Inlägg från: FiaFunderar |Visa alla inlägg
  • FiaFunderar

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2012-01-25 12:25:20 följande:
    På lördag bär flyttlasset av! :D Äntligen får jag komma hem till Dalarna igen! Jag har lagt LCHF åt sidan den här veckan, för mitt prio 1 just nu är att hinna städa och packa allt. Magen säger dock gluuurk och fogarna protesterar. Jag har inte haft ont i fogarna alls under den här graviditeten, men igår hade jag så ont så jag fick gå och lägga mig tidigt. :/ Tror ni LCHF hjälper mot onda fogar? Eftersom att smärtan kom direkt när jag började äta normalt? Eller så har jag kanske bara städat lite för mycket...
    Efter att sonen föddes hade jag ont i fogarna i 9 månader och smärtan försvann typ i juni. Om smärtan försvann under sommaren på grund av sommarvärmen eller pga. kostomläggningen eller D-vitaminet jag fick av solljuset vet jag inte. Vad tror ni?

http://johannaskost.blogspot.com/2009/08/graviditetsbesvar.html
  • FiaFunderar
    luspudel skrev 2012-01-26 11:43:41 följande:
    Jo alltså jag förstod att det kunde (skulle) bli jobbigt att ställa om sig. Jag äter aldrig godis eller så i veckorna heller, men förvisso kh då i vanliga fall. Och visst, jag har inte testat så mycket mat ännu men det finns ju inget gott alls att äta typ! Och det jag gillar måste man vara restriktiv med. Typ hallon, nötter och mjölkprodukter. Jag ville börja med detta för att slippa räkna... Inte räkna ännu mer! Önskar jag hade råd att köpa massa mandelmjöl (eller för all del mandel) eller pofiber men det är ju svindyrt. Iallafall. Jag har inte slutat än, jag bara vacklar...

Jag tror aldrig att jag har ätit så god mat i veckorna som jag gör nu... Så att det inte finns någon god mat att äta när man äter enligt LCHF tycker jag är helt fel.
    Jag tycker att kycklingfilé, en fin sallad eller ugnstekta rotfrukter med någon god fet sås till är godare att äta på en onsdag än tex. stekt falukorv och slabbiga makaroner med ketchup.
    Men alla tycker vi självklart olika.
  • FiaFunderar
    Loreena skrev 2012-01-30 11:07:07 följande:
    Nu har vi äntligen landat i den nya lägenheten efter flytten! :D Jag är så lycklig av att vara hemma i Dalarna igen. Under flytten så har jag frossat i en massa skräp, pizza var och varannan dag etc. och så fick jag diverse graviditetsbesvär på köpet. Foglossningen som jag inte känt av innan plågar mig och jag är svullen, om fingrarna, vristerna, runt ögonen och jag tycker tom att jag är svullen runt näsan! Jag somnar återigen kl 21 på kvällen trots en tupplur mitt på dagen.
    Så nu blir det verkligen nya tag! Nu ska jag hålla mig till en liberal LCHF igen och se om svulladen, foglossningen och tröttheten lindras.

Idag blev det omelett med bacon, ost och tomater till frukost och ostrullar, kaffe med grädde och skinkrullar med majonäs till mellis. Jäklar vad gott! :P Basturökt skinka med majonäs i, det är riktigt fina grejer det!

Så ni som har svårt med ägg/omelett till frukost - testa att skiva en tomat, ett ägg, lite salladsblad, några rullar skinka och så majonäs över... det blir som smörgåstårta fast utan smörgås..:P Om ni inte gillar skinka så ta räkor eller lax istället. Det känns riktigt lyxigt som frukost tycker jag! :)
    Det är så sjukt att det märks så tydligt när man "fuskar".
    Jag och bonussonen hade myskväll i lördags och lat som jag var så köpte vi McDonalds (händer väääldigt sällan annars) och sen fick han en liten påse godis och så köpte vi chips och dipp.
    Vi åt upp halva chipspåsen tillsammans och så åt jag en QP & Co.
    Igår söndag så tog jag en rostad macka med kaffe till frukost och sen blev det inte så mycket mer fusk mat. MEN jag är svullen runt ögonen och det ser ut som mina "tröttpåsar" under ögonen är på väg tillbaka. FORT går det och nu ska jag vara riktigt skärpt den här veckan.

I helgen ska vi till London och jag är rädd för hur det ska gå med maten där. Ägg och bacon till frukost hoppas jag på i alla fall Tungan ute
  • FiaFunderar
    Saandrisen skrev 2012-01-30 15:44:05 följande:
    Tkr bara LCHF är onödigt när man kan äta vad man vill och gå ner i vikt bara man träna.. Kan säga att jag åt en massa godis och gick ner i vikt på det och det är satans helvete massa kalorier i det.. så man kan äta vad som helst man behöver inte gå på en spec diet.. dessutom kan man få minnesförlust av LCHF så vill ni ha det så varsågoda.. 

