• Smilla86

min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)

Hej! Jag bor ihop med min sambo i ett hus och vi har ett gemensamt barn. Jag sköter ekonomin för min sambo har inte kunnat sköta den tidigare. Innan vi flyttade ihop tog han flera lån för löpande utgifter för att hans lön tagit slut och dem dras vi forfarande med. Det är över hundra tusen. 

Vi har sedan 9 månader gemensam ekonomi då jag har varit mammaledig och inte fått ut så mycket i föräldrapenning. I samband med det beslutade jag att mina sparade pengar (över 50 000) skulle gå till vårat gemensamma sparande, för att det skulle bli rättvist.
    Vid löning gjorde vi så att vi la ihop alla våra pengar. Betalade räkningar, gav oss själva 3500 kr i fickpengar och satte undan resten till sparande. Detta har aldrig fungerat då hans pengar tagit slut två veckor innan löning och då lånar han av mig. Han spenderar pengarna på att äta frukost och lunch ute med jobbet (jobbar som snickare) och även snus, statoilbesök med godis och drickor och öl till lördagskvällarna. Har försökt att få honom att ta med sig matlådor, då vi alltid har mat över. Jag tröttnade på att han alltid behövde låna så för en månad sen bestämde vi istället att när vi betalat räkningar, så sätter vi undan 500 kr till sparande och splittar resten. Detta blev 7000 var. När vi nu skulle få så mycket var så beslutade vi att vi betalar bensin ur vår egen ficka samt mat om matpengarna tog slut. Två veckor innan löning så var hans pengar slut igen, trots att han fick 7000 KR. Han har inte lagt något på bensin, han har heller inte handlat någon mat(förutom frukost och lunch ute). Han har redan lånat 500 kr från mig och nu behöver han låna igen. Hur ska jag göra? Han impulsköper småsaker och han planerar inte sin ekonomi. Har han lite pengar kvar och vet att det inte kommer att räcka så köper han ändå mat och annat ute. Han vägrar göra något åt sin situation. Vi ältar detta varje månad.. Har försökt att få honom att förstå att han behöver göra en dagsbudget och hålla sig till det, men han vill inte förstå. Vad ska göra? Snälla ge mig råd. Jag blir galen snart!

• Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)
  • Seven Costanza

Du, min sambos första kommentar var: många som har höga kostnader på statoil är alkoholister och köper folköl där för att det inte syns mer än "statoil" på kvittot. 3500 utan bensin plus ca 1000 kr på systemet som han hade i december enligt din uträkning tyckte han var varningssignaler. Tror du att han kan ha alkoholproblem? Då är det ju inte konstigt att han blir sur och itne vill diskutera vad han gör med sina pengar. det finns fler folkölsalkisar i Sverige än man tror....

• Mei

Du har ju redan märkt att det eg inte spelar någon roll hur mycket eller lite pengar han har, de tar slut ändå... en nyckelfråga är väl då om HAN också inser det? Hur ser han på allt det här? Om han inser att han har usel koll på pengar så kanske det går att få med honom på att du delar ut veckopeng till honom? För det var ju onekligen ett bättre läge att ni sparade mer än att han konsumerar mer. Att du tar över ekonomin och att han går runt och är helt blind för vad som sker är kanske inte någon höjdare heller? Jag spekulerar bara men om jag varit i din sits hade jag försökt så här:

Du har kontroll över din och hans lön. Han skaffar konto inkl betalkort i annan bank och du sätter över pengar till honom varje vecka. Han har däremot inte kort kopplat till sitt lönekonto. (Eller att hans lön lyfts bort från kontot så fort lönen kommer och du sätter tillbaka en summa varje vecka.)
    Han måste ändå vara med när du betalar räkningar så att han har koll på hur ekonomin ser ut.

Det bygger förstås på att du orkar och vill sköta ekonomin. Och att han inser att han har problem.
    Sen skulle jag ordna tid på banken för enskild rådgivning utan sambon med alla korten på bordet dvs att sambon är ekonomiskt helt oansvarig och att du vill säkra dig så att du inte kan dras med i ev galenskaper han kan komma att hitta på.

Sen om det skulle funka det vet jag inte. Men jag skulle testa så.

• HannaS86
    WiiPoo skrev 2011-01-13 21:27:08 följande:
    TS, detta kanske låter löjligt, men ge mannen "veckopeng" istället då.:
    Eller så går du tillbaka till att han får 3500 direkt i handen och sen när dt är två veckor kvar till löning "lånar" du honom 500 - max 100 kr i veckan ! = totalt 4500-5500 kr. Och du sparar 1500 kr i månaden åt honom istället :)
    Lycka till!
    Jag håller med om veckopeng.
    Min pappa är god man åt flera personer och en av dem kan absolut inte hålla i pengar utan när han får sin veckopeng på fredag morgon är den borta på fredag kväll. Men pappa håller stenhårt på att det är veckopengen som gäller och om myndlingen ber om mer extra pengar är det alltid nej. Sen överraskar min pappa ibland, t.ex. innan jul och gav honom mer pengar som han sparat undan för att myndlingen skulle kunna köpa julklappar.

