lennartsdotter skrev 2011-01-09 12:59:23 följande:
Problemet med ditt resonemang är att vi inte talar om en chaufför och en passagerare utan om två chaufförer. Det finns två aktiva parter när en zygot blir till (så länge vi snackar via metoden gammalt hederligt knull). Är personerna inte överens om att skaffa barn kan vi likna det vid att en av chaufförerna gör allt i sin makt för att köra på älgen medan "den ofrivillige pappan" är chauffören som egentligen inte vill köra på älgen men som heller inte ställer sig på bromsen utan bara låter det hela ske. Nog fan är chauffören som inte ställer sig på bromsen lika skyldig till att älgen blir påkörd som den andra chauffören som gasade och siktade in sig på älgen.
Den som skapar och föder barnet är den som bestämmer att livet ska sättas till denna planet.
Mannen är delaktig i processens början, långt innan det ens blivit ett barn.
Är det verkligen spå svårt att acceptera att det är kvinnans kropp som skapar liv, en man bidrar endast med en spermie, de gör inte mer.
Kanske masserar fötter och serverar saltlakrits om mamman har tur men varken han eller hans kropp åstadkommer någonting som har med barnets framtid att göra efter en spermie redan gjort jobbet under tiden mannen ifråga sover/skiter/jobbar eller vad han nu gör och behöver inte ens vara i närheten av kvinnans påbörjade process.
Det är kvinnan däremot, i allra högsta grad eftersom det är hennes, och bara hennes kropp som skapar ett barn.
Helt CHOCKAD över att det finns så många som inte har en aning om hur det ligger till, säger ni "vi blir gravida" också i jämställdhetens tecken, eller att "vi födde barn"?
Skulle dock inte förvåna mig.
Men i så fall ska vi gå och ta en nattmacka nu.
Visserligen är det bara min sambo som ska göra det och jag gå och lägga mig direkt eftersom jag inte vill ha någon nattmacka, men i jämställdhetens tecken är det VI som äter samtidigt som VI går och lägger mig. Oss.
Eller hur det nu blir.
Godnatt hursomhelst.