Inlägg från: FiaFunderar |Visa alla inlägg
  • FiaFunderar

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag hoppar in här om det går bra Glad

Jag började med LCHF förra måndagen. Det enda "fusket" som har varit den här veckan är vinet som dracks i fredags och lördags.
    Jag tycker att det funkat riktigt bra med maten. Hade knappt hört talas om LCHF förän ca 2 veckor sedan men läste mycket om det och ville prova själv. Jag tänker fortsätta!

Vägde och mätte mig imorse. Jag har gått ner 1,8 kilo och minskat 5 centimeter runt magen. Runt rumpan hade jag bara tappat 1 cm och det blev jag besviken över men men... Inget att göra något åt nu utan det är bara att fortsätta äta och se glad ut SkrattandeSolig

Kön: Kvinna
    Ålder: 26 år
    Längd: 171 cm

Startvikt: 72,5 kg
    Delmål: 68
    Målvikt: 64 kg

Vikt idag: 70,7 kg

• FiaFunderar

Nu äter jag frukost Glad '
    Idag fick det bli ett paket bacon och ca 2 dl hemmagjord coleslaw (rester från igår). Smaskens!

Vad äter ni till frukost idag? Solig

• FiaFunderar
    Linda1976 skrev 2011-03-01 08:04:26 följande:
    1 Pones med Bregott havssalt och skinka,  ett par msk hallon m vispgrädde. 

Till lunch blir det köttfärsbiff, bacon och coleslaw. 
    Mmm hallon och grädde är favoriten här hemma Tungan ute
  • FiaFunderar
    Asereht skrev 2011-03-01 07:48:21 följande:
    Hej! Jag räknar inte, jag håller mig bara till bra livsmedel (5/100). Äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt. Äter lite mörk choklad till helgen då och då men annars undviker jag allt med socker. Det funkar för mig eller har funkat hittills ska man väl säga för nu går det lite trögare. Fast å andra sidan har jag tappat 20 kg sedan oktober 2010 så att det går lite trögare nu känns rätt naturligt.

En del räknar allt de äter men jag orkar inte hålla på så. För mig handlar det här inte bara om vikt utan att lägga om hela mitt tänkande runt vad jag äter och förändra min livsstil. Jag vill ha en avslappnad inställning till mat och ätande vilket jag inte har om jag hela tiden ska oroa mig för vad jag äter och om jag måste räkna allt. Då får det hellre ta lite längre tid. Men det är min personliga inställning, En del ser lchf som en diet för att gå ned i vik,t jag ser det som ett alternativt sätt att leva för att må bättre och få en bättre fysik på vägen.
    WOW vad du är duktig! Grattis den super viktminskningen!
    Jag är bara lite nyfiken på hur de i din närhet reagerat på att du tappar så mycket med LCHF. Har du lyckats "omvända" några fettskrämda människor? Skrattande
    Äter ni likadant i familjen eller är det bara du som äter lchf mat?

Vad tycker ni andra? Har ni haft lätt att förklara för människor varför ni äter som ni gör eller är det mest negativitet ni möter? Har folk varit negativa till en början när ni/du börjat med denna livsstil och sen vänt och faktiskt tyckt att det är ganska bra när de ser att ni går ner i vikt eller blir mer friska och krya helt enkelt?

Lite nyfiken bara Solig
  • FiaFunderar
    Faile skrev 2011-03-01 09:52:12 följande:
    Ska även tillägga ( eftersom frågan kom upp ) att jag och min man båda äter strikt lchf, ca 20gram kollisar om dagen.
    Barnen som är 2 och 3 år får däremot kolhydrater till, långsamma sådana mest dock i form av fullkornspasta, fullkornsbröd osv.
    Nu har jag inte pratat med så många om den här kosten men jag var tvungen att skryta lite till min bästis när jag gick ner närmare 2 kilo på en vecka. Hon blev jätteglad och förklarde att det var så hon åt ungefär men att hon käkade lite kolhydrater för att hålla vikten. Hon har världens snyggaste kropp. Har gått från 69 kilo till ca 54 och tränar lite lagom mycket.

Jag ser det som nyttigt och intressant att prata med andra om vår kost. Jag får idéer och jag får ge råd till andra om mina erfarenheter. Men ibland känns det som att det är "fult" att prata om mat. Att man är "inte så jäkla duktig" som gått ner 2 kilo på en vecka... Det är bara vätska osv...
    Lite tråkigt tycker jag.
  • FiaFunderar
    sevila skrev 2011-03-01 10:41:56 följande:
    jag hoppas att det inte är enbart vatten för jag startade med 84,6kg men då var det svältbanta som gällde och på en vecka gick jag ner till 81,2 på på torsdagen på v2 så övergick jag till lchf och när jag vägde igår var som sagt 80,5 men idag 79,9 :) så jag antar att jag måste ha gått upp lite där emellan att svältbanta och börja med lchf .

men men det är bara min tanke vi får se,,

Det måste vara flera som frågat innan men jag måste ha missat
    jag bor i Lund var kan jag hitta fiberhusk och pofiber och sukrin,, finns det absolut inget socker i sukrin ? jag har kollat på Ica men hittar inget :(
    sen har jag hört om lchf glass var hittar ni det?
    Många frågor :S
    Nu bor inte jag i Lund men här i Norrköping så kan jag handla det där på Ica supermarket och på Citygross Glad
  • FiaFunderar

Okej nu behöver jag lite tips!
    Min mamma och syster (+sambo) har kämpat ganska länge med vikten. Idag har jag ringt dem båda och förklarat att  jag börjat äta enligt lchf och berättade mina resultat. Min mamma blir jätteglad och säger att hon verkligen behöver en pusch för att komma igång. Hon vet en del om lchf eftersom jag har en Mormor som nästan  bara äter enligt det.
    Min syster blir lite mer "syrran" här ovan i tråden, förnekelse och lite det där "Jag vet redan, ja men jag gör ju så" osv osv... Men jag vet att hon så gärna vill.

Nu har jag bestämt att jag ska göra ett LCHF-paket till dem Skrattande Ett startkit liksom.
    Vad skulle ni stoppa i det paketet om ni skulle ge det till en person som behövde en lchf-spark där bak Tungan ute

* Ett måttband
    * Papper & penna
    * Fiberhusk
    * Pofiber
    * Recept eller kanske nåt slags matschema för första veckan?

Om ni vill så får ni gärna ge förslag och gärna ett förslag på ett "Första-veckan-matschema"

• FiaFunderar

Så där ja Skrattande Nu har jag fått in syrran på rätt spår. Inatt när jag kom hem så läste jag på hennes facebook: "Jaha nu är det visst stenhård LCHF mat som gäller"

Jag vet att hon läser min blogg och hon vet att maten gett bra resultat på min kropp hihi Så nu MÅSTE hon ju bara prova Solig

• FiaFunderar

Jag är inne på min 2:a vecka med LCHF och jag tycker det är stooor skillnad från vecka ett till två.

I vecka ett så kände jag riktigt hur magen drog ihop sig och jag kände mig inte svullen alls. Men den här veckan känns det inte alls så. Magen känns mer svullen (men inte mycket) och det visar inget på vågen...

Någon som har ett tips på vad jag ska göra? Är det kanske att dra ner på mejeriprodukterna?

• FiaFunderar

Ja jag får ge det några veckor till... Jag vet att det kan ta tid. Det var just den där känslan att känna sig svullen som jag inte gillade.
    Jag äter nog inte allt för mycket mejeriprodukter. Har aldrig grädde i kaffet tex. Vill ha mitt kaffe svart Glad 
    Jag äter 3 gånger per dag. Till frukost blir det ofta ägg och bacon. Till lunch blir det kött, nån grönsak och gräddsås eller kryddsmör och till middag brukar jag ta rester från lunchen eller bara käka några ostar och dricka vatten.

Idag blev frukosten (efter en skön 5 kilometersrunda ute):
    3 kokade ägg som jag mosade med smör och hade i lite majjo, persilja och lite salt! GOTT! Tungan ute

Lunchen idag (som blir vid 18-tiden. Jobbar kväll)
    2 kotletter med massa vitlökssmör och sugersnaps. Och så lite tomat/mozzarella sallad. Drömmer

Inatt när jag kommer hem kan jag ta mig en liten brieost bit Glad

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**