Inlägg från: HokusPokus |Visa alla inlägg
  • HokusPokus

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej!
    Jag läser det mesta i den här tråden men är dålig på att skriva. Jag har hållt på med lchf lite till och från länge nu och just nu är jag inne i en på-period.
    Jag tror verkligen att lchf är bra för kroppen och jag märker ju att jag mår bättre när jag äter så här (och tappar vikt) men ändå har jag så svårt att hålla mig borta från kollisar.

Jag är lite nyfiken på det här med fastan.
    Ni som fastar, mår ni inte illa och blir helt matta?
    Känns som en liten knasig kombination med lchf eftersom den livsstilen alltid haft som "motto" ät dig ordentligt mätt, skippa svältdieter...
    Nån som vill förklara lite för mig?

Jag funderar nämligen på om jag ska testa fasta idag... Åt frukost vid halv 9 och nu börjar jag bli hungrig på lunch/borde verkligen äta innan jag ska åka och jobba och jag borde ordna nån middag att ta med till jobbet men orkar inte riktigt/är inte sugen på nåt så jag funderar på om jag ska fasta istället så slipper jag det bekymret...
    Men kommer jag orka jobba hela kvällen utan att äta mat?
    Borde jag ta med nåt att äta som backup ifall jag håller på dö eller är det bara dumt?
    HUr har det känts för er? 

• HokusPokus
    Ninis skrev 2012-03-19 12:51:08 följande:
    lchfklubben.se/healthandscience/om-periodisk-...
    Jo jag har läst det där och det låter ju ganska vettigt men samtidigt går det ju emot allt man läst tidigare, om att man borde äta när man är hungrig och inte svälta sig som i alla andra viktminskningsdieter....

Den biten om att man ska fasta när man inte är hungrig låter helt klart vettigt men hur stor är chansen att man inte blir hungrig alls på 36 timmar?  
    Men hjälper det att tappa extrakilon så är det helt klart värt ett försök.

Har ni mått bra när ni fastat, ingen som blivit illamående och svimfärdig?

• HokusPokus
    Ninis skrev 2012-03-19 13:23:31 följande:
    På mig sätter i alla fall förbränningen fart. Båda gångerna jag fastade gick jag ner 1 kg på två dagar.  Jag har kört 24 timmars fasta från lunch till lunch och jag tycker inte det varit några problem. Nej, man blir inte dålig eller svimfärdig för man blir aldrig akut hungrig när man äter lchf-kost. Förut när jag åt "vanlig" mat med massa kolhydrater och socker gick åkte mitt blodsocker berg- och dalbanan och jag skulle kunnat mörda om jag inte fick äta när jag var hungrig Men så är det inte nu, skönt att ha ett stabilt blodsocker.
    Sant! Jag har inte fuskat nåt på flera veckor och jag har inte heller varit så där galet hungrig som man kan bli annars.... Inte så där galet trött heller... Det är nog det jag gillar bäst med lchf, direkt efter middagen är jag pigg eller i alla fall i normaltillstånd medan när jag äter middag med kollisar så blir jag så himla trött direkt efter maten och vill bara ligga på soffan.

Då har jag bestämt mig nu! Jag ska prova fasta i dag, minst till imorgon frukost (24h) men kanske  till imorgon kväll (36h) 
    Beach 2012 here we come!  
  • HokusPokus
    Loreena skrev 2012-03-19 13:42:56 följande:
    Anna Hallén skrev ett intressant blogginlägg om hur man ska förhålla sig till hunger med LCHF. Det handlar om hur man fick sin övervikt i från början. Om man har bantat sig upp i vikt eller ätit sig upp i vikt.

Läs här:

www.annahallen.se/at-mindre-nej-du-ater-for-l...

Mycket intressant!
    Tack, ska läsa!
  • HokusPokus
    Martina 76 skrev 2012-03-19 13:44:35 följande:
    Man blir faktiskt inte sådär galet hungrig som man blev när man åt kolhydrater. Visst, jag känner att magen är tom (har fastat sen igår kväll), men jag mår inte dåligt, känner mig svimfärdig eller så. Då har jag ändå varit till gymmet på lunchen och kört styrketräning. Blodsockret är ju alltid lågt nuförtiden så "svälten" påverkar ju inte det.  

När det väl är dags att äta efter 36h är hungerkänslorna borta - iaf för mig. Mysko... 
    Ska bli spännande att se hur jag kommer må ikväll.
    Men äter du ändå efter 36 timmar eller fastar du ett tag till tills du blir hungrig?  
  • HokusPokus

Tjoho! Nu har jag inte ätit sen halv 9 imorse och det har hitills gått oförskämt bra. Precis som nån av er skrev blev jag hungrig vid lunchtid och middagstid men inte däremellan. Nu är det ju mest sova kvar så inga problem att inte bryta innan 24 timmar. Nästa gång ska jag prova en 36timmars men då lär jag planera det så det blir två nätter och en dag och inte tvärtom.

• HokusPokus

Martina 76,
    Tack! Och heja heja till dig oxå
    Kan tänka mig att magen protesterar en hel del om man fastar 36 timmar..
    Jag är inte helt övertygad om att det här med fastande verkligen är bra och passar ihop med lchf men om jag lyckas och går ner så är det helt klart värt det

Hur ofta kan/bör man fasta? Vad blir för ofta? Nån som har koll? Kör man varannan dag kan det väl inte ge lika bra resultat så länge? Som det känns nu vill jag testa 36h på onsdag (tisdagkväll till torsdagmorgon) men vi får se hur jag känner efter inatt

• HokusPokus

Usch jag har verkligen ingen inspiration vad gäller mat nu. Lunchen skippar jag för jag är inte ett dugg hungrig men jag lär ta med mig nåt att äta på jobbet ikväll.
    Tänker stanna och handla nåt på ica på vägen, har viss möjlighet att laga på jobbet men inget avancerat för jag har bara en halvtimmes rast.
    Några tips på vad jag bör köpa?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**