• Clanica

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-02-21 07:42:24 följande:

Nu vecka nya tag som tur är, för fy vad jag har ätit fel i helgen.

Visserligen har allt varit lchf-godis som tex bountys men man ska ju äta med måtta och det kan man nog knappast säga att jag gjort.

Märkte direkt att det triggade igång sockersuget, så under min viktnedgång får nog sådana godsaker vara tror jag, är lika bra.

Nåja, har ju ätit strikt 3 veckor nu med endast detta avstamp så det får väl räknas som bra ändå.

Jag är inte bättre jag... Vi hade middagsgäster och det blev både vin och en massa godsaker. men det värsta var nog att jag fortsatte frossa igår också. Men nu är det gjort och nu är det ny dag-nya möjligheter.

Bra initiativ med ny tråd. Bossa på du bara Linda
  • Clanica
    Boothwalker skrev 2011-02-21 07:36:02 följande:
    Grejtans =)

Nån som har tips på nåt annat än fiskgratäng jag kan äta? Har snöat in på det totalt... Äter det flera gånger i veckan. Ibland flera gånger om dagen. Eller är det lika bra att köra på nåt jag vet funkar. Är galet kräsen. Är jag inte sugen äter jag inte alls. Men fiskgratäng går liksom alltid ner. Men jag har en känsla av att jag kommer tröttna på det och sluta äta det om jag inte varierar mig lite...
    Googla på LCHF recept så får du fram en massa olika bloggar.

På denna blogg finns det jättemånga fina recept tycker jag:
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.6827700

Här finns det lite till:

http://kolhydrater.ifokus.se/

Jag brukar köpa benfri kotlett i bit och skiva själv. Släng i en långpanna, vispa ihop grädde och den smaksättning man vill, tex curry, sambal & soya.
    Laga i ugn på 180-200 grader till det är klart. Mört och gott.

Eller gör ett kryddsmör för att håla nere kolhydraterna. Smör flingsalt och lite citron-mums!
  • Clanica
    Maddisen80 skrev 2011-02-21 18:09:28 följande:
    hej jag har gått ner 1 kg till i vikt så nu väger jag 115 kg :) gått ner 3 kg på 2 veckor + 10 cm imidjan
    Heja! Det låter ju toppen Bra jobbat
  • Clanica
    Grålle skrev 2011-02-21 21:05:30 följande:
    Är så glad! Idag visade vågen -25 kg sen start 23/8-2010 . Bakade pones idag. Gott så jag nästan dog! Det var ju riktigt bröd.
    Wow, vilket resultat. Vad tycker du har funkat bäst resp sämst under den tiden?
  • Clanica
    mian71 skrev 2011-02-23 09:57:52 följande:
    Tack för tipset, för mig var det ju helt nytt åtminstone :)

Jag har ätit LCHF i snart en vecka den här omgången. Och jag tycker att det är lite svårt att få med tillräckligt med fett. Grädde i det mesta kan jag ju lägga till och tillaga i ordentligt med fett gör jag också. Men det känns ändå inte som det blir tillräckligt. Vad har ni för tips att ge här?

En annan fråga. Vitt mjöl och stärkelserika produkter ska man ju äta ett minimum av. Jag har dock ätit några Finn Crisp (fast Lidls variant, Thin crisp). De är gjorda av enbart fullkornsrågmjöl och har 5.2g kolhydrater per skiva, 57g kolhydrater på 100g. Är det något jag bör sluta med eller?
    Ett väldigt enkelt sätt att få i sig fett är att ta en tsk kokosfett ( Köps på hälsokosten) i kaffet.
    Man får i sig bra fett samtidigt som läpparan blir mjuka
  • Clanica

Andrea85: bajsarn...haha. Känner igen mig i det du skriver utan att gå in på detaljer..

Ibland åt det ena hållet och ibland åt det andra. Om jag fuskar så blir det helknas i alla fall..

• Clanica
    MrsQuitaz skrev 2011-02-24 20:56:07 följande:
    linda1976: Jag gjorde mina pannkakor som du dina, men använde 1 dl mjölk istället för 1/5 dl vatten. När dem blev för tjocka så hade jag i mer mjölk. Det jag verkligen ogillade var smaken. Jag tyckte att det smakade beskt och ja jag kan inte förklara det men jag var väldigt besviken. Jag har hört att man kan göra pannkakor på kokos, stämmer det?

Jag äter 3 ggr om dagen, max! Mellan det dricker jag svart kaffe. Jag har för det mesta svårt att känna hunger men äter för att det tex är frukosttid, lunch, middag. Emellan äter jag dock ingenting. Jag har ju gått ner en del sen jag började men jag är lite orolig att jag kanske borde äta annorlunda. Jag blir liksom inte proppmätt när jag väl äter heller. Min kropp har väl börjat balla ur eller något.

Sen har jag en fråga angående fakir. Är det att utesluta alla mjölkprodukter, förutom smör , och grönsaker helt?
    Smet:
    2 ägg
    1 dl kokosflingor
    3/4 dl grädde
    1/4 dl smält smör

Har ej testat själv dock...
  • Clanica
    Denebola skrev 2011-02-25 22:09:30 följande:
    Jag tycker att det är upp till var och en att avgöra. Jag har inga problem med att ta lite sukrin när jag bakar, eller att dricka en cola zero då och då (vilket i praktiken innebär en gång i månaden, kanske snarare en gång varannan månad). Däremot kan jag hålla med dig att det kanske är mindre bra att dricka flera liter lightläsk om dagen, och ha massor av sukrin i te och kaffe. Men så länge ingen tvingar mig att göra så, så anser jag att var och en får göra sin egen bedömning och hantera sötningsmedel som de vill.

Jag tror även att om man känner att LCHF är allt för begränsande, kanske man inte orkar med det. Och frågan är vad man vinner på det då, i längden? Äter man "rätt" största delen av tiden tycker jag inte att man ska behöva bli klandrad eller känna sig som en "dålig LCHFare" för att man väljer "mindre bra" saker ibland.
    Bra skrivet! Kan inte annat än att hålla med.
  • Clanica
    Lycka 1 skrev 2011-02-25 22:11:50 följande:
    Men om man går på fakir i tex en vecka, får man dricka kaffe eller te då?
    Läste i Sten Sture Skaldemans bok att kaffe innehåller kolhydrater men att han drack det även under sin "hårdaste" period. Så det är nog upp till var och en
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**