• Häxan69

Pappa mot sin vilja?

Jag har lite funderingar. Hur kan det vara tillåtet att tvinga en människa att bli förälder mot dennas vilja?
     Ja man kan inte tvinga någon att göra abort självklart inte. Men varför ska han behöva stå som pappa o behöva betala underhåll när han inte vill o hon visste det???

Vad tycker ni?

Lite fakta.
    Han har ett barn sen en tidigare relation. Gemensam vårdnad, Han har sitt barn så ofta han kan.
    Inleder en  relation med den nya o redogör att han INTE vill ha fler barn.  (Pga mkt jobb,ansträngd ekonomi och att han anser sig inte hinna vara en BRA pappa till fler barn.
    Använder kondom

Hon har ett vuxet barn sen en tidigare relation. Väldigt barnkär.
    I  den  nya relationen accepterar att han inte vill ha fler barn. (hon vill ändå inte börja om)
    Vägrar göra abort när hon blir gravid då kondomen går sönder.

• Svar på tråden Pappa mot sin vilja?
  • lennartsdotter
    2underbara skrev 2011-01-08 19:21:36 följande:
    Det du skriver är alltså att du inte är ett med din kropp?

Då förstår jag att vi tycker olika i frågan, jag anser att jag även inkluderar min kropp eftersom jag lever i den.

Men jag blir nyfiken, om du får ont, säger du att du får ont eller ärt det din kropp som får ont?
    Eftersom ni inte på något sätt hänger ihop.
    Intressant att se på det på det sättet, men är det inte lite snurrigt, är det du eller kroppen som blir hungrig och bestämmer din kropp över dig, bestämmer du över din kropp eller har ni lika mycket att säga till om?

Hur gör sig din kropp förstådd, brukar ni komma överens eller brukar det bli en hel del konflikter och hur ter sig de?

Du har öppnat en helt ny värld för mig, jag trodde att alla såg sig som en helhet med sin kropp, om jag blir sjuk så säger jag "jag är sjuk" men då är du mer inne på spåret att säga "min kropp är sjuk"

Okej, men för mig låter det aningens snurrigt.

Nu är min kropp kissenödig så jag får ta den till toaletten nu men är nyfiken på ditt svar.
    Eller kanske din kropps svar, det är ju den du använder för att skriva, den kanske också vill flika in något i jämställdhetens och rättvisans namn. 
    Om jag har ont säger jag att det gör ont och väldigt sällan har jag faktiskt skapat smärtan. Har jag åkt på en luftvägsinfektion och hostar lungorna ur mig gör det ont, men jag har inte skapat smärtan. Har jag däremot kört en kniv genom handen har jag skapat smärtan. Förstår du skillnaden? Att min kropp gör på ett visst sätt innebär inte att jag har skapat resultatet. Jag har tex. inte skapat mensvärk. När man använder skapar implikerar det en aktiv handling.
  • yodi
    2underbara skrev 2011-01-09 12:46:46 följande:
    Du börjar gå lite åt det tröga hållet...

Det är en KVINNA som bär och föder barn, det är en KVINNA som väljer om hon vill fortsätta ett embryostadie.
    Är de överrens att barnet ska födas = bra för dem och barnet
    Är de inte överrens att barnet ska födas= kvinnans fulla ansvar
    embryot är redan tillverkat, och mannen har haft en aktiv del i att tillverka det.

som du sår får du skörda

kvinnan får ta sitt ansvar för att ha varit delaktig i handlingen och mannen får ta sitt.
  • yodi

Det är en KVINNA som bär och föder barn, det är en KVINNA som väljer om hon vill fortsätta ett embryostadie.
    angående min eventuella tröghet så kan jag i alla fall föra en diskussion utan att börja med personliga påhopp Flört
  • Plutteli

Och det är mannen som är med och ser till att det öht finns ett embryo att ev behålla!
    Är de inte överrens om barnets fortsatta möjlighet att bli till återstår liksom två val: Mannen får stå sitt kast som trots allt var med och knullade och skapade barnet. Kvinnan gör abort fast hon egentligen inte vill.

Att mannen skall "kompenseras" genom ansvarsfrihet vid en gravidietet om han inte vill ha barnet är bara en konsekvens av att vi idag har abort. Hade det varit förbjudet med abort hade det knappast gått att komma och gnälla om kvinnor som är "bovar" för att de behåller barn fast mannen inte vill....
  • lennartsdotter
    2underbara skrev 2011-01-09 12:21:13 följande:
    Passageraren i bilen är skyldig till att chauffören krockar med en älg anser du, fortsätt du med det.

Själv anser jag att det helt enkelt var en olycka som ingen är skyldig till, att sedan chauffören slängde in älgen i trunken och behöll den och passageraren inte sa varken bu eller bä, det känns som chaufförens alldeles egna beslut. 

Problemet med ditt resonemang är att vi inte talar om en chaufför och en passagerare utan om två chaufförer. Det finns två aktiva parter när en zygot blir till (så länge vi snackar via metoden gammalt hederligt knull). Är personerna inte överens om att skaffa barn kan vi likna det vid att en av chaufförerna gör allt i sin makt för att köra på älgen medan "den ofrivillige pappan" är chauffören som egentligen inte vill köra på älgen men som heller inte ställer sig på bromsen utan bara låter det hela ske. Nog fan är chauffören som inte ställer sig på bromsen lika skyldig till att älgen blir påkörd som den andra chauffören som gasade och siktade in sig på älgen.
  • lennartsdotter
    2underbara skrev 2011-01-09 12:44:21 följande:
    Har edan svarat på det inlägg du sväljer med hull och hår utan att tänka efter att det faktiskt finns de som tycker att var och en får ta ansvar över ens egna beslut oavsett sena erfarenheter.

För att blanda in min sambo har han inte varken sagt ja eller nej utan fann sig i situationen.
    Ingenstans har sambon ansett att exet ska ta hand om hennes barn själv utan är högst delaktig.

Men en åsikt är inte alltid knuten till erfarenheter, ibland kan det bottna i god uppfostran.

Var och en tar hand om sina egna beslut, sambon har valt att ta hand om särkullen varannan vecka och det gör han också.

Känner även de som inte tar hand om kvinnors avkommor trots att de är biologiska fäder, känner även kärnfamiljer där de mogna vuxna föräldrarna gemensamt har planerat och önskat deras barn och inte har fattat beslut över någon annans huvud.

På vilket sätt har DE erfarenheterna ändrat mina åsikter? 

Jag är uppfostrad att var och en tar hand om sin skit krasst sett.

Men barn är inte skit.
  • Novelli

Män som blir pappor får alltid betala underhåll vilket de vill eller ej.
    Det är för barnens bästa. Barnen är oskyldiga i sammanhanget.
    Om pappan vill vara 100% säker på att inte bli pappa så får han låta snoppen vara kvar i kalsongerna helt enkelt. Nåt annat är inte 100% säkert och det borde varenda man veta vid detta laget.Förvånad

Man kan tycka vad man vill om kvinnan som behåller barnet mot pappans vilja, men som sagt, det är barnets rätt man tillgodoser när det gäller underhåll. Barnet som en dag ska växa upp och betala skatt, som gör att du och alla andra får ut sin inarbetade pension.

• Gung Ho
    lennartsdotter skrev 2011-01-09 13:02:21 följande:
    Men barn är inte skit.
    I hennes värld verkar det så, det förklarar ju en del isf...
  • 2underbara
    lennartsdotter skrev 2011-01-09 13:02:21 följande:
    Men barn är inte skit.
    Ordet skit är alltså det enda du tog in?

Ja, då finns det nog inte så mycket mer att förklara.

Om du nu kunde läsa det jag skrev eller hängde upp dig i att bokstaven ä fanns med och sedan bolla tillbaka med vilken värdering du har i bokstaven ä.
    För det är väl de små detaljerna man kan haka upp sig på det hela handlar om, inte försöka förstå ett sammanhang där tillockmed liknelser skrivs för att på något sätt berätta hur någon ser på det.

För det är ä det handlar om, inget annat.
  • 2underbara
    lennartsdotter skrev 2011-01-09 12:59:23 följande:
    Problemet med ditt resonemang är att vi inte talar om en chaufför och en passagerare utan om två chaufförer. Det finns två aktiva parter när en zygot blir till (så länge vi snackar via metoden gammalt hederligt knull). Är personerna inte överens om att skaffa barn kan vi likna det vid att en av chaufförerna gör allt i sin makt för att köra på älgen medan "den ofrivillige pappan" är chauffören som egentligen inte vill köra på älgen men som heller inte ställer sig på bromsen utan bara låter det hela ske. Nog fan är chauffören som inte ställer sig på bromsen lika skyldig till att älgen blir påkörd som den andra chauffören som gasade och siktade in sig på älgen.
    Den som skapar och föder barnet är den som bestämmer att livet ska sättas till denna planet.

Mannen är delaktig i processens början, långt innan det ens blivit ett barn.

Är det verkligen spå svårt att acceptera att det är kvinnans kropp som skapar liv, en man bidrar endast med en spermie, de gör inte mer.
    Kanske masserar fötter och serverar saltlakrits om mamman har tur men varken han eller hans kropp åstadkommer någonting som har med barnets framtid att göra efter en spermie redan gjort jobbet under tiden mannen ifråga sover/skiter/jobbar eller vad han nu gör och behöver inte ens vara i närheten av kvinnans påbörjade process.
    Det är kvinnan däremot, i allra högsta grad eftersom det är hennes, och bara hennes kropp som skapar ett barn.

Helt CHOCKAD över att det finns så många som inte har en aning om hur det ligger till, säger ni "vi blir gravida" också i jämställdhetens tecken, eller att "vi födde barn"?

Skulle dock inte förvåna mig. 

Men i så fall ska vi gå och ta en nattmacka nu.
    Visserligen är det bara min sambo som ska göra det och jag gå och lägga mig direkt eftersom jag inte vill ha någon nattmacka, men i jämställdhetens tecken är det VI som äter samtidigt som VI går och lägger mig. Oss.
    Eller hur det nu blir.

Godnatt hursomhelst. 
Svar på tråden Pappa mot sin vilja?