• Smilla86

min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)

Hej! Jag bor ihop med min sambo i ett hus och vi har ett gemensamt barn. Jag sköter ekonomin för min sambo har inte kunnat sköta den tidigare. Innan vi flyttade ihop tog han flera lån för löpande utgifter för att hans lön tagit slut och dem dras vi forfarande med. Det är över hundra tusen. 

Vi har sedan 9 månader gemensam ekonomi då jag har varit mammaledig och inte fått ut så mycket i föräldrapenning. I samband med det beslutade jag att mina sparade pengar (över 50 000) skulle gå till vårat gemensamma sparande, för att det skulle bli rättvist.
    Vid löning gjorde vi så att vi la ihop alla våra pengar. Betalade räkningar, gav oss själva 3500 kr i fickpengar och satte undan resten till sparande. Detta har aldrig fungerat då hans pengar tagit slut två veckor innan löning och då lånar han av mig. Han spenderar pengarna på att äta frukost och lunch ute med jobbet (jobbar som snickare) och även snus, statoilbesök med godis och drickor och öl till lördagskvällarna. Har försökt att få honom att ta med sig matlådor, då vi alltid har mat över. Jag tröttnade på att han alltid behövde låna så för en månad sen bestämde vi istället att när vi betalat räkningar, så sätter vi undan 500 kr till sparande och splittar resten. Detta blev 7000 var. När vi nu skulle få så mycket var så beslutade vi att vi betalar bensin ur vår egen ficka samt mat om matpengarna tog slut. Två veckor innan löning så var hans pengar slut igen, trots att han fick 7000 KR. Han har inte lagt något på bensin, han har heller inte handlat någon mat(förutom frukost och lunch ute). Han har redan lånat 500 kr från mig och nu behöver han låna igen. Hur ska jag göra? Han impulsköper småsaker och han planerar inte sin ekonomi. Har han lite pengar kvar och vet att det inte kommer att räcka så köper han ändå mat och annat ute. Han vägrar göra något åt sin situation. Vi ältar detta varje månad.. Har försökt att få honom att förstå att han behöver göra en dagsbudget och hålla sig till det, men han vill inte förstå. Vad ska göra? Snälla ge mig råd. Jag blir galen snart!

• Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)
  • Lincon

Han kan inte ha några pengar helt enkelt. Antingen får du ge honom ett visst belopp per dag eller vecka, en veckorpeng helt enkelt som han får hushålla med. När det är slut får han inget mer, han får vänta tills nästa vecka.

Eller så får han alla sina pengar per månad som nu och får lära sig själv att hushålla med dem, men du måste verkligen sluta låna ut. Han måste lära sig att handskas med pengar och förstå att när det är slut så är det slut.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Seven Costanza
    Smilla86 skrev 2011-01-13 14:39:27 följande:
    Jag tycker inte heller att det borde va några problem att ta med sig matlåda, det gör ju många. Skönt att någon delar den uppfattning... Nepp, delad ekonomi får det bli. 7000 är löjligt mycket att göra av med på bara tre veckor.. 3500 också för den delen.
    Men hur mycket kommer han ha över om ni ska ha separat (det du kallar delad) ekonomi, blir inte det mer över för honom och mindre över för dig? Man ska ju tänka på att om man väljer att ha en procentuell fördelning av betalnignen av de fasta kostnaderna så får den som tjänar mer betala mer, men han/hon får också mer pengar över till sig själv och tvärtom. Du som tjänar mindre betalar mindre men får också mindre över. Det är alltså inte säkert att detta löser hans oansvariga sätt, han kanske till och med får mer pengar över. Kan du inte skriva ungefär vad era inkomster är var för sig och hur mycket ni har i gemensamma räkningar? Lite lättare att ge råd då, men du ska oavsett vilket sluta att ge honom mer pengar, är de slut så är de.
  • Smilla86
    M Y L F skrev 2011-01-13 14:51:04 följande:
    Precis min åsikt också. Han kommer fortfarande ha slut på sina pengar efter 2 veckor. Han måste ju ändra på sig, annars blir det ekonomiskt tufft för dem.
    Jo har märkt nu att det inte spelar någon roll hur mycket han än får, det tar slut ändå. Min rädsla är ju att han kommer att ta ett lån om inte jag ger honom pengar. Vad ska göra? Ta tag i honom och skrika honom rätt i ansiktet att nu får det f*n vara nog, eller hur gör man? Jag brukar bli så förbannad att jag bara går därifrån, han är så himla ologisk i sina resonemang att man blir tokig! Det brukar ju bli bra efter bråken... Ett tag.. Sen börjar vi om från början igen. Har varit på väg att lämna honom på grund av detta, men sen älskar jag ju honom och jag skulle inte klara mig utan honom. Så separation vill jag undvika. Suuuck, vad jag ältar.
  • uniMog

Indie, förslaget med % fördelning var till för att sambon tidigare hotat med att kräva separat ekonomi (med 50/50 delning) vilket skulle göra att hon inte fick några pengar alls och han massor typ.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • uniMog

och du... det där tror jag inte på TS. Du klarar dig visst utan honom. Och ja, löser det sig inte så är enda lösningen att lämna. Det är krasst och trist.

