Ojjj, det var mycket att läsa härinne...
Villsågärna, tack för dina fina ord vännen!
Mr Blue Sky, tack för att du önskar oss som gär ÄD lycka till!
Flisan och Hannah, och alla ni som donerar, tack för alla fakta, och tack för att ni ger oss det bästa gåva vi kunde drömma oss. Ni är allas våra änglar, och tack känns som alledelles för lite för att uttrycka vår eviga tacksamhet.
Anonym (en av er iaf!) om du har upplevet mig som aggressiv ber jag om ursäkt, då det var inte alls min mening...var ju lite trött igår kväll, så jag uttryckte mig säkert klumpigt. Jag menade aldrig att du inte hade läst hela rubriken, vad jag försökte säga var att jag upplevde inte som naivt, men det är jag det!
Till någon annan, ber om ursäkt att jag drog upp cancer, men just då var det befogad eftersom jag svarade till Anonym Mia som undrade varför vi inte adopterar i stället: och i mitt fall svarade jag att jag inte kan adoptera eftersom jag är i remission, och även om jag var friskförklarad hade jag inte fått det.
Sedan var det några OT diskussioner om att sånt är livet och det är bara acceptera, och det hela spårade ur lite....Sorry!
NU TILL LITE FAKTA:
Jag ser att många undrar om antalet embryos och hur det är utomlands. Jag kan bara prata för Spanien, eftersom jag gjorde ÄD där: de sätter i max 3 embryos tillbaka, och det är väldigt ovanligt. Jag förstod att det är bara i fall embryo kvalite är medelmåttig, eftersom chansen att en av dem överlever är rätt liten. De gör dock aldrig detta på "äldre" kvinnor, inte ens 2 embryos, då det finns faktiakt en risk för tvillingsgraviditet.
Jag fick tillbaka 2 embryos eftersom läkarna ansåg att jag skulle klara en sådan graviditet med tanke på min kropp, min ålder osv...Det var VÅR val. Eftersom vi gjorde FET (frozen emnryo transfer) är chansen med 1 embrys ungefär 30% att man blir gravid, med 2 är det 50%. Risken att få (eller chansen som många av oss ser det på!) tvillingar är 10%.
I Sverige får man bara tillbaka 1 embryo, detta eftersom de första ÄD som gjordes resulterades i tvillingsgraviditeter, och de neo natala avdelningar satte stopp för det, eftersom de tyckte att de skulle bli överbelastade.
På Huddinge vet jag att många läkare tycker att det borde vara mer flexible, eftersom i vissa fel är chansen att 1 embryo fäster nästan 0. Tyvärr verkar inte den flexibilitet finnas ännu. Med flexibilitet menar de att i de fall ingen av embryos är av toppkvaliteen, så borde man få lägga i 2.
Det finns för och nackdelar med allt, och det är bara respektera hur det fungerar idag...
När det gäller ERSÄTTNINGEN:
Vad jag försod så får donatorn 900 EUR som kompensation i Spanien, och det är vi mottagarparet som står för alla kostander gällande medicinering osv för henne, vilket är helt naturligt!
I de 900 EUr ska det ingå kompensation för förlorad arbetsinkomst osv.
Till sist, varför åker så många av oss UTOMLANDS: Vissa pga av åldern, t.e. I mitt fall står jag i kö på Huddinge men vi ville inte vänta så länge, därför satt vi igång parallelt processen i Spanien. Om det fungerar så kan vi inte ha vår försök på KS, eftersom vi då har fått barn. Vill vi ha syskon har vi 4 embryos kvar i frysen i Spanien, dvs att barnen blir genetiska helsyskon.
Andra åker just för att man kan kägga i 2 embryos, och ha större chanser att bli gravida, för att det går fortare osv...
Igen, ingen av oss mottagare av ägg har på något sätt försökte tvinga andra att ge ägg, vi respekterar till fullo att det är en lång och komplicerad process, som kan ta på en beroende på hur känslig man är till hormoner osv. Vi är bara djup tacksamma till dem som orkar, och gör det för utan de skulle vi vara chanslösa.
Men vi förstår att många inte vill, att det är jobbigt, och alla ha rätt till sin åsikt om frågan.
Det vi tycker är onödigt är att påpeka gång på gång till oss att vad vi gör är fel, att det bara är så, att vi borde glömma barn och fortsätta leva, och det finns en mening med vår barnlöshet och att vi får hoppas att det blir bättre på den punkten i nästa liv...
Sedan att det finns många punkter i lagstifningen som man borde kolla, och att man borde se över ersättningsreglerna osv är en intressant debatt.
Väl mött,
Mvh,