• Irma01

Varför inte donera lite ägg?!

Anonym (mia) skrev 2010-12-28 21:43:18 följande:
    Ja man kan ju vrida och formulera allt som man själv vill, jag var ironisk och syftade till de som tycker så synd om sig själva för att de inte kan få barn (Vilket självklart är jätte tråkigt!) och dömmer ut de som inte vill ge sina ägg så vände jag på det att istället för att tycka synd om sig själva och dömma ut andra så kunde man adoptera om det inte fanns någon ägg/sperma donator.
    Igen Mia VISA MIG ETT EXEMPEL DÄR VI HAR SPOTTAT PÅ NÅGOM SOM INTE VILL DONERA...

Nej, det kan du inte för det finns inga! Detta är känsliga rummet, kan du respektera det?
  • Irma01
    Anonym (grandwolf) skrev 2010-12-28 21:43:30 följande:
    Fast det jag kan hålla med om är att sådana här trådar lätt hamnar i vuxnas "rätt" till barn - medan barnet och barnets rättigheter (till sitt genetiska ursprung tex) lätt hamnar i bakgrunden ...
    De är i sådan fall min man biologiska och genetiska barn, och mina biologiska...

Det är väl bättre än en kvinna som går till en bar för att bli på smällen och aldrig mer träffar barnets biologiska pappa eller??? Och det är väl ingen som reagerar mot???? Bara för att detär hjort på den gamla hederliga sättet? Allt är relativt!

Jag håller med att det ska finnas regler och gränser och att ÄD ska vara en kontrolerade process, vilket det är. Men igen när man inte står där själv infö faktum så vet man inte hur det känns...

och varför är så många så skraja för att debattera utan att vara anonyma egentligen?

• Irma01
    Anonym (nej) skrev 2010-12-28 21:47:27 följande:
    Ja, jag förstår att allt man googlar fram inte är sanning. Vetenskapliga artiklar och läkarutlåtande finns dock på nätet. Bara för att du nu är inne i processen att donera, kan du inte bortse från att risker finns. Inte heller blir du som äggdonator och i kontakten med läkare, automatiskt expert i ämnet. ...dock har du fått viss kunskap och insikt i ämnet. Det som går för sanning i nuläget kan dessutom förkastas om ett par årtioenden. Dessutom reagerar individer olika på behandlingen. För vissa går det bra och andra kan få det riktigt besvärligt. ...alltså är det inte riskfritt att genomgå aggressiva hormonbehandlingar, för att det gått bra för ett antal personer i den här tråden. - Vi vet, för det har gått bra för oss. ...kan omöjligen ses som en garanti för att det ska ses som ofarligt för alla. 

Jag vill inte donera ägg för att det finns risker för hälsan och behandlingen kan bli obehaglig samt påfrestande. Uttalanden som "det är helt fel" och "jag vet för jag går igenom det - det har gått fint", är helt enkelt oväsentliga och dålig argumentation. Det kommer inte att påverka min högst valida orsak till att inte vilja göra det. 

Detta betyder naturligtvis inte att jag tycker att du gör fel på något sätt. Tvärtom är det berömvärt att vilja hjälpa andra och jag är glad att det tycks gå bra för dig/övriga att genomgå processen. 

Mvh
    Jag tror nog att du har missat mycket i tråden. Jag är ingen donator, jag tar emot eftersom jag belv steril efter en cancer..

Så egentligen har jag dubbel kunskap när det gäller detta.

Och ditt val är ditt val, och det respekterar vi alla här. Men låt nog läkarna och experter berätta riskerna för de som vill donera. Det  är en tung process innan man ens blir godkänd som donator.
  • Irma01
    livet leker skrev 2010-12-28 21:52:18 följande:
    Det är inte  mitt fel, det ser ju ut så för många, sånt ÄR livet!
    Ingen har sagt att det är ditt fl, men med tanke på att det är ett känsligt ämne och att många härinne ha kämpat i flera år för att få barn, kanske man kan tänka lite innan man häver ur sig sådana sårande kommetarer som inte bidrar med något konstruktivt överhuvudtaget...
  • Irma01
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 21:50:27 följande:
    Helt rätt. Just därför finns den lagen i Sverige. Den som säger att barnet har rätt att veta vem donatorn är när han eller hon blir 18 år gammal. Det är för att skydda barnets rättigheter till sitt genetiska ursprung. Och det är därför mottagarparet måste genomgå undersökningar, både medicinska och psykologiska. Allt är för att skydda det blivande barnet.
    Tack för att du orkar svara , jag tror nog att det är läggdags for mig, orkar inte mer med att behöva förvara ÄD medans många barn föds på naturlig väg utan en pappa t.e...

Men nej, vis ka hela tiden behöva förklara, försvara oss, träffa psykologer, vara dömda, osv...Att man ens orkar fortsätta ibland är ju helt otroligt...

Kram på dig...
  • Irma01
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 22:04:54 följande:
    Härinne verkar man inte få säga något som inte du lusläst och godkännt först.
    HAHAHAHAHA...Nej, i fall du inte har fattat det sä är detta ett fritt forum...Men eftersom ämnet är i känsliga rummet, tycker jag att det ganska naturligt att man kanske kan tänka på vad man skriver i stället för att kasta ur sig kommentarer som bara sårar folk INNAN man ens har frågat...

I stället för att basunera att "det är väl bara adoptera i stället" kunde du om du vill veta FRÅGAT varför man inte adopterar i stället...

Jag säger ju inte till dig hur du ska leva ditt liv, så kom inte hit och förklara att de ofrivillgt barnlösa de kan ju adoptera och basta, problemet är ur världen. Men det verkar du inte vilja förstå överhuvudtaget...
  • Irma01
    livet leker skrev 2010-12-28 22:09:05 följande:
    Eller så är det just det dom behöver få höra och kanske inse
    Precis som en cancersjuk behöver få veta att han riskerar att dö...snacka om det uppenbara.

Jo visst, för vi mår så mycket bättre av det. Tack sparka på dem som ligger redan...Synd för dig, jag är stark, och du kommer inte åt mig. Jag tycker mest synd om dig som inte verkar kunna visa empati.
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 22:11:28 följande:
    Så det är din kommentar i känsliga rummet till en tjej som pga cancer inte kan få barn?
    Låt det vara hon är inte värd din uppmärksamhet. Det som inte dödar en gör en starkare, och vad livet leker säger eller tycker påverkar varken min övertygelse eller mina beslut...

Kram!!
  • Irma01
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 22:11:48 följande:
    Det var faktiskt inte mig själv jag syftade på i första hand utan den andra som du skrev till..
    Nej, jag tycker att alla har rätt till sin åsikt. Men jag tycker inte om när folk ljuger om vad andra har skrivit eller kommer med fakta som är rena osanningar. Om det stör dig, är det inte mitt problem, du är inte tvungen att debattera här.

Mvh,
  • Irma01
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 22:14:32 följande:
    Säger man verkligen så till en tjej som pga cancer inte kan få barn?
    Är du villsågärna synkade vännen???Skrattande Som jag srek innan, hon kommer inte åt mig...men tack för ni förvarar mig!

Ni är för goa båda två!!! Stora kramar!!!Hjärta
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!