Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Musikpappan

Varning! Undvik Bugaboo Cameleon

Vi fick vårt första barn för drygt två år sedan och jag ägnade då en del tid för att hitta bästa möjliga barnvagn för oss och vårt barn. Vi tittade runt i butiker och läste tester och kommentarer på nätet.
    Vi var ute efter en vagn som var praktisk, liten, lätt och med bra kvalitet.
    Till slut föll valet för oss, precis som för många andra här i Sthlm på Bugaboo Cameleon.
    Priset på 10 000 kr tyckte jag kändes högt men den lilla smidiga vagnen med alla sina praktiska lösningar imponerade på mig.
    Så här två år senare tycker jag fortfarande att den är liten och lätt och att lösningarna är hyfsat genomtänkta.
    Kvaliteten däremot är under all kritik och jag vill därför verkligen varna för vagnen!

Efter två års normalt användande har vi fått byta ut följande medan garantin gällde:
    Nytt chassie, eftersom det första började glappa. Ny plastram till suffletten som gick sönder i konstruktionen. Nytt bärhandtag, eftersom låset hakade upp sig på den gamla.
    Dessutom har sedan garantitiden gått ut följande gått sönder:
    Inställningen för att luta sitsen är trasig. Packväskan under vagnen har gett upp och lossnat i sina fästen. De massiva gummihjulen är helt slut och ser ut som mögliga ostar med hål i. Sömmarna i axelremmen till bältet har gått upp. Hjulens alla infästningar är genomrostiga. Hjullagren på framhjulen är så rostiga att det ena trillat bort och hjulet rullar på snedden. Det andra hjulets hjullager har också rostat sönder så att hjulet nu totalt låst sig. Dessutom har själva gummibeläggningen släppt från ena hjulet.
    Till detta kommer att vagnen hade fyra månaders leveranstid. Vi hade blivit utlovade en vagn med tre månaders leveranstid. Vi beställde vagnen i maj och vår dotter föddes i augusti, men först en bit  in i september fick vi vagnen.

Vi är enormt besvikna på denna vagns totalt undermåliga kvalitet och korta livslängd. Det finns ingen som hellst koppling mellan pris och kvalitet i det här fallet. Följ ett gott råd och låt bli att köpa Bugaboo Cameleon.

• Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon
  • mamita64
    Billabong skrev 2011-01-26 21:27:12 följande:
    Men... du förstår väl att krönikan du läste om vad Bugaboo skulle betyda var ironi?! Alltså ett påhittat skämt...? Eller har du trott att det verkligen skulle betyda "lurad och lycklig"!!?!

Jag bor i en liten stad och hade en Bugaboo till vårt barn. Inte det minsta beroende på dess märke eller att jag var märkesfixerad. Utan för att vagnen är SUVERÄN. Den var den ENDA tänkbara för oss eftersom den är liten, lätt och supersmidig att bära. Vi bodde då i en liten lägenhet på fjärde våningen. Utan hiss, utan barnvagnsförråd, källarförråd eller ngn annanstans att förvara den annat än i lägenheten. Vår Bugaboo kunde jag med lätthet bära tillsammans med bebis, skötväska och ev. matkassar upp i en enda omgång.

Var inte så snar med att döma saker du inte har erfarenheter av!
    Har jag dömt ut något som jag inte har erfarenhet av?
    Du får nog läsa igen.
    Jag raljerade lite över trådarna om Bugaboo här på Fl då de tenderar till att bli såå seriösa i om man älskar eller hatar just Bugaboo
    Jag bryr mej ju inte ett dugg om vilken vagn en person har, vill man lägga ner 10 000 på en vagn så varsågod.
    Själv skulle jag aldrig göra det

Vet du vad, jag har ingen aning om ifall det stämmer, jag kan inte holländska, men lycklig och lurad kan man ju vara om man är ( lycklig) nybliven förälder och ( lurad) att köpa en jäkla dyr produkt. Eller så syftar man på lycklig och lurad som i att man är lycklig som förälder och " lurad" på sin frihet. Spelar inte så stor roll, krönikan handlade inte om den här specifika vagnen, om namnet är korrekt vet jag inte (än) kanske finns någon här som kan holländska som kan upplysa. Kul var det iaf
  • Joddan

Min cameleon kom dagen efter jag beställt . Har Visseligen också haft lite problem men Bugaboo är generösa vid reklamationer så jag är ändå helnöjd!

• aqua77

Oj, jag skulle också vara as-sur om min barnvagn haft så många problem! Själv har jag haft min bugaboo sedan 2007 och kör nu med barn nr 2, och har inte ångrat en sekund att jag (vi...) köpte den! Två saker har hänt oss, dels låste sig de runda knapparna och då fick vi genast nya av återförsäljaren, dels gick chassit sönder efter reklamationstiden men fick ändå ett sprillans nytt från bugaboo! Har du haft kontakt med bugaboo i Holland ang din vagn? Låter onekligen som ett riktigt måndagsexemplar.

• Nifelheim

Men oj. HUR har ni behandlat er vagn? Jag har haft en gammal Frog och en Cameleon från 2007 och INGET har gått sönder på de. Självklart slits hjulen och någon kardborre har släppt i sömmen, men då har jag öppnat och stängt och dragit i de ganska mycket (byter ofta klädsel).

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Musikpappan

Trevligt att höra att så många här ändå har positiva erfarenheter av sina vagnar. Om det är ett representativt urval av kunder eller inte som skriver här vet vi dock inget om.

Också trevligt att höra att Bugaboo är generösa vid reklamationer. Jag kommer att höra av mig till dem och hoppas att jag sedan kan få återkomma här och bekräfta att de lever upp till sitt rykte.

Till er som frågar er, (eller mig), hur vi har behandlat vagnen för att få den i detta skick:
    - Ja, jag kan väl förstå att ni undrar, men med min erfarenhet skulle jag lika gärna vända på frågan och fråga hur ni har behandlat vagnen för att den inte få den i ett liknande skick. Förvarat den i luftfuktighetsreglerad glasmonter eller? Nä skämt och sido, jag börjar tröttna lite på frågan. Gå upp i tråden och läs mina svar i stället.
    Nu ska jag ge ett sista svar på den frågan en gång för alla:
    Om ovarsam behandling av vagnen innebär att man sätter barn i den ibland, förvarar den inomhus, kör med den utomhus, fäller upp och ned sufletten då och då, packar ett par blöjor och barnskor i korgen under och ibland fäller ihop vagnen och kör den i bilen, då är den inte värd att kallas vagn.
    SJÄLVKLART skulle jag väl inte skrivit den här tråden om vagnen hade behandlats omilt av oss. Vad skulle jag då vara förvånad över? Hela besvikelsen beror ju på att i använt vagnen normalt och ändå fått skrot kvar.
    Har aldrig varit med om något liknande med någon av våra andra ägodelar, som vi också underhåller och sköter normalt.

• Wagram

Vi har faktiskt behandlat våran Bugga väldigt omilt, kört den över stock och sten, i snö med stark kyla, i sand och lera, rest med den över Atlanten några gånger och lastat den alldeles för tungt i korgen under, men det har hållit ändå. Den som skruvade ihop er måsta ha varit väldigt bakis! 

• Musikpappan

Ha, ha! Uppenbarligen, och antagligen alla i hela produktionskjedjan inklusive leverantören.

• Musikpappan

Så här står det på Bugaboos hemsida, det lär bli svårt att få någon hjälp av dem efter två år:

Bugaboo (as manufacturer) warrants consumers that the product shall be free from material and manufacturing defects and warrants a normal functioning under normal conditions, according user manuals and technical specifications for a period of 2 years after the original date of purchase. 

This warranty is valid all over the world except for United States of America and Canada.

The warranty may consist of:
    • Repair sets that can be easily used by the consumer or the retailer
    • Replacement parts

Bugaboo will only provide parts and service sets that have been thoroughly tested and can easily be assembled with or without instructions.

Bugaboo will only replace like for like. Nevertheless, Bugaboo reserves the right to discontinue a model, colour, fabric or accessory, and therefore will replace the consumer, during the warranty period with an equivalent product, colour or fabric.

Any replacement will not give the right for the warranty period to be extended

Bugaboo does not cover under warranty any defects if the Bugaboo product has been purchased second hand or from an unauthorized reseller.
    Bugaboo is only obliged to offer warranty services to consumers who can present proof of the original date of purchase.

What is covered by Warranty?

The warranty is applicable to all Bugaboo products and covers the following:
    • All manufacturing faults on the chassis, seat frame, and wheels
    • All manufacturing faults on adapters (seat frame and car seats adapters)
    • Zippers
    • All parts of the harness of your Bugaboo stroller
    • Fabric seams
    • Touch fasteners
    • Colour fastness

What is not covered by Warranty?

• Normal wear and tear
    • Corrosion or rust on the wheels and chassis due to extreme environmental conditions, including high humidity, salt spray, ice or snow or due to insufficient maintenance
    • Incorrect assembly or the installation of a third party part or accessory not compatible with the original design
    • Accidental or intentional damage, abuse or neglect
    • Improper storage/care of the product
    • Damage to handle bar grips or fabrics as a results as a result of normal handling and daily use
    • Tire punctures
    • If purchased second hand or from an unauthorized reseller
    • When the product has not been used for normal use and in accordance with the manufacturer's instructions
    • If a repair or modification has been carried out by an unauthorized party or if the product has been dismantled with no authorization from Bugaboo
    • Airline/Transport damage: check carefully your Bugaboo product after it has been handled by the airline (or other transporters) and submit the claim directly to them. 
    • Consumer dissatisfaction with the product in terms of disliking the fit, weight, functionality, colour or style

register your bugaboo product

• Musikpappan

En utskrift från Dagens Nyheters nätupplaga, DN.se, 2011-04-13 10:18:26

Artikelns ursprungsadress: www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/bugaboo-ger-agarna-nya-hjul-gratis

Bugaboo ger ägarna nya hjul gratis

Sittvagnstillverkaren Bugaboo erbjuder alla som köpt en Bugaboo Cameleon en nydesignad hjuluppsättning utan kostnad efter den 15 april. Dessutom förlängs garantitiden på de svängbara hjulen från två till tre år. Det meddelar barnvagnsföretaget på sin hemsida, www.bugaboo.com.

Rubriken är "Stroller test in Sweden" och syftar på DN Konsuments test tidigare i år där den nämnda vagnen underkändes eftersom hjulen lossnade.

Testet som gjordes i samarbete med undersökningsföretaget Copnsumer content utfördes av Sveriges povnings- och forskningsinstitut, SP.

Artikeln väckte häftiga reaktioner. DN fick mejl och samtal från såväl tillverkaren som flera ägare till vagnen. De hävdade att testet måste vara fel. Så var dock inte fallet, testet följde internationell standard.

På två punkter var dock testet anpassat efter skandinaviska förhållanden. Det gällde plastens hållbarhet i kyla (i stället för rumstemperatur) samt varukorgens belastning. Bugaboo ska klara en maxbelastning på 21 kilo, varav varukorgen svarar för fyra kilo. I testet var maxbelastningen 20 kilo, men här hade vi kravet att själva varukorgen klarade fem kilo.

Bugaboo säger nu att de nya hjulen ska vara anpassade efter skandinaviska förhålladen. Men de gamla hjulen är fortfarande säkra, understyrker företaget. Man vill helt enkelt bara ge sittvagnsägarna en möjlighet att byta.

Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon