• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sitter på tåget hem och ät mätt som en plätt efter att bl a ha käkat några LCHF-plättar... Idag har jag ätit så här, tacksam för synpunkter (inser att det inte är "fakirnivå" men det borde ändå vara ganska low carb eller?):

Frukost: 2 pones med Bregott, ost, skinka, örtte med lite havremjölk (oatly)
    Mellis: Te med lite havremjölk och 3 små nötbollar (paranötter + valnötter + kakao + kokosflingor)
    Lunch: Röra på 2 kokta ägg, massa räkor, lite Keso, lite CF, lite citronmajonäs, dill, örtsalt (MUMS)
    Eftermiddag: Ytterligare te med lite havremjölk
    Middag: Espresso med vispgrädde, några LCHF-plättar, 4 st ischoklad (kokosfett, 85%coklad, kakao, snabbkaffepulver)

OM det blir nåt mer innan jag lägger mig blir det nog samma som frukosten. Men just nu är jag mätt så jag mår illa så det kanske bara blir örtte...

För mycket? För ofta? För många måltider? För mycket havremjölk? (kanske 2 dl på hela dagen) Några andra misstänkta kolhydratkällor???

Pofiber i pones, blir det inte en hel del carbs ändå? (misstänksam)

K

• Kaya

Tack för input på min mat igår! Det blev inget mer sen för jag mådde så illa så jag var glad att jag slapp kräkas innan jag äntligen kom hem och fick duscha varmt, dricka en kopp örtte och ramla ner i sängen! Idag mår jag mycket bättre efter att ha sovit GOTT och gått en morgonpromenad i solen.

Jag gjorde pyttesmå pones, fick ut 13 st på Lindas recept, så jag hoppas att jag inte hamnade riktigt så högt som 35g carbs igår fast jag åt två såna! *oops* Däremot kan jag definitivt tänka mig att testa att dra ner på havremjölken, det går an att dricka te utan faktiskt även om jag är van vid den lite mildare smaken som blir på te när man har havremjölk i.

Jag ska försöka mig på att baka pones med kardemumma idag och fixa till en semla. Ska ha dem inne i ugnen mycket kortare tid än förra gången (bra tips att pensla dem med ägg så kanske de fåt finare färg utan att man behöver torka ut dem). Men hur ska man vara säker på att degen hinner svälla tillräckligt? Jag lät den stå säkert 30 min förra gången men ändå blev det sandigt och torrt. Degen blev liksom så fast (som trolldeg!) så det kändes inte som att det fanns nog med vätska i den för att låta pofiber och fiberhusk svälla ordentligt?

Jag har inget sötningsmedel alls hemma (har bojkottat sånt i många år...) så jag ska testa att blanda ner lite vaniljpulver i ponesdegen och ev tillsätta LITE agavesirap i den hemmagjorda mandelmassan. Det kommer ju ändå att bli löjligt mycket mindre kolhydrater än i en VANLIG semla menar jag!

Och till resten av familjen + svärmor gör jag vanliga semlor, jag bakade bullarna och lade i frysen innan jag började mitt nya liv...

K

• Kaya

Loreena jag tycker det var bra att du lyssnade på din kropp. Jag har också precis börjat, detta är väl dag 5 eller 6 för mig, och jag känner mig också bättre i kroppen på många sätt (framför allt är magen lugnare) men helt klart har jag vissa omställningsproblem, framför allt ILLAMÅENDE.

Jag kan inte låta bli att undra hur levern och gallan mår som ska hjälpa kroppen ta hand om allt detta fett???

Jag vet att LCHF-förespråkare naturligtvis anser att LCHF är BRA för hälsan och inte på något vis "farligt" eller skadligt, men nog måste det ändå vara så att de organ i kroppen som tar hand om fett får jobba hårdare och utsätts för mer belastning???

Nu ska jag ta ut mina pones som ska bli SEMLOR!!! Spännande...

K

• Kaya

Kittykat, det KAN definitivt vara så att jag äter för mycket varje gång, trots att jag tycker jag äter "pytteportioner", elt enkelt för att min stora problem förut har varit ÖVERÄTNING! Jag har ätit "nyttigt" och bra och varit medveten om GI osv, men jag har alltid varit en riktig storätare. Jag ska verkligen testa att äta ännu mindre MÄNGD vid varje tillf'älle och se om det hjälper.

Nu är det ju som sagt inte ens en vecka som jag har varit igång, så om illamående är ett "normalt" omställningsproblem så kan jag stå ut, bara det inte fortsätter för evigt!!!

Mina semmel-pones ser så fina ut! Ska bli jättekul och gott att provsmaka till eftermiddagsfikat!

Nu ska jag äta lunch. Ugnsomelett med bacon o champinjoner (frästa i mycket smör), piladelphia i omelettsmeten och lite parmesan rivet över - luktar SMARRIGT! Rucola till.

Mängden på min omelett (delar den med svärmor) blir 1 ägg, ett par msk philadelphia, 1/2 baconpaket, ett par tsk parmesan, kanske en matsked smör, några champinjoner. Mycket? Eller lagom?

