• Irma01

Varför inte donera lite ägg?!

Jennie med ie skrev 2010-12-28 14:39:35 följande:
    Fast det är ju inte det saken handlar om, att man uttalar sig om hur de ofrivilligt barnlösa känner... utan det ahndlar om hurvida man kan tänka sig att donera ägg själv. Och en åsikt om detta måste man "få" ha och bli respekterad för oavsett hur lätt eller svårt man själv haft att få barn.

Återigen: ovilja att donera ägg är inte detsamma som brist på förståelse och empati.
    De flesta håller med med vad du skriver Jennie, men som du kanske har läst skriver vissa människor saker som kan vara väldigt sårande för oss som är ofrivilligt barnlösa och har inget annat alternativ än ÄD.

Det är självklart att man ska respektera allas åsikter, men man kan uttala sig med lite ödmjukhet också. Många hävar ur sig saker utan att ha en aning om vad de pratar om (T.e detta med att vems om helst kan få göra ÄD, eller att barnlösa kan väl adoptera och slappna av så löser det sig). Jag tror att det är dessa männiksor som Kulta syftar på.

Mvh,
  • Irma01
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 14:49:46 följande:
    Som sagt, man behöver inte ha en aning om hur det känns och hur man mår att vara ofrivilligt barnlös för att ha rätt till en respekterad insträllning till hurvida man vill donera ägg eller ej. Alla uttalanden om "det är lätt att säga nej när man inte fattar nåt" typ är bara trista... Och ja, det sägs liksom inte bara som respons på "Ni leker Gud, skäms på er!" (som INGEN ens i tråden skrivit om jag inte missat nåt) utan som respons på nekande svar ang äggdonation.

Att någon annan skriver att det personligen för dem känns som att leka Gud att göra si och så tar inte jag, som mer än väl vet vad ofrivillig barnlöshet innebär, det som en kränkning mot mig.
    Har jag skrivit det på något sätt? Nej, om du läser igen är det skrivit att allas åsikter ska respekteras. Men som sagt lite ödmjukhet kan man ha när man skriver om en sådan känsligt ämne. Ingen skrev ni leker med gud skäms på er precis som du skriver, men jag har rätt att tycka att det är klumpigt och provocerande att skriva att "det finns en mening med att man är barnlös". Eller att skriva att det är bara och slappna av så blir barnlösa plötsligt fertila....

Därmed har alla rätt till sin åsikt angående äggdonation. Absolut. Men det är svårt att kunna säga 100% om man själv skulle kunna tänka sig ta emot ett donerat ägg när man inte står inför det faktum att det är ens sista utväg. Men nej, det betyder inte att andra inte får ha en åsikt!
  • Irma01
    Jagvetmest skrev 2010-12-28 14:57:04 följande:
    Det var inte min mening att såra någon, men jag känner det som om att en annan kvinna skulle bära mitt barn om jag gav henne mina ägg. Vissa jämställer ÄD med att ge blod- låt dem som känner så donera sina ägg då, eller hur? Om jag själv skulle vara ofrivilligt barnlös så skulle jag hellre ta emot ägg än att adoptera just för att få känna hur det är att vara gravid och att det ju iallafall skulle vara min mans biologiska barn. Min undran är litegrann- hur känner kvinnor som fått ett donerat ägg det egentligen. Känns det som ett eget biologiskt barn eller mer som ett adopterat? Kanske konstig fråga men jag undrar verkligen.
    Till er som undrar över hur jag kan tänka mig att ta emot ägg men inte ge säger jag bara: Att skaffa barn är och förblir en egoistisk handling, tillvägagångssätten detsamma.
    Jag syftade inte alls på någon av dina inlägg!Flört

De kvinnor som har fått barn via ÄD som jag har pratat med har aldrig ens funderat på det. Det är ju deras barn, som de har fött precis som vilken kvvinna som helst. Barnet känns aboslut inte som adopterat! De har ju burit den i 9 månader och den har utvecklats i deras livmoder och mage.
  • Irma01
    Lavish skrev 2010-12-28 15:03:08 följande:
    Fast jag tror ju faktiskt att det kan vara så att det finns en mening med att man är barnlös. Det är min religiösa övertygelse att det finns en mening med att våra liv ser ut som de gör. DÄRFÖR upplever jag personligen att det vore att leka Gud. Det är tråkigt att du tycker det är klumpigt och provocerande av mig att ha den åsikten. Men jag har den i alla fall. Och jag tyckte den var relevant i frågan om ÄD eller inte ÄD för min del. Däremot skulle jag inte gå in i en random tråd i "svårt att få barn" och börja läxa upp folk om att det inte är meningen att de ska ha barn. DET vore klumpigt och provocerande, tycker jag.
    Ja, det är provocerande för mig. Och om du har rätt till din åsikt, har jag väl rätt till min eller?

