Anonym skrev 2010-12-28 20:41:39 följande:
Jag tycker att TS låter lite naiv. "Åk och donera ägg med er, det är inget att vara rädd för!" Riktigt så enkelt är det ju inte? Jag är också för äggdonation i teorin i och för sig, för visst är det beundransvärt med människor som vill hjälpa andra, speciellt med en sådan sak som barn!
Men att donera ägg handlar ju om så mycket mer än att tex lämna blod. Inte nog med att donatorn ska genomgå en aggresiv hormonbehandling, hon ska också klara av det ren psykiskt. Vara ok med att veta att det där ägget kan bli ett barn som kommer att glädja en annan familj oerhört -men som också bär mina gener och som skulle kunna komma att kontakta mig om 18 år. Vad förväntas av en då? Vad kommer mina barn säga om att de har en genetisk (halv-)syster eller bror? Det må hända att de flesta inte söker upp sin genetiska moder, men vem vet?
Kommer jag gå runt och tänka om jag ser någon som liknar mig lite och är i rätt ålder med tanke på när donationen skedde, att hon/han har gener från mig? Eller kan man bara släppa det och gå vidare med sitt liv?
Mja, hur som helst så är det ju bra mycket mer komplicerat än att bara gå och få det fixat på en kafferast liksom, bara för att man råkar vilja göra en god gärning
Jag är ledsen att behöva påpeka för dig att TS har aldrig skrivit vad du skriver....Hon ville bara "slå ett slag för ÄD", och har varit oerhört nogrann med att påpeka att man inte ska göra det om man är tveksam, och ha absolut inte försökt tvinga någon på något sätt.
De andra argument du har har ju helt befogade, och att det är en komplicerat process med många faktorer att ta hänsyn till är verkligen sant.
Men ingen har påstått att det skulle göras på en kafferast. Ofta är det bara så attman inte ens tänker på sådant så länge man inte själv hamnar i ofrivillgt barnlöshet eller ser detta hos nära och kära.
Att prata och uppmärksamma det är viktigt.
Mvh,