• Frka11

BF september 2011

jag sover jättedåligt, för det första får ja kissa flera gånge innan ja verkligen lägger mig för natten, sen kliva upp och kissa igen, samt mitt i natten....har ont i fogarna och drömmer ofta att min sambo är otrogen....inte kul...sover iofs dåligt i normala fall oxå men de ha ju itne blivit bättre av allt kissande och drömmande:S

• Frka11
    NornaB skrev 2011-04-06 15:45:14 följande:
    vad härligt med alla lyckade RUL! Vi ska på vårat den 12/4.. Inte långt kvar nu!!! Då får vi se om jag och mina stora pojkar eller om mannen och yngsta sonen har rätt Jag tror på en fjärde pojke och mannen på en flicka
    hej!
    vi ska oxå på våran Rul den 12...tycker tiden går hemskt långsamt...är ju så nyfiken på å se va de e för en liten krabat som lever i magen(förhoppningsvis frisk)...Jag har trott hela tiden att det är en kille och sambon tror att det är en tjej, har drömt 3ggr om en tjej nu så de kanske är det, alla i våran släkt har fått pojkar som första barnet så därför är jag inställd på det...men men som sagt de e ju inte sååå länge kvar tills man får veta...är lika glad för vilket kön det än är bara det är en frisk välmående bebis:)
  • Frka11
    lillagreizn skrev 2011-04-10 11:20:11 följande:
    Känns inte direkt kul att vara utan bil när man är gravid och har världens jävla foglossnignar :/
    jag har oxå världens foglossningar, har blivit sjukskriven 50% i 1 mån...men jag jobbar dock dom värsta timmarna ändå så ja kan inte säga att de känns nå mycke bättre:( blir så ja måste lägga mej efter jobbet för att jag har så ont å man bli ju så trött av å ha ont hela tiden....känns inte som att man gör ett bra jobb heller...å utan bil skulle jag inte ta mig långt de kan ja säga....

nu har jag äntligen kännt riktiga sparkar:) (ganska övertygad iaf) både igår kväll å kvällen innan...känner dom tom utanpå magen...UNDERBAR känsla...se nog hel löjlig ut när ja bara ligger och ler:) på tis är der rul...hoppas hoppas hoppas allt ser bra ut!
  • Frka11

idag har vi varit på RUL:) såg bara fint ut, blev flyttat några dagar så ist för bf 9sept som jag trodde så blev det 5 september:) blev ju åt rätt håll iaf:) men tyvärr fick vi inte se något kön för den lilla hade navelsträngen ivägen men läkare sa att t han trodde att de kanske va en kille men va inte säker...så de få bli en överraskning:)huvidsaken att den lilla mår bra iaf:) har oxå blivit sjukriven from igår tom 4 maj på grund av mina fogar..ajajaj...va sjukskriven 1v 50% men de hjälpte inte så nu få vi se om de bli bättre:)hoppas bara de blir godkänt av fk :S