När man får en sjukdom som kastar omkull ens liv och så står folk där som babblar om att det finns en mening med det också, så har man faktiskt svårt för det. Speciellt när man försöker överleva och overtyga sig själv att man inte ha gjort något fel och att det är bara otur. Speciellt när läkarna tittar allvarligt på en och säger "Du vet ju att det inte är ditt fel?".

Så att sjukdomen och barnlöshet skulle vara Gud straff eller Guds gåva eller annat blähäblähä är bara too much för mig, så ja det var en öm punkt för mig.

Det betyder inte att du får gärna ha din åsikt, men att jag har rätt att tycka att den är provocerande, OK?
  • Irma01
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:07:16 följande:
    Men USCH så elakt skrivet. Har så många underbara människor i min närhet som skulle bli perfekta föräldrar som inte får till det. Samtidigt har jag sett föräldrar som missbrukat sig igenom hela graviditeten, misshandlat och våldtagit sina barn, som får ungar på löpande band. Om DET är vad gud menat så skiter jag i hans bisarra avsikter helt frankt.
  • Irma01
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:07:30 följande:
    Precis. Att gå in i en "Kämpar och kämpar men får aldrig mitt barn, är så ledsen.."-tråd och skriva "Det finns en mening med att du inte kan få barn!" är ju en sak.... att nämna "jag har personligen övertygelsen att det finns en mening med att det är som det är" när man svarar nej på en direkt frågeställning om donera eller ej är en helt annan.
    Du kan väl ändå inte bestämma över mig på HUR jag tar den kommentar som lavish skriver??? Du är väl inte i mina skor, så säg inte till mig vad som är provocerande eller inte för mig!

Du har din åsikt, jag har min och Lavish har sin. Punkt slut.
  • Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 15:07:53 följande:
    Låt oss vända på frågan till er barnlösa då:

Säg hypotetiskt sett att det var lag på att varje fertil kvinna tvingas donera ägg till en barnlös. Om ni fått välja vilkens ägg hade ni tagit: Den som inte ville men tvingades donera, eller den som frivilligt var godhjärtad att lämna av egen vilja?
    Skulle aldrig ta emot ett ägg från en kvinna som inte vill donera. Märklig fråga. Så vitt jag vet har ingen här tyckte att man skulle tvinga kvinnor att donera ägg?????Det vore väl helt vansinnigt!
  • Irma01
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:14:57 följande:
    Var skrev jag om dig ö h t? *ser mig omkring*
    Eftersom det är ju jag som ha reagerat på et Lavish skrev som du själv citerade sedan...HUU????
  • Irma01
    Lavish skrev 2010-12-28 15:15:30 följande:
    Ja du har rätt att tycka att det är provocerande, det håller jag med om. Jag fick bara intrycket att du tyckte att jag skulle HÅLLA KÄFTEN om min åsikt. Men det kan hända att jag helt missuppfattade.
    Hmm, vart har jag sagt det? Underbart hur man kan missuppfatta allt i ett forum...Nej, för för mig är det så att grunden i en demokrati är att alla ska kunna uttla sig och ha en åsikt. Så klart att du ska den, och vill du basunera den så varsågod. Men man måste också kunna acceptera att ens egen åsikt kan uppröra, störa eller irritera andra.

och det har jag rätt att bli.

Sedan undrar jag hur lång din religiösa övertygelse går? Säger du nej till vård för att det finsn en mening med att du blev sjuk t.e? Eller vägrar du blodtransfusioner som jehovas vittne? Är bara nyfiken...
  • Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 15:17:37 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men det måste det väl ändå vara bättre att adoptera? Det finns ju jättemånga barn i Sverige och världen som far illa. Är det inte bättre att satsa på adoption istället för att på "konstgjord" väg skaffa barn?
    Igen alla kan inte adoptera....
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!