Anonym (nej) skrev 2010-12-28 21:47:27 följande:
Ja, jag förstår att allt man googlar fram inte är sanning. Vetenskapliga artiklar och läkarutlåtande finns dock på nätet. Bara för att du nu är inne i processen att donera, kan du inte bortse från att risker finns. Inte heller blir du som äggdonator och i kontakten med läkare, automatiskt expert i ämnet. ...dock har du fått viss kunskap och insikt i ämnet. Det som går för sanning i nuläget kan dessutom förkastas om ett par årtioenden. Dessutom reagerar individer olika på behandlingen. För vissa går det bra och andra kan få det riktigt besvärligt. ...alltså är det inte riskfritt att genomgå aggressiva hormonbehandlingar, för att det gått bra för ett antal personer i den här tråden. - Vi vet, för det har gått bra för oss. ...kan omöjligen ses som en garanti för att det ska ses som ofarligt för alla.
Jag vill inte donera ägg för att det finns risker för hälsan och behandlingen kan bli obehaglig samt påfrestande. Uttalanden som "det är helt fel" och "jag vet för jag går igenom det - det har gått fint", är helt enkelt oväsentliga och dålig argumentation. Det kommer inte att påverka min högst valida orsak till att inte vilja göra det.
Detta betyder naturligtvis inte att jag tycker att du gör fel på något sätt. Tvärtom är det berömvärt att vilja hjälpa andra och jag är glad att det tycks gå bra för dig/övriga att genomgå processen.
Mvh
Jag tror nog att du har missat mycket i tråden. Jag är ingen donator, jag tar emot eftersom jag belv steril efter en cancer..
Så egentligen har jag dubbel kunskap när det gäller detta.
Och ditt val är ditt val, och det respekterar vi alla här. Men låt nog läkarna och experter berätta riskerna för de som vill donera. Det är en tung process innan man ens blir godkänd som donator.