• M Y L F
    Smilla86 skrev 2011-01-13 15:01:23 följande:
    Jo har märkt nu att det inte spelar någon roll hur mycket han än får, det tar slut ändå. Min rädsla är ju att han kommer att ta ett lån om inte jag ger honom pengar. Vad ska göra? Ta tag i honom och skrika honom rätt i ansiktet att nu får det f*n vara nog, eller hur gör man? Jag brukar bli så förbannad att jag bara går därifrån, han är så himla ologisk i sina resonemang att man blir tokig! Det brukar ju bli bra efter bråken... Ett tag.. Sen börjar vi om från början igen. Har varit på väg att lämna honom på grund av detta, men sen älskar jag ju honom och jag skulle inte klara mig utan honom. Så separation vill jag undvika. Suuuck, vad jag ältar.
    Fast vill du verkligen leva så? Kan han verkligen ta lån om han har skulder på över 100 tusen, det undrar jag.
    Om han ens tänker i de banorna så är det ju något fel på honom. Han måste ju inse att han har problem.
    Om du säger att du flyttar om inte han ändrar sig, bryr han sig inte? 
  • HaltaLotta

Är han bara slarvig eller har han någon slags diagnos?
     (tänker på adhd/add etc där liknande problem ofta kan vara symptom/besvär/resultat på just det, inte för att det skulle rättfärdiga beteendet men kanske ge en slags förklaring/förståelse och ev hjälp utifrån för att komma tillrätta med det....)

Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Smilla86
    Seven Costanza skrev 2011-01-13 14:59:52 följande:
    Men hur mycket kommer han ha över om ni ska ha separat (det du kallar delad) ekonomi, blir inte det mer över för honom och mindre över för dig? Man ska ju tänka på att om man väljer att ha en procentuell fördelning av betalnignen av de fasta kostnaderna så får den som tjänar mer betala mer, men han/hon får också mer pengar över till sig själv och tvärtom. Du som tjänar mindre betalar mindre men får också mindre över. Det är alltså inte säkert att detta löser hans oansvariga sätt, han kanske till och med får mer pengar över. Kan du inte skriva ungefär vad era inkomster är var för sig och hur mycket ni har i gemensamma räkningar? Lite lättare att ge råd då, men du ska oavsett vilket sluta att ge honom mer pengar, är de slut så är de.
    Jag: ca 10 000 varierar beoende på ob-tillägg
    Sambo: ca 18-20 000 varierar beroende på milersättning
    Gemensamma räkningar: ca 16 000 inkl mat

Han kommer att få mer över än 7000 och dom pengarna kommer att gå upp i rök om vi har delad ekonomi.. Gemensam ekonomi har varit lite som en kontroll för mig..
  • uniMog

Han tjänar 65-67%.
    Han bör då betala 11000, du 5000.
    Det kommer innebära att ja, han kommer spendera utan bara *** tills han inser att du inte lånar ut mer pengar. Lånar han av andra/tar lån så är det bara att inse att du inte kommer komma längre. Då är valet stanna eller gå.

• Smilla86
    M Y L F skrev 2011-01-13 15:04:04 följande:
    Fast vill du verkligen leva så? Kan han verkligen ta lån om han har skulder på över 100 tusen, det undrar jag.
    Om han ens tänker i de banorna så är det ju något fel på honom. Han måste ju inse att han har problem.
    Om du säger att du flyttar om inte han ändrar sig, bryr han sig inte? 
    Han har kreditkort typ forex och sådana. Dessa har han klippt men han skulle lätt kunna få tag på nya.. Ja han har problem, det är synd att han inte kan inse det.. Det enda jag vet är att jag inte vill separera, samtidigt som jag inte vill leva såhär heller. Nu har vi en buffertkassa, tack och lov, så vi är ju inte utblottade eller så, men det plockas från dom och som det ser ut nu så får vi ingenting sparat, tvärtom..
Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)