• Irma01

Varför inte donera lite ägg?!

Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-28 22:14:04 följande:
    Jag är förundrad över att du orkat ta strid i den här debatten som blev, trots att jag SOM SAGT INTE ville tvinga någon att donera utan bara ville upplysa om att det finns. 
    Ett sätt att orka är (för mig) att bara tänka att man står över de som skriver dumdryga okunniga kommentarer och inte svara alls. Jag förstår även driften och VILJAN att upplysa okunniga när man själv sitter inne med kunskap och erfarenheter. (Tyvärr har jag förstått att för att skydda sig själv måste man helt enkelt låta bli att svara och inte ta åt sig och gklädjas över att man slipper ha med ignoranta människor att göra i verkligheten, det är många som blir extra råa för att de kan gömma sig bakom en fasad.)
    Jag tycker du har gjort en JÄTTEinsats i den här tråden: TACK!
    Stor kram!
    Även stort tack till alla som inte jobbat hårt för att missförstå mitt syfte med den här tråden och som påpekar att det var bra att upplysa eller bara tända en tanke om det här ämnet! Det gör mig glad!
    Kramar! 
    Tack! och god natt!
  • Irma01
    MrBlueSky skrev 2010-12-28 22:17:38 följande:
    Jag måste ju vara STENDUM som inte ser den stora skillnaden mellan "det finns en mening med att du inte kan få barn" och "jag har personligen övertygelsen att det finns en mening med att det är som det är". Glad

Förklara gärna hur man kan hävda det sistnämnda utan att mena det förstnämnda.
    Då är vi många som är stendumma härinne Flört
  • Irma01
    Anonym (J) skrev 2010-12-28 22:20:01 följande:
    Gör inte desamma själv då
    Var någonstans har jag ljugit? Visa mig tack...

och varför vågar du inte stå för vem du är??? Moget verkligen...
  • Irma01
    livet leker skrev 2010-12-28 22:22:21 följande:
    Synd för mig? Att jag inte kommer åt dig?? Är du paranoid eller? Varför tror du att jag vill såra dig bara för att jag säger SÅNT ÄR LIVET

Ja likaså för en döende att han ska dö, det är så, så jävla uppenbart! Precis som en som inte KAN få barn, varför skulle det vara fult att inse det? Nää man ska blunda för sanningen och låtsas, är det bättre ?
    Upplysning nr 1: Alla cancersjuka är inte döende....Hoppas att inga av dina nära och kära får det någon gång, du verka inte vara den som muntrar upp en direkt...

Önskar dig en underbart liv i din empatilösa värld.

Mvh,
  • Irma01
    livet leker skrev 2010-12-28 22:27:33 följande:
    Vem har cancer här...?
    Upplysning nummer två tydligen: JAG FICK CANCER 2008, ett år efter mitt bröllop, mitt i när min underbara man och jag försökte skaffa barn. Jag hann inte spara ägg, de var tvungna att sätta cellgifter direkt, och jag blev tyvärr steril av behandligen. Och nej, det var inget jag gjorde som gav mig cancer....

Eftersom jag är i remission får jag inte adoptera och inte heller om jag är friskförklarad, därför är ÄD min enda utväg...

Kanske ett tips, läs tråden innan du uttalar okänsliga kommentarer...

Som sagt, ha ett underbar liv,

Mvh,
  • Irma01

Anonym... Ok men skillnaden mellan oss är att jag läser inte bara rubriken, och därför inte fattade av det var den du syftade på. Dessutom är det ju din egen interpretation om den...

• Irma01

Ojjj, det var mycket att läsa härinne...

Villsågärna, tack för dina fina ord vännen!{#emotions_dlg.flower}

Mr Blue Sky, tack för att du önskar oss som gär ÄD lycka till!

Flisan och Hannah, och alla ni som donerar, tack för alla fakta, och tack för att ni ger oss det bästa gåva vi kunde drömma oss. Ni är allas våra änglar, och tack känns som alledelles för lite för att uttrycka vår eviga tacksamhet.

Anonym (en av er iaf!) om du har upplevet mig som aggressiv ber jag om ursäkt, då det var inte alls min mening...var ju lite trött igår kväll, så jag uttryckte mig säkert klumpigt. Jag menade aldrig att du inte hade läst hela rubriken, vad jag försökte säga  var att jag upplevde inte som naivt, men det är jag det!Flört

Till någon annan, ber om ursäkt att jag drog upp cancer, men just då var det befogad eftersom jag svarade till Anonym Mia som undrade varför vi inte adopterar i stället: och i mitt fall svarade jag att jag inte kan adoptera eftersom jag är i remission, och även om jag var friskförklarad hade jag inte fått det.