• Frka11
    M y skrev 2011-04-12 18:39:42 följande:
    Fy för att ha så ont,lider med dig då jag har äckligt ont. Typisk att navelsträngen var ivägen.
    Det konstiga är att när jag ringde min BM så fick jag en annan då min var på semester,då säger hon "nej,foglossning får man inte förren senare i graviditeten" Jag har haft det med nr 1 fast lindriga,med nr 2 fr v 15 och problem med ligamenten och blev då sjukskriver. Så konstigt att hon sa så,då du inte är den enda som tom fått sjukskriva dig. Jag bokade tid hos sjukgymnast som konstaterade foglossning med en gång,bältet hjälper inget vidare tycker jag. Min egen BM är jag inte heller nöjd med,undrar vilken Bm jag ska vända mig till då dessa två verkar knäppa.
    Fick du din sjukskrivning via BM eller sjukgymnasten?
    jag har haft problem sen v 9, som blivit värre och värre. Provade oxå ut ett bälte hos bm som jag skickade efter glad i hågen och trodde att de skulle hjälpa men ja fick bara ont i magen och symfysen...får nog kolla om de finns andra sorter.
    Min bm sa att de va foglossningar och att hon tyckte att ´jag skulle kontakta läkaren och bli sjukskriven 50% pga mitt arbete och hur ont jag redan nu har så att det inte blir värre. men det hjälpte ju som sagt inte så jag fick kontakta läkaren igår igen som sjukrev 100%...får väl se sen om jag klarar av att gå heltid eller om det måste vara 50% känns ju inte roligt då man ej vet om man får några pengar av fk, spec inte då det bara är jag som har inkomst(sambo studerar).
    mitt råd till dig är att du kontaktar läkaren direkt:) hoppas det blir bättre för dig
  • Frka11
    velvet skrev 2011-04-25 10:43:37 följande:
    tack för ditt svar! känns genast mycket bättre nu. jag tänkte ju inte ens på att fråga när jag gjorde RUL, var så nervös och det var så mycket att ta in att alla mina frågor försvann och nu vet jag inte riktigt vart jag kan vända mig...
    jag har oxå moderkakan i framvägg men har känt av bebisen nu i ca 3v(går in i v 22 imorn)...mer och mer för varje vecka, förut va de bara på kvällarna när ja la mej men nu är det även på dagen då  jag sitter eller ligger:)har även sett utanpå magen hur den sparkar(sparkade verkligen jättehårt)....ska även tillägga att det är min första grav....är jätteglad att jag känt rörelser så pass länge för jag fick oxå höra att det skulle ske sent då moderkakan ligger fram...men de verkar ju vara väldigt olika
  • Frka11

Var till läkaren idag och vart heltidssjukskriven 1 mån till för mina foglossningar, skönt men oron gnager angående pengarna om man får något eller ej, och hur som haver så dröjer det ju så nästa mån kommer man inte att ha nån inkomst   :(  aja de ska väl gå ändå.
    Var på jobbet och hälsade på oxå och både min chef och en arbkamrat sa att jag hade en "tjejmage" ska bli spännande å se, av dom som gissar är det undefär 50/50 nu:) jag är nästan säker på att det är en liten kille så vi får se om 4mån vilka som har rätt:)

• Frka11
    Flisan79 skrev 2011-05-04 19:57:30 följande:
    Inför min första förlossning var jag inte alls rädd utan snarare förväntansfull. Det hade tagit oss 7 år att bli gravida så allt som hade med grav och förlossning att göra var sådant jag längtat efter att få vara med om.
    Tyvärr gick det ju inte så bra. Dels så tog fl ca 50 tim och då hade jag inte sovit natten innan det drog igång eftersom att min kropp kände på sig att det var på g. Blev som ingen ro i kroppen. Så 3 dygn utan sömn och värkar som satt ihop i slutet. Krystningen för mig blev dödsångest. Sen sprack jag och blev sydd av en student. Stygnen gick upp 2 ggr och 3:e gången gick det inte att sy mer. Fick första veckan åka in till sös varje dag och ha kateter, ta bort den, sätta dit den osv då jag inte kunde kissa pga smärtan......det finns fler detaljer men vill inte rabbla allt.
    Kände att jag aldrig vill föda mer!
    Blev dock oplanerat gravid relativt snabbt igen så redan på inskrivningen bad jag om hjälp och hamnade då på pse

