• Clanica

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mums...Pesto är sååå gott!

Supergod och bra beasås , 0,5g kolhydrater per 100g
    http://www.delikatessfabriken.se/produkter/bearnaise/

Dagens intag:
    Fett. 159 gram - 72,92 Ee%
    Protein:139gram - 22,42E%
    Kolhydrater: 22 gram- 4,66 E%
    kalorier: 1988

Lite mycket kolhydrater om man ser på antal gram, men ok om man ser E%?

• Clanica
    Segelvind skrev 2011-04-26 22:28:59 följande:
    Den såg ju mumsig ut!

Är 22 g kolhydrater mycket? Jag trodde att man skulle ligga runt 20g för att gå ner i vikt med LCHF..... eller kör du någon slags super-variant?
    Nej 22 är väl bra tror jag.. Runt 20 ska man väl ligga så jo det är nog ganska bra helt enkelt

Jag tar nog ett par tre matskedar beasås eller aioli eller mer beroende på vad jag äter... Köper endast färdig har aldrig provat att göra egen..*lat*
  • Clanica
    MamaLucy skrev 2011-04-27 08:10:52 följande:
    Hellsikes jä**a skit...... TVÅ jä*** kg över påsk!!!! Nu är jag tillbax på ruta ett.... Åhhh. frustrerad är bara förnamnet. Jag vet inte vad jag ska göra.... Bara ca fem veckor kvar till bröllopet och jag har slösat bort massa tid på detta som inte funkar, och nu finns det snart ingen tid kvar att gå ner på  SUUUUUUUUUUUCK.....
    Jag hade också dragit på mig två kilo, men nu efter två dagars skärpning är de kilona borta. Så strunta i vågen!!.
  • Clanica

MamaLucy: Om detär en quick fix inför bröllopet bara så kanske du skulle köra pulverdiet istället ett par veckor.?

• Clanica
    missypissy skrev 2011-04-27 09:53:34 följande:
    Har hållt mig undan ett tag, både på grund av stressat schema och på grund av att jag har fuskat så sjukt mycket under helgen att jag skäms... Jag verkar ju inte vara den enda iaf, det är ju en liten tröst.

Exempel på saker jag har tryckt i mig de senaste dagarna: Glass, en halv pizza, nypotatis, lösgodis, nötter, påskmust. Och när jag säger tryckt i mig så menar jag TRYCKT, jag har verkligen tvångsätit. Framför allt glass och godis. Och för jävligt har jag mått, och mår fortfarande. Min mage är tillbaka till sitt upproriska jag, med kramper, gaser och diarréer. Fattar inte vilken idiot jag är, men det bevisar ju vilket gift socker faktiskt är för mig.

Vågar inte ställa mig på vågen för jag gissar att mitt frosseri kommer att synas ganska tydligt där. Istället kör jag nystart från och med idag, och hoppas på att det går snabbt att komma tillbaka till gamla vanor. Funderar på att köra lite liberalare, längtar nämligen efter mer frukt och grönt nu när solen lyser och det är så varmt. Men frågan är om jag kan äta frukt utan att få värsta sockersuget... Jag får väl se hur jag gör.
    Strunta i vågen och kör på ett par dagar så ska du se att det du dragit på dig försvinner!
  • Clanica
    Annanym skrev 2011-04-27 11:10:33 följande:

Ohoy! Jag lade på mig 1-2 kilo över påsken, men troligtvis bara vattenvikt för efter en del kissande igår stod vågen på samma vikt som innan påsk. Och eftersom jag har "officiell" vägdag först på fredag hoppas jag förstås på några hekto neråt.

Jag går verkligen ner i snigelfart just nu, typ ett kilo senaste månaden, men så ligger jag rätt högt på kolhydrat också. Försöker att bara ha tillit till det här sättet att äta och inte noja över att gå upp igen. Äter jag LCHF-bra så går det neråt. Ligger jag högt på kolhydrater så gör det inte det. Väldigt enkelt matematik.

Och förstås, jag MÅR verkligen bra på den här kosten. Ingen sur mage, noll pruttning, mätt för det mesta, gladare och lugnare. Så varför håller jag på med "fusk"? Tja, det kan man fråga sig! Intelligent, högutbildad och dessutom vardagsklok, men ta mig fan om jag kan hålla styr på mitt ätande! Nix. Tji.

Å andra sidan, 35 års matmissbruk sopar man inte undan på ett par månader. Försöker vara snäll mot mig själv och uppmuntra det jag gör bra, men inte bestraffa mig för "dumheter".

Nu blev det ett långt inlägg som bara rann ur mig helt spontant, men jag antar att det bottnar i att jag verkligen är glad att jag vågade testa LCHF och att jag är glad att den här tråden finns med all sin kunskap och klokskap.

Känns som om jag skrivit detta.

Mår också sååå bra på denna kost. Men har lik förbannat svårt att låta blir att äta sånt som inte är bra för min viktnedgång. framförallt på helgen...

Men det blir bättre... Svårt att lära gamla hundar sitta heter det ju..
  • Clanica
    Annanym skrev 2011-04-27 13:20:00 följande:
    Done! Och jag smakade inte en enda.
    Toppen. köket är perfekt om man vill bli av med sånt man är rädd ska slinka ner i sin egen mage.

Hos oss säger det bara svisch så är allt borta...
  • Clanica
    yena89 skrev 2011-04-27 14:05:21 följande:
    Haha nu fick jag ett till jobberbjudande. Samma hem men en annan avdelning
    Den ena är en dementa-avdeelning och den andra vet jag inte, den är ny och öppnas om nån månad tror jag.
    Kan inte bestämma mig men ska träffa hon imorrn och är det 100% tjänst tackar jag ja så får ja dissa den andra

Det är ju en del fikastunder på hem, iaf när jag hade praktik där. Gemensam personalfika på morgonen och på eftermiddan. Såklart med massa bröd, lätta och smältost och light-ost.
    Jisses. Hoppas dom är snälla och accepterar min kost. Jag har ju verkligen hört hemska berättelser om folk som nästintill blivit mobbade för sina matlådor eller för dom inte tar en kaka :/
    Hur är det på era jobb?

Men min kompis som jobbar där som timvikarie menar att alla är jätte snälla så hoppas det ska gå bra.
    kommer bara tycka så synd om alla gamlingar jag vill helst smuggla in lite smör och grädde där :(
    Vi är fler som äter enl LCHF och de flesta är mest nyfikna på vad vi har med oss..
    Iga gliringar eller sura miner alls.
  • Clanica
    yena89 skrev 2011-04-28 13:03:33 följande:
    Nu bär det snart av till jobbintervjun ^^ onte i magen. Aldrig vart på en riktig anställningsintevju men är det som förra gången lär det inte va nån fara. Det är ju bara sommarvikariat så jag fixade inte till mig särskilt. Satte upp håret åt sidan och lite spännen och tjolahej så det ser ut som en jäääätte enkel balfrisyr. Sen har jag på mig converse, marinblåa leggins, turkost långt linne och en rosa-vit klänning...är det för avslappnat? :/
    Låter fräscht! Lycka till
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**