BF september 2011
haha så gör min bebis oxå, lite smått obehagligt är de, men som sagt så länge den rör på sig så är de underbart:)
ååå ja tror jag blir tokig på min läkare...förra sjukintygen han skrivit hade han inte fyllt i fält 9 så det behövde kompletteras= att jag fick vänta jättelänge på beslut från fk(sjukskriven from 18/4 fick beslut 1 juni)...min sjukskrivning gick ut igår men jag talade me han på tel den 26 maj och han skulle skicka intyget hem till mig....igår hade jag fortfarande inte fått något så jag skrev ett meddelande och han ringde upp idag och sa att det inte hade kommit iväg än...suck...så jag gatt fara dit och hämta det.....irritationsmoment 1.....nu kommer irritationsmoment 2...nu sjukskrev han mig from igår fram till 7 juli och jag hämtade sjukintyget idag och han hade INTE fyllt i nåt i fält 9 denna gång heller...GRRRRRR....så nu skrev jag ett meddelande till honom att han får skriva ut ett nytt intyg snarast så jag får skicka iväg det...blir tokig..kommer ju inte att få några pengar denna månad då han inte gjort rätt denna gång heller för först måste han skriva nytt, jag måste skicka in till fk, vänta på papperet jag ska fylla i å skicka in det....kommer inte att hinna de på den tiden de ska va inne.....fan oxå jag blir GALEN!!
ni som gjort glucosbelastning...hur är det får man inte dricka??? jag ska göra glucosbelastning imorn kl8 å ska fasta from nu...men får jag verkligen inte dricka vatten?jag kommer ju att dö isf..
jahapp då har man gjort glucosbelastningen på morgonen....visade sig att jag har graviditetsdiabetes...suck...men min bltr som förra gången låg på 144/90 har iaf blivit lite bättre...dom tog 2ggr och de visade 117/74(vä arm) och 129/80(hö arm)...bm har alltid tagit i hö arm. undra vad man ska få härnäst...havandeskapsförgiftning kanske... frågade min bm om jag nu ska göra ett tillväxt ul iom grav diab...nä de e nog inte nödvändigt säger hon...öhhh jag gör gärna de sa ja...gör inte alla de som får gravdiab???hon verkar inte ha den bästa kollen. ett ul vill ja göra iaf...min syster hade oxå gravdiab sin första graviditet av 4(för 23 år sen) och fick göra tillväxt ul i v 36 veckan efter föddes han:) nån fler som har fårr gravdiab?
Mig gjorde dom en glucosbelastning på pga att min syster hade gravdiab första grav å att min mamma ha typ 2 diab....har legat runt 4-6 på dom vanliga blskr kontrollerna...och när jag var hemma hos mamma för nån vecka sen tog ja ett test efter att jag ätit massor m godis å hamburgare till lunch och hade då bara 4.9...men nu hade ja 5 i fastevärde och 11.3 efter glucosbelastningen...märkligt va fort de kan gå.. Laref: de e rutin med ett ul här(bor i umeå) men nu kollade jag på 1177 hemsida om gravdiab och då stod de såhär: "Ett högt blodsockervärde innebär också en risk för att man får skador på blodkärlen i kroppens olika organ. Det är även viktigt att blodtrycket ligger på en bra nivå. Ett förhöjt blodtyck kan leda till att fostret inte växer som det ska. Därför följer barnmorskan moderns blodtryck samt fostrets tillväxt och hjärtverksamhet under hela graviditeten. Barnmorskan lyssnar också på fostrets hjärtljud. Om man har graviditetsdiabetes blir man från graviditetsvecka 32 undersökt med ultraljud med två till fyra veckors mellanrum för att kontrollera att fostret växer som det ska." så det vidarebefordrade jag till min bm få se vad hon säger...ska kräva ett ul...bli ju jättenojig om bebis får i sig nog me näring då min bltr oxå är knasigt....och risken är att det blir högre nu iom gravdiabetesen.
nu behöver jag rådgivning..... har haft ont i magen nu i 2 dagar till å från....nu på em börja de även mola i ryggen...kändes som ja kissa på mej men de va massa flytningar....pratade me en kompis som fick barn v 33 som tycker att jag absolut ska ringa förlossningen....men ja är lite "bäg" å vill inte va i vägen eller komma in å så kanske de inte är nåt....va tycker ni att ja ska göra?? gärna snabba svar
tack för alla svar...dom tyckte att ja skulle komma in så nu far jag...håll tummarna att allt ser bra ut
nu är jag hemma igen...fick ligga med ctg,samt kolla livmodertappen och ett ultraljud för att kolla fostervattnet och flödet i navelsträngen...allt såg bra ut...puh!!.....passade på att fråga om kön men även denna gång gick de inte att se, nu låg den med rumpan för långt bak....haha...är nog inte meningen att jag ska få veta något kön på den lilla:)........mest troligt beror mitt onda på foglossningar och sammandragningar.....nu kan jag iaf fortsätta njuta av graviditeten....tur att min syster har flyttat hit och kunde följa me mig då min sambo arbetar 24 mil bort...inte roligt att göra sådant här själv. tack för allt stöd!:)