Vid andra gick det iaf fortare. Tog bara 4 tim och 45 min från första värk samt att jag inte sprack någonting. Detta gjorde såklart enorm skillnad då tiden efter blev så mycket bättre. Det som som sagt inte gick så bra var bl a att jag inte fick den smärtlindring jag skulle ha fått och när den väl las så tog den inte. Hade så ont att jag hade en utom´kroppslig upplevelse (ellersom jag beskriver det, en fot på andra sidan) Fick åter igen dödsångest, minnesluckor, blackouter och klarade inte krysta helt. En BM fick ligga på min mage och trycka på......minns inte en enda BM från förlossningen.
    Efteråt fortsatte problemen. Trots löfte om eget dubbelrum, skickades min man hem i brist av plats. Trots att det faktist fanns ett rum åt oss men när de insåg det var han redan borta och jag fick då dela rum med en annan tjej. Sen så skulle jag duscha och eftersom att min man inte var kvar skulle en BM hålla barnet under tiden. Hon sa att jag kunde ta min tid och att hon skulle sitta där hela tiden. När jag kom tillbaka till rummet var hon och barnet borta. Filtarna som dottern varit invirade i låg slängda på sängen. Behöver jag säga vad man hinner tänka vid den synen?!....gick ut i korridoren igen och inte en själ fanns där. Började gå mot receptionen och mötte runt hörnet en annan BM med mitt barn. Hon hade tagit tempen och bytt filtar....visst ingen fara med det men fattar de inte att de måste säga till? Man är ju inte direkt stabil efter en otroligt jobbig förlossning.....

Så nu blir det pse igen och kraven kommer vara ännu högre denna gång. Är rädd för snitt jag med så det känns inte som en lösning, möjligen igångsättning med EDA lagd innan fl sätts igång.

Nu var det mitt inlägg som blev långt
    oj vilken skräckhistoria, förstår om du är rädd...skulle vem som helst vara. Jag har ingen oro för förlossningen,har så ont nu av foglossningarna(sen v 9) och whiplashskada sen 11 år så värk och ont är inget nytt för mig...det jag är orolig för däremot är att spricka för mycket, och att dom sätter en EDA bedövning än fast jag inte vill. Har så många i min närhet där dom stuckit flera ggr innan dom lyckats samt skadat nerver så dom fått ryggbesvär efteråt och det vill jag absolut inte, då står jag hellre ut med smärtan med lustgas(hoppas de funkar) :)  
  • Frka11
    Renni skrev 2011-05-08 13:53:14 följande:
    Ohh kramp i vaderna är hemskt... Än så länge har inte jag drabbats utav det.

Men nu mina kära vänner har min foglossning börjat på allvar... Har inte kunnat jobba de senaste två dgr då jag skulle ha jobbat. Har även varit hos sjukgymnasten där jag fick ett bälte som jag ska använda när jag gå och står...
    På torsdag ska jag träffa läkarn på mvc för att förhoppningsvis bli sjukskriven... Jag jobbar i hemtjänsten och i mitt område är det BARA massa trappuppgångar där man springer upp och ner och även med tunga matkassar. När jag kommer hem ifrån jobbet kan jag inte GÅ.. kan liksom inte hitta styrslen i benen... helt sjukt! Och på nätterna sover jag ingenting för det gör så förskräckligt ont....

Nu blev det ett klagar inlägg men just nu känner jag mig så uppgiven och ledsen... Orkar inte ha så här ont REDAN... har ju liksom 17 veckor kvar...
    foglossningar är inte roligt..jag har haft den sen v 9...som blivit värre och värre, kan som inte göra nånting utan att få ont, känns ok(men ej bra) när ja e stilla men så fort jag gör nåt blir de så ont att jag inte kan röra mej sen:( har varit helt sjukskriven nu i snart 1mån....från början levde jag på hoppet att de kunde bli bättre men ack va ja bedrog mej....aja "bara"16v kvar snart...huvudsaken bebis mår bra så kan ja stå ut så länge ja ej behöver jobba.
  • Frka11
    Anna4 skrev 2011-05-12 21:31:15 följande:
    Jag har alltid blivit stor fort och fått höra det!!! Men om man tittar på kurvan mot slutet så har den legat strax under normalkurvan. Ändå ska alla fråga om det är två =(
    Jag blir stor fort men sedan stannar det av som tur är...
    ja väntar mitt första barn och är oxå väldigt stor, en kompis sa så fint" så där stor va inte ens jag när ja fick min son,du kom å bli jättestor!."..va ju kul å höra....
    har gått upp 7 kilo, bävar nästan för hur mycket de ska sluta på....är 7 kilo mycke när man är i v 24`??...går in i v 25 på tis
Svar på tråden BF september 2011