• Hannah Graaf

Sovmetoder

Hej,

Tack för att du har hittat min tråd här på Familjeliv. Det här ska verkligen bli kul och jag hoppas att vi kommer ses här framöver och diskutera allt mellan himmel och jord. Vi kommer nog inte alltid hålla med varandra men det är så vi båda kommer lära oss mer, genom att lyssna på varandra.

Som veckans ämne har jag valt att ta upp sovmetoder. När jag fick min William var jag ensam och ung så efter att ha läst böcker om bebisar så förstod jag att det bästa var att låta honom somna i egen säng. Så när jag slutat amma så lärde jag honom direkt att sova i sin egen säng. I början skrek han men fort lärde han sig att lägga sig tillrätta och somna tryggt i sin egen säng.

För Mio, mitt mellanbarn, var det samma sak. Jag lärde honom tidigt att somna i sin egen säng. Jag var lite bortskämd för det var aldrig några problem. Killarna lärde sig fort att när det var läggdags så väntade sängens trygga vrå. Det var aldrig några problem och de ville sova i sina egna sängar, där somnade de lättare och sov bättre.

När Liv föddes tappade jag allt. Jag lät henne sova i vår säng och varje kväll nattar jag eller min man henne. Vi ligger och pratar med henne samtidigt som hon dricker sin välling och sedan ligger vi bredvid henne tills hon somnar. Och inte nog med det, när hon väl somnat låter vi henne ligga kvar i sängen hela natten. Jag vaknar minst fem gånger varje natt av en fot i ansiktet eller ett slag i magen, där hon fläker ut sig tvärs över sängen. Vi vet hur fel vi gör men har vant oss och framför allt tycker vi det är mysigt.

Jag har nu försökt att få henne att somna i sin säng. Har provat på olika metoder som t ex Fem-minuters-metoden, men jag klarar inte av att höra henne hjärtskärande gråt mer än en minut. Jag har tappat det. Kommer hon sova mellan oss till hon blir femton?

Hur kan man som förälder vara så dum när vi vet att det är fel? Det kommer bli otroligt jobbigt när hon inte längre kan sova i vår säng. Eller är det inte fel att ha henne i sängen?

Vad tycker du?

Kram 

/Hannah

• Svar på tråden Sovmetoder
  • ewaulrica
    Forumvärd skrev 2011-02-23 12:28:39 följande:
    Sömn är så viktigt att få. Jag är också en person som inte fungerar optimalt om jag inte får sova gott . Jag kan absolut förstå att det kan vara svårt att få den sömn man behöver om man har barn som är väldigt rörliga och tjofsar runt  nätterna igenom
    Två av mina barn kunde och kan fortfarande sova "stående i ett hörn" och stördes inte ett dugg av att trängas med övriga familjen i en säng men det tredje var som mamma och behövde utrymme och h*n sov gärna i egen säng redan från späd ålder.

Fast nu när de är stora så saknar man småbarnstiden för det var också väldigt mysigt att sova och vakna (om än rejält mörbultad) i en säng full av små rosiga och busiga ungar.
    jag kan hålla med..det var EN nackdel med att de sov i egna sängar. Och det var att de typ aldrig ville somna bredvid en, typ (eller hur jag ska förklara) Flört de var så vana vid att somna själva! :) Näe, som sagt fick jag ju tre barn på två år, och hade faktiskt aldrig överlevt om jag inte hade fått min sömn. Så enkelt var det. Vi får väl se om jag är lika kaxig om ett par månader, när jag ska få min sladdis! haha!! Skrattande
  • ewaulrica
    La Lola skrev 2011-02-23 12:30:10 följande:
    Nä...jag skulle sova sämre om Hedda sov i egen säng.
    Då skulle jag ligga o lyssna efter ljud o om hon vaknade skulle jag ju behöva kliva upp (det om nåt gör iaf mig onödigt pigg o då får jag svårt att somna om).
    När hon var bebis så halvsov jag medan hon ammade (liggammade). Helt perfekt!
    men du har ju inte tre barn? du har ju dessutom en äldre, eller har jag missuppfattat?
  • ewaulrica
    La Lola skrev 2011-02-23 12:30:10 följande:
    Nä...jag skulle sova sämre om Hedda sov i egen säng.
    Då skulle jag ligga o lyssna efter ljud o om hon vaknade skulle jag ju behöva kliva upp (det om nåt gör iaf mig onödigt pigg o då får jag svårt att somna om).
    När hon var bebis så halvsov jag medan hon ammade (liggammade). Helt perfekt!
    oj..en sån här ska det vara med, för säkerhets skull, så inte inlägget missuppfattas Flört
  • La Lola
    ewaulrica skrev 2011-02-23 12:35:01 följande:
    men du har ju inte tre barn? du har ju dessutom en äldre, eller har jag missuppfattat?
    Nä, det har jag inte men jag ser ingen skillnad med att samsova med ett eller fler barn.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ewaulrica

(lite OT) Hannah: läste i din blogg om konsten att lära sina barn matte... (orkar inte logga in) kanske nåt att ta upp i en tråd? Skrattande Jag håller helt med, hur jag än försöker förklara så blir det bara fel, de "räknar verkligen helt annorlunda än på min tid" som du precis skrev.. känner mig verkligen heelt värdelös på det!

• La Lola
    Forumvärd skrev 2011-02-23 13:00:54 följande:
    Det blir en viss skillnad speciellt om två av tre far runt som aktersnurror om nätterna
    Men man ska ju ha en breeeed säng ju.
  • Flickan och kråkan
    Forumvärd skrev 2011-02-23 13:00:54 följande:
    Det blir en viss skillnad speciellt om två av tre far runt som aktersnurror om nätterna
    Sedan brukar det går över. Vår 3-åring ligger relativt stilla. Han snurrar huvudsakligen kring sin egen axel så att säga . Lillebror avverkar ett par hektar säng varje natt.......startar långt borta och sedan far han runt tills han någon gång vid 03-04-tiden hamnar hos mig och knör. Vid 05-tiden så brukar han ibland vakna till och försöka rulla upp på mig och argt säga "flytta mamma!" samtidigt som han försöker puffa bort mig . Vi har en stor säng men det hade inte hjälpt om den var större tror jag . Bra om det bara är ett barn som virvlar runt i taget .
  • Forumvärd
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-23 13:11:25 följande:
    Sedan brukar det går över. Vår 3-åring ligger relativt stilla. Han snurrar huvudsakligen kring sin egen axel så att säga . Lillebror avverkar ett par hektar säng varje natt.......startar långt borta och sedan far han runt tills han någon gång vid 03-04-tiden hamnar hos mig och knör. Vid 05-tiden så brukar han ibland vakna till och försöka rulla upp på mig och argt säga "flytta mamma!" samtidigt som han försöker puffa bort mig . Vi har en stor säng men det hade inte hjälpt om den var större tror jag . Bra om det bara är ett barn som virvlar runt i taget .
    Åh vad härligt att läsa för det var precis så där det var
    Jag känner ju hur mycket jag faktiskt saknar den tiden. Idag är det möjligtvis en hund som smyger sig upp i sängen och det är väl kanske inte riktigt samma sak.
  • tankar2009

Man gör väl som man vill ang samsovning. Vi samsov i några veckor innan vi la sonen i sin korg bredvid oss. Sen bytte vi till spjälsäng när han blev för stor för korgen vid ca 4 månader och där ligger han fortfarande. (ligger bredvid mig tidiga morgnar då han har lite svårt att komma till ro...) Sonen är nu drygt 6 mån och vi funderar faktiskt redan på att lägga honom i eget rum. Det känns nämligen som att vi stör honom och även han stör oss i sömnen... (trots öronproppar) Men det är svårt tycker jag. Vill helst ha honom så nära som möjligt ju! Men efter att knappt ha fått sova något det första halvåret (vaknat varje till varannan timma under 2 månaders tid och sovit som bäst 3-5timmar i ett sträck) har sonen ÄNTLIGEN börjat sova hela nätter! Så sömnen är verkligen efterlängtad! Dessutom har jag och sambon sovit separerat hela tiden pga att vi ska få några sovtimmar var... Så vi längtar faktiskt efter att kunna sova ihop igen.

Som någon redan frågat; hur gammal är din yngsta dotter?

• Flickan och kråkan
    tankar2009 skrev 2011-02-23 21:46:24 följande:
    Man gör väl som man vill ang samsovning. Vi samsov i några veckor innan vi la sonen i sin korg bredvid oss. Sen bytte vi till spjälsäng när han blev för stor för korgen vid ca 4 månader och där ligger han fortfarande. (ligger bredvid mig tidiga morgnar då han har lite svårt att komma till ro...) Sonen är nu drygt 6 mån och vi funderar faktiskt redan på att lägga honom i eget rum. Det känns nämligen som att vi stör honom och även han stör oss i sömnen... (trots öronproppar) Men det är svårt tycker jag. Vill helst ha honom så nära som möjligt ju! Men efter att knappt ha fått sova något det första halvåret (vaknat varje till varannan timma under 2 månaders tid och sovit som bäst 3-5timmar i ett sträck) har sonen ÄNTLIGEN börjat sova hela nätter! Så sömnen är verkligen efterlängtad! Dessutom har jag och sambon sovit separerat hela tiden pga att vi ska få några sovtimmar var... Så vi längtar faktiskt efter att kunna sova ihop igen.