Sedan var det några OT diskussioner om att sånt är livet och det är bara acceptera, och det hela spårade ur lite....Sorry!

NU TILL LITE FAKTA:

Jag ser att många undrar om antalet embryos och hur det är utomlands. Jag kan bara prata för Spanien, eftersom jag gjorde ÄD där: de sätter i max 3 embryos tillbaka, och det är väldigt ovanligt. Jag förstod att det är bara i fall embryo kvalite är medelmåttig, eftersom chansen att en av dem överlever är rätt liten. De gör dock aldrig detta på "äldre" kvinnor, inte ens 2 embryos, då det finns faktiakt en risk för tvillingsgraviditet.

Jag fick tillbaka 2 embryos eftersom läkarna ansåg att jag skulle klara en sådan graviditet med tanke på min kropp, min ålder osv...Det var VÅR val. Eftersom vi gjorde FET (frozen emnryo transfer) är chansen med 1 embrys ungefär 30% att man blir gravid, med 2 är det 50%. Risken att få (eller chansen som många av oss ser det på!) tvillingar är 10%.

I Sverige får man bara tillbaka 1 embryo, detta eftersom de första ÄD som gjordes resulterades i tvillingsgraviditeter, och de neo natala avdelningar satte stopp för det, eftersom de tyckte att de skulle bli överbelastade.

På Huddinge vet jag att många läkare tycker att det borde vara mer flexible, eftersom i vissa fel är chansen att 1 embryo fäster nästan 0. Tyvärr verkar inte den flexibilitet finnas ännu. Med flexibilitet menar de att i de fall ingen av embryos är av toppkvaliteen, så borde man få lägga i 2.

Det finns för och nackdelar med allt, och det är bara respektera hur det fungerar idag...

När det gäller ERSÄTTNINGEN:
    Vad jag försod så får donatorn 900 EUR som kompensation i Spanien, och det är vi mottagarparet som står för alla kostander gällande medicinering osv för henne, vilket är helt naturligt!
    I de 900 EUr ska det ingå kompensation för förlorad arbetsinkomst osv.

Till sist, varför åker så många av oss UTOMLANDS: Vissa pga av åldern, t.e. I mitt fall står jag i kö på Huddinge men vi ville inte vänta så länge, därför satt vi igång parallelt processen i Spanien. Om det fungerar så kan vi inte ha vår försök på KS, eftersom vi då har fått barn. Vill vi ha syskon har vi 4 embryos kvar i frysen i Spanien, dvs att barnen blir genetiska helsyskon.

Andra åker just för att man kan kägga i 2 embryos, och ha större chanser att bli gravida, för att det går fortare osv...

Igen, ingen av oss mottagare av ägg har på något sätt försökte tvinga andra att ge ägg, vi respekterar till fullo att det är en lång och komplicerad process, som kan ta på en beroende på hur känslig man är till hormoner osv. Vi är bara djup tacksamma till dem som orkar, och gör det för utan de skulle vi vara chanslösa.
    Men vi förstår att många inte vill, att det är jobbigt, och alla ha rätt till sin åsikt om frågan.

Det vi tycker är onödigt är att påpeka gång på gång till oss att vad vi gör är fel, att det bara är så, att vi borde glömma barn och fortsätta leva, och det finns en mening med vår barnlöshet och att vi får hoppas att det blir bättre på den punkten i nästa liv...

Sedan att det finns många punkter i lagstifningen som man borde kolla, och att man borde se över ersättningsreglerna osv är en intressant debatt.

Väl mött,

Mvh,

• Irma01
    Moderator skrev 2010-12-29 08:09:25 följande:
    Tråden kommer att flyttas ut ur KR då det blivit en allmändiskussions och debattråd.
    Observera att det inte kommer att vara möjligt att skriva anonymt.
    /Moderator
    Trist, för det ska handla äm ÄD,och ingenting annat.
  • Irma01

En sak till förresten gällande rätt för barnet att veta sitt genetiska ursprung:

Jag kan bara prata för mig själv här: I spanien är det helt anaonymt, dvs att man behöver inte ens berätta för barnet. Den tanken har aldrig slagit mig.

Vi kommer så fort det är möjig börja berätta att den kom via ÄD. Det finns ju barnböcker skrivna just för ämnet t.e

Jag tror att detta är mindre än problem för mottagrparet än för donatorn, då jag tror att många i Sverige inte vill donera just pga att de inte vill 18 senare ha någon som vill träffa dem, även om risken inte är så stor kanske.

