• tessanpower

Starta eget bidrag från AF

Jag undrar om det är någon här som har fått/ eller som har sökt starta eget bidrag hos AF. Jag sitter nu och jobbar med att fylla i affärsplanen och det skulle vara guld att hitta någon mera som också gör det.

Även du som håller på att starta företag/eller precis har startat företag utan AF är välkommen att höra av dig. Vi kan säkert stötta varandra ändå. Och finns det redan en sådan här tråd så länka gärna den till mig. Jag behöver nätverka för att inte bli helt tokig :D

• Svar på tråden Starta eget bidrag från AF
  • Frk Svår
    Add3 skrev 2011-02-12 10:00:12 följande:
    Fast ofta innebär ju företagande en 'förberedande' fas, ett gråfält vad gäller konkurrerande verksamhet. Skulle iaf försöka komma så långt som möjligt utan att bryta med jobb (om man har ett). Alternativt försöka ordna ett deltidsjobb under uppstart. I vilket fall så kan ju din kollega jobba kvar och fungera som 'tyst support'. Svårt att säga då man inte vet vad ni skall starta.
    Vi ska ju försöka ragga så mycket klienter vi kan innan själva starten, självfallet. Vi kommer att starta en juridisk byrå så tyst support fungerar nog inte och deltidsarbete...tja, hittar vi något vi kan kombinera så why not. Men jag har gjort ett utkast till en lividitetsbudget och det ser bra ut so far so good
  • Angels

Min sambo ville söka starta egetstöd, men det var ingen ide enligt af. I hans bransch finns för mycket jobb. Han var lite besviken, medan jag ser det positiva i det. Det är ju större chans att företaget överlever om det finns en marknad som hungrar efter ens tjänster. Kan ju vara en anledning till att företag med starta egetstöd oftare går i konkurs, som någon ovan påpekade.

• Gung Ho
    Angels skrev 2011-02-12 10:13:53 följande:
    Min sambo ville söka starta egetstöd, men det var ingen ide enligt af. I hans bransch finns för mycket jobb. Han var lite besviken, medan jag ser det positiva i det. Det är ju större chans att företaget överlever om det finns en marknad som hungrar efter ens tjänster. Kan ju vara en anledning till att företag med starta egetstöd oftare går i konkurs, som någon ovan påpekade.
    AF menar då att de inte går in och stöder då det finns en överetablering på marknaden. Kan ju inte säga om det är rätt eller fel i ditt fall.

Anledningen till att företag med SE bidrag oftare går omkull är att företag startas på 'konstgjord' väg, där förutsättningar i mindre grad finns än övriga företagsstarter. Sedan lyckas man inte få ordning på verksamheten tills bidragsstiden är slut, och går i konkurs. En annan (generell) anledning är också att de som kan få SE bidrag i mindre utsträckning är lämpade som företagare/entrepenörer.
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Angels

Tja, han planerar starta inom byggbranchen så det kanske inte är så konstigt. Om han bara gör det han ska, dvs jobbar, så sköter jag resten. Dessutom undrar jag, kan man få starta egetstöd om man redan drivit ett AB tidigare? Känns inte så va? I så fall faller det på den punkten också. :)

• Gung Ho
    Angels skrev 2011-02-12 10:22:39 följande:
    Tja, han planerar starta inom byggbranchen så det kanske inte är så konstigt. Om han bara gör det han ska, dvs jobbar, så sköter jag resten. Dessutom undrar jag, kan man få starta egetstöd om man redan drivit ett AB tidigare? Känns inte så va? I så fall faller det på den punkten också. :)
    Utan att kunna reglerna så utgår jag från att ett tidigare AB inte skall sätta stopp, så länge man inte äger det. Skall två personer leva på att EN producerar? Det verkar lite osäkert.
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Skumboll
    Alle skrev 2011-02-10 10:23:04 följande:
    SE-bidraget dras inte från dina a-kassedagar.
    Jodå, det gör det visst. starta-eget-bidraget är ju ett aktivitetsstöd, och aktivitetsstödet dras från dina a-kassedagar. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Jag har precis fått mitt bidrag beviljat men eftersom jag ska jobba ett tag nu startar jag inte förrän senare i vår. 

Jag har också hört att man inte ska kunna få bidraget om det finns mycket lediga jobb inom den branch man tillhör. Det har dock inte varit några problem, däremot har de tyckt att man ska kunna ta ut en rimlig lön redan från första månaden annars var det mer lönsamt för mig att gå på a-kassa och söka jobb... så mitt enda råd är nog att inte vara alltför realistisk i sin budget.

♥ Simon ♥
  • Angels
    Add3 skrev 2011-02-12 12:34:46 följande:
    Utan att kunna reglerna så utgår jag från att ett tidigare AB inte skall sätta stopp, så länge man inte äger det. Skall två personer leva på att EN producerar? Det verkar lite osäkert.
    :) Nej, jag ska inte leva på det. Tänker inte ens kräva betalt. Jag studerar just nu med mål att bli revisor, så jag tänkte väl mer på att jag skulle sköta det ekonomiska.

Är faktiskt osäker på sånt där. Kan ingenting egentligen om starta eget-bidraget, men jag läste lite om det på nätet och där står ingenting om att man inte kan få det om man är i en bransch som har god sysselsättning. Konstigt att AF sa så då?! :/
  • Skumboll
    Angels skrev 2011-02-13 21:11:17 följande:
    :) Nej, jag ska inte leva på det. Tänker inte ens kräva betalt. Jag studerar just nu med mål att bli revisor, så jag tänkte väl mer på att jag skulle sköta det ekonomiska.

Är faktiskt osäker på sånt där. Kan ingenting egentligen om starta eget-bidraget, men jag läste lite om det på nätet och där står ingenting om att man inte kan få det om man är i en bransch som har god sysselsättning. Konstigt att AF sa så då?! :/
    AF säger mycket för att de ska slippa undan. Jag har hört både det ena och det andra men lämnar man in en ansökan måste de ju behandla den..... 
    ♥ Simon ♥
  • Ponderosa

Jag är så trött på Arbetsförmedlingen nu.
    Jag har sökt om starta eget bidrag men har inte fått besked än om jag får det eller ej.
    Lämnade in min affärsplan till den personen som har hand om starta eget på Arbetsförmedlingen i min stad.
    Det tog evigheter innan jag fick tag på honom för det första.
    Sen lämnade han affärsplanen till en konsult som jag fick träffa.
    Jag tyckte konsulten verkade väldigt positiv på mötet. Han frågade om allt möjligt och jag svarade. Han sa hela tiden att jag hade bra svar och att det verkligen märktes att jag hade jobbat länge med budget osv.
    Sen när jag läste hans rapport blev jag väldigt förvånad.
    Han hade räknat fel på typ 40000 första året så att det såg ut som att jag bara skulle få 6000/mån i lön.
    Han hade felciterat mig flera gånger och skrivit jättemycket om ovesäntliga saker.
    Det viktigaste i min affärsidé nämnde han bara två gånger i rapporten.
    Jag kan ta kritik och jag är inte naiv. Men den här konsulten gjorde mig vansinnigt irriterad.
    Försökte få kontakt med Arbetsförmedlingen igen för att veta vad som händer nu när jag fått en negativ bedömning. Sa att jag ville förklara vissa detaljer och att det fanns felaktiga uppgifter i bedömningen.
    Fick svaret att jag skulle fråga en annan på Arbetsförmedlingen.
    Och där är jag nu... försöker få svar, försöker få tag på "rätt" person, som hänvisar till nån annan, som hänvisar tillbaka till den första osv osv...
    Känns som att dom skiter i folk som vill starta företag.
    Borde dom inte lägga ner lite energi på folk som vill komma ur sin arbetslöshet??

• Ponderosa

Förresten... undrar om nån av er kan svara på detta. Har frågat arbetsförmedlingen men inte fått ett rakt svar.

Kan man söka starta eget bidrag efter att man registrerat en firma?
    Har sökt bidraget, men det kan ju ta flera veckor innan jag får besked.
    Om jag skulle registrera enskild firma den här veckan, tror ni att det skulle påverka bidraget då?

• Skumboll
    Ponderosa skrev 2011-02-16 23:02:04 följande:
    Jag är så trött på Arbetsförmedlingen nu.
    Jag har sökt om starta eget bidrag men har inte fått besked än om jag får det eller ej.
    Lämnade in min affärsplan till den personen som har hand om starta eget på Arbetsförmedlingen i min stad.
    Det tog evigheter innan jag fick tag på honom för det första.
    Sen lämnade han affärsplanen till en konsult som jag fick träffa.
    Jag tyckte konsulten verkade väldigt positiv på mötet. Han frågade om allt möjligt och jag svarade. Han sa hela tiden att jag hade bra svar och att det verkligen märktes att jag hade jobbat länge med budget osv.
    Sen när jag läste hans rapport blev jag väldigt förvånad.
    Han hade räknat fel på typ 40000 första året så att det såg ut som att jag bara skulle få 6000/mån i lön.
    Han hade felciterat mig flera gånger och skrivit jättemycket om ovesäntliga saker.
    Det viktigaste i min affärsidé nämnde han bara två gånger i rapporten.
    Jag kan ta kritik och jag är inte naiv. Men den här konsulten gjorde mig vansinnigt irriterad.
    Försökte få kontakt med Arbetsförmedlingen igen för att veta vad som händer nu när jag fått en negativ bedömning. Sa att jag ville förklara vissa detaljer och att det fanns felaktiga uppgifter i bedömningen.
    Fick svaret att jag skulle fråga en annan på Arbetsförmedlingen.
    Och där är jag nu... försöker få svar, försöker få tag på "rätt" person, som hänvisar till nån annan, som hänvisar tillbaka till den första osv osv...
    Känns som att dom skiter i folk som vill starta företag.
    Borde dom inte lägga ner lite energi på folk som vill komma ur sin arbetslöshet??
    Jadu, jag är inte ett dugg förvånad faktiskt.
    Jag sökte mitt bidraget första veckan i november och fick svar 10 februari. Och jag vet inte om jag har så mycket positivt att säga om konsulten jag heller, kändes mest som att de skrev ihop något så att man INTE skulle få bidraget, tyckte att de utelämnade viktig information och tittade inte ens på resultatbudgeten för andra året. Men jag gav mig inte, jag har varit som en igel på handläggaren på AF som har tyckt att det var mer lönsamt att gå på a-kassa...
    Nu fick jag det ju beviljat efter mycket om och men så stå på dig! Någon chef borde det ju finnas på ditt AF, försök att få fatt i denna. 
    ♥ Simon ♥
  • tessanpower

Fick veta idag att det inte finns starta-eget bidrag längre :( Jag skulle lämna in min affärsplan idag. Det hade jag och handläggaren bestämt och nu plötsligt inget. Om 1 vecka är min föräldrarledighet slut och jag står utan jobb och utan a-kassa. Skit.

• Skumboll
    tessanpower skrev 2011-02-21 13:07:30 följande:
    Fick veta idag att det inte finns starta-eget bidrag längre :( Jag skulle lämna in min affärsplan idag. Det hade jag och handläggaren bestämt och nu plötsligt inget. Om 1 vecka är min föräldrarledighet slut och jag står utan jobb och utan a-kassa. Skit.
    Va? Vad konstigt! 
    Jag får ju SE-bidrag från april månad. 
    ♥ Simon ♥
  • Ponderosa

Tydligen är det olika från kommun till kommun.
    Jag har iaf turen att inte bo 2 mil bort för där kan man inte få bidrag alls.
    Här har man kunnat få 6 månader, men i år så har dom sänkt till 3 :(
    Men som sagt... jag har fortfarande inget besked om jag får en krona.

• tessanpower

Skumboll: Det är ju suveränt att de inte har stoppat alla bidrag :) Jag tycker det är guld att man kan få starta eget bidrag. Tyvärr verkar det ju inte gälla mig och min kommun längre. Vad jag fick höra var man tvungen att ha varit arbetslös i 10 år för att få bidraget.

Tyrese: 3 månader låter lite, men visst det är ju bättre än inget. Har du väntat länge på besked?

• Skumboll
    Ponderosa skrev 2011-02-21 19:45:56 följande:
    Tydligen är det olika från kommun till kommun.
    Jag har iaf turen att inte bo 2 mil bort för där kan man inte få bidrag alls.
    Här har man kunnat få 6 månader, men i år så har dom sänkt till 3 :(
    Men som sagt... jag har fortfarande inget besked om jag får en krona.
    Men då, vad trist att de stoppat bidraget i vissa kommuner!
    ♥ Simon ♥
  • Ponderosa

Det känns väldigt orättvist på nåt sätt.
    Ska man få en större chans att klara sig för att man råkar bo i kommun A istället för kommun B?
    Jag ska dessutom starta företaget i den kommunen där man inte kan få bidrag.
    Men bara för att jag är folkbokförd i "rätt" kommun och tillhör ett annat område hos Arbetsförmedlingen så har jag chans att få det ändå.
    Hänger ni med? Nä tänkte väl det... Rörigt är det!

Svar på tråden Starta eget bidrag från AF