• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-03-30 11:45:38 följande:
    Min strategi inför påsken var att bjuda alla till oss och själv ansvara för efterrättsbordet (där allt är LCHF-vänligt, såklart :P).
    mycket smart! Vet de andra om det eller ska du se om de märker något? 
  • Glass
    stjierna skrev 2012-03-30 13:02:44 följande:
    Glass: jag har bara berättat för min mammas sambo, så får vi se vad de andra säger - om dom märker ;)
    Jag gör alla efterrätter i bite size och serverar: minichokladmuffin (0,5 kh), minicitronmuffin (0,5 kh), rulltårta (1,5 kh), bountybollar (inte räknat på), pannacotta med hallonsås (inte heller räknad på), chokladbollar (2,5 kh) och ev något mer :)
    boutybollar låter ju underbart, har du receptet? (klart du har, hur skulle du annars kunna göra dem...) 
  • Glass
    Mandel skrev 2012-03-30 13:09:41 följande:
    Hoppas verkligen att din svärmor är bättre än min i detta avseende!
    Min svärmor krusar minsann ingen och duger inte det hon serverar så kan man vara utan. Så länge det inte gäller barnbarnen så klart. Hon frågar mig inte ens vad jag äter utan ägnar hellre tid till att håna och fåna sig över vad jag äter när jag själv kommenterar.
    Kan hon så häller hon gärna på lite extra socker på saker och ting bara för att j-klas. Det du!
    Det är hon, hon är helt, helt underbar. Jag kan antyda att det vore gott med en sak, sedan får jag det nästa gång vi ses... Hon är väldigt snäll
    Såna svärmödrar som du har skulle man bara vilja kunna radera ut ur sina liv. Ja fattar inte varför folk är så elaka ibland...

• Glass
    stjierna skrev 2012-03-30 16:11:19 följande:
    Glass: är hos svärföräldrarna nu men jag ska försöka hitta vilken lchf-bok jag hittade receptet i när jag kommer hem ;) återkommer senare!
  • Glass
    Mandel skrev 2012-03-31 06:58:56 följande:
    Vi ska nu dit på lunch idag. Livat värre! Det är makens lillebror som bestämt det då han bor på annan ort och är hemma över helgen.
    Jag sätter en hundring på att såsen i vanlig ordning är hälld över köttet och att grönsalladen innehåller en massa melon för det gör den alltid och kanske bostongurka som sist.... Bostongurka!?!
    Om hon VILLE kunde hon fråga mig och då enkelt ha såsen i en tillbringare bredvid köttet och lägga melonen till salladen i en separat skål. Hur svårt vore det?
    Om hon någon gång har haft kokta grönsaker så är de sönderkokta och ligger under såsen de med...
    Ja, hon serverar typ alltid samma sorts mat även om vi bara äter där 1-2 gånger per år.

Men tyvärr är inte människan elak, hon är psykiskt störd....
    Hur löser du det? Tar du med egen mat eller pillar du ut det du kan äta?

Synd att hon inte är elak, då hade man kunnat bli förbannad på ett annat sätt än när hon är sjuk... 
  • Glass
    stjierna skrev 2012-04-03 22:03:08 följande:
    Glass: jag äter som du, fast under 20 g kh/dag. Äter mycket av det med lite kollisar och lite av de med mycket kollisar. Det enda jag "bannat" är pasta, potatis, ris o dylikt samt bröd, godis o chips. Fritt fram på grönsaker (alla), kryddor (alla), fisk, kött o skaldjur, CF/smetana/turkisk yoghurt, grädde o smör/kokosfett. Och hallon! Men som sagt max 20 kollisar/dag för mig ;)

Jag antar att jag är en fejk LCHFare som bakade minimuffins på vetemjöl (även om dom knappt innehåller kh ;)).
    Äh, en del är nitiska och anser att man ska följa det slaviskt, men vad är egentligen rätt eller fel? Det är helt upp till var och en att bestämma vad som är rätt för just den personen. 
    En del blir nästan fanatiska och tycker nästan att man hädar, om man inte gör som de gör  

Jag räknar aldrig någonsing kolhydrater, men eftersom jag har bra koll på näringslära så vet jag att jag majoriteten av alla dagarna ligger under 20g, vissa under tio, men ibland, när jag känner för det, så är det helt okej för mig att äta en glass som innehåller 5g kolhydrater, bara för att det är gott och jag villl ha det. Ser det inte som fusk.
    För att kunna fuska så skulle det innebära att jag lever efter någon annans regler och det gör jag inte  
  • Glass
    Ninis skrev 2012-04-04 06:04:21 följande:
    Det är ju helt ok att välja vilken lchf-nivå man vill lägga sig på. Vissa kör fakir, andra kör strikt, medan några kör normal och vissa liberal
    ja det är det som är fördelen med att se det som ett levnadssätt, man får välja själv
    Jag har bantat i så himla många år av mitt liv, så jag är bara trött på allt sånt. Nu ska jag bara leva och må bra och komma ner i målvikt på ett sunt sätt utan att det slår över och blir "sjukt" för mig  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**