K

• Kaya

Jucea, tack för kommentar! Ja det var MIN del av omeletten jag skrev. Orkar tyvärr inte äta ett ägg till, för det är ju ägg i semlan jag ska äta sen också och det har blivit en hel del ägg på sistone om man säger så... *pust* (vill vara snäll mot lilla gallan också! )

Det var en jättegod omelett! Så himla smarrig! Hoppas nu att mängden var precis LAGOM så jag är LAGOM sugen igen när det blir dags för eftermiddagfika med semlor. Jag har gjort egen mandelmassa åt mig av skållade och skalade ekologiska mandlar, LITE agavesirap och lite vispgrädde så det blev lagom konsistens. Det är nästan löjligt hur mycket jag ser fram emot just DETTA fettisdagsfika!

Middag ikväll (sen middag blir det idag) blir förmodligen grönsaker, blomkålsmos och falukorv (nån sort som faktiskt hade under 5 g carbs per 100 g). I vanliga fall brukar jag undvika korv, men jag är ju småbarnsmamma och har dessutom svärmor på besök så det får helt enkelt bli lite svensson...

K

• Kaya

Rapport om mina semlor.

Tyvärr blev jag jättebesviken! Jag hade ju inget sötningsmedel och om jag ska göra detta någon mer gång får jag nog skaffa sukrin eller vad det hette för det här blev inte bra. Mina nya pones med kardemumma och vaniljpulver i smakade nästan "surt" (av Kesellan???) när de kombinerades med hemmagjord mandelmassa (mandel, pyttelite agavesirap, grädde) och vispgrädde. Det gick att äta men var inte alls så smarrigt som jag hade tänkt och jag åt definitivt bara EN liten fast jag hade fixat iordning två åt mig själv (de andra lär jag äta upp imorgon, det var inte så illa så det inte "gick" att äta!).

Hmmm...

Hoppas att dessa kardemummapones smakar gott med Bregott och ost på till frukost så jag har någon nytta av dem ändå!

jag är definitivt en MACKMÄNNISKA och den stora utmaningen för mig med LCHF är och kommer att förbli att hitta bra alternativ till mackor, något att lägga pålägget på som KÄNNS och SMAKAR som bröd! Hittills har jag testat nötbröd som jag hittade på själv (sådär, ok smak men väldigt smuligt och ganska stabbigt + förmodligen en hel del carbs av nötter o frön), oopsies (tyvärr var dessa för mycket "kall omelett" för min smak) och pones, som båda gångerna blivit torra och grusiga och trista...

Sesambröd var det nån som nämnde? Recept? Lembas? Vad är det? Recept?

Och så hörde jag nåt om matmuffins med bacon och fetaost...? Recept?

K

• Kaya

Suverän länk Jucea!!!!

Jag fattar inte hur lingon kan ha så mycket mer carbs än hallon??? Jag menar hur mycket sötare smakar inte hallon!?

K

• Kaya

FiaFnderar - blomkålsmos gjorde jag ofta även innan jag började med LCHF eftersom det är så sjukt GOTT! Jag älskar blomkål! Vitkål är också supergott så det blir nog inget fel på smaken med det som du föreslår, däremot tror jag inte att mixad vitkål blir lika lik "mos" i konsistensen som blomkål, om det nu är en ersättare för potatismos man är ute efter!

Jag blev så förvånad för efter pones-semlan har jag inte mått ett enda dugg illa, som jag har tenderat att göra sen jag började med detta, däremot blev jag plötsligt SVINHNGRIG nu "bara" 3 timmar efter fikat, vilket inte har hänt sen jag började äta LCHF!!! kan det ha varit den LILLA LILLA mängden agavesirap i min hemmagjorda mandelmassa som orsakade det suget?! (Tillsammans med mandeln, antar jag, som ju också ger en del carbs)

Jag äter jättegod ost i stora lass för att bli nöjd och bara NJUTER (det är helt OK att jag inte "får" ta en frukt!), snart ska jag börja laga en riktigt fet och god middag...

Nu blir det FET-TISDAG varje dag!

K

• Kaya

Tack för recept på lembas! Nån som vet om man kan ta Fibrex istället för kruskakli (samma mängd)? Jag frågar bara för att jag har det förstnämnda hemma, men inte det sistnämnda!

K

• Kaya

Nikhita - jag har samma problem som du. Jag gillar visserligen grädde men just i kaffet vill jag ha mjölk. Jag försöker hålla mig till en skvätt standardmjölk och har märkt att jag inte hinkar i mig samma mängder kaffe nu när jag äter LCHF som jag brukar (undrar varför?) så jag hoppas att den lilla mängden mjölk inte ska sabba dagens kolhydrat/fettbalans alltför mycket.

Jag har i alla fall slutat med havremjölk i mitt te och det funkar helt OK så där spar jag in en del carbs!

TUSEN TACK för en lång rad pannkaksrecept Denebola!!! Gissa om jag kopierade och sparade?!

Dagens första fråga handlar om olika produkter med tomat. Använder ni tomatpuré, torkade tomater, krossade tomater på burk, konserverade hela tomater på burk etc? Jag inser att det är en del kolhydrater i tomater, och det blir väl mer koncentrerat när de är processade på något vis (min tomatpuré hade typ 15/100 tror jag!!!) men det kanske ändå kan funka i en LCHF-kost om man tänker på mängden samt hur man kombinerar det med annat?

Idag måste jag testa att baka någon ny sorts LCHF-bröd för jag åt upp mina sista två naturella pones till frukost (de var inte så himla goda längre, bakade dem ju i söndags...) och har nu bara några kardemummapones kvar som jag inte är så sugen på (semlan smakade ju surt och konstigt!). Jag tror jag ska testa lembas och/eller sesambröd.

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**