• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maddisen80 skrev 2011-05-04 21:14:09 följande:
    Han tycker att jag ska undvika såser typ som beasås och hollondair och säger att man går upp i vikt av fett.
    Varför inte motbevisa honom? Slå vad med honom (under förutsättning att du då verkligen sköter dig och inte fuskar) och säg att du på 2 veckor av din diet inte alls går upp i vikt. Du behöver ju inte slå vad med honom om att du ska gå ned ifall du står still i början utan låt det bli en extra knäpp på näsan åt honom om du går ner!

Lycka till!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Maddisen80 skrev 2011-05-05 10:53:40 följande:
    Hej jag har ju gått ner 23 cm i midjan men han tror fortfarande inte på lchf men min svägerska vet att de fungera för hennes kollegor har gått på den här dieten och gått ner i vikt.
    Helt ärligt så är det något fel på din sambo, inte dieten.
    Om de 23cm inte är bevis nog för att det fungerar så är han en väldigt konstig inställning. Vad kräver han för bevis?
    Ska han alltid ha rätt och kan nu inte erkänna att han har haft fel?
  • Mandel
    Teskedsmamman skrev 2011-05-05 14:41:32 följande:
    Vi sänkte våra matkostnader med 2000 kr i månaden genom att veckohandla... era problem med maten är inte dina problem med olika sorters mat, det är hans ovilja till att storhandla.
    Maddisen80 skrev 2011-05-05 11:01:33 följande:
    Hej min sambo tycker att 60 kr kilo kyckling är för dyrt men de tycker inte jag , vi har ganska mycket lån med ,jag får ut 6500 kr de är inte så himla mycket att jubla för ,men när vi handla blir de 300 kr varannan dag.
    Jag storhandlar till en familj (2 vuxna 4 barn) med gluten/laktos, 1 gång i veckan, det brukar landa på 1200-1500 kr... om ni handlar till 2 pers 4 ggr i veckan landar det på 1200.... till er två skulle ni lätt kunna handla för under 1000-lappen i veckan, ni köper storpack och fryser in t ex...

Det finns mycket ni hade kunnat göra med matekonomin bara han hade släpat sitt lata arsle till affären 1 gång i veckan.
    Pengainställningen verkar vara lite som hos en gammal arbetskamrat till mig. Vederbörande var så stolt för att de månadshandlat för endast 1.600kr när vi en frukost diskuterade månadsbudget för mat.
    Hon "glömde" dock att räkna med alla pengar de lade på frukost som de köpte på bensinmacken de åkte förbi varje morgon, alla kvällsmat som till minst 50% bestod av McD och pizza och liknande. För att inte glömma att de köpte matlåda till lunch nästan varje dag på jobbet.
    Det var tydligen bara inköpet i mataffären som räknades i matbudgeten. Mackorna var kanske bensin?
  • Mandel
    LoveMyFamily skrev 2011-05-05 15:39:50 följande:
    En dum fråga: Så eftersom ni säger att LCHF är en livstid, kommer ni ALDRIG mer äta en kladdkaka, en pizza eller godis? Det låter väldigt konstigt iaf för mig, jag vill dock kunna ha ett sunt förhållande till sådant.

Jag har aldrig frossat i något, men är tyvärr skåpätare/känsloätare.
    Jag har gjort LCHF pizza och den är faktiskt helt okej, eller till och med väl godkänd.

Godis har jag gjort ischoklad och de blev goda de med.

Sedan mixtrar jag och provbakar en massa olika, en del blir bra och en del blir mindre bra.
    Jag överlever dock utan.
  • Mandel
    LoveMyFamily skrev 2011-05-05 18:50:35 följande:
    vad är bounty?

Ni som gör ischoklad, är det krångligt att göra?
    Nop. Smält 100g mörk choklad med 100g kokosfett i en kastrull, går säkert i mikron med.
    Häll upp i knäckformar om du har eller istärningsfack eller liknande innan det stelnat.
    In i kylen och vänta...
  • Mandel
    jeng skrev 2011-05-06 11:49:01 följande:
    Idag hade jag det fina "number of the beast" på vågen! känner ig ungefär så idag med haha.

Sitter på jobbet med en viktig grej o har Tage med mig. Lätt att jobba då? 
    Jag hade en sådan "snäll" make som tog med sig minsta sonen i traktorn på morgonen så jag skulle kunna få ut och gå. Har ju varit instängd här hemma i 1 veckas tid...
    Problemet är bara det att vi får alla våra ordrar mellan kl7.30 till 9.30 och då ska det bokas transporter, skrivas lappar, delas ut arbetsuppgifter osv. Idag fick jag sista ordern kl 10.15... Kan inte lämna "kontoret" under den tiden. Och innan kl 7.30 så har jag äldsta sonen som ska lämnas till skolan.
    När sonen hade åkt traktor i 3 timmar vilket jag tycker är mer än tillräckligt så det var bara att hämta honom.
    Gissa hur mycket egen tid jag fick...
    Livat värre.

Visserligen gick det bättre att jobba utan en tjatande 3½-åring bredvid, men syftet var ju inte att jag skulle arbeta...
  • Mandel
    Teskedsmamman skrev 2011-05-06 21:21:01 följande:
    Orkar inte läsa ikapp , ni skriver ju som om ni hade eld i baken

Nåja, hade hoppats på att väga in mig på 69.x idag eftersom jag låg på 70.2 igår, men se det sket sig, 71.0 och första mensen på 1½ år!

Så faktiskt ska jag ta det moget övervägda valet *eller hur* och begrava mig i nåt hekto godis, jag har varit superduktig i 2 veckor och behöver lite tröst idag när mensen återkommit efter förlossningen och maken lämnat mig ensam igen över helgen (som de flesta helger på våren)...

Vi ses imorgon igen med goda friska tag!
    Vad pysslar maken med på helgerna då?

Själv har jag en make som jobbar nästan varje helg året runt och då även vardagarna, men nu på våren och och hösten jobbar han 7-22 typ varje dag. Några 5 veckors semester om året har han inte. 1½  vecka kanske på sin höjd utslaget på ett år. Livat värre kan jag lova!
    Jag tycker synd om mig själv alla dessa ensamma stunder och det är då som jag alltid har ätit en massa. Försöker nu att inte göra det. Varför ska jag trösta mig med mat/godis bara för att han aldrig är hemma? Godis är ett väldigt tystlåtet sällskap som bara stjäl energi. En riktig energitjuv! Och sådana ska man ju göra sig av med...
    Kanske skulle börja virka grytlappar istället? Sticka halsdukar, brodera dukar osv.

Lite svårt att få till motion för min del när jag alltid har barnen.
    Idag tänkte jag kanske ta cykeln och ut med dem, men jag tror inte stora orkar cykla 9km enkel resa för att hälsa på där pappa är idag och han börjar bli för stor för att sitta i cykelvagnen samt att det är aptungt att ha båda barnen i vagnen...
  • Mandel
    yena89 skrev 2011-05-07 06:47:22 följande:
    mmmhhh Cola ferraris <3 Sen älskar jag surt godis. Annars är jag mer ett fan av naturgudis (det salta) och chips mm :P Choklad mår jag illa av efter 2-3 bitar, samma med godis. Men tänk att man ändå stoppat i sig flera hundra gram av det....

Annars är jag deppig, men mensen är på ingång och jag känner mig som vanligt fet o ful bara för man e uppsvullen av allt vatten. Jag kan seriöst gå upp 5kg en vecka innan och inte tappa allt förrn en vecka efter.
    Sen tror jag min våg är sönder. Igår visade den 99 och idag 95. I förrgår hade den 92 och nån dag före hade den 99 igen och så till o med 85 -.- Får nog slänga den, blir ju bara deppis. Men ska till Ikea, får kanske köpa deras våg för 39:- där...Just nu vet jag inte alls vad jag väger men får försöka vara positiv och tänke att det är typ 93 (exkl mensvatten)
    BLÄÄ!!!
    Nu tänker man tillbaka på allt fusk och jag blir så jädrans förbannad jag vill fan kasta mig ut genom fönstret. Fast det ska jag inte göra för jag bor på femta våningen >.<
    Man känner iaf att, hade jag inte fuskat hade jag kunnat nått min delmål på 80kg nu....men nä, äckliga jag ska sitta och trycka i mig en jävla pizza som man int ens njuter av.

