• Musikpappan

Varning! Undvik Bugaboo Cameleon

Vi fick vårt första barn för drygt två år sedan och jag ägnade då en del tid för att hitta bästa möjliga barnvagn för oss och vårt barn. Vi tittade runt i butiker och läste tester och kommentarer på nätet.
    Vi var ute efter en vagn som var praktisk, liten, lätt och med bra kvalitet.
    Till slut föll valet för oss, precis som för många andra här i Sthlm på Bugaboo Cameleon.
    Priset på 10 000 kr tyckte jag kändes högt men den lilla smidiga vagnen med alla sina praktiska lösningar imponerade på mig.
    Så här två år senare tycker jag fortfarande att den är liten och lätt och att lösningarna är hyfsat genomtänkta.
    Kvaliteten däremot är under all kritik och jag vill därför verkligen varna för vagnen!

Efter två års normalt användande har vi fått byta ut följande medan garantin gällde:
    Nytt chassie, eftersom det första började glappa. Ny plastram till suffletten som gick sönder i konstruktionen. Nytt bärhandtag, eftersom låset hakade upp sig på den gamla.
    Dessutom har sedan garantitiden gått ut följande gått sönder:
    Inställningen för att luta sitsen är trasig. Packväskan under vagnen har gett upp och lossnat i sina fästen. De massiva gummihjulen är helt slut och ser ut som mögliga ostar med hål i. Sömmarna i axelremmen till bältet har gått upp. Hjulens alla infästningar är genomrostiga. Hjullagren på framhjulen är så rostiga att det ena trillat bort och hjulet rullar på snedden. Det andra hjulets hjullager har också rostat sönder så att hjulet nu totalt låst sig. Dessutom har själva gummibeläggningen släppt från ena hjulet.
    Till detta kommer att vagnen hade fyra månaders leveranstid. Vi hade blivit utlovade en vagn med tre månaders leveranstid. Vi beställde vagnen i maj och vår dotter föddes i augusti, men först en bit  in i september fick vi vagnen.

Vi är enormt besvikna på denna vagns totalt undermåliga kvalitet och korta livslängd. Det finns ingen som hellst koppling mellan pris och kvalitet i det här fallet. Följ ett gott råd och låt bli att köpa Bugaboo Cameleon.

• Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon
  • Dr Mupp
    Musikpappan skrev 2011-04-13 12:14:08 följande:
    För att skriva det så att alla kan förstå:

Det är bra om ett företag kan sköta sina reklamationer. Men, det är fortfarande förkastligt att man släpper ut produkter på en marknad för barn som är farliga och uppenbarligen har företaget inte testat sina produkter innan de kom ut på marknaden. Om detta är fem år sedan spelar mindre roll. Det ger ändå en fingervisning om ett varumärke.
    För er som tycks efterfråga senare inlägg finns ett på den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-20-52/m52765612.html

Undrar fortfarande vad som driver er att kommentera andras inlägg som ni gör?
    Hur orkar man? 
    Finns det nått barnvagnsmärke som aldrig fått anmärkning på säkerheten i tester?
  • Lillstroem
    Musikpappan skrev 2011-04-13 12:14:08 följande:
    För att skriva det så att alla kan förstå:

Det är bra om ett företag kan sköta sina reklamationer. Men, det är fortfarande förkastligt att man släpper ut produkter på en marknad för barn som är farliga och uppenbarligen har företaget inte testat sina produkter innan de kom ut på marknaden. Om detta är fem år sedan spelar mindre roll. Det ger ändå en fingervisning om ett varumärke.
    För er som tycks efterfråga senare inlägg finns ett på den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-20-52/m52765612.html

Undrar fortfarande vad som driver er att kommentera andras inlägg som ni gör?
    Hur orkar man? 
    Vad som driver mig till att kommentera är det här:
    Du har haft otur med din vagn och det har inte blivit som du tänkt det och det är såklart väldigt tråkigt. men ändå så driver du en smutskastningskampanj mot bugaboo-vagnar och tar upp information (tänker främst på artiklarna) som INTE är aktuell för de vagnar som finns på marknaden idag.
    Jag tycker inte det är riktigt rättvisande och väljer därför att kommentera.

Måndagsexemplar finns bland alla varumärken och så även (tyvärr) bland produkter där barn finns med i bilden.
    Bilmodeller dras in, barnvagnar får göras om, leksaker skrotas, hela lekplatser byggs om efter ny och säkrare, standard.. för att det hela tiden ska bli bättre. Sånt är livet!
    De tester som görs nu på bugaboo visar inte på några allvarliga fel och brister såsom det gjorde för 5år sedan, utvecklingen har gått framåt och tur är väl det!
  • Vi tre blir fler

Oj! Vi som är SÅÅÅ nöjda med vår!!! Skulle aldrig valt en annan och kommer absolut behålla vagnen till eventuella syskon!!

• Lindreas
    Dr Mupp skrev 2011-04-13 12:17:50 följande:
    Finns det nått barnvagnsmärke som aldrig fått anmärkning på säkerheten i tester?
    Haha, det tror jag faktiskt inte. När vi köpte barnvagn så fick vi höra från försäljaren att "tyvärr så finns det inga vagnar som är helt säkra. Man måste välja en som är så säker som möjligt".
  • Musikpappan

Förstår din ståndpunkt Lillstroem, men håller inte riktigt med dig.
    Sedan tycker jag att kalla det för smutskastningskampanj är ett överord som för stå för dig.
    Nu har jag ett jobb att sköta.
    Och återigen, om ni är nöjda med era vagnar, så grattis! 

• Noiis
    Lillstroem skrev 2011-04-13 12:32:37 följande:
    Du har haft otur med din vagn och det har inte blivit som du tänkt det och det är såklart väldigt tråkigt. men ändå så driver du en smutskastningskampanj mot bugaboo-vagnar och tar upp information (tänker främst på artiklarna) som INTE är aktuell för de vagnar som finns på marknaden idag.

Måndagsexemplar finns bland alla varumärken och så även (tyvärr) bland produkter där barn finns med i bilden.
    Bilmodeller dras in, barnvagnar får göras om, leksaker skrotas, hela lekplatser byggs om efter ny och säkrare, standard.. för att det hela tiden ska bli bättre. Sånt är livet!
    De tester som görs nu på bugaboo visar inte på några allvarliga fel och brister såsom det gjorde för 5år sedan, utvecklingen har gått framåt och tur är väl det!
  • wallpaper
    Sjukhus Mamman skrev 2011-04-13 11:59:39 följande:
    Jag har fortfarande svårt att förstå hur er vagn kunnat gå så pass sönder utan handhavande fel. Jag har själv haft 4 st cameleon och aldrig vart med om liknande.
    Jag förstår inte riktigt - du har ETT barn och du har haft FYRA Cameleon? Vad var du inte nöjd med hos den första, andra och tredje? Eller, varför bytte du ut 3 vagnar om du var nöjd med dem?
  • Noiis
    wallpaper skrev 2011-04-14 22:46:56 följande:
    Jag förstår inte riktigt - du har ETT barn och du har haft FYRA Cameleon? Vad var du inte nöjd med hos den första, andra och tredje? Eller, varför bytte du ut 3 vagnar om du var nöjd med dem?
    1a köptes begagnad och byttes ut mot en ny. sen pga. mitt handikapp och operationer så sålde jag den då jag inte klarade av att fälla sitsen/fälla ihopvagnen med bara en arm. När jag hade läkt köpte jag en begagnad igen som sedan vart ersatt med en helt ny när jag hade råd med det. 
    Inte för att jag vet vad just det har med saken att göra...
    vill du att jag rabblar alla märken jag har haft på vagnar? jag har säkert ägt över 20 vagnar men alltid gått tillbaka till bugaboo! 
  • I have a kid
    Mary Jo skrev 2011-01-26 09:50:45 följande:
    Jag köpte ju en ny teutonia s3-10 när Vilja var 4 månader gammal. Har alltså använt den i 8 månader och den är helt sne,handtaget glappar,det har gått sönder det där svarta skummgummit som är runt handtaget och inställningen för att luta vagnen har nästan helt gått sönder och jag får knappt upp den i sittläge! Jag är inte så jättenöjd. :(
    Va fan jag köpte min sommaren 09 !

Den är fortfarande helt hel ! Minus att bågen gick sönder i ena fästet 

men det hände då vagnen var använd  4,5  år!!!
  • Alisa
    Lillstroem skrev 2011-04-13 12:32:37 följande:

• Apotheosis

Men herregud, vad har ni gjort med vagnen egentligen?
    och hur har du ens fått den att rosta?

Mina buggor håller år efter år, inte ens hjulen är särskilt slitna. Min gecko är från -07 tror jag och jag har inte lyckats få något rost överhuvudtaget.  Din vagn lär ju ha förvarats utomhus. En vagn rostar inte sönder om den förvaras inomhus. Jag tror inte att någonting överhuvudtaget rostar sönder om det förvaras inomhus.

Tycker faktiskt att samtliga saker du räknar upp låter som felaktig användning. Fick du överhuvudtaget en Bugaboo till att rosta skulle en billigare vagn förmodligen ha rostat sönder LÅNGT tidigare. Sufflettpinnarna går inte bara av. Det sker bara om man är vårdslös med dem. Läste du överhuvudtaget instruktionerna för hur vagnen skall skötas? INGEN barnvagn hade klarat sättet som din barnvagn hanterats.

Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon