• Smilla86

min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)

Hej! Jag bor ihop med min sambo i ett hus och vi har ett gemensamt barn. Jag sköter ekonomin för min sambo har inte kunnat sköta den tidigare. Innan vi flyttade ihop tog han flera lån för löpande utgifter för att hans lön tagit slut och dem dras vi forfarande med. Det är över hundra tusen. 

Vi har sedan 9 månader gemensam ekonomi då jag har varit mammaledig och inte fått ut så mycket i föräldrapenning. I samband med det beslutade jag att mina sparade pengar (över 50 000) skulle gå till vårat gemensamma sparande, för att det skulle bli rättvist.
    Vid löning gjorde vi så att vi la ihop alla våra pengar. Betalade räkningar, gav oss själva 3500 kr i fickpengar och satte undan resten till sparande. Detta har aldrig fungerat då hans pengar tagit slut två veckor innan löning och då lånar han av mig. Han spenderar pengarna på att äta frukost och lunch ute med jobbet (jobbar som snickare) och även snus, statoilbesök med godis och drickor och öl till lördagskvällarna. Har försökt att få honom att ta med sig matlådor, då vi alltid har mat över. Jag tröttnade på att han alltid behövde låna så för en månad sen bestämde vi istället att när vi betalat räkningar, så sätter vi undan 500 kr till sparande och splittar resten. Detta blev 7000 var. När vi nu skulle få så mycket var så beslutade vi att vi betalar bensin ur vår egen ficka samt mat om matpengarna tog slut. Två veckor innan löning så var hans pengar slut igen, trots att han fick 7000 KR. Han har inte lagt något på bensin, han har heller inte handlat någon mat(förutom frukost och lunch ute). Han har redan lånat 500 kr från mig och nu behöver han låna igen. Hur ska jag göra? Han impulsköper småsaker och han planerar inte sin ekonomi. Har han lite pengar kvar och vet att det inte kommer att räcka så köper han ändå mat och annat ute. Han vägrar göra något åt sin situation. Vi ältar detta varje månad.. Har försökt att få honom att förstå att han behöver göra en dagsbudget och hålla sig till det, men han vill inte förstå. Vad ska göra? Snälla ge mig råd. Jag blir galen snart!

• Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)
  • Seven Costanza

Och att du studerade innan ni skaffade barn och skulle studera klart den utbildningen efter FL visste han ju rimligtvis också om, så det är mig en gåta att han inte förstår att han får se till hela familjens bästa och inte bara till sig själv. Det verkar som att han är omogen, okej att alla inte vill ha gemensam ekonomi, men om man valt att ha det kan man ju inte gå och tycka att man ändå kan sätta sprätt på pengarna bara för att det är man själv som tjänat in dem, det påverkar ju hela familjen. Undrar också som Ango Stura skriver ifall han har tänkt sig att ni ska separera så att du har råd att ha separat ekonomi, för i det här läget kan ni ju lika gärna inte vara tillsammans elelr vara särbo om han inte har tänkt tillgodose sitt barns mammas välbefinnande före skitsaker på macken. Oerhört ogenomtänkt av dig att ge honom 50 000 och att inte säga att ni ska sätta undan mer till sparande, va fan ska han med 3500/7000 per månad till struntsaker när han inte kan hantera det? Han får ha matlåda med sig och en liten månadspeng till skitsaker på ca 500 kanske och så får det vara bra med det.

• 2underbara
    Smilla86 skrev 2011-01-13 12:05:43 följande:
    Ja eller hur, skulle aldrig klara av att spendera så mycket på besinstationer och inte på bensin. Innan löning tankade han upp fullt och har inte behövt tanka än. Det är 95 kr hit och 70 dit på bensinstationerna och då inte på snus eftersom han köper 2 stockar i början av månaden. Dessutom är många av köpen på samma dag. Fattar inte vad han håller på med och han säger att han inte vet var pengarna går till... Han kommer inte ihåg säger han. Han blir svinsur så fort jag frågar honom om pengar, men jag tror inte han håller på med spel och sånt. De 50 000 kr finns inte kvar tyvärr, vi reste utomlands en del förra året och så har vi köpt en bil till honom och så diverse utgifter såsom ny diskmaskin och tvättmaskin.. Och så ville han ha en båt, så då köpte vi det. Ville inte, men gick med på det för att han är så "snäll" eftersom vi har delad ekonomi. Har lust att sälja den jävla båten.
    Min gubbe blev också svinsur, blir fortfarande emellanåt och säger att han inte kommer ihåg.
    Ibland kan jag tro honom, ibland vet jag att han mycket väl gjort med sina pengar men inte vill erkänna eftersom han vet att det var/är korkar.
    Han blev/blir också sur eftersom han uppfattar det integritetskränkande.

...men hade han inte betett sig som en ursäkta uttrycket, en ekonomi-idiot så hade han inte blivit behandlad som en sådan heller eller hur

Han däremot har svårt att se sambandet  
  • Smilla86
    Seven Costanza skrev 2011-01-13 13:11:49 följande:

Jag gillar inte det där tänket alls. Varför ska du "förstå" att han vill ha separat ekonomi för att han tjänar mer, tycker du att du ska ha mer ansvar för att betala för barnet och gå ner i inkomst för att vara föräldraledig medan han kan leva loppan för sin oförändrade inkomst? Ville han inte vara föräldraledig eller "snodde du åt dig" hela föräldraledigheten? Om det är det förstnämnda borde han verkligen skämmas som inte tar mer ansvar för hela familjens ekonomi och inte köper massa onödigt och låter dig känna dig tacksam för att du får del av hans inkomst så att ni kan bo i hus när du är "fattig" och han "rik" under FL. Uselt. Om det var du som själv roffade åt dig FL trots att han ville vara hemma (förekommer) så tycker jag inte lika synd om dig för att han vill "straffa" dig genom att behålla mer av sina pengar, men det är fortfarande ett sjukt barnsligt beteende av honom. Tycker också det låter som att han spelar eller liknande eller bara inte fattar att är man en familj får man ju sätta den i första hand så att alla får det lika bra, inte att den ena bränner pengar på godis, läsk och båt (!) medan den andra har ångest för att en massa välbehövliga pengar bara försvinner. 

Jag har lånat 30 dagar av hans pappaledighet. Han har tagit ut sammanlagt 20 dagar själv, så han har 190 dagar kvar.. Han ville inte vara pappaledig..
  • Smilla86
    M Y L F skrev 2011-01-13 13:10:59 följande:
    Fast jag fattar inte att du går med på allt som han vill ha. Ni har ju både hus och barn att lägga pengar på. Är en båt något att prioritera just nu? Det måste ju ändå vara ganska dyrt?

Även om du inte tror att han spelar, så gör han ju uppenbarligen av med pengar och mycket pengar dessutom. Många har redan räknat ut att 7000 kr på veckor kan inte bara vara snus, godis, luncher osv... 

Jag skulle ju aldrig acceptera att min man la sådana summor på så kort tid utan att veta vart pengarna har gått till. Inte ens om jag inte kunde bidra med så mycket ekonomiskt just då, det kan och kommer kanske att ändra sig i framtiden. Har man valt gemensam ekonomi, som jag tycker är rimligt när man både skaffar hus och barn, så ska du inte känna att han kan få behålla alla pengar bara för att det just nu är han som drar in mest. 

Då hade jag antagligen bett honom dra dit pepparn växer.
    Jag fattar inte heller att jag har gått med på att köpa båt såhär i efterhand, absolut inget som var med på prioriteringslistan. Jag brukar annars vara "snål".. Ska försöka övertala honom att vi ska sälja båten i sommar och istället lägga de pengarna på annat som är viktigare. Båten kostade 14000 så det är ju inga enorma summor, men det är mycket för oss nu. Har bestämt att jag ska prova delad ekonomi med det där med procentuell fördelning av de gemensamma utgifterna.. Jobbigt att prata med honom, det leder sällan någonstans. Det blir bara jävligt jobbigt.
  • Tazzme

Om jag och min man hade helt gemensam ekonomi så tror jag att vi hade varit i en lite liknande situation. Men visst, det erkännandet ska jag ge min man,att även om han varit slarvig med pengar tidigare, så har han blivit mycket bättre med det.

Vi gör så att vi lägger in en lika stor %-andel av våra löner på ett gemensamt konto (vi har ungefär lika stora löner). Från detta konto betalas endast gemensamma räkningar, bensin till gemensamma bilresor samt mat och hushållssaker.
    De pengar som lämnar över är enbart våra egna och de gör vi vad vi vill med. Jag brukar betala mina räkningar, lägga undan en summa på ett privat sparkonto och använder resten som fickpengar.
    Min man brukade betala sina räkningar, lägga in en summa på sitt sparkonto, köpa öl och tobak för resten och när fickpengarna var slut två veckor före löning så lyfte han allt han satt in på sitt sparkonto. Även detta gick till tobak, öl på helgerna samt div. dyra hobbysaker.

Om han gjorde slut på sina pengar, då var han utan. Han fick skylla sig själv då för det är inte mitt ansvar att hålla honom med tobak och betala för hans hobbyer. Men han var alltid sur på att jag hade så mycket sparade pengar, då han inte hade nästan nåt, och påstod att jag på nåt sätt "lurade" honom. Han var fullt övertygad om att de gånger den gemensamma kassan tog slut så var det alltid han som måste skjuta till med sina pengar för att handla mat etc. och att detta var orsaken till att hans pengar alltid tog slut. Han vägrade erkänna att det helt enkelt berodde på att han slösade mer.
    Och så var ju också fallet. Vilket han fick svart på vitt också, den dagen han slutade röka och såg hur mycket pengar han hade över varje månad!

• Kjell2

TS:
    Lite hårt här men
    Oavsett om ni har gemensam eller delad ekonomi, procentuell fördelning eller  fickpengar så kommer han fortsätta få slut på pengar efter två veckor samt tjata om lån, båtar, datorer, bensin mm så länge du ger efter.

• 2underbara
    Smilla86 skrev 2011-01-13 13:29:01 följande:
    Jag fattar inte heller att jag har gått med på att köpa båt såhär i efterhand, absolut inget som var med på prioriteringslistan. Jag brukar annars vara "snål".. Ska försöka övertala honom att vi ska sälja båten i sommar och istället lägga de pengarna på annat som är viktigare. Båten kostade 14000 så det är ju inga enorma summor, men det är mycket för oss nu. Har bestämt att jag ska prova delad ekonomi med det där med procentuell fördelning av de gemensamma utgifterna.. Jobbigt att prata med honom, det leder sällan någonstans. Det blir bara jävligt jobbigt.
    Ditt försök till lösning låter enastående!

Skitbra, ta tag i det, det kan inte bli jobbigare att ta det med honom än hur du har det nu när man slår ut det på helheten, eller hur? 

Stå på dig, låt dig inte dras in i en fight utan lägg det bara på borde och säg: "så här är det"

Det gjorde jag, obehagligt men så jävla skönt när det väl delades upp.

Tråkigt bara att det aldrig blir semestrar eller liknande, han har inga pengar och jag, vad har jag?
    Jo, pengar på banken som egentligen bara vill spenderas på familjesemestrar, Astrid Lindgrens värld, vattenland, campingar...
    Men men, när man väger det ena mot det andra så...

Just nu är det det bästa för oss, tills han ändrar sig.
    Om han gör det. 
  • Seven Costanza
    Smilla86 skrev 2011-01-13 13:23:05 följande:
    Jag har lånat 30 dagar av hans pappaledighet. Han har tagit ut sammanlagt 20 dagar själv, så han har 190 dagar kvar.. Han ville inte vara pappaledig..
    Jag är inte förvånad. Det är enligt vad man kan läsa här på Familjeliv ganska vanligt att det är precis de män som absolut inte vill vara föräldralediga som också vill ha kvar sin egen inkomst och låta mamman klara sig bäst hon kan när hon är föräldraledig med det gemensamma barnet, dvs att det inte bara handlar om att de är mer intresserade av sitt jobb än sitt barn utan också mer intresserade av att bränna (eller spara) sina pengar ensamma utan att det gagnar den som fött det egna barnet. Jag tycker att det är mycket osympatiskt, det är inte kärleksfullt. Om pappan inte vill vara föräldraledig eller det på något sätt är komplicerat med arbete/utbildning så tycker jag att det är synd (och det är ju sällan en mamma kan säga att nä JAG vill inte vara föräldraledig och förvänta sig att pappan sköter allt) men okej under förutsättning att han inte straffar mamman för att hon fått lägre inkomst. Du borde inse att det är precis det han gör och det är fel fel fel. Han är vuxen nu och har familj och måste lära sig prioritera. Om han inte kan hålla bättre i sina pengar så att ni kan göra roligare saker för pengarna tillsammans så får du väl hota med att flytta, då kan du ju sköta dina pengar bäst du vill. Underhåll måste han ju alltid betala.
  • Miss Obsessive

Mitt ex hade också en otrolig förmåga att missköta sin ekonomi, vilket ledde till att även jag drog på mig ekonomiska problem (inte mycket, men tillräckligt). Jag vet att tjat sällan har någon effekt, men alternativet är heller inte att dras med i någon annans problem. 

TS!
    SLUTA LÅNA HONOM PENGAR!!  
    Han har en betydligt högre inkomst än dig varje månad och lyckas ändå få dig att låna honom mer pengar?
    3500 kronor till diverse borde räcka gott och väl till det han behöver till nästa lön och att 7000 kr inte gör det är bara oerhört pinsamt! Frukost kan han göra i ordning hemma och ta med sig, några mackor, en yoghurt, frukt och en termos kaffe borde ju räcka och är inte heller särskilt svårt att göra i ordning. Lunchlådor är väl inte heller så mycket att diskutera om, äta ute med jobbarkompisarna kan han göra i nödfall om det inte finns tillgång till micro, eller någon gång ibland för att det är enkelt och bekvämt. Att han "småhandlar" (allt utom bensin) på dyra bensinstationer varje dag är ju heller inte särkilt taktiskt.. 

Barn och hus ihop eller inte, jag skulle vägrat att ha gemensam ekonomi med honom, särskilt om han vägrade att ta tag i sina problem och jag skulle vägrat låna honom mer pengar än det han har att röra sig med varje månad. Jag hade också krävt att han sparade alla kvitton så att alla utgifter redovisades, eftersom pengarna inte går till något vettigt. 100 000 i lån för löpande utgifter? Lån som han tagit men ni dras med? 

Jag borde väl komma med något bra råd nu, men jag själv löste mitt x-problem med att efter lång tids tjat om att han skulle söka hjälp för inget jag sa tog han till sig, så beslutade jag mig för att låta honom gå. Du kan tjata, skrika, gråta, förhandla.. Fattar han inte att hans beteende är åt helvete och faktiskt tar tag i sitt problem för sin och sin familjs skull, då är det inte mycket du kan göra. Antingen står du ut och låter dig dras med i hans problem, eller så finner du en annan lösning för dig och ditt barn.. 

Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)