• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2012-04-20 20:41:56 följande:
    D-vitamin och Omega3, fast om du bor i södra Sverige så kanske du kan få D-vitamin av solen nu. Du kan få D-vitamin av solen när solen står så högt att din skugga är kortare än dig.
    just det, ska kolla hur mycket jag har kvar av de grejerna. Brukar äta det, så ja det tar ju slut

• Glass
    Ninis skrev 2012-04-20 20:50:47 följande:
    Kokosbollar
    recept!!
    Jag är sugen på kokosbollar, så jag håller på att dö!
    Ninis skrev 2012-04-20 20:51:32 följande:
    Jag köpte Holistics proteinpulver.
     smakar det något?
    Jag är lite osäker om jag verkligen behöver det. Jag får i mig rätt mycket protein... eftersom jag inte är så förtjust i grönsaker och inte bara vill äta fett  
  • Glass
    Ninis skrev 2012-04-20 20:52:32 följande:
    Lavkarbobröd måste du beställa!!! Bästa brödet!
    jag kollade på det, men jag tror inte att jag tål fröer. Elelr, jag vet att jag inte tål fröer, om de inte är tillagade. 
    Nu åt jag några knäckebrödsgrejer som jag bakat, med solrosfrö, linfrö, hasselnöt och mandelmjöl. Det svullnade lite och kliade en del.

De som jag bakade innan, med linfrö, mandelmjöl och koks var det inga problem med. Därför blir jag lite osäker på solrosfröna....

Tänkte jag skulle testa att äta såna i morgon och se hur det känns. Det brödet innehöll en massa olika fröer, men... ja jag kan ju testa, om inte annat så kan jag ge bort det om jag inte kan äta det... 
  • Glass
    stjierna skrev 2012-04-20 21:26:01 följande:
    Glass: hasselnöt är annars bäldigt allergiframkallande...!
    ja, fast jag åt några såna för några dagar sedan och kände inget alls. De var inte goda, så det vore bra om det var dem jag inte tålde
    Ninis skrev 2012-04-20 21:28:10 följande:
    Ingredienser:
    1,0 dl (ovispad) Vispgrädde 40% fett
    50,0 gram Mörk choklad, >70 % kakao
    25,0 gram Smör 80% fett
    2,0 dl mjöl Sötmandel torkad, mandelmjöl
    3,0 dl Kokosflingor torkade

Gör så här:
    1. Koka upp grädden och ta den sedan från värmen. Bryt ckoladen i mindre bitar tillsätt. Rör slätt. Tillsätt smöret och rör igen. Tillsätt mandelmjölet och eventuellt sötning, och rör till en kladdig smet. Tillsätt sedan kokosflingor så mycket som behövs för att få en handterbar massa att rulla bollar av. Rulla de färdiga bollarna sedan i kokosflingor. Förvara svalt
     Det där låter faktiskt helt okej!

Jag har bara sett recept med dadlar och såna där grejer i...  
  • Glass

vilka konstiga människor ni fikar med.
    Det är aldrig någon som ifrågasätter vad jag äter eller inte äter, oavsett var jag är.

Var ute med min chef i dag, hon bjöd på lunch under utvecklingssamtalet vi skulle ha.
    Jag åt endast fisken på min tallrik och hoppade över potatissalladen och majsen. 
    Hon tog en stor efterrätt och frågade om jag ville ha något. Jag valde en liten ruta mörk choklad.

Inte ett ljud från henne, annat än att hon undrade om jag mådde bra av "dieten" och jag hade hittat något favoritgodis. Hon vet att jag älskar godis, så det var av ren omtanke.

Annars så är det ingen annan som säger något.

Min svärmor frågade om vi kunde ha kalas när jag var med, eller om vi skulle ha det när jag jobbade. Hon var orolig för att jag kanske skulle bli sugen och inte kunna/vilja stå emot.

Så, ja varför säger folk saker till er? Vilka är det?

• Glass
    HäxanSurtant skrev 2012-04-20 22:45:06 följande:
    Kan du inte få tid för allergitest så kan du säkerställa vad de är?
    jo, jag får nog göra det. Det är lite bökigt att inte tåla frön när man äter lchf, och att testa sig fram är nog inte det smartaste

Ringer man vårdcentralen då, eller hur gör man? 
  • Glass
    korin skrev 2012-04-20 23:10:11 följande:
    Vilken tur du har :)
    Arbetskamrater på jobbet,vissa släktingar osv...
    Tur alla inte är så =/
    Ja, jo jag har nog tur... det är nästan lite synd. Jag gillar att diskutera och ifrågasätta, så jag hade tyckt att det vore lite skoj om bekanta höll på så som ni beskrev det.
  • Glass
    HäxanSurtant skrev 2012-04-20 23:21:26 följande:
    Japp vc. Det gjorde jag när jag misstänkte pollen, men de visade sig vara katter, som jag bara hade tre av hemma, så nu startar jag varje dag med en allergi tablett

Förklara att du inte riktigt vet om de är frön eller nötter så de kollar bägge, så kan du vara på säkra sidan sen.
    det ska jag göra. testade med lite solrosfrön idag, det kliade i halsen, men svullnade inte...

• Glass
    HokusPokus skrev 2012-04-21 09:25:05 följande:
    Hmm min telefon dog precis när jag höll på skriva ett inlägg...
    Ni som slipper komentarer om fikabröd är ni mer synligt överviktiga? och hur ser de ut som fäller komentarerna?
    Jag har märkt att när jag fikar med folk som är smalare än mig så är det ingen som säger nåt men när de är tjockare än mig vill de gärna gnälla på mitt val av kost,... Jag väljer att tolka det som avundsjuka.
    Nu har jag det, men har inte alltid haft det. 
    Jag tror att jag är lite för diskussionslysten för att folk ska våga/orka kommentera sånt till mig...  
  • Glass
    korin skrev 2012-04-21 10:47:12 följande:
    jo jag gillar också att ifrågasätta,och nu har jag lite mer kunskap om hur allt funkar så ja kommer kunna svara när domfrågar nåt :)
    skoj

NornaB skrev 2012-04-21 13:12:54 följande:
    Har en fråga om ketoner testade med stickor för en stund sen och fick medium. Är det bra eller man ska kämpa för att komma högre? Spelar de nån till om man testar på morgonen? Jag har nu gått ner 3 kg på 10 dagar är väldigt nöjd! Och är mycket piggare!
    Det spelar ingen roll vad du får på skalan. Visar det att du har ketoner i urinen så är du i ketos och det är det viktigaste. 
    Urinen kan vara olika utspädd, beroende på hur mycket/lite man druckit. Du kan har använt en massa ketoner så att det inte blivit så mycket över som kan komma ut i urinen och din kropp kan ha lärt sig ungefär hur mycket ketoner som behövs och gör så många. 

Så, skit i var på skalan, du är i ketos och det är det viktigaste  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**