Verkar som en del av ditt IQ försvann när du åt så också.
    Handlar allting om att gå ner i vikt? Det finns sååå många människor som äter LCHF för att man mår bra och för att kroppen inte är gjord för att äta massa konstgjorda saker.
    Usch vad osmart du framställde dig själv alldeles nyss hahaha
  • FiaFunderar
    Noomi81 skrev 2012-01-30 16:04:50 följande:
    Vad bra att du har hittat ett sätt att äta som passar dig Saandrisen. Själva har vi här i tråden valt att äta enligt LCHF för att det är vad VI mår bra av. Detta är alltså inte en diskussionstråd om LCHF:s vara eller inte vara, utan tips och idéer för oss som följer kosten.
    By the way, du kanske borde tala om för den här minnesmästaren att  han i själva verket lider av minnesförlust och nog bara inbillat sig de där rekorden: www.kostdoktorn.se/sveriges-basta -minne-pa-lchf/

Haha precis vad jag tänkte på! Skulle precis leta upp länken... han måste nog ha fuskat på något vis Flört
  • FiaFunderar

Nu har jag bestämt mig för att vara superduktig den här veckan och kanske till och med inspirera andra människor.
    Jag har alltid varit FÖR veckomatsedlar så att man är väl förberedd och vet vad man ska handla när man är i affären. Jag vill även visa att det inte alls blir så dyrt att äta LCHF som kanske vissa tror.
    Så från och med nu så lägger jag ut ett recept på en middag varje kväll. På den middagen så har jag sen räknat ut vad den kostar ungefär och hur mycket kolhydrater den innehåller Solig

Vill ni så är det bara att gå in och kika på bloggen: fiafunderarfilurar.blogspot.com

• FiaFunderar
    MammatillJacob skrev 2012-01-31 14:29:09 följande:
    Gladskit- Tack ska du ha då vet jag det och ska som sagt utesluta det. Isåfall är det bara proteiner och Max 20gram kolhydrat/dag. Kan någon vara jätte snäll och tipsa mig om matschema?

Kolla högst upp på denna sida så finns det lite länkar.
    Jag skriver veckomatsedel och lägger in på min blogg (http://fiafunderarfilurar.blogspot.com) men det är bara middagar på det schemat.
    Jag lagar mat på kvällen när jag kommer hem från jobbet och äter av det. Sen gör jag en matlåda av det också som jag äter dagen efter. Till frukost äter jag nästan alltid ägg i olika former, bacon, turkisk yoghurt och avokado.
  • FiaFunderar
    jajja81 skrev 2012-01-31 15:13:34 följande:
    Vad skulle ni rekommendera mig att äta till mellanmål idag?

Jag åt lunch, kycklinggryta med curry, grönsallad och kokt broccoli kl 11:00.

Ska iväg och träna cxWorks kl 17.15, känns som att jag skulle vilja ha mig nåt mer innan jag tränar. 

Tänkte äta kvällsmat när jag kommer hem.

Vad är bäst som mellis?
    Jag tycker om keso som mellanmål Glad
  • FiaFunderar

Jag har ätit LCHF sen den 1 januari i år och har bara gått upp 1 kg sen dess Solig
    Innan det så ökade min vikt SNABBT och STADIGT och jag mådde inte alls bra utav det.
    Det blev mycket kolhydratsfrosseri de första 20 veckorna av graviditeten och det resulterade i att jag gick upp 12 kilo Skrikandes
    Men som sagt sen 1:a januari så har jag bara gått upp 1 kilo och det är jag nöjd med.

• FiaFunderar
    35an skrev 2012-02-01 15:02:56 följande:
    Jag tycker att man gått från att räkna kalorier besatt till att räkna kolhydrater besatt. När man läser här så räknas det hit och dit, jag trodde hela grejen med denna kost var att slippa det. Att äta när man är hungrig och att äta rätt sorts fett osv. Jag själv käkade LCHF i ca 4 veckor och gick ner 2,5 kilo men blev så stressad av allt räknande som alla gjorde hela tiden. vad anser ni om det? Absolut inget påhopp eller nåt utan jag är bara intresserad av era åsikter.
    Jag tycker att det handlar om att lära sig.
    När man är ny i saker och ting så måste man ju alltid läsa på och lära sig för att man ska få kunskap.
    LCHF är ett helt nytt tänk för många och alltså betyder det att man måste läsa på. Med läsa på och lära sig menar jag att man måste ju lära sig vilka grönsaker, mejeriprodukter och andra livsmedel som har mer kolhydrater än andra. Och vill man gå ner i vikt snabbt så blir det ju lite räknande. Men med tiden så lär man sig ju vad man ska undvika helt, vad man ska undvika oftast och vad som är helt okej att äta.
    Jag räknar inte kolhydrater varje dag längre utan jag märker på min kropp när det blivit för mycket kollisar. Och jag tror inte att någon kommer räkna kolhydrater "besatt" under hela tiden de äter enligt LCHF.
  • FiaFunderar
    Allrona skrev 2012-03-05 15:39:36 följande:
    Fia - har ingen länk men kolla kostdoktorns blogg där han har en länk där man kan läsa lite ur Anna hallens senaste kokbok. Där bland recepten finns våfflor har jag för mig

Åh vad bra. Ska genast kika Glad
  • FiaFunderar

Halloj allesammans!
    För länge sen så gjorde jag ett Fröknäcke men har tappat bort receptet. Jag vet att det var riven ost i och jag har försökt leta efter det receptet men hittar inte.
    Någon som vet eller har ett recept?  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**