Som någon redan frågat; hur gammal är din yngsta dotter?
    Ni har ju en riktigt sömntuta  . Hade jag haft barn som sov så bra hade jag tackat min lyckliga stjärna . Gratulerar, säger jag .
  • jessi30

Min dotter har sovit i egen säng sen dagen vi kom hem från BB. Eftersom jag inte kunde amma så har det inte varit några problem och hon sover fortfarande i egen säng utan protester, med undantag då hon är sjuk. Självklart får hon ligga hos oss då om hon vill. Både jag och min sambo kom överrens om att hon skulle sova i egen säng från början. Och det är sååå skönt att kunna ligga i sin egen säng och få sova gott så man orkar med en hel dag med bus sen Glad

• henemo

För oss har det varit precis som för Hannah. Har en dotter på snart 10 och en son på snart 8 och de har sovit i egna sängar så fort jag slutat amma, t.o.m i egna rum redan då! Sen fick vi en liten Lisa i april förra året som sussar sött mellan mamma och pappa :) Ammade henne i 6 månader, sedan testade vi att ha henne sova i egen säng i vårt sovrum. Några gånger har hon sovit där, men knölar hon är det precis som Hannah säger av ren bekvämlighet och ett ömt mammahjärta som gör att hon hamnar i vår säng! Tycker det är helt ok så länge alla får sova gott! Tack för ni tog upp denna tråd. Så skönt att höra att det är fler än vi som har det så här!

• henemo

Hannah och ni andra som har era små i er säng - hur funkar det om ni åker bort från barnen och har barnvakt? Hur somnar hon/han då? Fungerar det? Vet knappt om jag vågar prova......vill ju inte lillan ska bli otrygg :(

• lövet2
    henemo skrev 2011-03-01 14:33:03 följande:
    Hannah och ni andra som har era små i er säng - hur funkar det om ni åker bort från barnen och har barnvakt? Hur somnar hon/han då? Fungerar det? Vet knappt om jag vågar prova......vill ju inte lillan ska bli otrygg :(
    Vi har nog aldrig ens tänkt tanken på att ha barnvakt över natten medan de är små. Däremot har det hänt när barnen börjar vara 1-2 år, och då har barnvakten snällt fått sova bredvid barnet om det behövts ...
  • Plutteli
    jessi30 skrev 2011-02-28 09:58:24 följande:
    Min dotter har sovit i egen säng sen dagen vi kom hem från BB. Eftersom jag inte kunde amma så har det inte varit några problem och hon sover fortfarande i egen säng utan protester, med undantag då hon är sjuk. Självklart får hon ligga hos oss då om hon vill. Både jag och min sambo kom överrens om att hon skulle sova i egen säng från början. Och det är sååå skönt att kunna ligga i sin egen säng och få sova gott så man orkar med en hel dag med bus sen

Låter skönt! Jag har just märkt vilken enorm skillnad det är på barn och barn trots att de är syskon. När vi fick barn nr ett hade vi bestämt att hon skulle sova själv från dag ett, men icke att det gick. Nu är barn nr två en månad gammal och sedan lite mer en en vecka sover hon i egen säng utan problem, hon har inte alls trivts lika bra med att samsova på nätterna. Däremot vägrar hon mer eller mindre att sova ensam på dagen ;)
  • La Lola
    henemo skrev 2011-03-01 14:33:03 följande:
    Då samsovs det såklart oxå...
    Varför skulle det vara nån skillnad?
  • Lychee

Jag har hittat bra läsning av Lars H. Gustafsson (barnläkare och docent) på growingpeople.se (se länk www.growingpeople.se/templates/Page.aspx&del=2) och som jag tänkte sammanfatta här i forumet.

Gustafsson beskriver en händelse som Mary Sheedy Kurcinka (föräldrapedagog, sömnpedagog och författare), var med om. Kurcinka letade efter ett passande vårdboende för sin demenssjuka mor och läste därför olika vårdboendes värdegrundsfoldrar. Hon hittade en som beskrev sin verksamhet följande:

På vårt hem uppmuntrar vi patienterna att vara oberoende. Var och en har sitt eget rum och förväntas stanna där över natten. Om patienterna kan förflytta sig själva och försöker lämna sina rum sätter vi upp en grind för att hindra dem. Oftast fungerar det bra. Om de ropar högt stänger vi dörren till dem så att de inte väcker de andra. Vi låter dem inte manipulera oss. Om de blir så upprörda så att de kräks väntar vi med att torka upp tills på morgonen. Då lär de sig att inte göra så en gång till. Vi sätter tydliga gränser så att patienterna ska veta att det är vi som bestämmer. Inget onödigt daltande. Vi kan inte springa runt och passa upp dem varje gång de vill något. Vi har annat att göra. Vi tänker inte sitta och hålla dem i handen. De måste lära sig att sova hela natten eller åtminstone ligga tysta om de vaknar. Och om de blir hungriga eller kissar på sig är det så att vår personal går sin första rond klockan sex. Det är viktigt att patienterna lär sig vänta.

Hon läste upp detta för sin föräldragrupp som snabbt avrådde henne för att sätta sin mamma på detta vårdboende. Kurcinka förklarade då att hon bara hade hittat på denna värdegrundsfolder utifrån det som hade sagts på förra föräldraträffen, om barn och sömn. Förra gången hade de nämligen gjort en lista på tips de fått angående barns sömnproblem. Detta är listan:

• De måste lära sig trösta sig själva!

• Ta inte över dem till er säng!

• Stå på dig med att de ska sova i sitt eget rum!

• Ge dem inte mat på natten!

• Sätt upp en grind så att de stannar i sitt rum!

• Låt dem skrika!

• Sätt ner foten – visa att det är du som bestämmer!

• Låt dem inte manipulera dig!

• Stäng dörren!

• Håll inte i dem, gunga dem inte, lägg dig inte intill!

• Vyssja dem inte till sömns!

• Stanna inte hos dem mer än två minuter!

• De måste lära sig bli oberoende!

Hon frågade föräldrarna om de tyckte att det var okej att föräldrar tillämpade den värdegrund hon hittat på, vid uppfostran av sina barn. Gustafsson menar att hon visar på en människosyn som står i strid med principen om varje människas rätt till en känsla av värdighet och värde. Oberoende av om det gäller en vuxen i arbetsför ålder, en äldre människa med demensproblem eller ett barn med sömnproblem. Gustafsson kritiserar sedan den vanligaste sömnmetoden i Sverige - den så kallade fem minuters-metoden, vilken Berndt Eckerberg är upphovsman till.

Eckerberg beskriver metoden så här: Efter en avspänd kvällsritual lägger man barnet i sängen och går ut ur rummet. Har barnet spjälsäng går man utom synhåll men tittar till det cirka var femte minut. Kan barnet gå upp ur sängen sätter man sig i en stol utanför dörren, så att man snabbt kan lägga tillbaka barnet när det springer upp. Man hjälper barnet bäst genom att vara så entydig som möjligt. Man skall alltså inte låta tröstande utan bestämd men ändå vänlig. Även om barnet sprungit upp ur sängen tjugo gånger. Man ger ingen kroppskontakt utom när man lägger tillbaka barn i sängen. Har barnet spjälsäng och ställer sig upp, lägger man inte ned det. Barnet lägger sig själv, förr eller senare… Under inlärningsperioden skall man alltså inte lägga ner barnet om det står upp och skriker, inte stoppa om det.

Metoden innebär att man ignorerar sitt barns skrik och protester och att barnet så småningom ger upp. Barnet har inget annat val än att rätta sig efter förälderns önskemål. Gustafsson skriver ”Barnet lär sig att det inte finns någon hjälp att hämta från föräldrarna, inte heller när man är rädd och förtvivlad - så varför då fortsätta att skrika?”

Gustafsson håller med om att metoden är effektiv, men frågar sig till vilket pris – vilka blir biverkningarna? Han ställer upp följande frågor:

• Hur påverkas barnets tillit till en förälder som överger barnet och lämnar det åt sig självt när barnet känner sig som mest ledset och övergivet? På kort och på längre sikt?

• Hur påverkas barnets känsla av värdighet och värde?

• Hur påverkas barnets självbild på kort och lång sikt?

• Hur påverkas anknytningen mellan barnet och föräldern? Finns risk för ambivalent eller till och med desorganiserad anknytning?

• Hur påverkas det ömsesidiga samspelet mellan barnet och föräldern när föräldern instrueras att negligera barnets skrik?

• Hur påverkas förälderns egen självbild och fortsatta föräldraförmåga av att undertrycka den naturliga impulsen att ta upp och trösta ett förtvivlat barn?

Svar på tråden Sovmetoder