Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Musikpappan

Varning! Undvik Bugaboo Cameleon

Vi fick vårt första barn för drygt två år sedan och jag ägnade då en del tid för att hitta bästa möjliga barnvagn för oss och vårt barn. Vi tittade runt i butiker och läste tester och kommentarer på nätet.
    Vi var ute efter en vagn som var praktisk, liten, lätt och med bra kvalitet.
    Till slut föll valet för oss, precis som för många andra här i Sthlm på Bugaboo Cameleon.
    Priset på 10 000 kr tyckte jag kändes högt men den lilla smidiga vagnen med alla sina praktiska lösningar imponerade på mig.
    Så här två år senare tycker jag fortfarande att den är liten och lätt och att lösningarna är hyfsat genomtänkta.
    Kvaliteten däremot är under all kritik och jag vill därför verkligen varna för vagnen!

Efter två års normalt användande har vi fått byta ut följande medan garantin gällde:
    Nytt chassie, eftersom det första började glappa. Ny plastram till suffletten som gick sönder i konstruktionen. Nytt bärhandtag, eftersom låset hakade upp sig på den gamla.
    Dessutom har sedan garantitiden gått ut följande gått sönder:
    Inställningen för att luta sitsen är trasig. Packväskan under vagnen har gett upp och lossnat i sina fästen. De massiva gummihjulen är helt slut och ser ut som mögliga ostar med hål i. Sömmarna i axelremmen till bältet har gått upp. Hjulens alla infästningar är genomrostiga. Hjullagren på framhjulen är så rostiga att det ena trillat bort och hjulet rullar på snedden. Det andra hjulets hjullager har också rostat sönder så att hjulet nu totalt låst sig. Dessutom har själva gummibeläggningen släppt från ena hjulet.
    Till detta kommer att vagnen hade fyra månaders leveranstid. Vi hade blivit utlovade en vagn med tre månaders leveranstid. Vi beställde vagnen i maj och vår dotter föddes i augusti, men först en bit  in i september fick vi vagnen.

Vi är enormt besvikna på denna vagns totalt undermåliga kvalitet och korta livslängd. Det finns ingen som hellst koppling mellan pris och kvalitet i det här fallet. Följ ett gott råd och låt bli att köpa Bugaboo Cameleon.

• Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon
  • Tutilure

TS: du vet väl att du har reklamationsrätt i 3 år?
    Dvs du kan fortfarande reklamera de problem som har uppkommit nu efter garantitiden är slut.

Jag hade en Cameleon ett tag och jag var inte alls särskilt nöjd med den. Tyckte mycket bättre om min Teutonia Fun, det var den bästa vagn jag har haft (och då har jag haft runt 10 st). Det var väl inget direkt fel på den men den var inte så himla smidig som många vill få den att framstå.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Musikpappan

För det första, Sjukhus Mamman, så hade jag varken beskyllt Bugaboo för klen kvalitet eller ens skrivit här om en trasig vagn om jag hade behandlat vagnen oaktsamt på något sätt. Men felen har ju uppkommit trots att vi använt vagnen normalt, förvarat den inomhus och skött underhållet på den. Om du läser mina inlägg så ser du ju att jag har skrivit om det tidigare också.
    För det andra är jag tacksam för alla tips om reklamationer. Finns här någon som har erfarenhet av reklamationer efter att garantitiden löpt ut? Eftersom vi verkar ha fått ett måndagsex där allt gått sönder undrar man om de försöker laga den eller erbjuder sig att byta ut den. I slutändan blir det ju samma sak...

• Wagram

Bugaboo är väldigt måna om sitt rykte, så jag är ganska säker på att om du skriver till dem och berättar om allt som har gått fel så kommer ni att få hjälp. Egentligen tror jag att med några få undantag där kvaliteen verkligen är undermålig så är alla vagnar i samma prisklass mer eller mindre lika bra/dåliga överlag, men det som skiljer de olika märkena åt är möjligheten att få hjälp om man har otur och får ett måndagsexemplar. I alla fall enligt min erfarenhet så är Bugaboo vad det gäller det helt klart överlägset andra jämförbara märken. Hoppas du får samma erfarenhet.

• Musikpappan

Tack, Kitty Shark! Ska skriva till dem och hoppas också att jag får återkomma här med samma erfarenhet.

• Dr Mupp
    I have a kid skrev 2011-01-25 00:22:22 följande:

Köp en Teutonia spirit s3 istället =) MKT MKT BÄTTRE!!

buga boo är bara dyra för att det är en trend vagn!

Min Teutonia har jag haft sen dottern var ca 1 hon är nu 2år 7 månader.
     kört med den varje dag i vi har MKT snö här i norrrland.

det ända jag fått byta ut har varit 2 däck eftersom att vi har mkt grus här över alllt!

men annars ser den ut som NY!

men sen gäller det för ALLA vagnar då det är blött/snö mellan hjulen att man måste torka annars, blir det rost,
     ta han om vagnen =)
    Och vår Teutonia åkte in om ut på reparation hur ofta som helst. Tyg som gick sönder, handtag som gick sönder. Vagnen drog snett osv. Aldrig haft så mycket problem som med Teutonia.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • I have a kid
    Dr Mupp skrev 2011-01-26 01:04:09 följande:
    Och vår Teutonia åkte in om ut på reparation hur ofta som helst. Tyg som gick sönder, handtag som gick sönder. Vagnen drog snett osv. Aldrig haft så mycket problem som med Teutonia.
    hmm vad hade ni för teutonia då??
  • Dr Mupp
    I have a kid skrev 2011-01-26 01:20:22 följande:
    hmm vad hade ni för teutonia då??
    Timmy
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • I have a kid
    Dr Mupp skrev 2011-01-26 01:21:22 följande:
    Timmy
    Timmy kan jag inte svara på.. men har en Teutonia rocky 00   och en Teutonia s3 spirit 09

och dom har funkat/ funkar super =)
Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon