• Musikpappan

Varning! Undvik Bugaboo Cameleon

Vi fick vårt första barn för drygt två år sedan och jag ägnade då en del tid för att hitta bästa möjliga barnvagn för oss och vårt barn. Vi tittade runt i butiker och läste tester och kommentarer på nätet.
    Vi var ute efter en vagn som var praktisk, liten, lätt och med bra kvalitet.
    Till slut föll valet för oss, precis som för många andra här i Sthlm på Bugaboo Cameleon.
    Priset på 10 000 kr tyckte jag kändes högt men den lilla smidiga vagnen med alla sina praktiska lösningar imponerade på mig.
    Så här två år senare tycker jag fortfarande att den är liten och lätt och att lösningarna är hyfsat genomtänkta.
    Kvaliteten däremot är under all kritik och jag vill därför verkligen varna för vagnen!

Efter två års normalt användande har vi fått byta ut följande medan garantin gällde:
    Nytt chassie, eftersom det första började glappa. Ny plastram till suffletten som gick sönder i konstruktionen. Nytt bärhandtag, eftersom låset hakade upp sig på den gamla.
    Dessutom har sedan garantitiden gått ut följande gått sönder:
    Inställningen för att luta sitsen är trasig. Packväskan under vagnen har gett upp och lossnat i sina fästen. De massiva gummihjulen är helt slut och ser ut som mögliga ostar med hål i. Sömmarna i axelremmen till bältet har gått upp. Hjulens alla infästningar är genomrostiga. Hjullagren på framhjulen är så rostiga att det ena trillat bort och hjulet rullar på snedden. Det andra hjulets hjullager har också rostat sönder så att hjulet nu totalt låst sig. Dessutom har själva gummibeläggningen släppt från ena hjulet.
    Till detta kommer att vagnen hade fyra månaders leveranstid. Vi hade blivit utlovade en vagn med tre månaders leveranstid. Vi beställde vagnen i maj och vår dotter föddes i augusti, men först en bit  in i september fick vi vagnen.

Vi är enormt besvikna på denna vagns totalt undermåliga kvalitet och korta livslängd. Det finns ingen som hellst koppling mellan pris och kvalitet i det här fallet. Följ ett gott råd och låt bli att köpa Bugaboo Cameleon.

• Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon
  • 071001

Det var tråkigt att läsa ts. Vi körde vår i nästan fyra år och ingenting har gått sönder på vår Cam.

• Mary Jo
    Tutilure skrev 2011-01-26 10:12:40 följande:
    Ojdå, jag har haft flera olika Teutonia och har aldrig behövt reklamera något. Men vänd dig till butiken och reklamera.
    Köpte vagnen från tyskland. Vet inte hur jag ska orka skicka vagnen dit och hålla på. Tar säkert en miljon veckor. ;)
  • minhalva

jag köpte min bugga camelon 2007 och användes av första barnet och nu av det andra barnet. Har alltså haft vagnen i snart 4 år och jag har inte bytt en enda del -inte ens hjulen. Snart byter vi dock hjulen men vagnen har aldrig haft fel eller någon trasig del. Jag älskar den. Yngsta barnet lär använda den i 2 år till och jag tror starkt att den kommer hålla.

• mamita64
    I have a kid skrev 2011-01-26 03:57:44 följande:
     OKej ja den funkar i djupsnö/grusvägar skog utan PROBLEM!
     har haft emmaljunga edge tidigare å den var bara bökig å tung,
     denna jag nu har ( den rosa på bilden) är smidig lätt att köra trots att dottern väger 12 kg!
     å funkar i djupsnö=)
    Tutilure skrev 2011-01-26 09:26:53 följande:
    Du kan inte bedöma vagnens köregenskaper enbart på utseendet.
    Du vet, vagnarna har förändrats en hel del de senaste 25 åren... Flört
    Har också haft en Teutonia S3 Spirit och den fungerade hur bra som helst, både på sommaren och på vintern.
    Nja jag har inte bedömt enbart  på utseende faktiskt
    Det är ju inte så att jag inte kört barnvagn de senaste åren bara för att mina egna ungar vuxit upp
    Senast så var det såna där små fjomsiga dubbla hjul som är tänkta för varma kllimat och det var ett rent helsike att ta sej fram i snö med den vagnen

En sån vagn som på bilden har jag inte kört, så den vet jag inte hur den är. Men den ser ut som en vagn för sommarbruk
  • Tutilure
    Mary Jo skrev 2011-01-26 10:57:16 följande:
    Köpte vagnen från tyskland. Vet inte hur jag ska orka skicka vagnen dit och hålla på. Tar säkert en miljon veckor. ;)
    Det är inte helt säkert att du måste skicka vagnen. Ta kontakt med dem, de är säkert inte omöjliga. :)
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Dr Mupp
    mamita64 skrev 2011-01-26 16:33:54 följande:
    Tutilure skrev 2011-01-26 09:26:53 följande:
    Du kan inte bedöma vagnens köregenskaper enbart på utseendet.
    Du vet, vagnarna har förändrats en hel del de senaste 25 åren... Flört
    Har också haft en Teutonia S3 Spirit och den fungerade hur bra som helst, både på sommaren och på vintern.
    Nja jag har inte bedömt enbart  på utseende faktiskt
    Det är ju inte så att jag inte kört barnvagn de senaste åren bara för att mina egna ungar vuxit upp
    Senast så var det såna där små fjomsiga dubbla hjul som är tänkta för varma kllimat och det var ett rent helsike att ta sej fram i snö med den vagnen

En sån vagn som på bilden har jag inte kört, så den vet jag inte hur den är. Men den ser ut som en vagn för sommarbruk
    Trehjulingarna med stora hjul är terränggående. Faktiskt har det bättre terrängegenskaper än de klassiska fyrhjuliga vagnarna.

Fyrhjuliga vagnar är stabila, de har stora hjul som tar sig igen snö, sand och över grus, sten och rötter. De är även tunga och tungstyrda. Vagnarna från 70- och 80-talet är bättre än de nya fyrhjulingarna. Jag med kronisk foglossning kan inte köra fyrhjulig vagn eftersom de är för tungkörda.

Trehjulingen tar sig fram lika bra eller bättre i terrängen som fyrhjulingen, men har något sämre stabilitet, inte helt ovanligt med trehjulingar som välter. De är dock mer lättkörda än fyrhjulingarna.

Problem med terrängegenskaper får man när man minskar ner hjulstorleken. Paraplyvagnar ska bara köras på slät mark, men där är de sen hur smidiga som helst

Bugorna med sina stora hjul bak och små hjul fram kombinarar det bästa. Fyra hjul för stabilitet. svängbara småhjul fram för lättstyrdhet. Stora hjul bak för terrängkörning. Och med vändbart handtag så är det bara att köra med stora hjulen fram om snön ligger djup eller så plockar man loss småhjulen, och fäster chassit och drar vagnen på bara bakhjulen. Vi har kört vår buga hela vintern, inga problem. Ha den går faktiskt fram bättre än vad vår gamla emmaljunga från -99 gjorde i snön.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • mamita64
    Dr Mupp skrev 2011-01-26 20:21:51 följande:
    Trehjulingarna med stora hjul är terränggående. Faktiskt har det bättre terrängegenskaper än de klassiska fyrhjuliga vagnarna.

Fyrhjuliga vagnar är stabila, de har stora hjul som tar sig igen snö, sand och över grus, sten och rötter. De är även tunga och tungstyrda. Vagnarna från 70- och 80-talet är bättre än de nya fyrhjulingarna. Jag med kronisk foglossning kan inte köra fyrhjulig vagn eftersom de är för tungkörda.

Trehjulingen tar sig fram lika bra eller bättre i terrängen som fyrhjulingen, men har något sämre stabilitet, inte helt ovanligt med trehjulingar som välter. De är dock mer lättkörda än fyrhjulingarna.

Problem med terrängegenskaper får man när man minskar ner hjulstorleken. Paraplyvagnar ska bara köras på slät mark, men där är de sen hur smidiga som helst

Bugorna med sina stora hjul bak och små hjul fram kombinarar det bästa. Fyra hjul för stabilitet. svängbara småhjul fram för lättstyrdhet. Stora hjul bak för terrängkörning. Och med vändbart handtag så är det bara att köra med stora hjulen fram om snön ligger djup eller så plockar man loss småhjulen, och fäster chassit och drar vagnen på bara bakhjulen. Vi har kört vår buga hela vintern, inga problem. Ha den går faktiskt fram bättre än vad vår gamla emmaljunga från -99 gjorde i snön.
    Ja paraplyvagn känner jag väl till. Det körde jag mycket på 70-talet, början på 80-talet när jag var barnvakt
    Den kändes verkligen som att den var gjord för slät mark och de som jag kände som hade sån, hade den som extravagn att använda på resa, på sommaren när det var trängt osv
    Jag körde ju min gamla vagn över rötter och sten och i berg, helt märkligt hur bra det gick.
    Välte aldrig och jag upplevde den inte som tung heller. Båda mina liggvagnar har varit lätta att köra och manövrera, jag har kronisk värk i hela kroppen så jag kan inte ha för tunga vagnar, jag heller. Tvillingvagnarna var bra de med, lite lägre hjul om jag minns rätt och sen blir det ju tyngre med två ungar också.

Bugaboo har jag bara hört talas om här på Fl tidigare, det är väl inte alla eller överallt man är så märkesfixerad, antar jag. För det upplever jag att man är i trådarna här. Och det brukar verkligen var kärlek eller hat.
    Att gå in och prova ut en vagn oberoende av märke verkar inte fungera.
    Med tanke på alla Buga trådarna tyckte jag dock att ordets betydelse var jäkligt rolig. Produkter namn kommer ju inte till av en slump
  • Billabong
    mamita64 skrev 2011-01-26 21:20:30 följande:
    Bugaboo har jag bara hört talas om här på Fl tidigare, det är väl inte alla eller överallt man är så märkesfixerad, antar jag. För det upplever jag att man är i trådarna här. Och det brukar verkligen var kärlek eller hat.
    Med tanke på alla Buga trådarna tyckte jag dock att ordets betydelse var jäkligt rolig. Produkter namn kommer ju inte till av en slump
    Men... du förstår väl att krönikan du läste om vad Bugaboo skulle betyda var ironi?! Alltså ett påhittat skämt...? Eller har du trott att det verkligen skulle betyda "lurad och lycklig"!!?!

Jag bor i en liten stad och hade en Bugaboo till vårt barn. Inte det minsta beroende på dess märke eller att jag var märkesfixerad. Utan för att vagnen är SUVERÄN. Den var den ENDA tänkbara för oss eftersom den är liten, lätt och supersmidig att bära. Vi bodde då i en liten lägenhet på fjärde våningen. Utan hiss, utan barnvagnsförråd, källarförråd eller ngn annanstans att förvara den annat än i lägenheten. Vår Bugaboo kunde jag med lätthet bära tillsammans med bebis, skötväska och ev. matkassar upp i en enda omgång.

Var inte så snar med att döma saker du inte har erfarenheter av!
  • Dr Mupp
    Billabong skrev 2011-01-26 21:27:12 följande:
    Men... du förstår väl att krönikan du läste om vad Bugaboo skulle betyda var ironi?! Alltså ett påhittat skämt...? Eller har du trott att det verkligen skulle betyda "lurad och lycklig"!!?!

Jag bor i en liten stad och hade en Bugaboo till vårt barn. Inte det minsta beroende på dess märke eller att jag var märkesfixerad. Utan för att vagnen är SUVERÄN. Den var den ENDA tänkbara för oss eftersom den är liten, lätt och supersmidig att bära. Vi bodde då i en liten lägenhet på fjärde våningen. Utan hiss, utan barnvagnsförråd, källarförråd eller ngn annanstans att förvara den annat än i lägenheten. Vår Bugaboo kunde jag med lätthet bära tillsammans med bebis, skötväska och ev. matkassar upp i en enda omgång.

Var inte så snar med att döma saker du inte har erfarenheter av!
    Lurad och lycklig är på Hollänska misleid en gelukkig Ganska långt ifrån Bugaboo
  • Dr Mupp
    mamita64 skrev 2011-01-26 21:20:30 följande:
    Ja paraplyvagn känner jag väl till. Det körde jag mycket på 70-talet, början på 80-talet när jag var barnvakt
    Den kändes verkligen som att den var gjord för slät mark och de som jag kände som hade sån, hade den som extravagn att använda på resa, på sommaren när det var trängt osv
    Jag körde ju min gamla vagn över rötter och sten och i berg, helt märkligt hur bra det gick.
    Välte aldrig och jag upplevde den inte som tung heller. Båda mina liggvagnar har varit lätta att köra och manövrera, jag har kronisk värk i hela kroppen så jag kan inte ha för tunga vagnar, jag heller. Tvillingvagnarna var bra de med, lite lägre hjul om jag minns rätt och sen blir det ju tyngre med två ungar också.

Det är stor skillnad på de gamla vagnarna från 70- 80- och 90-talet  och på dagens fyrhjuliga vaknar. De gamla var gjorda i aluminimu, de var betydligt lättare att både köra och lyfta än dagens vagnar. Mina föräldrar som kört barnvagn på 70- 80 och 90-talet höll på att få en smärre chock när de skulle provköra min nya Emmaljunga duo. De kunde inte fatta hur barnavagnarna kunnat bli så klumpiga och tunga.
Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon