• Hannah Graaf

Sovmetoder

Hej,

Tack för att du har hittat min tråd här på Familjeliv. Det här ska verkligen bli kul och jag hoppas att vi kommer ses här framöver och diskutera allt mellan himmel och jord. Vi kommer nog inte alltid hålla med varandra men det är så vi båda kommer lära oss mer, genom att lyssna på varandra.

Som veckans ämne har jag valt att ta upp sovmetoder. När jag fick min William var jag ensam och ung så efter att ha läst böcker om bebisar så förstod jag att det bästa var att låta honom somna i egen säng. Så när jag slutat amma så lärde jag honom direkt att sova i sin egen säng. I början skrek han men fort lärde han sig att lägga sig tillrätta och somna tryggt i sin egen säng.

För Mio, mitt mellanbarn, var det samma sak. Jag lärde honom tidigt att somna i sin egen säng. Jag var lite bortskämd för det var aldrig några problem. Killarna lärde sig fort att när det var läggdags så väntade sängens trygga vrå. Det var aldrig några problem och de ville sova i sina egna sängar, där somnade de lättare och sov bättre.

När Liv föddes tappade jag allt. Jag lät henne sova i vår säng och varje kväll nattar jag eller min man henne. Vi ligger och pratar med henne samtidigt som hon dricker sin välling och sedan ligger vi bredvid henne tills hon somnar. Och inte nog med det, när hon väl somnat låter vi henne ligga kvar i sängen hela natten. Jag vaknar minst fem gånger varje natt av en fot i ansiktet eller ett slag i magen, där hon fläker ut sig tvärs över sängen. Vi vet hur fel vi gör men har vant oss och framför allt tycker vi det är mysigt.

Jag har nu försökt att få henne att somna i sin säng. Har provat på olika metoder som t ex Fem-minuters-metoden, men jag klarar inte av att höra henne hjärtskärande gråt mer än en minut. Jag har tappat det. Kommer hon sova mellan oss till hon blir femton?

Hur kan man som förälder vara så dum när vi vet att det är fel? Det kommer bli otroligt jobbigt när hon inte längre kan sova i vår säng. Eller är det inte fel att ha henne i sängen?

Vad tycker du?

Kram 

/Hannah

• Svar på tråden Sovmetoder
  • Flickan och kråkan
    thisissarah skrev 2011-02-18 16:40:33 följande:
    Har hört att det ska finnas nån magisk 4 månaders gräns så man kanske får prova då och se hur det går.
    Skulle snarare säga att den är magisk åt andra hållet . Det är jättevanligt att de just behöver mer närhet vid insomnandet när de blir lite "äldre" för att de har mer intryck att smälta vilket inte är så lätt när man är relativt ny i världen. Om det finns någon slags magisk gräns för barns sömn så skulle jag snarare säga att den ligger när den första separationsfasen tagit slut efter 9/10 månader .
  • thisissarah
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-18 16:43:50 följande:
    Skulle snarare säga att den är magisk åt andra hållet . Det är jättevanligt att de just behöver mer närhet vid insomnandet när de blir lite "äldre" för att de har mer intryck att smälta vilket inte är så lätt när man är relativt ny i världen. Om det finns någon slags magisk gräns för barns sömn så skulle jag snarare säga att den ligger när den första separationsfasen tagit slut efter 9/10 månader .
    Åh säg inte sådär =P
    Har märkt att om jag bara lägger ner henne i sängen så blir hon arg, så de senaste gångerna så har jag fått vagga henne i famnen och sen lägga över henne och vyssja henne en stund till.
    Är väl för mycket begärt att bara lägga ner henne, vyssja och sen är det bra =P
  • Forumvärd
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-18 16:43:50 följande:
    Det märkte jag tydligt av med våra speciellt när de började att drömma livligt vid en så där 6 månader. Under den perioden så sov de faktiskt gärna i vår säng.
  • Hanna1987

Tove har mest sovit i sin egen säng som stått i vårt sovrum fram till hon var 6 månader, sen flyttade vi in den i hennes rum. Dock är rummet inte långt ifrån vårt men ändå eget. Då vi alla sover bäst så..
    I början sov hon första stunden i egen säng och sen när hon vaknade för mat fick hon lägga sig hos mig.. Men slutade nog med det i samband med att jag började med ersättning. Alltså när hon va runt 1 månad gammal.

Vi har lite problem med sömnen, vissa kvällar vaknar hon massor av gånger en stund efter jag lagt henne.. Och varje gång jag går upp till henne så lägger hon sig till rätta och tar nappen direkt, men vaknar en stund senare ändå :(

Hoppas detta bara är en övergång, men det har ju varit såhär i säkert två månader nu.. Drömmar?
    Hon kan också vakna ett par gånger, ibland fler, under natten och vill då ha nappen.. Oftast vaknar hon 01-02 och vill ha mat och sen igen vid 05-06 och vill äta igen..
    Men nu de senaste nätterna har hon bara vaknat vid 05.. Så hoppas hon lagt in de som rutin nu! Vi behöver ju sova båda två! :)
    Hon blir tyst och lägger sig tillrätta när hon är i min famn, men inte tillräckligt med ro för att somna utan det gör hon i egen säng.. Hon får inte ro när vi samsover, inte jag eller min sambo heller..

Ähh, nu känner jag att de nog blev lite rörigt.. Men är de något ni inte förstår får ni fråga ;) 

Tove 4/7-10 ♥
  • lövet2

Det går inte att tala om rätt eller fel när det gäller var babyn sover. Däremot tycker jag det går att tala om rätt eller fel när det gäller att tvinga in babyn i andra vanor genom att använda skrikmetoder. Låt babyn sova där den sover bäst, för en vacker dag är babyn ingen baby längre utan ett barn. kan man börja fundera på om man vill ändra något. Funkar det inte vid 1 år, så blir ju barnet faktiskt äldre med tiden, och redan vid 2 år kan man börja resonera med det.

Våra barn har alla utom ett sovit med oss i vår säng. Runt 1 år har vi börjat lägga barnen (sovandes) i egna sängar. Ja, visst har de kommit över ofta i början, men för varje månad som gått har det blivit alltmer sällan. Alla barnen har somnat själva i egna sängar före 3 år, men det har varit mycket olika vid vilken ålder de gjort det. Den snabbaste var bara 2 månader, och den långsammaste var nästan 3 ...

• karolina106

Varför är det fel? Om ni tycker det är mysigt och hon trivs, varför är det då fel? Låter urdumt att börja krångla när alla trivs.

• Plutteli

Hur skulle det kunna vara fel? Själv tror jag att det är det NATURLIGA att samsova. Tänk efter själv: Vore det verkligen det mest praktiska och optimala att lägga ifrån sig ett litet barn i ett annat rum/en bit bort om vi sov i en mer oskyddad hydda med rovdjur runt om? Sverige har ett av världens största boytor per person, vi har blivit bortskämda med att det är en "självklarhet" att varje barn ska kunna ha ett eget rum på direkten och föräldrarna ett "privatliv" i form av eget sovrum.
    Mina föräldrar har berättat för mig hur tex min pappa och hans föräldrar varje vinter sov tillsammans alla tre i vardagsrummet medan de lät övriga rum (undantaget köket) i hemmet stå kalla för att spara in på värme (och då var de relativt rika för sin tid), lika så gjorde min mamma och hennes familj. Att sova ihop är liksom vad vi alltid har gjort. Att man inte vill ha barnen sovande hos sig idag är mer en kulturell grej, men var och en väljer vi ju själva och om alla sover lugnt och tryggt är det ju skit samma hur man gör!

För egen del har det varit ett lätt val att samsova, mina döttrar har helt enkelt inte gett mig ett  annat val. Dotter nr ett (2.5 år nu) skrek sig blå om hon inte fick ligga på min eller makens arm när hon skulle sova, det var stört omöjligt att ha henne liggande på annat sätt. Hon började somna i sin säng vid 3 månader, då ville hon ha större utrymme när hon skulle sova men kom över till vår säng varje natt framåt småtimmarna. Runt ett års ålder började hon sova hela nätterna i sin säng och kom över först på morgonen för att gosa lite innan vi går upp. Hon sover i samma rum som vi övriga men har en egen säng, att ha henne i eget rum är inte tänkbart för då skulle det bli ett jäkla kutande på nätterna....
    Dotter nr 2 är bara 3 veckor gammal men precis som sin syster: Försöker vi få henne att sova liggande själv sover hon MAX 45. minuter och hon är orolig största delen av tiden om man inte ständigt buffar mjukt i rumpan eller dyl. Ska vi få någon nattsömn krävs det helt klart att hon sover med oss.

Kort och gott: Jag tycker INTE du ska ha dåligt samvete för att ni sover med er dotter och tro verkligen inte att du gör något fel!
    Din tjej kommer garanterat inte vilja sova med er när hon blir tonnåring

• Forumvärd
    lövet2 skrev 2011-02-18 21:16:42 följande:
    Det går inte att tala om rätt eller fel när det gäller var babyn sover. Däremot tycker jag det går att tala om rätt eller fel när det gäller att tvinga in babyn i andra vanor genom att använda skrikmetoder. Låt babyn sova där den sover bäst, för en vacker dag är babyn ingen baby längre utan ett barn. Då kan man börja fundera på om man vill ändra något. Funkar det inte vid 1 år, så blir ju barnet faktiskt äldre med tiden, och redan vid 2 år kan man börja resonera med det.

Våra barn har alla utom ett sovit med oss i vår säng. Runt 1 år har vi börjat lägga barnen (sovandes) i egna sängar. Ja, visst har de kommit över ofta i början, men för varje månad som gått har det blivit alltmer sällan. Alla barnen har somnat själva i egna sängar före 3 år, men det har varit mycket olika vid vilken ålder de gjort det. Den snabbaste var bara 2 månader, och den långsammaste var nästan 3 ...
    Skrikmetoder.
    Det är få saker som jag har så svårt att förstå som just skrikmetoder.
    Jag skulle inte kunna låta ett barn ligga och skrika sig förtvivlad till sömns
  • 3 barns mamma84

Samsover här med älsta på 5,5år sover i sin säng nu.
    Men när hon var mindre ca 2-3 år sov honom tllsammans med oss och det gick ju jätte fint.
    Lite jobbigt bara på kvällen när hon skulle sova men vi ville titta på tv och vara ''föräldrar men fria den kvällen''
    Så det blev skrik och bråk hon vägrade sova i sin säng och hon skulle ha oss brevid.
    Men tillslut blev det ett stopp hon sov i sin säng och än i dag gör hon det.

Sonen nu ja han är 2,5år blir 3år i aug och han sover först i sin säng sen på natten kommer han trippandes till oss med kudde och snuttefilt och napp och somnar om med oss.
    Han var fått försig nu att det ska han fortsätta med men okej ibland orkar man inte längre och ger sig.
    Men jag tycker att han har sin säng den ska han också använda.

Nu har vi en på 2månader första början sov han tillsammans med oss men ibland han han komma över till oss.
    Men denna kille vill jag inte lära att han ska sova och känna sig trygg i vår sig så han sover i sin vagga utan problem och det fungerar JÄTTE  bra

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Sovmetoder