• Smilla86

min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)

Hej! Jag bor ihop med min sambo i ett hus och vi har ett gemensamt barn. Jag sköter ekonomin för min sambo har inte kunnat sköta den tidigare. Innan vi flyttade ihop tog han flera lån för löpande utgifter för att hans lön tagit slut och dem dras vi forfarande med. Det är över hundra tusen. 

Vi har sedan 9 månader gemensam ekonomi då jag har varit mammaledig och inte fått ut så mycket i föräldrapenning. I samband med det beslutade jag att mina sparade pengar (över 50 000) skulle gå till vårat gemensamma sparande, för att det skulle bli rättvist.
    Vid löning gjorde vi så att vi la ihop alla våra pengar. Betalade räkningar, gav oss själva 3500 kr i fickpengar och satte undan resten till sparande. Detta har aldrig fungerat då hans pengar tagit slut två veckor innan löning och då lånar han av mig. Han spenderar pengarna på att äta frukost och lunch ute med jobbet (jobbar som snickare) och även snus, statoilbesök med godis och drickor och öl till lördagskvällarna. Har försökt att få honom att ta med sig matlådor, då vi alltid har mat över. Jag tröttnade på att han alltid behövde låna så för en månad sen bestämde vi istället att när vi betalat räkningar, så sätter vi undan 500 kr till sparande och splittar resten. Detta blev 7000 var. När vi nu skulle få så mycket var så beslutade vi att vi betalar bensin ur vår egen ficka samt mat om matpengarna tog slut. Två veckor innan löning så var hans pengar slut igen, trots att han fick 7000 KR. Han har inte lagt något på bensin, han har heller inte handlat någon mat(förutom frukost och lunch ute). Han har redan lånat 500 kr från mig och nu behöver han låna igen. Hur ska jag göra? Han impulsköper småsaker och han planerar inte sin ekonomi. Har han lite pengar kvar och vet att det inte kommer att räcka så köper han ändå mat och annat ute. Han vägrar göra något åt sin situation. Vi ältar detta varje månad.. Har försökt att få honom att förstå att han behöver göra en dagsbudget och hålla sig till det, men han vill inte förstå. Vad ska göra? Snälla ge mig råd. Jag blir galen snart!

• Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)
  • Seven Costanza
    2underbara skrev 2011-01-13 13:36:06 följande:
    Tråkigt bara att det aldrig blir semestrar eller liknande, han har inga pengar och jag, vad har jag?
    Jo, pengar på banken som egentligen bara vill spenderas på familjesemestrar, Astrid Lindgrens värld, vattenland, campingar...
    Men men, när man väger det ena mot det andra så...

Just nu är det det bästa för oss, tills han ändrar sig.
    Om han gör det. 
    Det är detta jag menar, vill du ha det såhär TS, vill han ha det såhär? Att den ena har pengar till semester men inte den andra = ingen semester med familjen (med separat ekonomi när du har lön) eller att ingen av er har pengar till semester (med gemensam ekonomi som nu) = ingen semester här heller eftersom att du inte har tillräckligt med pengar över och ahn bränner de pengar som finns över på onödiga saker som skräpmat.

Jag harfull förståelse för att du 2underbara tröttnade och att detta blev enda lösningen men jag kan tänka mig hur tråkigt det måste vara att sätta hårt mot hårt. Hur länge har ni haft det så, blir nyfiken med tanke på att han inte har ändrat sig?
  • Smilla86
    2underbara skrev 2011-01-13 13:36:06 följande:
    Ditt försök till lösning låter enastående!

Skitbra, ta tag i det, det kan inte bli jobbigare att ta det med honom än hur du har det nu när man slår ut det på helheten, eller hur? 

Stå på dig, låt dig inte dras in i en fight utan lägg det bara på borde och säg: "så här är det"

Det gjorde jag, obehagligt men så jävla skönt när det väl delades upp.

Tråkigt bara att det aldrig blir semestrar eller liknande, han har inga pengar och jag, vad har jag?
    Jo, pengar på banken som egentligen bara vill spenderas på familjesemestrar, Astrid Lindgrens värld, vattenland, campingar...
    Men men, när man väger det ena mot det andra så...

Just nu är det det bästa för oss, tills han ändrar sig.
    Om han gör det. 
    Du har helt rätt.. Ja visst är det tråkigt att själv ha sparade pengar då man vill hitta på något roligt eller fixa något i huset. Det var ytterliggare en anledning till att vi skulle ha gemensam ekonomi och då också ett gemensamt sparande så att jag inte kände att det var jag som hela tiden betalade grejer till hus och annat. Nu såhär i efterhand kan jag förstå att jag hade tjänat på att ha delad ekonomi och i så fall låna utav mig själv om jag fick för lite pengar över när räkningarna blivit betalade..
  • lilla mej

ge honom inte pengar, men kop mat och det han behover... han maste ju ta eget ansvar.

• Smilla86
    mimsan01 skrev 2011-01-13 13:32:20 följande:
    Lägg upp det  i stället så att han får veckopeng?
    Vi prövade med det ett tag, men han kände sig så kontrollerad sa han. Att jag behandlade honom som ett barn, så jag orkade inte utan gav han alla sina pengar.
  • Smilla86
    Tazzme skrev 2011-01-13 13:30:30 följande:
    Om jag och min man hade helt gemensam ekonomi så tror jag att vi hade varit i en lite liknande situation. Men visst, det erkännandet ska jag ge min man,att även om han varit slarvig med pengar tidigare, så har han blivit mycket bättre med det.

Vi gör så att vi lägger in en lika stor %-andel av våra löner på ett gemensamt konto (vi har ungefär lika stora löner). Från detta konto betalas endast gemensamma räkningar, bensin till gemensamma bilresor samt mat och hushållssaker.
    De pengar som lämnar över är enbart våra egna och de gör vi vad vi vill med. Jag brukar betala mina räkningar, lägga undan en summa på ett privat sparkonto och använder resten som fickpengar.
    Min man brukade betala sina räkningar, lägga in en summa på sitt sparkonto, köpa öl och tobak för resten och när fickpengarna var slut två veckor före löning så lyfte han allt han satt in på sitt sparkonto. Även detta gick till tobak, öl på helgerna samt div. dyra hobbysaker.

Om han gjorde slut på sina pengar, då var han utan. Han fick skylla sig själv då för det är inte mitt ansvar att hålla honom med tobak och betala för hans hobbyer. Men han var alltid sur på att jag hade så mycket sparade pengar, då han inte hade nästan nåt, och påstod att jag på nåt sätt "lurade" honom. Han var fullt övertygad om att de gånger den gemensamma kassan tog slut så var det alltid han som måste skjuta till med sina pengar för att handla mat etc. och att detta var orsaken till att hans pengar alltid tog slut. Han vägrade erkänna att det helt enkelt berodde på att han slösade mer.
    Och så var ju också fallet. Vilket han fick svart på vitt också, den dagen han slutade röka och såg hur mycket pengar han hade över varje månad!
    Låter precis som min sambo!
  • Kinya
    lilla mej skrev 2011-01-13 13:52:10 följande:
    ge honom inte pengar, men kop mat och det han behover... han maste ju ta eget ansvar.
    Mat ska de köpa gemensamt eller så ska var och en betala för sin egen mat. Hon ska inte köpa mat till honom för att hans pengar slösats på onödigheter. Det han behöver får han köpa själv.

När det gäller maten tycker jag att ni ska bestämma hur mycket maten får kosta per månad. Sätt upp en lapp på kylen med summan samma dag som lönen kommer in och varje gång man handlat mat så drar man ifrån den summan man handlat för. Om det blir något över när nästa lön kommer så kan den summan spenderas på något man tycker mycket om, t.ex. jag och min man älskar sushi men det är ju lite dyrt så när vi varit duktiga med matinköpen en månad och får pengar över så går det till sushi. Oftast tar det 2-3 månader innan vi sparat ihop till sushi. Vi har bestämt att vi inte får köpa sushi om vi inte har tillräckligt sparat på "sushikontot". Ni måste dock komma överens om vilken summa ni ska betala in till "matkontot" varje månad per person.

Sen tycker jag att din sambo kan ta med sig mat till jobbet istället för att äta ute. Det sparar man massor med pengar på!!
  • Seven Costanza
    Smilla86 skrev 2011-01-13 13:53:02 följande:
    Vi prövade med det ett tag, men han kände sig så kontrollerad sa han. Att jag behandlade honom som ett barn, så jag orkade inte utan gav han alla sina pengar.
    Jag tycker också att det låter skitlöjligt med ordet veckopeng, men faktum är att han kan ju inte prioritera för fem öre! En sak du kan prova är att räkna ut ungefär hur mycket pengar du tycker att han använder som bara går till skit och som är onödigt, säg allt utom 2000 kr i månaden som han kan få ha till vad han vill (om detta även ska gå till kläder) och se hur mycket detta blir på ett år (om det nu var 7000 han hade över så säg 5000 x 12 = 60 000.) Fråga honom sedan, utan att nämna något om era problem, vad han drömmer om att göra, vart han vill resa, vad han skulle vilja köpa etc och så säger du vad du vill göra. När ni sagt vad ni vill göra så kan du då säga att ifall han bara hade använt 2000 istället för 5000 på godis, utemat osv så hade kunnat spara de pengarna och  haft 60 000 VARJE ÅR att göra roliga saker för tillsammans. Han borde ju förstå att det skulle vara mycket bättre, åtminstone borde det ge honom lite perspektiv på hur mycket han bara slösar upp.
  • Smilla86
    Miss Obsessive skrev 2011-01-13 13:49:33 följande:
    Mitt ex hade också en otrolig förmåga att missköta sin ekonomi, vilket ledde till att även jag drog på mig ekonomiska problem (inte mycket, men tillräckligt). Jag vet att tjat sällan har någon effekt, men alternativet är heller inte att dras med i någon annans problem. 

TS!
    SLUTA LÅNA HONOM PENGAR!!  
    Han har en betydligt högre inkomst än dig varje månad och lyckas ändå få dig att låna honom mer pengar?
    3500 kronor till diverse borde räcka gott och väl till det han behöver till nästa lön och att 7000 kr inte gör det är bara oerhört pinsamt! Frukost kan han göra i ordning hemma och ta med sig, några mackor, en yoghurt, frukt och en termos kaffe borde ju räcka och är inte heller särskilt svårt att göra i ordning. Lunchlådor är väl inte heller så mycket att diskutera om, äta ute med jobbarkompisarna kan han göra i nödfall om det inte finns tillgång till micro, eller någon gång ibland för att det är enkelt och bekvämt. Att han "småhandlar" (allt utom bensin) på dyra bensinstationer varje dag är ju heller inte särkilt taktiskt.. 

Barn och hus ihop eller inte, jag skulle vägrat att ha gemensam ekonomi med honom, särskilt om han vägrade att ta tag i sina problem och jag skulle vägrat låna honom mer pengar än det han har att röra sig med varje månad. Jag hade också krävt att han sparade alla kvitton så att alla utgifter redovisades, eftersom pengarna inte går till något vettigt. 100 000 i lån för löpande utgifter? Lån som han tagit men ni dras med? 

Jag borde väl komma med något bra råd nu, men jag själv löste mitt x-problem med att efter lång tids tjat om att han skulle söka hjälp för inget jag sa tog han till sig, så beslutade jag mig för att låta honom gå. Du kan tjata, skrika, gråta, förhandla.. Fattar han inte att hans beteende är åt helvete och faktiskt tar tag i sitt problem för sin och sin familjs skull, då är det inte mycket du kan göra. Antingen står du ut och låter dig dras med i hans problem, eller så finner du en annan lösning för dig och ditt barn.. 
    Jag tycker inte heller att det borde va några problem att ta med sig matlåda, det gör ju många. Skönt att någon delar den uppfattning... Nepp, delad ekonomi får det bli. 7000 är löjligt mycket att göra av med på bara tre veckor.. 3500 också för den delen.
  • Smilla86
    Kinya skrev 2011-01-13 13:59:05 följande:
    Mat ska de köpa gemensamt eller så ska var och en betala för sin egen mat. Hon ska inte köpa mat till honom för att hans pengar slösats på onödigheter. Det han behöver får han köpa själv.

När det gäller maten tycker jag att ni ska bestämma hur mycket maten får kosta per månad. Sätt upp en lapp på kylen med summan samma dag som lönen kommer in och varje gång man handlat mat så drar man ifrån den summan man handlat för. Om det blir något över när nästa lön kommer så kan den summan spenderas på något man tycker mycket om, t.ex. jag och min man älskar sushi men det är ju lite dyrt så när vi varit duktiga med matinköpen en månad och får pengar över så går det till sushi. Oftast tar det 2-3 månader innan vi sparat ihop till sushi. Vi har bestämt att vi inte får köpa sushi om vi inte har tillräckligt sparat på "sushikontot". Ni måste dock komma överens om vilken summa ni ska betala in till "matkontot" varje månad per person.

Sen tycker jag att din sambo kan ta med sig mat till jobbet istället för att äta ute. Det sparar man massor med pengar på!!
    Har försökt få honom att ta med matlåda, men han har det bara ett par dagar sedan går han ut och äter igen.. Han e hopplös. Vi lägger 4000 till ett matkonto varje månad som går till maten vi lagar här hemma och andra grejer typ hygienartiklar..
  • M Y L F
    Kjell2 skrev 2011-01-13 13:35:26 följande:
    TS:
    Lite hårt här men
    Oavsett om ni har gemensam eller delad ekonomi, procentuell fördelning eller  fickpengar så kommer han fortsätta få slut på pengar efter två veckor samt tjata om lån, båtar, datorer, bensin mm så länge du ger efter.
    Precis min åsikt också. Han kommer fortfarande ha slut på sina pengar efter 2 veckor. Han måste ju ändra på sig, annars blir det ekonomiskt tufft för dem.
Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)