Inlägg från: FiaFunderar |Visa alla inlägg
  • FiaFunderar

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ni som gillar kantareller: Jag la in ett recept på kantarellpaj i Recepttråden. Jag gjorde den igår och den blev supergod. Glad
  • FiaFunderar

Ville sätta igång viktminskningen igen efter en väldigt lat, god och skön semester och började förra måndagen (15/8). En hel del träning och åt väl inte så där jätte mycket kollisar.
    Vägde mig i måndags igen och vågen visade... uppåt!!! Skrikandes Så förbannad jag blev. Så i måndags bestämde jag mig för att köra strikt LCHF och vips så försvann 1,5 kilo... på 2 dagar! Sjukt... men bra Solig

Idag blir det kasslergratäng till middag. Blir den god så kommer jag lägga upp receptet i recept-tråden. Tyvärr har jag inte lyckats ätit något idag eftersom jag oroar ihjäl mig för min hund som ligger på djursjukhuset - huggormsbiten Rynkar på näsan

Så för att hålla tankarna borta från det så har jag förberett dagens middag... Hoppas den blir god som sagt!     

• FiaFunderar

Skärpning för min del nu! Måste strikta till det lite igen tror jag. Vågen står och gungar fram och tillbaka 1kg upp... 1 kilo ner osv osv
    Idag har jag i alla fall ätit en karrékotlett med massa vitlökssmör, ett stekt ägg och sallad. Det blir samma till middagen på jobbet.

Motion idag: Jogging 5 kilometer 

• FiaFunderar
    Allrona skrev 2011-08-30 10:44:38 följande:
    Hur har ni förresten gjort vid konferenser med jobbet? Åker med hela min arbetsplats om en månad och är borta 2 nätter. Jag har inte ens berättat för någon här att jag kör LCHF (för att slippa alla påhopp Flört) så det känns konstigt att beställa specialkost. Planen är nu att ta den vanliga maten och äta det jag kan äta och skippa resten. Tror ni det funkar?

Säg att du inte tål vissa saker (typ kolhydrater). Att du får väldigt mycket magont osv. så därför måste du ha specialkost.
    Nämner man LCHF brukar folk titta konstigt på en men säger man att man inte tål och är allergisk så brukar folk vara mer förstående Obestämd 
  • FiaFunderar
    Veckans Meny:

Måndag: Fläskkarré med kryddsmör och sallad
    Tisdag: Bacon och löksås med "zucchinispaghetti" och riven ost
    Onsdag: Hemmagjorda hamburgare med cheddarost och blomkålsmos till det
    Torsdag: Chevapcici med ajvar, egen (fet) tzatziki och sallad
    Fredag: Baconinlindad kycklingfilé med blomkålsris och en fet currysås

MUMS Tungan ute   

Jag har märkt att det är SÅÅÅ mycket bättre att skriva matsedel innan veckan drar igång och sedan handla bara efter den! Förra veckan när barnen var här så handlade vi efter matsedeln vi skrivit och höll oss till den hela veckan. Allting räckte till och gick på 850 kronor. Då köpte vi bregott, ost, storpack köttfärs och lite annat som håller längre än en vecka också.

Igår handlade jag för den här veckan. Först gick jag igenom kylen och frysen för att se vad vi hade hemma och sen gjorde jag denna matlista ovan. Igår handlade jag för 350 kronor och då ska vi inte behöva handla nåt mer för den här veckan Glad
    Så himla skönt att VETA varje dag vad man ska laga och inte stå där och glo in i kylen i flera minuter och inte komma på några ideér.

Denna matsedel är alltså för mig och min sambo och vi gör maten ganska tidigt på förmiddagen och äter det som frukost/brunch och sedan gör vi varsin matlåda och tar med till jobbet. Så vi äter 2 gånger per dag och då äter vi oss verkligen mätta. Funkar kanon!
    Lite tips bara så där en tisdag fm Solig    
  • FiaFunderar
    Dissan skrev 2011-08-31 09:40:49 följande:
    Jaaaaaaaa! Vägde mig i morse och på evigheter är jag nu nere i normalvikt på BMI skalan:) jag räknas inte längre som överviktig:) Har visserligen 7 kg som jag vill gå ner men detta är ett stort steg i rätt riktning!!

Grattis Skrattande
  • FiaFunderar

Jag jobbar på sveriges största matgrossist och vi har arla som vår största leverantör. Och vi har haft väldigt mycket problem med att få fram smör i ca 2 veckor nu. Jag fattar inte varför det är så. Vi har bara fått till svar att det är slut. Obestämd 
    Smör är ju det viktigaste i mitt kylskåp!!!

*~~~~FiaFunderar~~~~*
  • FiaFunderar

HALLOJ!
    Nu är det jätte längesen jag skrev här i tråden! Jag blev gravid i mitten av augusti och slutade med lågkolhydratskost ganska så ofrivilligt kan jag väl säga.
    Jag har inte mått så där jättedåligt som vissa gör men jag var tvungen att äta på direkten när jag fick hungerskänslor. Det hände väl 5-6 gånger om dagen och jag fick ta det som fanns hemma eller det som fanns på jobbet. Jag mådde ganska dåligt över detta eftersom jag hade ställt in mig på att jag ville äta enligt GI/LCHF även under graviditeten. Men jag fick verkligen avsmak för fettiga saker och ägg och bacon. Det gick bara inte att få ner.

MEN NU... Nu har jag och sambon bestämt oss för att hoppa på detta tillsammans igen.  
    Jag lider av huvudvärk var och varannan dag och magen krånglar också en hel del. Jag är helt övertygad om att kolhydratssminskning kommer hjälpa mig med detta Solig    

Så nu ska jag börja skriva matdagbok på bloggen. Jag kommer skriva om vad jag äter och hur förändringarna i kroppen är. Både graviditetsmässigt och matmässigt. Jag tänkte att jag blir lite mer pressad att hålla mig till detta om jag vet att folk läser och följer mig genom detta Flört

Jag kan tillägga att jag kommer inte äta jätte strikt lchf eftersom jag inte är ute efter att banta/gå ner i vikt.    

Jag hoppas det går bra för alla er andra LCHF:are Skrattande  

• FiaFunderar

Jag måste bara höra vad ni tycker:!?

Idag när sambon hämtar sin son på dagis så frågar han honom om han åt någon mellis på dagis. Då berättar lillkillen att han har ätit 6 mackor!!!! Förvånad till mellis...
    Igår åt han 2 stora skålar med fil och 2 mackor till det.

Vi äter alltid lagad mat här hemma vid 17.30/18:00 på kvällen. Vi tycker det är en lagom tid för alla. Lillkillen går och lägger sig klockan 19:00.
    Men nu har han sluta äta våran lagaed mat för han inte är hungrig. Om han skulle få för sig att äta nåt så säger han bara att han vill ha macka! Idag fick han 1 potatis och en halv panerad fisk till middag och han åt 2 tuggor och orkade inte mer.

Jag tycker det här är helt sjukt, om jag ska vara ärlig, att dagis låter honom äta hur mycket han vill klockan 15:00 på eftermiddagen. Här om dagen när sambon hämtade honom så satt han fortfarande och åt fil och macka när klockan var 15.30... Då har han alltså suttit i 30 minuter.
    Jag trodde mellis var en frukt och en smörgås ELLER lite fil eller nåt liknande.

Känns väldigt tråkigt att han börjar nobba maten här hemma Rynkar på näsan   

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**