Nä nu blir det skärpning!!
    Jag vet att det blir fusk när Semlan fyller år. Då har vi sagt att vi ska äta kinamat och dricka vin. Mmen sen tillkom det även mjukglass, MAX med deras Hit Fries, massa mjölmat från LIDL, chips, godis, söta spritdrycker.....
    Men tror jag skipper grejerna från Lidl, godiset och så köper jag bara en sån liiiten påse ugnsbakade chips.
    Så det blir bara Kinamat, mjukglass, spritkväll med vin, öl och söta drinkar och sen MAX. Det känns lagom iaf och så är det sånt jag tycker är GOTT!
    Dagen innan o efter kanske man bara ska leva på protein o gränsaker? Blir det bra?

Sen ska jag bannemej inte fuska mera och OM den där gubben äntligen ringer och säger att jag fått jobbet så ska jag även skaffa mig ett sim-kort, alltså sånt man kan simma med, inte till telefonen, och börja med simningen igen, och så träna PIlates varannan dag = 3 dagar i veckan.

Låter det bra eller? :(
    Ny väg verkar vara väldigt bra idé, all konstig kolhydratsfylld mat och godis verkar vara en sämre idé
  • Mandel

Dagens motion är avklarad. Stavgång i rask takt med toningskor på fötterna och så blev det 10,5km.

Igår blev det  3,5km rask promenad med tom sulky och sedan 3,5km lite lugnare promenad med fullastad sulky.

Roar väl alltid några grannar här ute på landsbyggden med mina konstiga promenader och cykelturer. Inte alla som är ute och går med tom sulky eller med en barncykel i sulkyn. Inte alla som cyklar med en barncykel baktill på cykeln heller...

• Mandel
    Teskedsmamman skrev 2011-05-07 16:57:10 följande:
    Virkar och stickar gör jag till förbannelse redan, bloggar en del, fotar osv men det är ju lätt att komma ut i skogen och röra på sig eller fota t ex när man har 4 barn medsläpade hela tiden. Jag tycker att det räcker att jag oftast måste släpa med dem till affären och veckohandla....

Just nu är jag så psykiskt trött att jag kan sätta mig i ett hörn och bara hysterigråta, maken är borta tills imorgon och lillkillen har varit tokfrustrerad sedan kl 8 imorse och skriker så fort han är vaken... Han håller på att lära sig att krypa och ställa sig mot saker och så fort han inte klarar det som han vill så skriker han, och han kan hålla på i timmar och bara sitta och skrika mitt på golvet, innan han kommer på nåt annat att göra... i 2 min.... Att gå runt och bära på honom är inget alternativ eftersom han väger 12 kg och min rygg redan är paj av allt bärande, sedan har jag 3 andra barn som måste ha mat osv....

Har dragit på mig nässelutslag av hans skrikande så hela ansiktet svider, hettar och kliar....
    Så maken är tågnörd

Att du är psykiskt trött förstår jag mer än väl! Vet precis hur det känns. Här har till och med minsta (jag har bara 2, men ändå...) haft vattkoppor och varit hemma ifrån förskolan i över en vecka. Jag är helt slut! Han kan verkligen tjata hål i huvudet på en och det utan att ens använda ord utan mest grymtningar, ylanden, och gnällande...

Att försöka ge sig ut i skogen går inte ens med 2. I alla fall inte mina. Veckohandla går inte heller.
    Att du inte fixar det alla gånger med 4 förstår jag verkligen!

Du ska dock veta att du inte är ensam och det brukar ordna sig till slut. Bara man får gråta en skvätt och tycka synd om sig själv en stund. Det gäller dock att under den tiden inte trösta sig med vanligt godis eller massa onödig mat. Skitsvårt!
    Hoppas att du klarar av att stå emot!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**