättre oxå...men ja vill inte oroa mej så ja ringde in och ska få komma dit 13.30....'är sååååå less på detta nu!!tur iaf att sambon är hemma så han kan följa med för en gångs skull, skänt att ha lite stöd....mår illa gör ja oxå...aja vi får se va dom säger på fl......ha de bäst allihopa

• Frka11

Hej allihopa!
    blev inlagd på bb i söndags därför jag inte har skrivit något.....bltr har legat runt 160-170/100-110 dom här dagarna så idag(äntligen) så har jag fått tabletter för igångsättning, var helt omogen innan så de kan ta sin lilla tid, fick första tabl 10.30 och den andra 18.00 efter den första tabletten hade jag blivit lite mjukare men nästan inga sammandragningar...efter den andra har jag inte gjort nån us men hade regelbundra sammandragningar mellan 18-19  då jag hade ctg så nu lever jag på hoppet att det blir inatt eller imorn bitti så jag slipper vänta såå länge:) tänka sej..snart har jag min lilla Elias här...UNDERBART!!som jag har längtat

• Frka11

Hej hej!
    i Torsdas kl 00.38 kom lilla Elias till världen 2820g 48 lång:) helt underbart söt, väldigt lik mej förstås.haha..vi mår bara bra, jag mår iaf oförskämt bra efter den långdragna förlossningen förutom att jag är trött, sov inte på 2 dygn...och endast sovit nån halvtimme här och där mellan amningarna igår och inatt...första dygnet skulle jag amma varannan timme samt ge ersättning, och nu var 3e timme samma...och amningen tar sin tid så det blir inte mycket tid över efter det och bllöjbyte...men de blir nog bättre när man får amma när han själv vill och inte måste väcka han hela tiden, han är inte lättväckt ..skrivit mer om förlossningen på septembermammorna tråden:)

Svar på tråden BF september 2011