Jag tror att det öerhört viktig att vara ärlig och inte dölja detta för barnet...

Så i vårt fall, om vi får den underbara lyckan att bli föräldrar, är det en SJÄLVKLARHET för oss att berätta...

Mvh,

• Irma01
    1814 skrev 2010-12-29 09:30:14 följande:
    Jag håller med helt Irma01, det är att ljuga för sitt barn under uppväxten som verkligen kan göra stor skada. Hur barnet blivit till är ju ingen stor sak så länge alla är ärliga från början. Eller jo, det är ju en stor sak. En ytterligare bekräftelse på hur efterlängtat barnet var.
    Precis. och jag kommer ihåg att alla på Huddinge sa samma sak: oftast är det ingen som helst problem för barnet. Problemet kommer om de upptäcker det själva och man har inte varit ärlig: för då är trauma att ens föräldrar har ljugit för en, inte att ägget inte kom från mamma....

Mvh,
  • Irma01
    Jessa med 3 skrev 2010-12-29 09:32:31 följande:
    Jag var nog mer lättstimulerad än de räknat med. Det var på gränsen att jag skulle få gå vidare till ET, men efter provtagning fick jag ändå det - och det var då jag blev riktigt dålig. Min man kallade mig för humlan, för att jag svällde upp så runt om

Det var över sex år sedan, och jag har förträngt det mesta tror jag... Jag skulle aldrig göra det ogjort, för sen fick vi vår son (och två syskon, utan hjälp).
    Jobbigt att det blev så! ja, det är inte alltid lätt att hitta rätt dosering osv, och man reagerar väldigt individuellt...Och att genongå IVF eller ge ägg är absolut en tung process som man behöver fundera över, absolut!

Vad underbart iaf att du fick din efterlängtade son att två till syskon efteråt!

Mvh,
  • Irma01
    Millan77 skrev 2010-12-29 10:13:39 följande:
    vad många svarSkrattande
    Bor i göteborgSkrattande

Jag har tillomed funderat på att hjälpa vänner som har det svårt....Skrattande
    Vad otroligt fint av dig. Hoppas du hittar alla info du behöver i den länk som Flisan och andra har skrivit här.

Mvh,
  • Irma01
    Maxbox skrev 2010-12-29 10:37:27 följande:
    Jag har funderat på donation, men fastnar liksom i samma känsla som dig.
    Hej,

Jag respekterar fullständigt era åsikt, vill bara påpeka att rent vetenskapsmässigt är ni inte biologiska mammor, eftersom det är inte ni som bär barnet.

Men att det kan kännas så det förstår jag till fullo! Ska man donera ägg ska det kännas helt rätt, man ska abolsut inte göra det om man tvivlar på något sätt!

Mvh,
  • Irma01
    Maxbox skrev 2010-12-29 11:10:11 följande:
    Irma01: Det stämmer säkert att definitionen inte är biologiska mammor. Men jag känner liksom bara ett ansvar gentemot mitt "ägg" som ev. skulle bli ett barn. Det känns som om jag skulle vilja skriva ett avtal där blivande föräldrarna skriver under på att de kommer att behandla barnet med fullständig respekt osv. Men det kan man ju inte kräva så därför känns det inte ok för mig.
    Precis, det var det jag menade med att "känna". Att donera ägg är absolut inte enkelt, och för många känns det fel, och det respekterar vi fullständigt. Vi är bara otrolig tacksamma för att det finns de som gör det, eftersom det är för en del av oss den enda chansen att få barn.

och som villsågärna skriver, så har de flesta av oss längtade och kämpat länge, därför är de flesta barn som kommer via ÄD föda i en familj som skulle aldrig behandla de med annat än kärlek och respekt.

Men visst, man kan tyvärr inte svara för alla, därför förstår jag din ståndpunkt!

Ha det gott!

Mvh,
  • Irma01
    ShaGaDeLiC skrev 2010-12-29 11:40:58 följande:
    Ja hallå, nu är jag här igen.
    Innan jag somnade igår låg jag och tänkte på denna tråden och om att donera ägg. En tanke som for upp är, OM man vill donera, hur funkar det med p-piller opch sådant? Jag har ju ingen aning, men det känns någonstans som man inte kan/ska äta p-piller ifall man ska donera? Det kanske till och med är självklart att man inte ska, men jag frågar för att lära mig, även ifall någon anser att det är en dum fråga
    Jag är tyvärr inte expert just i det avseende, men du måste följa en nogrann medicinering, och jag är ganska säker på att du inte får äta p-piller...

