Inlägg från: FiaFunderar |Visa alla inlägg
  • FiaFunderar

**Den stora feta LCHF-tråden**

klurilur skrev 2011-05-06 10:01:51 följande:
    Fattar inte vad jag gör för fel, jag går upp i vikt av denna metod.
    Är super strikt, men känner mig bara plumsig:(
    Vad äter du om dagarna då?
  • FiaFunderar
    Kaya skrev 2011-05-06 09:53:54 följande:
    Helt suveränt!!! Det låter så himla gott och härligt, varför skulle nån enda människa "sakna" potatis, bröd osv om man får allt det DÄR?

Jag började redan förra sommaren (UTAN att ha börjat öra LCHF) ha som tillbehör till grillat stora sallader med oliver, fetaost, grillad halloumi osv och "glömde bort" potatisen för det mesta... (men jag brukade ha vattenmelonbitar också till salladen, such, det är vissa såna där saker som känns lite jobbiga ibland, att man nu inser vilken kolhydratbomb vissa frukter är som man älskade förut...)

Jag ska precis sätta in ett experimentbröd i ugnen, hoppas det blir ett bra "basbröd" för frukostmackor, mellis osv under helgen. Jag vispade ihop ägg, smält smör, Mellangrädde och vatten. Tillsatte pofiber, fiberhusk, sesamfrön, linfrön, mandelmjöl och lite bakpulver, salt och brödkryddor. Lät det svälla i 20 min, och nu ska det gräddas, dekorerat med lite linfrön strödda ovanpå. Håll tummarna för att det blir smarrigt!

När det är klart ska jag baka en LCHF-tigerkaka att bjuda på på torpet under helgen. Hittade ett recept på nätet och det receptet var orsaken till att jag beställde kokosmjöl från LCHF-butiken! Ska bli väldigt kul att bjuda på en jättesnygg kaka som förhoppningsvis både ser ut och smakar som den "ska"...

Idag har jag kört lite morgonyoga (underbart), bytt sängkläder, sorterat all tvätt och kört igång tvättmaskinen osv på morgonen samt ätit världens godaste frukost: kaffe + lite Mellangrädde, 4 pyttebitar rostat LCHF-valnötsbröd med Bregott, 17% ost, skinka och isbergssallad... Till lunch blir det väl nåt omelett-aktigt som vanligt. Till middag, hmmm... fisksoppa? Med en bit av det nya brödet till kanske.

Tänk att det ska vara så gott med mat!

K
    Ja men visst är det härligt!
    Jag fuskade och hade i små honungsmelonbitar i salladen och det var uppskattat. Själv petade jag i mig två bara för att de såg så smarriga ut.
  • FiaFunderar
    Asereht skrev 2011-05-06 09:35:56 följande:
    Klart du kan ha kokosfett i vattnet. Det löser sig direkt i varm temp. Jag dricker inte kaffe utan har det i mitt te. Sen kan man ju ha det att steka i också istället för smör, Som någon skrev tidigare så är ju kokosfett 100% fett till skillnad mot smör som är 80%, snäppet bättre på alla vis alltså. Dricker man det får man också fina lena läppar, liten bonus.
    Ja men det var ju hur bra som helst mot läpparna haha. Ligger här och smuttar i mig en kopp kokosfettvatten Tungan ute Vad smarrigt det låter... eller inte haha.
  • FiaFunderar
    jeng skrev 2011-05-06 18:32:44 följande:
    Löparskor och 2 bikinis (eller rättare sagt 4 delar i samma bikini-serie) inköpt! Fick gå ner till strl 38 (!!!!!) i bikinin! Jisses. Stod där i början och var sur för att dom inte hade några 44or!!!
    Vad blev det för skor? Glad
  • FiaFunderar

Börjar dagen med en stor kopp citronte med riven ingefära i och en stor sked kokosfett.
    Jag gjorde en kopp till mig och en till sambon. Jag gav honom koppen och sa: här varsågod! Tack säger han och dricker. Han bryr sig inte ens längre vad det är i Förvånad Han börjar vänja sig vid mina konstigheter hihi Solig

• FiaFunderar

Ingenting händer på vågen här!!! Ett ständigt gungande mellan 69-70,5 kilo... SUCK!! Jag vill verkligen ner till 65.

Igår fick jag mina örter på posten som naturläkaren ordnat till mig. Och det var många olika som skulle sätta igång ämnesomsättningen och hjälpa kroppen med att få ut gifterna i kroppen så jag får väl se om de ger min kropp en spark i baken.

I övermorgon åker vi till Spanien i en vecka och det är ju alltid lite svårare med maten utomlands! Men jag ska göra så gott jag kan. Men lite spanskt rödvin om kvällarna kommer jag inte kunna hålla mig ifrån Tungan ute

• FiaFunderar

Vikt igår: 70,5 kg
    Vikt idag 69,2 kg

Hade min sista mensdag igår så nu visar vågen lite mindre... Jag får se vad som händer nu denna vecka! Är väldigt nervös inför maten denna vecka men egentligen borde det inte vara för svårt att köra på LCHF/GI när vi är i Spanien. Vi har hyrt ett hus och kommer laga mycket mat "hemma". Så det kommer nog bli mycket plockmat. Oliver, olika skinkor, fetaost, grönsaker, ostar... och Vin såklart Tungan ute

• FiaFunderar

Halloj!!!
    Nu är vi hemma efter en solig vecka i Spanien!
    Jag vågade inte ställa mig på vågen igår kväll när vi kom hem men imorse när jag gick upp kunde jag inte låta bli. Jag gissade på 2 kg plus men blev glatt överraskad när den visar endast plus 0,5 kg! (69,9 kg)
    Efter 8 dagar med lite snabbmat till och från flyg och sedan en himla massa god mat och DRICKA i Spanien så trodde jag att jag skulle svält upp som en blåsfisk...

Men nu är det strikt LCHF i 2 veckor så får vi se vad som händer. Sambon är mer motiverad än någonsin (han gick upp 1,5 kg) Imorgon börjar vi med löpningen också.... Längtar till att komma i form Skrattande

Hoppas att det har gått bra för er andra den här veckan som varit!

• FiaFunderar

BRA BÖRJAN FIA!!
    Sambon kom hem med skinka och en liten påse färskpotatis från affären! Skrikandes 
    Det slank ner 6 små små potäter tillsammans med mycket skinka och en hög majjo/gräddfil blandat med gräslök.

Fy mig men nu är det slut på det roliga och resten av veckan  ska gå i LCHF tecken. Sambon var ju i alla fall duktig på att handla allt det andra som vi faktiskt får äta. Så jag hoppas på en bra vecka :) 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**