• Musikpappan

Varning! Undvik Bugaboo Cameleon

Vi fick vårt första barn för drygt två år sedan och jag ägnade då en del tid för att hitta bästa möjliga barnvagn för oss och vårt barn. Vi tittade runt i butiker och läste tester och kommentarer på nätet.
    Vi var ute efter en vagn som var praktisk, liten, lätt och med bra kvalitet.
    Till slut föll valet för oss, precis som för många andra här i Sthlm på Bugaboo Cameleon.
    Priset på 10 000 kr tyckte jag kändes högt men den lilla smidiga vagnen med alla sina praktiska lösningar imponerade på mig.
    Så här två år senare tycker jag fortfarande att den är liten och lätt och att lösningarna är hyfsat genomtänkta.
    Kvaliteten däremot är under all kritik och jag vill därför verkligen varna för vagnen!

Efter två års normalt användande har vi fått byta ut följande medan garantin gällde:
    Nytt chassie, eftersom det första började glappa. Ny plastram till suffletten som gick sönder i konstruktionen. Nytt bärhandtag, eftersom låset hakade upp sig på den gamla.
    Dessutom har sedan garantitiden gått ut följande gått sönder:
    Inställningen för att luta sitsen är trasig. Packväskan under vagnen har gett upp och lossnat i sina fästen. De massiva gummihjulen är helt slut och ser ut som mögliga ostar med hål i. Sömmarna i axelremmen till bältet har gått upp. Hjulens alla infästningar är genomrostiga. Hjullagren på framhjulen är så rostiga att det ena trillat bort och hjulet rullar på snedden. Det andra hjulets hjullager har också rostat sönder så att hjulet nu totalt låst sig. Dessutom har själva gummibeläggningen släppt från ena hjulet.
    Till detta kommer att vagnen hade fyra månaders leveranstid. Vi hade blivit utlovade en vagn med tre månaders leveranstid. Vi beställde vagnen i maj och vår dotter föddes i augusti, men först en bit  in i september fick vi vagnen.

Vi är enormt besvikna på denna vagns totalt undermåliga kvalitet och korta livslängd. Det finns ingen som hellst koppling mellan pris och kvalitet i det här fallet. Följ ett gott råd och låt bli att köpa Bugaboo Cameleon.

• Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon
  • Omorfia

Vi har haft bugaboon i snart tre år nu och nu i vintras (en vecka sen) gick fästet på ena vinterdäcket sönder. Det funkar fortfarande att använda den men till nästa år måste vi köpa ett nytt vinterdäck. En skruv har lossnat från handtaget men vi skruvade dit en ny. Annars har inget hänt med vagnen och vi har inte varit snälla mot den direkt.

Undrar bara en grej, hur har ni burit er åt för att få rost på vagnen?

• Dr Mupp
    Omorfia skrev 2011-01-25 00:14:53 följande:
    Vi har haft bugaboon i snart tre år nu och nu i vintras (en vecka sen) gick fästet på ena vinterdäcket sönder. Det funkar fortfarande att använda den men till nästa år måste vi köpa ett nytt vinterdäck. En skruv har lossnat från handtaget men vi skruvade dit en ny. Annars har inget hänt med vagnen och vi har inte varit snälla mot den direkt.

Undrar bara en grej, hur har ni burit er åt för att få rost på vagnen?
    Måste ju ha förvarats utomhus och då rostar alla vagnar.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • I have a kid

Köp en Teutonia spirit s3 istället =) MKT MKT BÄTTRE!!

buga boo är bara dyra för att det är en trend vagn!

Min Teutonia har jag haft sen dottern var ca 1 hon är nu 2år 7 månader.
     kört med den varje dag i vi har MKT snö här i norrrland.

det ända jag fått byta ut har varit 2 däck eftersom att vi har mkt grus här över alllt!

men annars ser den ut som NY!

men sen gäller det för ALLA vagnar då det är blött/snö mellan hjulen att man måste torka annars, blir det rost,
     ta han om vagnen =)

• annroll

Trendvagn?! Haha, det är väl alla vagnar som är lite kända alltid ngn gång i livet?! Äsch, tycker inte man ska dömma alla CAM till dåliga bara för att en haft jätteotur Med sin. Att man får laga/byta ut saker betyder eg intr att den är dålig. Man byter ju ut saker i hus med o får laga saker men inte fan är huset hel kasst för det!? :)

• Musikpappan

Vagnen har vi förvarat inomhus, men vi bor ju som bekant i ett land med snö och regn ibland och infästningarna på hjulen och hjullagren var uppenbarligen inte rostfria. Det skulle tillverkaren lätt kunna ändra på.
    Mina gratulationer till er som haft problemfria Bugaboo!

• Billabong

Vi hade vår Bugaboo i 3 år (2007-2010) och den fungerade perfekt.
    Bästa tänkbara vagn när man behöver en som är lätt, smidig och inte vill hålla på att byta vagn när man kommer på att vagnen är för klumpig, vilket våra vänner alla gjort som haft BRIO eller Emmaljunga.

Ingenting gick sönder, ingen punktering, inget behövde bytas ut, ingen rost.

Vi tog väl hand om vår vagn, förvarade den inomhus alltid, torkade av det värsta när den var blöt/smutsig, servade den ngn gång i halvåret såsom man ska.

• twinstar

Vi är supernöjda med vår Chameleon. Har bytt bärhandtaget bara, delvis för vi själva hade sönder låsanordningen på handtaget.

Vi använder den nu till vårt andra barn och den funkar perfekt! 

• Miha

Våran Bugaboo är precis över tre år och vi har i princip använt den dagligen. Absolut inget har någonsin krånglat. Den är alltid förvarad inomhus och vi har servat den med jämna mellanrum. Stora däcken är jättefina och hela, de små där framme ser dock lite slitna ut men det är ju inte så konstigt med tanke på att vagen används så mycket.
    I vårt fall har vagen varit värd var krona. UJ gick en rem av det första det gjorde men annars har den också hållt jättebra för joggingturer.

• Wagram

Det låter för mig som om ni helt enkelt haft otur med just det exemplaret. Vi har haft vår sedan 2005 (precis när de kom ut) och den håller ännu utan problem. Svärmor slet sönder bromsen pga hon inte förstod att hon skulle trycka in knappen (det är en annan mekanism på dem som säljs nu) och då fick vi jättebra service från företaget (trots att det egentligen var vårt eget fel att den gick sönder). De skickade en låda med ett lånechassi som vi kunde använda under tiden de lagade det andra, och så skickade vi in vårt i samma låda. Två veckor senare var det lagat och det kostade oss inte ett öre. Vi har använt vagnen i vått och torrt så gott som varje dag i över fem år till två barn, och det är det enda som gått sönder, så jag kan verkligen inte skriva under på din varning.

• Noiis

För det första kan man inte beskylla bugaboo för seg lev. Utan det är ju ÅF fel!! Finns/fanns massa butiker med direkt leverans. Sen kan man undra hur ni behandlat vagnen. Inte ens min från 06 ser/såg ut så och min från 08 va i top skick! Men jag vårdar iof mina vagnar. Sen är bugaboo bland dom bästa på reklamationer och är väldigt generösa!

Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon