• Smilla86

min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)

Hej! Jag bor ihop med min sambo i ett hus och vi har ett gemensamt barn. Jag sköter ekonomin för min sambo har inte kunnat sköta den tidigare. Innan vi flyttade ihop tog han flera lån för löpande utgifter för att hans lön tagit slut och dem dras vi forfarande med. Det är över hundra tusen. 

Vi har sedan 9 månader gemensam ekonomi då jag har varit mammaledig och inte fått ut så mycket i föräldrapenning. I samband med det beslutade jag att mina sparade pengar (över 50 000) skulle gå till vårat gemensamma sparande, för att det skulle bli rättvist.
    Vid löning gjorde vi så att vi la ihop alla våra pengar. Betalade räkningar, gav oss själva 3500 kr i fickpengar och satte undan resten till sparande. Detta har aldrig fungerat då hans pengar tagit slut två veckor innan löning och då lånar han av mig. Han spenderar pengarna på att äta frukost och lunch ute med jobbet (jobbar som snickare) och även snus, statoilbesök med godis och drickor och öl till lördagskvällarna. Har försökt att få honom att ta med sig matlådor, då vi alltid har mat över. Jag tröttnade på att han alltid behövde låna så för en månad sen bestämde vi istället att när vi betalat räkningar, så sätter vi undan 500 kr till sparande och splittar resten. Detta blev 7000 var. När vi nu skulle få så mycket var så beslutade vi att vi betalar bensin ur vår egen ficka samt mat om matpengarna tog slut. Två veckor innan löning så var hans pengar slut igen, trots att han fick 7000 KR. Han har inte lagt något på bensin, han har heller inte handlat någon mat(förutom frukost och lunch ute). Han har redan lånat 500 kr från mig och nu behöver han låna igen. Hur ska jag göra? Han impulsköper småsaker och han planerar inte sin ekonomi. Har han lite pengar kvar och vet att det inte kommer att räcka så köper han ändå mat och annat ute. Han vägrar göra något åt sin situation. Vi ältar detta varje månad.. Har försökt att få honom att förstå att han behöver göra en dagsbudget och hålla sig till det, men han vill inte förstå. Vad ska göra? Snälla ge mig råd. Jag blir galen snart!

• Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)
  • uniMog

Sluta låna ut pengar. Börja ställa krav istället för att tjata och sen ändå falla till föga.

Det är skitsvårt att lära sig när man vet att man har en skyddslina.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Smilla86

Jag har försökt göra det ett par gånger, men då hotar han med att ha delad ekonomi igen. Jag är ju lite beroende av att ha delad ekonomi eftersom jag tjänar mindre. Det låter skitdumt, men det var en överenskommelse vi hade att ha delad ekonomi när  vi flyttade till hus. Det var han som främst ville flytta.. Vet inte om jag kan ställa så mycket krav egentligen? Känner mig lite låst..

• Smilla86

Jag är också rädd att han ska börja låna pengar hos någon annan. Det blir som en ond spiral för lånar han ena månaden och betalar skulden nästa månad, så har han mindre pengar och behöver låna igen.

• uniMog

Och du tror det är bättre för din ekonomi att dina pengar konstant går till att finansiera hans slöseri?
    Ni kan kanske prova delad ekonomi med  procentuell fördelning av utgifter baserat på inkomster.

Om inget annat funkar: Flytta. Han kommer inte ändra sig så länge han tillåts fortsätta.

• Smilla86
    Pejgan skrev 2011-01-13 10:38:11 följande:
    Och du tror det är bättre för din ekonomi att dina pengar konstant går till att finansiera hans slöseri?
    Ni kan kanske prova delad ekonomi med  procentuell fördelning av utgifter baserat på inkomster.

Om inget annat funkar: Flytta. Han kommer inte ändra sig så länge han tillåts fortsätta.
    Nej, jag har insett nu att min ekonomi blir körd i botten.. Och vårat förhållande också.. Ja det kanske skulle fungera med procentuell fördelning, hur räknar man ut det?
  • 2underbara

Omyndigförklara honom och ge honom veckopeng.
    Borde jag gjort med min gubbe för länge sedan men eftersom han just tycker att jag omyndigförklarar honom så har vi löst det så att det går en spikrak linje mellan hans och min ekonomi.
    Jag har ansvaret över att gemensamma räkningar betalas eftersom jag inte vill ha betalningsanmärkningar och sedan säger jag vilken summa han ska sätta över på mitt konto.
    Är benhård på att jag inte ska betala en enda onödig pryl som han kungaköper så ska vi splitta på matutgifter så gäller kvitto och avbockning för gemensamma grejer, är det rena okynnesköp eller dumköp får även det stå för honom.

Hemskt men sant, när lånesumman överstiger 100 000 med hästlängder och jag sponsrat idiotgrejer såsom snus, redbull, annan sån skit som tillkommer varje dag så lärde sig även en snäll flicka vart gränsen borde gått för länge sedan. 

Slipp tjat, gnäll och ältande, vill han inte ha hjälp eller gör nåt åt det själv låt honom allena lida.
    Trist men vad ska man göra  

• Smilla86
    2underbara skrev 2011-01-13 10:44:28 följande:
    Omyndigförklara honom och ge honom veckopeng.
    Borde jag gjort med min gubbe för länge sedan men eftersom han just tycker att jag omyndigförklarar honom så har vi löst det så att det går en spikrak linje mellan hans och min ekonomi.
    Jag har ansvaret över att gemensamma räkningar betalas eftersom jag inte vill ha betalningsanmärkningar och sedan säger jag vilken summa han ska sätta över på mitt konto.
    Är benhård på att jag inte ska betala en enda onödig pryl som han kungaköper så ska vi splitta på matutgifter så gäller kvitto och avbockning för gemensamma grejer, är det rena okynnesköp eller dumköp får även det stå för honom.

Hemskt men sant, när lånesumman överstiger 100 000 med hästlängder och jag sponsrat idiotgrejer såsom snus, redbull, annan sån skit som tillkommer varje dag så lärde sig även en snäll flicka vart gränsen borde gått för länge sedan. 

Slipp tjat, gnäll och ältande, vill han inte ha hjälp eller gör nåt åt det själv låt honom allena lida.
    Trist men vad ska man göra  
    Jo jag får nog se till att dela på ekonomin. Ska kolla över räkningarna, många av dem är hans. Kanske klarar jag mig bra ändå om jag bara betalar halva av våra gemensamma räkningar. Han får föra över pengarna för räkningar till mig så betalar jag dom. Fan, varför kan han inte bara skärpa sig.
  • uniMog

Exempelvis:
    Person A tjänar 20 000 efter skatt
    Person B tjänar 10 000 efter skatt

Person A tjänar 20 000 / 30 000 = 67%
    Person B tjänar 10 000/ 30 000 = 33%

Gemensamma utgifter är 15 000
    Person A betalar 67% av 15 000 = 10 000
    Person B betalar 33% av 15 000 = 5 000

Person A har då 10 000 kvar att spendera = 50% och har betalat 67%
    Person B har då 5 000 kvar att spendera   = 50% och har betalat 33%

• AngoStura

Ja, det verkar ju som om du definitivt måste sluta låna honom pengar. Säg till att nu är det slutlånat, han är vuxen, från och med nu får han lösa det själv. Han verkar ju ha sämre koll än jag....

• AngoStura

Detta med att han "hotar" med delad ekonomi: Förstår han att ni har ett gemensamt barn? Att du är föräldraledig just nu till ert barn? Är han underbegåvad? Ursäkta, blev plötsligt bara så irriterad, pengar väcker visst känslor i bland.

Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)