Mvh,
  • Irma01
    TriBelle skrev 2010-12-29 13:23:28 följande:
    Hej, Jag har alltid tänkt på detta med donation :)
    Men aldrig vetat hur jag skulle göra eller så.
    Skönt att hitta denna tråden och kunna ta del av tankar osv av er som inte kan få egna barn.
    Plus att få info om hur jag ska gå till väga efter denna graviditeten.

Jag har alltid sagt att jag tillåme skulle kunna bära någon annans barn.
    Nu när jag väntar mitt andra barn så känns tanken lite svårare.
    Men jag tror inte att jag skulle säga nej direkt om jag blev tillfrågad.

Jag hade varit så oerhört tacksam för äggdonationer om jag själv inte kunnat bli gravid.

Lycka till allihop som försöker få bebis <3
    Tack för att du tänker på det och för dina fina ord. Det värmer verkligen!
  • Irma01
    hic sunt leones skrev 2010-12-29 15:19:43 följande:
    Som svar på ts, nej det vill jag inte göra för jag klarar inte av tanken på att det någonstans skulle finnas ett barn som är biologiskt mitt. För mig vore det samma sak att donera ägg som att ge bort ett av mina barn. Men så hade jag i samma sits som barnlös inte nöjt mig med donerade ägg heller, då hade jag hellre valt bort barn.
    Som tur är för alla barnlösa så är inte alla så som jag Glad
    Det enda jag inte gillar med saken är att många tycker det är självklart att alla kvinnor som kan borde donera ägg, istället för att vara ödmjuka inför de som vill trots att det är en stor sak att göra för någon annan.
    Ok, och din åsikt har du absolut rätt till! Och vi förstår precis att de kan absolut kännas så.

Men ursäkta, vi tvingar inte på någon (läs hela tråden om du vill se) att donera ägg, vi är djup tacksamma över de som gör det eftersom det är vår enda chans.

Jag skulle själv aldrig vilja få ett ägg om jag visste att kvinnan som gav den kände sig tvungen! Och som Jenny Cecilia skrev så är vi glada att de som donerar är empatiska, snälla, altruistiska underbara människor!

En sak till: tro mig, man kan ha en uppfattning om vad man skulle göra om man var barnlös, men så länge man inte sitter där så kan man faktiskt inte veta hur man skulle göra. Ingen kan föreställa sig eller förstå den enorma sorg som sköljer över en när man inser att man inte kan få barn.

Mvh,
  • Irma01
    hic sunt leones skrev 2010-12-29 15:46:56 följande:
    Nej nej nej. Nu blev det helt fel. Jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag menar inte de barnlösa paren i största allmänhet när jag skrev om självklart att donera. Utan hur saken brukar bemötas på detta forum, jag har läst många liknande trådar och uppfattningen brukar vara från folk att det vore självklart att de skulle donera och dom som inte kan tänka sig det är dumma i huvudet för att det vore den största gåvan. Sedan brukar det urarta till diskussioner om när livet egentligen börjar, att ägget ändå skulle ha spolats ner i toan osv.
    Jag tror alldeles säkert att paren som får äggen är ödmjuka. Ber om ursäkt för trampade tår.
    Men jag vidhåller att anledningen till att jag avstår är att jag skulle se barnet som mitt vare sig det kallas biologiskt eller genetiskt. Däremot skulle jag gladeligen ställa upp som surrogat om det vore med annan kvinnas ägg och lagligt i sverige.
    Tack för förklaringen. och sorry för att jag missförstod! Flört
  • Irma01

Hej primrose. I Europa kallar man den donerande för genetiska mamman och den som bär barnet för biologiska. Kolla med Huddinge om du vill... Mvh,

• Irma01
    Robzgurl skrev 2011-01-12 15:24:40 följande:
    Bör man vara färdig med sina egna barn så att säga innan man donerar?

Jag har två och vill ha ett tredje om ngra år. Bör jag vänta med ÄD tills dess??

Det är lite olika. Det bästa om du är intresserad är att kontakta till exempel KS Huddinge (eller Sahlgrenska, eller Umea beroende på vart du bor) och prata med dem.

Annars kan du säkert ställa frågan i Tråden "Tråden för oss som donerar ägg" under svårt att få barn, ÄD.

Tack för att du funderar.

Mvh,
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!