• Irma01

Varför inte donera lite ägg?!

Anonym (nej) skrev 2010-12-28 20:39:35 följande:
    Det är nog du som får plugga på. Läs tex inlägg 409. ...annars finns Google. 
    Anonym, det är ändå faktiskt så att vi som är mitt  i processen vet nog rätt så bra vad själva behandlingen har för påverkan och risker....Allt som skrivs på Internet är ju inte 100% sanning....Men våra läkare och de experter vi får möjlighet att prata med kan nog det mesta angående detta....

Dessutom informeras ju äggdonator om alla möjliga bieffekter eller risker osv...

Att det skulle öka cancerrisken är ju inte sant så du måste äta hormoner (att ta vaggisar ökar inte risken då dosen är för liten och dessutom lokalt) i många år för att ha en förhöjd risk, och det gör absolut inte en donator.

Mvh,
  • Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 20:54:41 följande:
    Min storasyster och hennes man kämpade i 2 år innan de fick veta att mannen inte hade en endaste levande spermie. De gick vidare med insemination av donatorsperma. Hon blev gravid på första försöket och lillan är i dag 2 år. Infertkliniken försökte välja en donator som liknade pappan till utseendet och i dag kan tycka att lillan är mer lik syrrans man än syrran... ;)
    Vad jag vill komma fram till är att detta har fått mig att inse ett och annat...
    Bla att den genetiska kopplingen inte avgör om man är föräldrar eller ej.
    Vi trodde att det skulle bli något knas i anknytningen mellan pappan och lilltjejen, men icket, de har varit ler och långhalm sedan dag 1.
    Denna lilla tjej är sååå efterlängtad och älskad att jag antar att de flesta barn som kommer till i donations-sammanhang är det. Föräldrarna har kämpat länge, genomgått diverse behandlingar, vet oftast, efter mycket funderingar vad de vill (barnen är dvs noga genomtänkte)

Min systerdotter har allt hon kan tänkas behöva i två närvarande underbara föräldrar och de har beslutat att naturligt prata om att hon kom till med hjälp av "doktorn" och en okänd hjälpsam man, redan från när hon är liten. Så att det inte blir en stor "grej" senare...

Vidare anser jag att det känns lättare då mamman som ev skulle ta emot mitt ägg blir "biologisk" mamma å jag bara genetisk. Dessutom är ju barnet till hälften från pappan. Det är ju lixom inte mitt och MIN mans gemensamma barn.
    Jag ger en liten, liten cell från mig. En cell som med en annan mammas kropp och kärlek + hennes mans spermie och kärlek kommer att få en dröm uppfylld. Den totala lyckan jag kan hjälpa ett annat par motiverar mig till att donera mina äggceller...

Och grejen med att ett barn i framtiden skulle kontakta mig skrämmer mig inte. Jag tror eventuellt att de, av ren nyfikenhet, vill se hur man ser ut å så, men inte så mycket mer... Jag tror inte ens att alla framtida barn som kommit till genom donation ens alls kommer att intressera sig för att kontakta den som står för hälften av sitt genetiska ursprung.

Ja ja, vi får se hur det blir... jag är gravid nu med mitt 3:e barn och jag ska ta ett klart beslut när jag ammat denna färdigt. Min syster vill oxå donera framöver, som ett slags hjärtligt tack, för lillan hon fått med hjälp av en främmande mans små celler... (jag gillar uttrycket celler, för det är vad det är!!!)
    Tack för att du delar med dig av denna underbara berättelsen. Det känns alltid så fanastiskt att läsa sådana solskens historier, och det ger oss som kämpar hopp.

Och tack för att du funderar på att donera.

Kram,
  • Irma01
    jte skrev 2010-12-28 21:14:10 följande:
    Jag skulle självklart donera ägg om jag bara hade fått, men är nu för gammal. Efter barnlöshet och senare IVF (lyckades till slut!!!) så har jag förstått både vilken gåva det är att få barn och att få uppleva en graviditet. Jag vet vad det innebär att genomgå hormonbehandlingen och äggplocket och skulle lugnt göra det igen om det kunde hjälpa andra. Ekonomisk ersättning skulle vara irrelevant (ok, skulle inte vilja gå back på det, men det handlar inte om pengar).
    Jag tror att detta bevisar bara vad vi ofrivilligt barnlösa försöker förklara, att man faktiskt inte kan förstå hur det känns att få höra att man aldrig kommer att kunna få barn innan man själv står där.