Det låter lite som att inkompentensförklara sin partner men samtidigt, han är ju uppenbarligen inkompetent vad det gäller att hålla i pengar och genom att ge honom veckopeng så får han lära sig att slösar han bort dem mer blir det inget extra utan ha får vänta till nästa. Jag skulle föreslå säg 500 i veckan, mer än så behövs inte när han kan ha med sig matlådor hemifrån. Och vill han ha extra mycket måste han förklara exakt vad det ska gå till och det ska vara något du godkänner (t.ex. ny hemelektronik eller annat som behövs)
  • Nightmare

Ts det här med statoilkvitton på 3500, jag är inte helt hundra men om jag handlar för 50kr och ber om att få ta ut 100 så tror jag det står att jag har handlat för 150 på kvittot och kontoutdraget.

Om det nu funkar så som jag har för mig så är det ju ett alldeles ypperligt sätt att ta ut pengar på för de står statoil på kontot och pengarna försvinner någon annanstans.

Skriver inte detta för att du ska bli mer misstänksam, Utan för att jag tycker det är jävligt underligt att man lyckas bränna så mycket pengar på statoil på två veckor 1500-2000 hade jag kunnat köpa om det var cigg, baguette och dricka där varje dag samt nån full bensintank men inte annars

• Seven Costanza
    Nightmare skrev 2011-01-13 22:46:57 följande:
    Ts det här med statoilkvitton på 3500, jag är inte helt hundra men om jag handlar för 50kr och ber om att få ta ut 100 så tror jag det står att jag har handlat för 150 på kvittot och kontoutdraget.

Om det nu funkar så som jag har för mig så är det ju ett alldeles ypperligt sätt att ta ut pengar på för de står statoil på kontot och pengarna försvinner någon annanstans.

Skriver inte detta för att du ska bli mer misstänksam, Utan för att jag tycker det är jävligt underligt att man lyckas bränna så mycket pengar på statoil på två veckor 1500-2000 hade jag kunnat köpa om det var cigg, baguette och dricka där varje dag samt nån full bensintank men inte annars
    Precis, jag tror också att han handlar något annat än mat och läsk för pengarna. Mitt förslag var folköl men det kan ju lika gärna vara som du skriver att han tar ut pengar för att använda till helt andra saker som han sedan inte står för inför sambon. TS, jag tycker änd åatt du ska ställa honom mot väggen, säg att du vill hjälpa honom om han har alkoholpreoblem eller spelproblem eller något annat men att du måste få veta, det är ju dig han lever med och du som är mamma till hans barn, du måste ju få ha lite insyn i hans liv.
  • äppelmos

sätt er ner å prata hur stor del som borde gå till jobbluncher (förslagsvis 75:-*20 vardagar= 1500kr)
    sen har han då 2000:- till nöje/snus/gottis mm, dvs 500/vecka. få honom att inse det och låna honom inte!!!!!

förklara att han får hushålla med sin "nöjesslant".. han måste ju bli vuxen å inse att pengar e slut när de e slut! 
    vill han kan ni ju ha automatisk överföring på 875:-/vacka (350:-/mån), så kanske han lär sig och kan senare hantera hela summan utanatt shoppa upp den! kanske låter larvigt men han kanske behöver det för att inte slösa baort allt på 2 v, det e alltså för hans skull... tills han mognar ekonomiskt!

gör honom även delaktig i ekonomin, sätt er ner varja månad och kolla igen utgifterna, sparande och övriga pengar. delaktighet tror jag ger ansvar! 

• äppelmos

ps. jag anser att i ett förhållande lånar man inte av varandra, man gör gemensamt upp hur mkt och vad "nöjespengar" ska gå till, varje person har den pengen och håller sig till det! jag har ibland shoppat upp min "nöjespeng" innan nästa lön och då har jag fått leva med det. enkelt! (man klarar sig, matkontot finns ju till mat och allt annat kan vänta)

• Kinya

Du skriver att han är hopplös. Du får nog rent krasst antingen acceptera att han troligtvis kommer dra ner även i fördärvet och lånefällan. Du kommer aldrig ha pengar eftersom allt ni tjänar kommer gå till att betala av på lån HAN har tagit genom att vara ansvarslös. Äger ni ert boende kommer ni att förlora det det är itne en fråga om utan när det sker. Eller så gör du något åt det! Ställ ett ultimatum, leta upp var han kan få hjälp att ändra sitt beteende och ge honom det tipset! Ställ krav! Du kan inte leva ditt liv en skuldfälla bara för att du älskar honom. Jag lovar att livet är mycket roligare när man inte har en massa skulder!

En på Lyxfällan ringde till sms-utlåningsföretagen och spärrade sig själv så att de inte skulle låna ut mer till honom. Kanske kan du få din sambo att göra nåt liknande.

Kolla även upp bland hans vänner och bekanta om han spelar. Risken är rätt stor att han spelar bort en del pengar. I så fall behöver han hjälp med spelberoendet också. Annars går inte detta att lösa.

• etc

Jag föreslår att ni tar en helkväll och sätter er och tittar på utvalda avsnitt av Lyxfällan ( på tv3play.se ), det finns många program där den ena (oftast mannen...) har satt hela familjen i fördärvet. Men man får ju också bra tips på vad man kan göra. I samband med detta kan ni diskutera hur er situation ser ut nu och hur du/ni vill att den ska se ut. Men se till att ni verkligen avsätter tid till detta och att det är det och inget annat ni ska syssla med denna kvällen. Säg att det verkligen är allvar, det kan inte fortsätta så här och ni måste komma fram till en lösning.

• Themis

Men be honom  växa upp bara. Du ska inte låna honom pengar, så är det, punkt och slut.

Mat ska gå från gemensam kassa via veckohandel, om han ska äta lunch ute så kan man sätta undan pengar för det ur den gemensamma budgeten, men inte mer än vad som är rimligt.

Min man som är konsult och jobbar lite var som helst har lunchbudget på 800 kr/mån, dvs vissa dagar tar han med matlåda/frysmat och vissa dar äter han ute, och då knappast trerätters med öl utan snarare en hämtsallad och vatten, en thaimat och läsk eller så. Jag har lunch på personalrestaurang som dras från lönen och det landar också runt 7-800 kr för att jag tar med mig mat ibland.

• 2underbara
    Themis skrev 2011-01-15 16:49:26 följande:
    Men be honom  växa upp bara. Du ska inte låna honom pengar, så är det, punkt och slut.

Mat ska gå från gemensam kassa via veckohandel, om han ska äta lunch ute så kan man sätta undan pengar för det ur den gemensamma budgeten, men inte mer än vad som är rimligt.

Min man som är konsult och jobbar lite var som helst har lunchbudget på 800 kr/mån, dvs vissa dagar tar han med matlåda/frysmat och vissa dar äter han ute, och då knappast trerätters med öl utan snarare en hämtsallad och vatten, en thaimat och läsk eller så. Jag har lunch på personalrestaurang som dras från lönen och det landar också runt 7-800 kr för att jag tar med mig mat ibland.
    "men be honom växa upp bara"...

Aha... att inte fler tänker på att bara BE folk göra nåt så gör de det.
    Fåniga vi är som inte förstått det
  • Themis
    2underbara skrev 2011-01-15 21:14:49 följande:
    "men be honom växa upp bara"...

Aha... att inte fler tänker på att bara BE folk göra nåt så gör de det.
    Fåniga vi är som inte förstått det
    Ja, det blir klart ganska fånigt när man tar saker bokstavligt som du tydligen gör. Men jag har försått att vissa har lite problem med abstrakt tänkande- har du någon diagnos som jag ska ta hänsyn till?
  • 2underbara
    Themis skrev 2011-01-25 12:31:00 följande:
    Ja, det blir klart ganska fånigt när man tar saker bokstavligt som du tydligen gör. Men jag har försått att vissa har lite problem med abstrakt tänkande- har du någon diagnos som jag ska ta hänsyn till?
    Jag har diagnos för att jag inser att man inte kan be folk växa upp och sedan tro att det blir så?

Insikt kallas det.
    Erfarenhet.
    Förstånd.
    Vanligt sunt förnuft.

Att tro att man förändrar någon genom att säga till dem "väx upp", ja då brister det någonstans.

Har du någon diagnos man borde ta hänsyn till eller är du så begränsad? 
  • credit
    Hallå

Detta för att informera allmänheten om att vi för närvarande ger ut lån till låg ränta på 2%. om intresse av att ansöka om ett lån, För mer information kontakta oss via e-post: credithome@blumail.org

MR MHAY
  • credit
    Hallå

Detta för att informera allmänheten om att vi för närvarande ger ut lån till låg ränta på 2%. om intresse av att ansöka om ett lån, För mer information kontakta oss via e-post: credithome@blumail.org

MR MHAY
    mr rolando
  • HannaS86
    credit skrev 2014-03-02 06:44:26 följande:
    Hallå

MR MHAY
    Hahaha men jaaa vilket bra tips och bra idé i en sån här tråd som senast var aktiv i januari 2011. Käck robot som sållar bra var de här inläggen postas.
  • Noname00
    Smilla86 skrev 2011-01-13 15:12:08 följande:
    Han har kreditkort typ forex och sådana. Dessa har han klippt men han skulle lätt kunna få tag på nya.. Ja han har problem, det är synd att han inte kan inse det.. Det enda jag vet är att jag inte vill separera, samtidigt som jag inte vill leva såhär heller. Nu har vi en buffertkassa, tack och lov, så vi är ju inte utblottade eller så, men det plockas från dom och som det ser ut nu så får vi ingenting sparat, tvärtom..
    Jag känner igen känslan man vill separera, men det funkar inte.
    Du måste strypa flödet av pengar det kommer aldrig fungera annars.
Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)