**Den stora feta LCHF-tråden**
Jonas hade chat på aftonbladet idag/nu, fick tom med min fråga. :)
Enligt honom så kan det vara bra med lite mer liberal lchf vid mycket träning, speciellt bollsport.
Hur har ni gjort med detta?
Jonas hade chat på aftonbladet idag/nu, fick tom med min fråga. :)
Enligt honom så kan det vara bra med lite mer liberal lchf vid mycket träning, speciellt bollsport.
Hur har ni gjort med detta?
Jag har också boken, jag tränar 8-10 timmar i veckan, bland annat bollsport. Äter också normal/strikt lchf i dagsläget.
Även i boken står det att man kan få bättre resultat om man väljer att äta mer liberalt, (50-100g/kh per dag). Tänkte om det var någon som provat bägge delar?
Jo, jag tränar också på gym.
Har också funderat på att vänta till målvikt innan man blir mer liberal.
Men jag tänkte ifall någon har erfarenheter av bättre träningsresultat med liberal så kan det ju vara värt att omvärdera...
Konditionsträningen är inga problem, dock får jag inte riktigt de resultat jag vill på gymmet.
Jag känner inte alls att jag saknar något, men eftersom att jag inte vet hur resultatet skulle blivit med ett något ökat kh intag, som Jonas skrev om, så blev jag lite nyfiken...
Jag tränar mycket fria vikter, bänkpress, benböj, marklyft, frivändningar mfl, men det går inte så snabbt framåt som jag önskar. Kanske behöver lite bättre tålamod.
Jag har gjort spenatsoppa, ost och broccolisoppa och fisk-räksoppa som allihop varit supergoda. Ska se om jag hittar länkar...
4 port
500 g broccolibuketter
1 gul lök
1 msk smör
6 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2-3 dl grädde
2 dl riven ost, gärna smakrik
Gör så här
Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en kastrull. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt koka upp. Lägg i broccolin och låt den koka mjuk. Mixa broccolin och tillsätt grädde, låt soppan koka upp, lägg i osten, låt smälta.
Fisk och paprikasoppa
Ingredienser
4 port
400 g fiskfilé
2 paprikor i olika färg
2-3 vitlöksklyftor
smör
3 dl vatten
4 dl grädde
1 dl vitt vin ( eller vatten + 1 msk pressad citron)
2 fiskbuljongtärningar
1 tsk timjan
salt och cayennepeppar
Gör så här
Skär fisken i bitar. Kärna ur paprikan och skär i bitar. Skala och hacka vitlöken. Fräs paprikan och vitlöken i smöret i en gryta ca 3 min. Tillsätt vatten, grädde, vin, buljongtärningar och timjan. Låt det koka upp. Lägg i fisken och låt soppan koka 3-4 min. Smaksätt med salt och cayennepeppar. Tips: Vill du göra soppan extra festlig så lägg i 75-100 g räkor strax före serveringen.
Vi hade räkor i också. :)
Jag håller mig mätt, man äter ju inte bara soppa en hel dag.
Min soppa innehöll 10g protein och 35g fett per portion, sen hade jag även färska räkor i.
Man kan ju annars ha lite bacon i om man vill. :)
Jag skulle nog hålla mig mätt även utan tillbehören, det blir en ganska ordentlig portion soppa med mina mått...
Jag hade nog också mer ost, brukar aldrig snåla på osten...