• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

OHs mamma skrev 2011-04-03 15:41:44 följande:
    Tack för erat stöd, det betyder mycket! För en gångs skull vill jag inte lägga av för jag vet att det här är rätt metod för mig. Det känns som att gränserna man har är ens egen kreativitiet...och plånboken förstås. Nu är det nya tag som gäller!
    Plånboken påverkas bara första shoppingrundan när man har kastat ut socker, mjöl osv. och ska köpa pofiber, fibrex, sukrin osv.
    Resterande gånger som jag har handlat har det blivit mycket billigare faktiskt. Äter mycket mindre mängd mat så då gör det inte att varje matvara i sig kanske är lite dyrare. Finns dock en hel del billigt med.

Jag kommer billigt undan då jag köper mina äggplattor direkt hos en äggproducent. 40kr för 30st stora fina ägg mot 20-30kr för 12st stora i butik.
    Kolla kilopriset på bacon och passa på när det är extrapriser på 3-p. Bacon har bra hållbarhet.
    Samma m smör. Köp när butikerna har kampanj. Det går även att frysa smör.
    Makrill i tomatsås köper jag några 3p på ÖoB för 25kr när jag är där. Tonfisk köpte jag en 4p för 32kr. Kött köper jag när det är extrapris och fryser in och tar av. Samma med kyckling och fisk. Det kan sedan gå flera veckor när jag inte köper något kött/kyckling/fisk.
    Är bättre på att äta rester nu. I dag blev det fläskfilé och vitlökssmör till frukost
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Igår gjorde jag ädelostfyllda champinjonhattar som jag gratinerade i ugnen. Blev gott, men passade kanske inte så värst bra till min baconfyllda köttfärslimpa

Har faktiskt vant mig vid att det i min värld är okej att äta fläskfilé och vitlökssmör till frukost. Tänk om svärmor skulle se mig!?!  Hon som sa att hon mådde illa när hon såg mig äta äggröra och bacon till frukost kl9 en "morgon". Det var ju lunchmat så då kunde jag väl äta det vid lunch istället.
    Människan har otroligt svårt för förändringar i vanliga fall så se mig ät "mat" till frukost stör väl dagsrutinerna ganska ordentligt för henne

• Mandel

Jag har hittat en grönsaksfavorit:
    Smörstekt bladspenat.  Fryst spenat har 0,5g kolhydrat/100g enligt livsmedelsverket.
    Steker den halvtinad i mycket smör och har på salt och vitpeppar. Till och med maken försöker ibland sno liten och får då en arg blick .

• Mandel

Panering utan ströbröd?

Hittade ett recept på stekt fisk med linfrö och hackad mandel i paneringen, men självkalrt även ströbröd. Vad kan jag ha istället för ströbröd i panering? Kan jag rosta en pones och göra eget ströbröd på?
    Har aldrig vänt kött/fisk i mjöl när jag panerat förut så det är enkelt att utesluta.

• Mandel

Läste precis att en fransk gynekolog ( Francois Papa) har kommit fram till att kosten kan påverka vilket kön barnet får.

Äter man mycket kött, ost, ägg, fisk och baljväxter, svart te och minneralvatten m magnesium blir det en flicka. Man ska även undvika skaldjur och kaviar.
    Äter man mycket banan, potatis, blomkål, tomater, spenat, broccoli, kål. Salt... Så blir det en pojke.

Alltså borde folk som går på LCHF få övervägande del flickor, eller?

• Mandel

Jag käkade mycket banan och potatis, salt och har två pojkar...

• Mandel
    Bordeaux skrev 2011-04-07 11:09:33 följande:
    Enligt kvällspressen (kommer inte ihåg om det var expressen eller aftonbladet) som skrev att snygga människor får döttrar och vad fula får hade de inte nämnt. Om jag i framtiden får en dotter så stämmer juh det
    Va? Menar du att jag med två söner då inte skulle vara snygg?
    Fast det är ju ingen nyhet

Det roliga i det hela är att en Österrikisk gynekolog ( Wilfried Feichtinger) har kommit fram till att det till viss del är det omvända...
  • Mandel
    yena89 skrev 2011-04-07 11:36:24 följande:
    OOOHHHH så arg jag är!! var på ICA igår och såg att dom hade alvesta glassen, men bara alla sockerproppade varianter, inte en enda sockerfri!! Den är ny, det vet jag för den har inte funnits innan. Ska skicka ett mail till till dom och fråga om dom itne kan skicka med några sockerfria när dom nu ändå leverar dit.
    Samma på maxi jag var på...
  • Mandel

Käkade en pones (gjorde 8st på en sats)  m bregott, ostskiva och en klick baconost till frukost och nu mår jag illa.
    Är det så mycket kolhydrater i pones???

• Mandel
    jeng skrev 2011-04-07 12:58:17 följande:
    Mina blev nog typ 2 gram kolhydrater i en pones, och jag åt väl 2 stk, men jag fick ju värsta blodsockerkurvan av det. Först helt hög, och sen bara platt fall och svimfärdig! Så pofiber var nåt min kropp inte klarade av, ens i små mängder!
    Blodsockret kände jag inte av på så vis utan nu mår jag illa och är rapig och svullen i magen.
    Har ätit dem förr utan att må så här. Har pofiber i mina frökex jag gör och det fungerar utan illamående.
    Har gjort pajdeg m pofiber utan att må illa.
    Varför detta illamående nu?
    Var visserligen 1½ vecka jag senast åt en pones, men ändå!?! WHY???
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**