• Smilla86

min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)

Hej! Jag bor ihop med min sambo i ett hus och vi har ett gemensamt barn. Jag sköter ekonomin för min sambo har inte kunnat sköta den tidigare. Innan vi flyttade ihop tog han flera lån för löpande utgifter för att hans lön tagit slut och dem dras vi forfarande med. Det är över hundra tusen. 

Vi har sedan 9 månader gemensam ekonomi då jag har varit mammaledig och inte fått ut så mycket i föräldrapenning. I samband med det beslutade jag att mina sparade pengar (över 50 000) skulle gå till vårat gemensamma sparande, för att det skulle bli rättvist.
    Vid löning gjorde vi så att vi la ihop alla våra pengar. Betalade räkningar, gav oss själva 3500 kr i fickpengar och satte undan resten till sparande. Detta har aldrig fungerat då hans pengar tagit slut två veckor innan löning och då lånar han av mig. Han spenderar pengarna på att äta frukost och lunch ute med jobbet (jobbar som snickare) och även snus, statoilbesök med godis och drickor och öl till lördagskvällarna. Har försökt att få honom att ta med sig matlådor, då vi alltid har mat över. Jag tröttnade på att han alltid behövde låna så för en månad sen bestämde vi istället att när vi betalat räkningar, så sätter vi undan 500 kr till sparande och splittar resten. Detta blev 7000 var. När vi nu skulle få så mycket var så beslutade vi att vi betalar bensin ur vår egen ficka samt mat om matpengarna tog slut. Två veckor innan löning så var hans pengar slut igen, trots att han fick 7000 KR. Han har inte lagt något på bensin, han har heller inte handlat någon mat(förutom frukost och lunch ute). Han har redan lånat 500 kr från mig och nu behöver han låna igen. Hur ska jag göra? Han impulsköper småsaker och han planerar inte sin ekonomi. Har han lite pengar kvar och vet att det inte kommer att räcka så köper han ändå mat och annat ute. Han vägrar göra något åt sin situation. Vi ältar detta varje månad.. Har försökt att få honom att förstå att han behöver göra en dagsbudget och hålla sig till det, men han vill inte förstå. Vad ska göra? Snälla ge mig råd. Jag blir galen snart!

• Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)
  • uniMog

Jag är precis som din sambo (nåja jag har blivit bättre med åren...) så jag vet precis hur tuff du måste vara

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Sarah f

Pejgan verkar klarsynt. Hade en man som slösade bort alla mina pengar , inklusive mitt farsarv han "lånade".
    Sluta genast understödja hans beteende.

• M Y L F

Jag undrar om han har ett spelberoende som du inte känner till?

Jag tyckte att 3500 att spendera på sig själv var mycket, men vad gör han med 7000 på 2 veckor?
    Inte går allt det till snus, godis, drickor, mackor och lunch. 

Jag tror att han har allvarligare problem än att han "bara" är slösaktig. Jag känner flera killar som spelar bort mycket pengar på både trav och spelmaskiner. Tror att deras sambos/fruar inte har en aning om det.

Prata med honom och be honom redovisa vad han gör med pengarna och prata igenom hur ni ska ha det med ekonomin. Låter ju väldigt tråkigt att han ska spendera upp 7000 kr på "skit" när man kan spara till något roligare. 

• Smilla86

Tack för alla råd! Ska ordna det här med delad ekonomi igen. Skönt att känna att ni tänker som jag. Att han är oansvarig och att jag har rätt att kräva att han ska sköta sin ekonomi.

• Smilla86

Har tillgång till hans internetbank då vi hade sparpengarna på hans konto, jag får gå och in där för honom. Sammanfattningsvis ser det ut så här:
    Automatuttag: 500
    julklappar: 2000
    systembolaget: 1033
    Satoil, shell, snus m.m.: 3455

Kanske inte är så farligt ändå med tanke på att det varit jul o nyår... Men faktum är ju att pengarna är slut, han ligger till och med minus på sitt konto=( och det är ett tag till löning.

• uniMog

3455 på bensinsstationer och han har INTE köpt bensin??

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Kinya

Separera era ekonomier! Låna inte några pengar alls till honom!

Och visa honom några program av Lyxfällan! de finns på TV3Play. Han verkar vara ett solklart fall för Lyxfällan!

Jag fattar inte hur man kan få för sig att spendera pengar man inte har. jag hade mått så otroligt dåligt över att jag inte hade klarat det.

Och ta tillbaka dina 50000 kr om det går och behåll dina sparpengar som dina egna.

• 2underbara
    Pejgan skrev 2011-01-13 11:24:09 följande:
    3455 på bensinsstationer och han har INTE köpt bensin??
    Är du synsk?
    Ja har inte skrivit det men det stämmer nästan på öret

Ser att det finns fler ekonomiska härdsmältor, helt galet. 
  • ÄngelBängel

Hur många liter läsk och lunchmackor får man för 3500 kr? Det krävs talang att bara köpa förbrukningsartiklar för de summorna på två veckor. Jag instämmer med tidigare talare. Hans pengar måste gå någon annan stans än till småköp, spel ligger nära till hands.

mät ditt värde utifrån vem du är, inte vad du gör.
  • 2underbara

2 veckor

Frukost varje dag ute - kanske 300-500kr

Lunch ute - kanske runt 600kr

Så i matväg drygt 1000kr

Hmm... en dosa snus per dag, vad blir det? Vi drar till med 400kr

Då är vi uppe i ca 1500kr  

Varje besök på statoil, jaa... för min gubbe är det säkert 50kr gången som går, till dricka, godis, korv och annat sånt så där har vi 500 kr till

2000kr där då... 

Systemet, vad kan det vara nu, låt säga snitt på 2 öl om dagen och fler på helgen, kanske, vad kostar en öl, 10-15kr? Vi säger 15, det låter mest troligt, så 300kr plus helg, hmm... plus ca 400 för två helger då blir det runt 2700.

Ja, vad kan det finnas mer?

Min gubbe brukar han köpa en hel del onödigt i mataffären så han hade säkert kunnat bränna bort 3500 rätt lätt på två veckor i form av chips, filmer vi redan sett föra tt han vill ha dem hemma och sedan går det åt en hel del dåligt samvvetepengar till sitt vv-barn i form av glass, godis, tidningar, presenter utan anledning och annat dravel.

Men visst, du har en poäng, jag vet med mig att exempelvis min sambo är en mästare på att slarva bort pengar på ingenting men han tycker även om att spela.

Hur är det med din sambo TS, är han en spelare?

Min var värre innan, innan jag började vara på honom hela tiden och hängde över axeln för att se om det var riktiga pengar eller låtsaspengar det handlade om. 

Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)