• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsQuitaz skrev 2011-03-04 19:54:38 följande:
    Jag har insett att sen jag började med lchf så är mitt humör väldigt dålig. Jag är ständigt sur, arg, ledsen eller allmänt nere. Jag är som ett åskmoln mestadels av tiden. vad kan detta bero på?
    Sådan var jag de första dagarna.
    Kan kanske ha spelat in lite att jag varit besviken över en sak och ledsen över min senila farmor.

Nu har till och med maken reagerat på mitt glada och busiga humör och undrar vad det är för fel
    Jag sover bättre och bara det är en stor fördel för mig!
    Sover inte alls så där lätt och oroligt längre. Skönt!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Fungerar det bra att steka i kokosfett? Tar det någon smak?
    Är det något som man inte ska steka i det för att just den matvaran smakar urk då?

• Mandel

Hur är det med sockerfriatuggumin? Ex V6?
    Det var visserligen massor av kolhydrater i dem, men inte i form av sockaerarter utan sockeralkohol.
    Är det okej att tugga?

• Mandel
    karilee73 skrev 2011-03-07 13:48:59 följande:
    Lyckligamamman: Vilken läcker paj!! Blir jätte sugen.
    Provade att göra en pajbotten med mandelmjöl, smör och ägg (kanske någon mer ingrediens minns ej) för några veckor sen enligt ett recept jag hittat i någon lchf-blogg. Tyvärr blev det alldeles för sött för matpaj men kan tänka mig att en dessertpaj på mandelmjöl vore gott. Själva mandelbotten i sig var jätte frasig och god.
    Jag gjorde i fredags en pajbotten på  2dl mandelmjöl och 2dl pofiber, 50g smör 1msk vatten och 1 ägg.
    Passade jättebra till en fyllning med stekt bacon, strimlad skinka och riven lagrad ost och så äggstanning på 2 ägg och 2msk grädde.
    Till och med maken godkände det hela och när han säger att det är gott när det inte är traditionellt så är det ett bra betyg!
    Äldsta sonen som är en inbiten matvägrare vågade smaka (jag fick en chock) och han bad om en pytte liten bit till (jag fick en ännu värre chock).
  • Mandel
    tiiitti skrev 2011-03-07 15:56:38 följande:
    Hur länge har du hållt på med LCHF?
    Jag har snart gått på de i två veckor.
    Jag försöker ta denna första månaden som inlärningsmånad, även om man vill att de ska va så "rätt" som möjligt från start. Har insett att jag inte kan äta så mycket bär som jag trodde, att jag måste strama åt mejeriprudukter, att jag inte ska äta så många mål per dag. Kommer säkert dyka upp mer som jag gör "fel". Får helt enkelt acceptera det nu ibörjan. Fast man blir lite arg när man trott man ätit bra i över en vecka, och så har de inte varit de.
    Själv känner jag att jag har varit fast i det gamla tänket frukost, lunch, middag och ibland något enklare mellanmål typ babybelost eller lite nötter.
    Idag åt jag frukost/lunch runt kl11 och ska snart laga middag och jag är faktiskt inte hungrig eller sugen än!
    Det räcker alltså med 2 mål mat om dagen.
  • Mandel
    The Kittycats skrev 2011-03-09 21:22:40 följande:
    LIte skumt, för jag hade så nästan hela graviditeten, men nu är det borta.
    Fast då kanske du tog järntabletter?
  • Mandel
    Faile skrev 2011-03-10 15:34:09 följande:

Var det någon gjort köttfärspaj av pones här? Hur har ni gjort?

Jag gjorde pajdeg förra helgen på:

2dl mandelmjöl - mal själv
    2dl pofiber
    1 ägg
    50g smör
    1msk vatten

Körde allt i matberedaren och kavlade sedan mellan smörpapper för att få det tunt och fint.
    Förgräddade 10min i 200grader.
    Sedani  med fyllning och grädda vidare.
    Blev kanoners och fick godkänt även av maken.

Ska exprimentera mera och se om det går att byta yt mer mandelmjöl mot pofiber. I orginalreceptet skulle det vara 4dl mandelmjöl och lite annat...
  • Mandel
    helene306 skrev 2011-03-10 17:01:30 följande:
    Min mamma känner en kvinna som gjort op. Hon har förvisso tappat 16 kg men tror fortfarande att hon kan fika, dricka läsk, käka pommes och köpemat, späcka sig med massa skit som hon ätit innan. Det går ju inte ihop för fem öre! Men hon tror på fullaste allvar att det går att käka chips och annat gott efter operationen. Terapi vore inte helt fel som du skriver. Jag har märkt nu att ens beteende ändrar man inte på en kvart. Jag har ätit lchf sen 2009 med untantag för första halvan i graviditeten och jag har fortfarande inte fått bukt med mina ovanor, hur ska då de opererade fixa det? Ett sug försvinner inte bara så där efter en operation. Men men, kirurgerna tjänar pengar på detta så de behöver ju feta människor som opererar sig. (läs med sarkasm!)
    En dotter i en familj som min familj umgås med har gjort en operation för flera år sedan. Hon gick ned i vikt under första halvåret-året. Sedan åt hon samma saker som innan sin operation och i större och större mängder och nu är hon nog faktiskt till och med fetare än vad hon var innan sin operation...
  • Mandel
    Knasis skrev 2011-03-11 16:52:39 följande:
    Jag stinker under armarna!! Jag som ALDRIG luktar armsvett... Jag HAR tagit på roll-on idag....

Kan det bero på kosten??
    Hormon förändring pga kosten kanske?

Efter min sista graviditet stank jag dagligen. I alla fall enligt min näsa. Fick tvätta mig flera gånger om dagen och kläderna förstördes och luktade så fort jag tog på mig dem och de bara blev lite varma av min kroppstemperatur.
    Jag provade massor av olika deo och har väl fortfarande bekymmer med detta ,men nu räcker det att tvätta mig en gång per dag under armarna.

Jag har snarare upplevt - om vi ska bli intima, att det luktar sämre ur underlivet. Fast de kompenseras kanske av att jag upplever mig fräschare i munnen och det är ju fler som är nära min mun än mitt underliv
  • Mandel

Är jag ensam om att inte känna något behov som helst efter sötsaker - kakor, bakverk, godis osv även om de är gjorda enligt "godkänd" LCHF-metod?

Har inga som helst problem att sitta bredvid maken och barnen när de dricker läsk (har aldrig gillat läsk), när de äter smågodis, choklad, chips eller när de fikar med bullar och muffins som jag förr älskade.
    Därför ser jag ingen anledning till att göra dessa saker på LCHF-vis för jag är "rädd" för att jag då äter massor kolhydrater i onödan...
    Onödigt att väcka den björn som slumrat...

Någon mer?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**