Många förstår inte vilken otrolig gåva och mirakel det faktiskt är att kunna ge liv och föda barn.

På samma sätt som man får en annan syn på livet när man har känt döden flåsa en i nacken.

Mvh,
  • Irma01
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-28 21:14:47 följande:
    TACK! :) Jag orkade inte skriva det EN GÅNG TILL! 
    Jag skriver under på allt det andra du skriver också! 
    You're welcome! FlörtTack själv för att du startade en tråd om ämnet...man vågår inte riktigt själv, just för att man får en del skit tillbaka, så i vanliga fall håller jag mig till "ÄD familjen"som är så stöttande...speciellt när man ruvar och är lite extra känslig...Men vissa saker kan man bara inte låta bli att försöka svara på och förklara!
  • Irma01
    HannaS86 skrev 2010-12-28 21:20:35 följande:
    Jag har donerat ägg 4 gånger till 8 mottagarpar och det har resulterat i 4 barn. Jag är väldigt stolt över min insats och glad över att jag kunnat uppfylla andras dröm :)
    Du är helt underbar! Fantastisk att det har blivit 4 barn, vilken gåva du har gett dessa par! Den bästa man kan få...

Tack!Hjärta
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 21:22:37 följande:
    Instämmer!! Bra skrivet!!
     Du, jag och alla våra medsystrar skulle väl kunna skriva en bok om ÄD eller hur Skrattande
  • Irma01
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 21:28:40 följande:
    Tja, jag tycker att istället för att spotta på de som inte vill ge sperma och ägg så kan man fundera på adoption.
    Jag skulle mer än gärna adoptera om det inte var för att maken är av en annan åsikt.
    Kan du ge mig ett exempel på vem har spottat på vem? IGEN, TS ville bara "slå ett slag fär ÄD" och se till att processen får uppmärksamhet, inte tvinga ta på några. kanske dags att LÄSA innan man interpreterar.

Om jag inte missminner mig så är det du som spottar på de barnlösa med att säga att de borde väl adoptera i stället för att hålla på med ÄD....
    Och som jag skrev, vissa av oss får inte adoptera, emn det verkar inte som att du noterade det.

Eftersom du inte har minsta aning om vad vi går igenom behöver du inte sitta och srikvavad DU tycker vi ska göra...
  • Irma01
    livet leker skrev 2010-12-28 21:31:01 följande:
    Nej jag vill inte att mina barn ska ha halvsyskon nånstans därute. För mig är det oetiskt. Vissa får barn andra inte. Sånt är livet. Att få barn är en gåva. Ingen rättighet.
    Nej, de är ingen rättighet. Därför är världen så väl gjort att många som får barn misshandlar de och tar inte alls ansvar för dem. Men visst, med ditt tänkesätt skulle samhället aldrig komma framåt.

Jag menar det finns ju dödliga sjukdomar. Så är det bara, varför ska man försöka bota dem???
    Det finns krig, varför ska man försöka medla?

Att du inte vill är en sak och det ska respekteras. Men att häva ur sig att "sånt är livet" är igen en total brist på empati. 
  • Irma01
    Blygdläppen skrev 2010-12-28 21:35:41 följande:
    Jag har inte läst tråden (bara sista sidan) - är det verkligen folk här som "spottar" på de som inte vill donera? Fy fan säger jag isf.
    Ett råd: läs den då...det är INGEN som "spottar" på de som inte vill donera. Tvärtom.
  • Irma01
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 21:34:52 följande:
    att genomgå en ivf process är ju inte helt enkelt det med..
    Fast det tar inte flera år.....med risk att komma fram till slut och ha nått äldersgräns, eller att reglerna i landet har ändrats. Varför vill du så gärna praka på oss att vi ska minsann bara tänka på att adoptera?

Om det är så viktigt för dig får du väl se till att övertyga din man. Låt oss vara i fred om du inte har något konstruktivt att komma med....
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!