• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Annanym skrev 2011-04-16 20:48:56 följande:
    Och ni skriver och skriver! Orkar inte läsa ikapp, men hänger på här. Världens förkylning i kroppen känns det som och ett ohyggligt kolhydratsug. Försöker stävja med brie och torkad skinka, men vill egentligen bara trycka en familjepack ostkrokar eller en B&J. Tror jag går och lägger mig.
    Har också värsta förkylningen i kroppen. För att vara äcklig så kan jag inte ens minnas att jag någonsin har snorat så grönt och segt...
    Är dock förvånandsvärt pigg!?!

Klarar mig dock undan kolhydratsuget. Är fortfarande "livrädd" för att bli sjuk om jag skulle äta "vanlig" mat eller godis och må dåligt har jag INTE tid med.
    Kommer säkert en dag när jag vågar "fuska" men än så länge har jag klarat mig i 8veckor.

Krya på oss!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Är för trött/lat/sjuk för att orka göra frukost till mig själv trots att övriga familjen redan ätit.
    Roar mig med att baka kanelbullar till familjen istället. Som om det skulle vara mindre arbetsamt än att fixa mat till sig själv...

• Mandel
    ThePointOfItAll skrev 2011-04-18 14:09:24 följande:
    Hur tillaga färsk,grön sparris på bästa sätt? Har bara ätit det en gång förut, när jag gick på sjukhusdieten för många år sedan. Gillade det inte då, men många här verkar gilla det så vi får se.
    Smörstekt?
    Koka i lättsaltat vatten med lite vitt vin och en stor klick smör?
  • Mandel
    Ioanna skrev 2011-04-19 07:35:36 följande:
    läser mer än jag skriver här - men vikten fortsätter neråt (9 kilo sen 10 januari och vara ett kvar till mitt första delmål) och jag trivs med lchf :)

vi ska ha middag för föräldrar och svärföräldrar i helgen och tänker bjuda på lammstek till huvudrätt - har någon ett tips på förrätt i lchf-anda? skulle gärna laga nån god efterrätt också men det jag hittills provat med sukrin i recepten har ingen av oss gillat. skriva gärna i recepttråden :)
    Eftersom det är påsk har jag lagt till ett recept på ägg i snapsglas i recepttråden. Inlägg 27. Det kanske skulle fungera som enklare förrätt?
  • Mandel

Det här med sill...???

Vanlig sill innehåller 0 kolhydrater, inlaggd sill står det 16g på burken, skärgårdssill är det 8g.
    Om man tar en inlaggd sill utan spadet, hur blir det då? En skärgårdssill utan såsen?
    För det är uppenbarligen i såsen/spadet som kolhydraterna finns och hur mycket av det tränger in i sillbiten?

• Mandel
    Madelen skrev 2011-04-20 22:39:36 följande:
    Wiie nu har jag klarat min 3e LCHF-dag. Idag höll jag mig 5-6 timmar efter frukost, glömde äta för jag blev inte hungrig Tungan ute

Yrselattacker är inget att oroa sig över va? Mest när jag reser mig upp och så, antar att mitt blodtryck är ännu mer sänkt nu kanske?

Är det nån som har ngt tips på påskmat? Finns ju ägg men inte så kul att äta bara det. Ska till svärfamiljen (i motala Flört) och vill göra ngt att ta med!
    Ugnsomelett m räkor på eller smörstekt svamp eller spenat och ägghalvor.
    Grillade kycklingklubbor, Kycklingpaj, köttbullar utan ströbröd, olika äggröror, lammstek, lammracks, lax i olika former osv.
  • Mandel

Det är så tråkigt att märka att detta småätande inte försvann när jag började med LCHF utan humöret har tydligen större inverkan.
    Så fort jag är trött och irriterad (deppig/ensam) kommer behovet att småäta som ett brev på posten. Detta småätande är det enda sällskap jag har samt den enda "egentid" jag får.  Dessa stulna stunder då jag bara äter och äter, när barnen har somnat eller när de är ute själva och leker har blivit en tröst/vana i ensamheten/frustrationen.
    Är maken hemma kan jag inte äta lika mycket i smyg som när han är frånvarande som han är nu och i flera veckor framöver.

Hur sjutton blir man av med detta? Det är skitjobbigt att nu efter 2 månaders strikt LCHF utan några snedsteg eller något fusk ska känna helt plötsligt att jag bara vill äta och äta.
    Hur vänjer man sig av med att "tröstäta"?

• Mandel
    The Kittycats skrev 2011-04-22 12:08:54 följande:

Min LCHF-biskvier som jag ska ta med mig till mina föräldrar imorgon när vi ska äta påskmat.
    Det är första gången jag har försökt mig på något liknande så jag är rätt stolt
    Bottnarna var sådär - rätt smaklösa, men resten var gott Tungan ute
    Håller med jucea,hit med receptet!
  • Mandel

Idag har jag huvudvärken ifrån helvetet. Går med keps inne och har mest lust att lägga en kudde över nyllet och ligga i sängen och gråta, men det har jag inte tid med...
    Vaknade kl4 av att det malde i hela huvudet och ända ned i nacken/skuldrorna. Har lyckats få i mig 6st treo och en Ipren sedan kl4, men det släpper ju för f-n inte!
    I vanliga fall brukar en dubbeltreo och så en dubbeltreo igen 2 timmar senare räcka. Ev kanske en ipren om det inte riktigt släpper, men i dag verkar det vägra ge med sig.
    Mår illa av huvudvärken samt tabletterna så jag har ingen matlust alls. Även om jag vet att det ibland kan hjälpa att äta lite.
    Fick i mig 2 skivor bacon till frukost. Tvingade i mig...
    Så i morgon räknar jag med att få kalasmage eftersom jag blir helrisig i kistan av alla tabletterna. Trevlig påskledighet det här!

Har trots huvudvärken dammsugit övervåningen, men det är inget jag rekommenderar eftersom hjärnan håller på att bulta ur skallbenet om man böjer sig ned för att komma åt under sängar och dyl...

Nehe, nu ska jag se om jag kan fixa lite mat till barnen och maken tills maken kommer hem. Hoppas barnen kan hålla sig lugna i eftermiddag så jag kan sova en stund!

• Mandel
    jeng skrev 2011-04-22 12:37:36 följande:
    Provat allergimedicin? Jag får extrem huvudvärk, tjock känsla i huvet, och allmänt däckad av min allergi. Det är långt ifrån alla som får kli i ögonen osv. Det kan vara värt att testa eftersom allergimedicinen varken gör till eller från om det nu inte vore allergi.

I alla fall - krya på dig!!!
    Det är inte allergi. Det är en kombination av förkylning och dåligt humör...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**